Är det bra att Köpa en bil med hög miltal

Simon554
20 juli 2018 · 1 Inlägg

Hej!

Behöver lite hjälp... Har hittat en Audi A5 2015 som har kört 13 000 mil, en Mercedes CLA 2015 som har kört 17 000 mil o en BMW 320 2015 som har kört 10 000 mil. En av min fråga är ska man köpa en bil som har kört så mycket eller är det bättre o hitta en bil med låg mil.

Andra frågan är vilken bil ”tål” mest av Mercedes, Audi, BMW och vad är gränsen på miltalet...

OBS alla bilar som jag har hittat är under 200 000kr

Utmarks-Loke
20 juli 2018 · 5 813 Inlägg

Miltal betyder inte mycket, en bra bilmotor skall gå 100.000+ mil och brukar vanligtvis hålla längre än karossen. Men det förutsätter att den servats bra, helst ingen longlife utan gärna max 1500 mil mellan oljebytena. Sedan är det ju kallstarter som sliter mest och höga miltal redan efter tre år tyder på många långa körningar, det vill säga skonsamma mil. Men kolla så inte bilarna gått som taxi...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Svar, nej, men det är snåla jag..
ALDRIG att jag lagt närmare 200k på en bil som gått över 10k mil av dom du nämnt..
Nu kommer det nog någon emotsägare, men det får man ta..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
20 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Simon554 skrev:
Hej!

Behöver lite hjälp... Har hittat en Audi A5 2015 som har kört 13 000 mil, en Mercedes CLA 2015 som har kört 17 000 mil o en BMW 320 2015 som har kört 10 000 mil. En av min fråga är ska man köpa en bil som har kört så mycket eller är det bättre o hitta en bil med låg mil.

Andra frågan är vilken bil ”tål” mest av Mercedes, Audi, BMW och vad är gränsen på miltalet...

OBS alla bilar som jag har hittat är under 200 000kr

Det enda som spelar roll är så länge det går på maskinskadegarantin som du har via din försäkring, flera bolag har till 12.000mil /8 år. Så nej då är det inte bra att ha nått som gått längre än så och är äldre. Då får du ingenting säg ifall motorn rasar, får du betala allt själv. Hos tyskarna speciellt moderna tyska är det lotto, vissa håller 10000000mil medans andra håller 1000mil och behöver motorbyte, helt upp till vilken tur/otur du får. Tror av alla du nämnde håller typ ungefär samma kvalite kanske mercedes lite bättre än dom andra men alla 3 lider av motorproblem och låd problem, kedjor, turbos osv osv. Nu kommer det säkert en fet shitstorm efter det ja sagt men så är det. Mitt tips är skaffa nått som kommer att täckas av din försäkring ifall det skiter sig, så nått helst under 10.000mil/8 år gammalt. Ny motor hos nån av dessa märken kostar satan.

torsen
21 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Som redan skrivits ovan.
Vill du ha tryggheten att inter råka ut för några stora oförutsägbara kostnader under en begränsad tid så väljer du en bil som inte är över 10 år gammal, inte har körts mer än 10.000 mil samt inte är "importerad".
Min rekommendation, som jag följer själv, är att köpa en "svensksåld"  bil som är 6 - 8 år gammal som inte rullat mer än 6 - 8.000 mil.

Men man kan ha tur med långmilare också.
Köpte för några decennier sedan en f d "tidningsbil" som avverkat 12.000 mil på 9 månader.
Enda märkliga med bilen var att alla 5 däcken var av olika fabrikat.
Bilen, en Plymout,  hade samkörts av 3 tidningar i Mälardalen och var som ny, utom pedalgummin, ratt och framsätet.
Känner flera som köpt f d Polisbilar med mycket höga miltal på vägmätarna, och som varit i princip felfria.
Däremot skulle jag akta mig för f d Taxibilar m anl a a ägarna i regel inte gör mer än nödvändig = går efter Bilprovningens "arbetsorder".

Att föredra är, enligt min mening, en långpendlarbil som inte rullat söder om Sundsvall.
Drivlinan(motor/växellåda/koppling/drivaxlar) är "skottsäker" på alla nyare bilar (utom Lada).
Ett varningstecken är många ägare på korttid.
En annan varning vill jag utfärda för små motorstarka bilar som körts i storstäder av unga förare.
Det senare är svårt att kolla eftersom den typen av bilar ofta är skrivna på far- eller morföräldrar med hemvisst i norra Norrland eller på Gotland (billigare försäkring då).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang