Köpråd: SAAB 9-3 (helst med bränsledriven värmare med tidur)

Fikot24
20 juli 2018 · 5 Inlägg

Hej!
Funderar nu på köpa en saab 93 kombi diesel.
Tänkte bara kolla vad man ska tänkte på vid köpet.
(Är totalt värdelös på bilar)

Och vilken modell har bränsledriven värmare med tidur?




Redigerade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod.

panda666
20 juli 2018 · 4 228 Inlägg

https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9 … 11&w=3

denna har värmare me tidur.

Kolla allmänt skicket, servicebok osv, känn o klämm överallt och kör länge, kör över guppar pröva alla växlar samt lyssna efter missljud. Ta me nån kompis och provkör båda två och som sagt lita på magkänslan . pruta. 

Lycka till_^^

Fikot24
21 juli 2018 · 5 Inlägg

Hur ser man att det finns värmare med tidur då det inte står något i infon?

panda666
21 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Andra länken saaben har bränslevärmare me tidur,

Saab 9-3 1.9 TTiD 180hk Vector Elstol D-värm -10

första det står i utrustningslistan är bränslevärmare me tidur.



*Dieselvärmare med tidur *

Xenonstrålkastare Halvskinnklädsel Parkeringsensorer bak ACC/Klimatanläggning ESP CD-stereo AUX-ingång Farthållare Multifunktionsratt Färddator Regnsensor Aut. avbländbar backspegel Tonade rutor bak Dimljus Fjärrstyrt c-lås Sidoairbag ISOFIX Mittarmstöd Elhissar fram och bak Elspeglar Elstol förare LM-fälgar 16 Rails Stolvärme fram.

https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9 … 11&w=3

denna alltså

även om du blädrar till 16e bilden i annonsen står det parkeringsvärmare AV, det är alltså dieselvärmaren, skiten har 100 olika namn ja vet.

Senast redigerat av panda666 (21 juli 2018)

torsen
21 juli 2018 · 7 202 Inlägg

För utom VAG-bilar, skulle jag passa mig för SAAB i allmänhet och "hopprepssaben" i synnerhet.
Vill du ha ett tryggt och bekymmerslöst bilägande ska du köpa en japansk bil.
Men vill du ha ett spännande (ekonomiskt) bilägande så...………………….

Fikot24
21 juli 2018 · 5 Inlägg

Okej!
Vad är det för skillnad mellan tid/tdi?

panda666
21 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Fikot24 skrev:
Okej!
Vad är det för skillnad mellan tid/tdi?

hehe inget, dom har bara stavat fel, det är vad saab kallar sin turbo diesel motor, så som bmw har 520d, merca e220 cdi, vag- 2.0 tdi, kia har crdi, etc etc etc.

tror saab ska vara ttid eller nått. betyder bara turbo diesel injection nånting

Fikot24
21 juli 2018 · 5 Inlägg

Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2018 · 14 008 Inlägg

Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

Hur långt är ett snöre? Omöjligt att säga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
21 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

är det 4 mil sammanlagt per dag eller 4 mil till jobbet och 4 mil tbax, alltså 4 mil rak sträcka 2ggr om dan totalt 8 mil?

eller är det 2 mil till jobbet och sen 2 mil tbax, om det är så så kanske kommer motorn ej upp till önskad temp och kan må lite dåligt, diesel motorn behöver lite mer tid på sig att bli varm och bränna ut lite skit, annars kommer dpf( partikel filter) osv inte må så bra. Så kör du bara 2 mil rak sträcka skulle ja rekommendera bensin istället. hade du åkt typ 3mil eller mer på väg till job så skulle de va bra me diesel. _Men allmänt bara motorvägskörning så mår bilen bättre än bara korta körningar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2018 · 17 386 Inlägg

panda666 skrev:

Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

är det 4 mil sammanlagt per dag eller 4 mil till jobbet och 4 mil tbax, alltså 4 mil rak sträcka 2ggr om dan totalt 8 mil?

eller är det 2 mil till jobbet och sen 2 mil tbax, om det är så så kanske kommer motorn ej upp till önskad temp och kan må lite dåligt, diesel motorn behöver lite mer tid på sig att bli varm och bränna ut lite skit, annars kommer dpf( partikel filter) osv inte må så bra. Så kör du bara 2 mil rak sträcka skulle ja rekommendera bensin istället. hade du åkt typ 3mil eller mer på väg till job så skulle de va bra me diesel. _Men allmänt bara motorvägskörning så mår bilen bättre än bara korta körningar.

...vilket även hade varit mitt svar. Pandan är på hugget nu! Jag har knappt en mil till jobbet och körde först en dieselbil. Dieseväraren tjöt som ett jetplan varje dag jag kom fram och bilen behövde lite stödladdning ibland för den hann aldrig ladda upp sig ordentligt. Dessutom drog den rätt friskt med diesel under vintern. Kör nu bensindrivet och inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
21 juli 2018 · 1 442 Inlägg

Det är skillnad på tid och ttid.

Jag ville ha en billigare pendlarbil och övervägde diesel (9-5) men köpte en biopower istället. Enligt mina halvslarviga kalkyleringar skulle den bara kosta drygt 50öre mer jämfört mot diesel i milkostnad, räknat på literpris, bränsleförbrukning och skatt.(Har 14 mil t o r till jobbet) Plus att jag får en erkänt bra och pålitlig motor, ingen kamrem,inget partikelfilter samt mer effekt.

Senast redigerat av trubbelturbo (21 juli 2018)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang