Först tändes ABS-lampan, sedan Bromsvätskenivån och STOP - Vad göra??

83 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Citroen Xsara 2003
18 000 mil.

När jag körde senast tändes ABS-lampan direkt efter att jag startat bilen.
Jag körde vidare och uträttade några ärenden.
På väg hem tändes även lampan för bromsvätskenivån (utropstecknet) samt STOP-lampan.

Jag stannade bilen vid vägkanten och startade igen.

Då tändes ABS-lampan men inte de två sistnämnda.
Jag körde hem och parkerade bilen.

Jag kollade nyss bromsvätskenivån och den är strax ovanför MAX-strecket.

Vad kan vara fel och vad bör jag göra?

Forum- och sitemoderator · 10 894 Inlägg
Skrivet 22 juli #2

white-k skrev:
Citroen Xsara 2003
18 000 mil.

När jag körde senast tändes ABS-lampan direkt efter att jag startat bilen.
Jag körde vidare och uträttade några ärenden.
På väg hem tändes även lampan för bromsvätskenivån (utropstecknet) samt STOP-lampan.

Jag stannade bilen vid vägkanten och startade igen.

Då tändes ABS-lampan men inte de två sistnämnda.
Jag körde hem och parkerade bilen.

Jag kollade nyss bromsvätskenivån och den är strax ovanför MAX-strecket.

Vad kan vara fel och vad bör jag göra?

Nostalgi. Tänkte på min gamla Citroën CX där en ilsken STOP-lampa lös 20-30 sekunder varje morgon då bilen kämpade för att få upp karossen från backen där den sovit och få upp tryck i systemet så det gick att bromsa...

Jag tycker att du kör försiktigt ut till en bred och folktom väg som är hyfsat rak och drar upp bilen i lite fart och sedan bromsar allt du pallar med med händerna stadigt på ratten. Bromsar den snällt utan att dra åt något håll bör väl systemet vara intakt. Låser den hjulen har du ett problem. Sen åker du hem och kollar upp hur mycket bilen laddar. ABS är riktigt känsligt för dålig spänning.

Och lika tråkig som alla andra: Felkoder måste läsas ut...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
83 Inlägg
Skrivet 23 juli · Inlägg av trådskaparen #3

Tackar så mycket för bra svar.

Hur använder man multimetern för att kolla upp hur mycket bilen laddar?

Jag har beställt en OBD-läsare nu som ska dyka upp inom ett par dagar.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 578 Inlägg
Skrivet 23 juli #4

Man ställer mätaren på 20 volt likström och mäter över batteriets poler..
Och ska då visa mer än 13,5 volt och ända upp till 14,5 volt beroende på hur man gasar..

Senast redigerat av chanstagarn (23 juli )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
9 450 Inlägg
Skrivet 23 juli #5

Varit med om just det upplägget, visserligen på en annan fransk bil, men, resultatet där var; styrenheten till ABS:en (visade det sig efter mycket om och men).

Men börja vid batteriet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
83 Inlägg
Skrivet 24 juli · Inlägg av trådskaparen #6

chanstagarn skrev:
Man ställer mätaren på 20 volt likström och mäter över batteriets poler..
Och ska då visa mer än 13,5 volt och ända upp till 14,5 volt beroende på hur man gasar..

Tack. Måste man gasa när man gör det här testet eller räcker det att ha bilen på tomgång?

1 488 Inlägg
Skrivet 24 juli #7

"Man ställer mätaren på 20 volt likström och mäter över batteriets poler..
Och ska då visa mer än 13,5 volt och ända upp till 14,5 volt beroende på hur man gasar.."

Detta överlever inte instrnmentet!
Du ska mäta LIKSPÄNNING om du ansluter mellan batteriets poler!

DCV 20 Volt

Jag ska hjälpa dig.. · 2 578 Inlägg
Skrivet 24 juli #8

Meaganeowner skrev:
"Man ställer mätaren på 20 volt likström och mäter över batteriets poler..
Och ska då visa mer än 13,5 volt och ända upp till 14,5 volt beroende på hur man gasar.."

Detta överlever inte instrnmentet!
Du ska mäta LIKSPÄNNING om du ansluter mellan batteriets poler!

DCV 20 Volt

smile
Haha, jag skulle vilja se TS mäta likström över batteriet..
Man mäter såklart spänning över batteriets poler..
På tomgång så visar mätaren ett lägre värde och gasar man så kommer mätaren visa kanske mer än 14 volt SPÄNNING..smile

Senast redigerat av chanstagarn (24 juli )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 121 Inlägg
Skrivet 24 juli #9

Underhållning såhär på morgonkvisten. Kanon! Påminner lite om en tråd där det diskuterades bult och skruv... Speciellt eftersom begreppen ”likström” och ”växelström” faktiskt är hyfsat vedertagna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1 488 Inlägg
Skrivet 24 juli #10

.

En elev jag hade tjuvlånade med en multimeter hem.
Hans far klagade på att gossen förbrukade mycket ström hemma. Nu skulle det kollas

Letade rätt på elcentralen och tullhörande säkring.

Instrumentet inställt för strömmätning
ACA, unfuced conection, 20 A max.
Mätaren i ena handen och mätproparna i andra. Skred till verket.

Dagen efter kom en gisde med en sothög och illa brända fingrar.

Pappan var inte glad.


- Det är inte innehav av mätare och ovetandes hantering av detta som är lösningen.. Det är förståelse av mätningen som sådan.


- En annan gång anslöts instrumendet först.
Och därefter valdes storhet som skulle mätas (spänning).

Hur tror ni det gick?

Forummoderator · 7 121 Inlägg
Skrivet 24 juli #11

Meaganeowner skrev:
.

En elev jag hade tjuvlånade med en multimeter hem.
Hans far klagade på att gossen förbrukade mycket ström hemma. Nu skulle det kollas

Letade rätt på elcentralen och tullhörande säkring.

Instrumentet inställt för strömmätning
ACA, unfuced conection, 20 A max.
Mätaren i ena handen och mätproparna i andra. Skred till verket.

Dagen efter kom en gisde med en sothög och illa brända fingrar.

Pappan var inte glad.


- Det är inte innehav av mätare och ovetandes hantering av detta som är lösningen.. Det är förståelse av mätningen som sådan.


- En annan gång anslöts instrumendet först.
Och därefter valdes storhet som skulle mätas (spänning).

Hur tror ni det gick?

Hur gick det för han som gick in på järnhandeln och ville ha bult? Jo det gick bra.

Om man sätter mätaren på dc, dvs likström och sedan mäter på ett bilbatteri så kommer det också gå bra, även om mätpersonen säger att strömmen visade sig vara 14,5v.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1 488 Inlägg
Skrivet 24 juli #12

Ström kan aldrig vara t ex 14.1 Volt.
Lika lite som spänningen är t ex 2.1 Ampere.

Men det kanske kvittar, bara de e nåt...


Kan ju vara både praktiskt och bra att lära sig skillnanden mellan ström och spänning.

När ni ändå är igång, varför inte mäta resistans? Då är det lite mer att välja på.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 juli )

Saabifierad · 1 965 Inlägg
Skrivet 24 juli #13

OBD2-läsaren du beställt kommer troligtvis inte ge någon felkod då de ofta enbart kan ge felkoder från motorrelaterade bekymmer, så det kommer då behövas en Citroenverkstad för att läsa koden.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
9 450 Inlägg
Skrivet 24 juli #14

Slash skrev:
OBD2-läsaren du beställt kommer troligtvis inte ge någon felkod då de ofta enbart kan ge felkoder från motorrelaterade bekymmer, så det kommer då behövas en Citroenverkstad för att läsa koden.

Har TS specificerat läsaren?

Och nej, en generisk kan ofta bara göra det. Är den mer märkesbunden brukar det gå bättre.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 328 Inlägg
Skrivet 24 juli #15

Gisde??

Forum- och sitemoderator · 10 894 Inlägg
Skrivet 24 juli #16

Är nog bara jag och Meaganeowner som stör sig lite på uttryck som Ström när man mäter Spänning. En yrkesskada.  Det är dock spännande när en novis ska mäta ström.

Men TS bör nog vara en smula noga med att mäta på korrekt sätt. En Biltema-multimeter för 119:- spänn räcker gott men den ska hanteras rätt givetvis.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 10 894 Inlägg
Skrivet 24 juli #17

jaka54 skrev:
Gisde??

Gosse?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 450 Inlägg
Skrivet 24 juli #18

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Gisde??

Gosse?

Görsöt?

Griside? (nej inte idé).


Hey, jag gissar bara lite jag också wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saabifierad · 1 965 Inlägg
Skrivet 24 juli #19

it_mutt skrev:

Slash skrev:
OBD2-läsaren du beställt kommer troligtvis inte ge någon felkod då de ofta enbart kan ge felkoder från motorrelaterade bekymmer, så det kommer då behövas en Citroenverkstad för att läsa koden.

Har TS specificerat läsaren?

Och nej, en generisk kan ofta bara göra det. Är den mer märkesbunden brukar det gå bättre.

Du är så fånig ibland.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
9 450 Inlägg
Skrivet 24 juli #20

Slash skrev:

it_mutt skrev:

Slash skrev:
OBD2-läsaren du beställt kommer troligtvis inte ge någon felkod då de ofta enbart kan ge felkoder från motorrelaterade bekymmer, så det kommer då behövas en Citroenverkstad för att läsa koden.

Har TS specificerat läsaren?

Och nej, en generisk kan ofta bara göra det. Är den mer märkesbunden brukar det gå bättre.

Du är så fånig ibland.

En generisk läsare klarar just oftast bara motorfelkoder. En mer märkesspecifik felkodsläsare brukar ha större "omfång". Men visst, vill du se det som fånigt så för all del.

Senast redigerat av it_mutt (24 juli )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang