Köp av ny pendlarbil

Tillin
22 juli 2018 · 23 Inlägg

Kommer snart att byta bil när jag har börjat pendla till jobbet för tillfället kör jag en bmw 330ci coupé e46 bensin vilket inte alls kanske drar allt för mycket ligger nu i snitt 8.8 liter i snitt på färddator.

Men skulle va behov av en större bil alltså en kombi, har kollat på Volkswagen, skoda å bmw och ett par mindre paketbilar samt ett par japanare på nätet. Jag har enkel väg till jobbet ca 240km och i stort sett bara landsväg och jag kör nu i snitt i året ca 22 000 km.

Jag skulle vilja ha en bil som inte är allt för dyr och fin när bilen står obevakad på en parkeringsplats i ca en vecka i sträck. Eftersom jag bor i Finland så kostar bilar lite mera i inköp här men jag har tänkt kunna ge något mellan* 2000-8000€. Och sedan den stora frågan ska man köpa en Diesel eller bensin? Servicar kan jag i stort sett sköt själv och vilket jag nu också sköter själv. Och en med automatlåda vore trevligt och bekvämt men vågar man köpa en sån bil som har gått lite längre?

Utrustning som jag önskar är.

-En helt motorstark bil ca 150-200hk.
-En helt acceptabelt bränsle förbrukning.
-Helst billig i skatt och försäkring.
-Ac är ett måste.
-Kombi.
-Dragkrok.
-Webasto är nästan ett måste om jag köper Diesel.
-Inköpspris ca 2000-8000€.


Tips på bilar? Synpunkter?

BMW 330ci "coupe" (2002)
xXSammy
22 juli 2018 · 6 566 Inlägg

Körde min gamla Focus 1.6 EcoBoost på 0.65-0.7 I verklig förbrukning. 85% motorväg resten stads.

Så.. Focus 1.5 EcoBoost?  Då 1.6 inte finns längre.

De/Dem
torsen
22 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Om du kan tänka dig en SUV så finns flera att välja på.
Råder dig till en japanare och avråder på det bestämdaste från VAG.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juli 2018 · 13 669 Inlägg

Kia Optima kanske? har väll kanske inte riktigt effekten du söker men annars får du riktigt mycket bil för pengarna.. och inget som sticker i folks ögon..   tycker den ser helt okej ut.. sätt flera som påstår att det är bra bilar.    skulle oxå hoppa allt vad vw och audi och dessa märken har att erbjuda..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tillin
22 juli 2018 · 23 Inlägg

Faktiskt är jag lite skeptisk  på vag bilar hade tidigare en Audi a4 2.0tid quattro b7 (årsmodell 07) som jag faktiskt gillade men tyvärr så fick jag dom klassiska felen som denna motor hade vilket var att oljepumpen gav upp och sedan att spridarna gav upp på en bil som då var bara ca 7 år gammal med bara 120 000km på mätaren som var servad till punkt och prickar, felen var oftast dyra att åtgärda och när oljepumpen säger godnatt helst plötsligt vilket kan resultera i motorn flyger i bitar på ett par sekunder som många andra har råkat ut för vilket jag klarade mig undan TUR!

Därför är jag väldigt tveksam faktiskt till vag bilar nu även fast jag är sugen på Octavia å passat, hur är det 1.9tid som finns i caddyn? Octavia och passat har ju 1.9tid maskiner Också som jag förståt är mera driftsäker och har inte heller läst nån haft större problem med maskinerna i caddyn är lite sugen på en sådan.

BMW 330ci "coupe" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang