Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 127 942 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
16 juli 2018 · 5 071 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Men nu kan det inte vara långt kvar?
Nyfiken som man är så undrar jag om du är ikapp med projekttråden eller fortfarande gamla foton från renoveringen?

Gamla foton wink

JohnWayne
16 juli 2018 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Blir bra det här smile

Tusen tack smile

JohnWayne
16 juli 2018 · 5 071 Inlägg

Före jag börjar ställa in tändningen passar jag på att köra upp oljetycket. Jag använder använder axeln mellan oljepump och strömfördelaren, som passar perfekt i borrmaskinen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-80fb5b00c995e9d64844bf4f23e028d7.jpg

Efter en kort stund så börjar det sippra fram olja på ventilbryggan. Men nere vid oljefiltret där oljetrycksmätaren skall sitta, där formligen sprutar det ut olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9c78447761bad11b409a0a6e564a4d02.jpg

Hade ju glömt att det var öppet där hmm

Nåja, det verkar ju fungera i alla fall smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 juli 2018 · 6 473 Inlägg

JohnWayne skrev:

farbrorbozze skrev:
Men nu kan det inte vara långt kvar?
Nyfiken som man är så undrar jag om du är ikapp med projekttråden eller fortfarande gamla foton från renoveringen?

Gamla foton wink

Från 1979 ? :-P

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Pontiac_firebird72
16 juli 2018 · 1 158 Inlägg

Bränslepumpen ser smutsig ut ?

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
JohnWayne
17 juli 2018 · 5 071 Inlägg

farbrorbozze skrev:

JohnWayne skrev:

farbrorbozze skrev:
Men nu kan det inte vara långt kvar?
Nyfiken som man är så undrar jag om du är ikapp med projekttråden eller fortfarande gamla foton från renoveringen?

Gamla foton wink

Från 1979 ? :-P

Ho ho nää men från i vintras big_smile

JohnWayne
17 juli 2018 · 5 071 Inlägg

Pontiac_firebird72 skrev:
Bränslepumpen ser smutsig ut ?

Korrekt, men jag letar efter en ny. Men det verkar svårt. Tänkte byta till elektriska vindrutetorkare. De gamla original hade vacuumdrivning, från bränslepumpen. Dessa pumpar finns att få tag i ganska lätt.
Men 1959 bytte Ford från vacuumdrivna till eldrivna torkare. Så det går att få tag i original eltorkarmotorer och original bränslepumpar utan vacuum uttag smile

Senast redigerat av JohnWayne (17 juli 2018)

JohnWayne
17 juli 2018 · 5 071 Inlägg

Men nu ska vi ställa in tändningen.

Eftersom kamdrivningen hållits intakt så kommer kammen att ligga i rätt läge när ettans cylinder tänder. Nu gäller det bara att få gnista i ettans tändstift när kolven är uppe.

För att kolla att kolven är i övre dödläge sticker jag in en skruvmejsel i första cylinderns tändstiftshål. När kolven är i övre dödläge är det antingen kompressionstakt (tändning) eller avgastakt.

Om det är tändning kommer noll-markeringen på vevaxelns remskiva peka mot tänd-märket på kamkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-627e6ac728501419553cf0d3adb26a2f.jpg

vill man vara riktigt säker så dra man runt motorn fram och tillbaka för att se så att varken insugs eller avgasventilen rörs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48c6a37e14ad75f7e66a226e72b96f5a.jpg

Både insug och avgasventilen står helt stilla då vet vi med säkerhet att det är kompressionstakt

Dags att ta itu med strömfördelaren, drevet smörjs in med långtidsvaselin

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ea2f8e81408a823ee0b901d2879c6c6a.jpg

och tätningsringen med olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7eb3b18e6a00e187161049c73b99926e.jpg


Hur får vi nu denna rätt placerad. Axeln är sexkantig, alltså den passar i sex olika lägen hmm

turbo57
19 juli 2018 · 1 011 Inlägg

Låter vettigt att byta till eltorkare,för när man behöver dem som mest går de som sämst, vi bytte på kompisens Lincoln 57a, blev klart mycket bättre.
Rotorn mot ettans cylinder, men det visste du redan smile

Senast redigerat av turbo57 (19 juli 2018)

JohnWayne
23 juli 2018 · 5 071 Inlägg

turbo57 skrev:
Låter vettigt att byta till eltorkare,för när man behöver dem som mest går de som sämst, vi bytte på kompisens Lincoln 57a, blev klart mycket bättre.
Rotorn mot ettans cylinder, men det visste du redan smile

Joo, jag har förstått att torkarna torkar bäst på tomgång (högsta vakuum) och de går mera långsamt ju fortare man kör (lägre vakuum) roll

Dessutom kostar en ny bränslepump med vakuum-uttag över 200 dollar och en motsvarande utan cirka 80 dollar.
Men det kom att bli en jäkla massa trubbel med den eldrivna torkarmotorn.

Rotorn mot ettans cylinder, yes sir!!!! smile

JohnWayne
23 juli 2018 · 5 071 Inlägg

Ny rotor, givetvis smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-283bdc65c16802dbcfe7a1cda838d6f8.jpg

rotorn kan endast vändas på ett sätt i strömfördelaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d9660d55deda5892c526e3a1048d4497.jpg

Strömfördelarlocket kan också bara vändas på ett sätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-63e51d9b43f76900097c2b730cb42866.jpg

ovanpå locket är cylinder ett utmärkt med en 1


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2a4427b79edb74409ebef94a75cf39c5.jpg

jag ritar med blyerts på strömfördelaren var ettan sitter, eftersom locket inte kan sitta på när fördelaren monteras
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f46df331c4633f924bca295929e5561b.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
23 juli 2018 · 3 352 Inlägg

Blir kanonbra smile

MR_T
23 juli 2018 · 2 340 Inlägg

Oj snart är det provstart? Ser bra ut

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
JohnWayne
2 augusti 2018 · 5 071 Inlägg

Dags att sätta ner strömfördelaren i blocket.
Jag tar bort strömfördelar-locket så jag kan vrida axeln med hjälp av rotorn. Jag vet att vakuum-klockan skall peka framåt mot kylaren och använder det som utgångspunkt
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-613ac4055a247326d3512032e0cee281.jpg

sen vrider jag strömfördelar-axeln tills rotorn pekar mot det märke jag ritade på strömfördelar-huset

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-341fdd9c121b18b48a6a9f486f702a29.jpg

sen är det bara att lirka med strömfördelar-axeln. Jag vrider också vevaxeln lite och till sist lägger sig strömfördelaren tillrätta i blocket


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3ba6459c0f9dec5e59f3ccc58c49e149.jpg

Donvito
2 augusti 2018 · 964 Inlägg

Ser helrätt ut, vi som har fyror ser med avund på er som startar era härliga åttor

Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Donvito
2 augusti 2018 · 964 Inlägg

Ser helrätt ut, vi som har fyror ser med avund på er som startar era härliga åttor

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
JohnWayne
14 augusti 2018 · 5 071 Inlägg

Donvito skrev:
Ser helrätt ut, vi som har fyror ser med avund på er som startar era härliga åttor

Tusen tack smile En gammal V-8:a har väl finare ljud än fyrorna men går en åtta endast på 7 cylindrar är det svårare att höra en om en fyra går på tre tongue

För och nackdelar med allt smile

JohnWayne
14 augusti 2018 · 5 071 Inlägg

Strömfördelaren på plats och dags att ställa gapet på brytarspetsarna

Det åtta-kantiga kamhjulet öppnar och stänger brytarspets-gapet. De sin tur ger impulser när tändstiften skall få ström.
Åtta kammar för att det är en V-8:a. En fyra har fyra kammar och en sexa, sex kammar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d596a5ab37e559c7a4ecfdd6af8bdd20.jpg

Brytarspetsarna är fjäderbelastade och justerbara via den blåa spårskruven, där man mäter avståndet mellan dem med bladmått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cfef52b2a906fb4f66202abe84c3af9b.jpg

När korrekt mått är inställt är det bara att spänna fast skruven, kontrollmäta, och då borde allt vara i sin ordning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-066f7c42c023b9b8023bc9b2d2a9c953.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang