Huggern goes ZL-1! *Nu med bilder igen!*

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Huggern är just nu motorlös under tiden ZL-1:an byggs så följ med oss på resan, välkomna!

hugger69

  • 154 Följare
  • 97 749 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 januari
232 Inlägg
Skrivet 22 juli 2018 #401

Ja varför inte.. original funkade ju på den tiden.. finns ju nån plåt som monteras mellan block å startmotor som säkert gör nån nytta:-). Ministarter är ju inte original än då:-) själv har jag inte haft strul med ministart men finns alltid måndags ex..

846 Inlägg
Skrivet 22 juli 2018 · Inlägg av trådskaparen #402

69Camino skrev:
Ja varför inte.. original funkade ju på den tiden.. finns ju nån plåt som monteras mellan block å startmotor som säkert gör nån nytta:-). Ministarter är ju inte original än då:-) själv har jag inte haft strul med ministart men finns alltid måndags ex..

Exakt, den har jag ju redan om du kollar tillbaka i tråden...ingenjörerna på Chevrolet var inte helt dumma i huvudet på den tiden! Det är ett momentstag som förhindrar att startmotorn flexar. Originalstarter har också en extra lagring av axeln utanför lilla hjulet som en mini saknar!
https://media.fotki.com/2v2urKPkjxAdyFV.jpg

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
232 Inlägg
Skrivet 23 juli 2018 #403

Hahaha, se där ja. :-) kan inte komma ihåg allt.....Tur man minns nått numera:-).

846 Inlägg
Skrivet 23 september 2018 · Inlägg av trådskaparen #404

Kom på att jag inte visat min lilla specialare med att göra ett eget emblem till framskärmarna.
Det fanns aldrig något officiellt emblem till ZL-1 Camaron från 1969 men jag behövde nåt att skyla hålen i skärmen efter de borttagna 350-emblemen hmm....

Sagt å gjort...jag laddade ner ett Autodesk Fusion 360 i min iMac och skissade fram en logga som såg tidsenlig ut i 2D. Tog sedan min fil till Designhögskolans Fablab och fick hjälp att ta fram en 3D-modell som sedan skrevs ut i en 3D-skrivare, blev faktiskt ganska lyckat tycker jag själv...old school möter new school!
https://media.fotki.com/2v2JT8R1oxAdyFV.jpg

Efter lite färg här och där så blev det så här:
https://media.fotki.com/2v2JVpL2dxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JVpLujxAdyFV.jpg

Tillfälligt på plats på skärmarna med lite butyl-gummi:
https://media.fotki.com/2v2Jh7ZLdxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Jh7ZgyxAdyFV.jpg

Det får duga så länge men målet är att ta fram två emblem i alujumjum eller kromad mässing ...vi får se om det går att lösa då jag inte hittat någon som kan fräsa från en 3D-fil än!?  sad

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
Kungen av dagspendlande. · 1 259 Inlägg
Skrivet 24 september 2018 #405

Riktigt snyggt! Dom där kan du nog sälja om du får lite rulljans på tillverkningen ^^

The drive...
935 Inlägg
Skrivet 24 september 2018 #406

Mycket snyggt! Dock stämmer inte typsnittet med övriga camaroemblem från tiden, kanske går att fixa.

846 Inlägg
Skrivet 24 september 2018 · Inlägg av trådskaparen #407

Cuefa skrev:
Riktigt snyggt! Dom där kan du nog sälja om du får lite rulljans på tillverkningen ^^

Haha, tack men efterfrågan är nog kraftigt begränsad! smile

tommyhjortasen skrev:
Mycket snyggt! Dock stämmer inte typsnittet med övriga camaroemblem från tiden, kanske går att fixa.

Fanns inget typsnitt att gå på egentligen utan det här är plockat efter en förlaga jag såg på nätet....eller vilka typsnitt tänkte du på? Det som prototypen från 1970 fick är ganska exakt den här fonten! wink

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
232 Inlägg
Skrivet 28 september 2018 #408

Coolt, :-)

846 Inlägg
Skrivet 28 september 2018 · Inlägg av trådskaparen #409

69Camino skrev:
Coolt, :-)

Spank you! wink

Senast redigerat av hugger69 (28 september 2018)

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
846 Inlägg
Skrivet 22 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #410

Hej igen...noterar att jag inte länkat in de småsnuttar till videos som jag faktiskt fick till somras, trots att det blev betydligt mindre kört än jag hade tänkt... sad

Skruva upp ljudet och njut:
https://youtu.be/MAf-MpslqVk

https://youtu.be/DP_gxPTKSb0

..åsså en sista där jag försöker få fäste och sonen filmar:
https://youtu.be/imt2AzavMcU

Senast redigerat av hugger69 (22 november 2018)

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
-sommar ska de va.... · 4 087 Inlägg
Skrivet 22 november 2018 #411

Snyggt som tusan!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
846 Inlägg
Skrivet 22 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #412

eastmotorsport skrev:
Snyggt som tusan!

Tack snälla! big_smile

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
232 Inlägg
Skrivet 23 november 2018 #413

Låter mkt gott....går bra mä :-). Gött jobbat

846 Inlägg
Skrivet 24 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #414

69Camino skrev:
Låter mkt gott....går bra mä :-). Gött jobbat

Eller hur, tackar! big_smile
Ja när man väl fått den varm och inte behöver stänga av den då är det bara att passa på att släppa lös monstret och då går den som saaatan!

Dock har vi lite godsaker på gång inför kommande säsong, kommer i en uppdatering inom kort, som verkligen borde ge den brutala power Huggern förtjänar! wink

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
232 Inlägg
Skrivet 26 november 2018 #415

hugger69 skrev:

69Camino skrev:
Låter mkt gott....går bra mä :-). Gött jobbat

Eller hur, tackar! big_smile
Ja när man väl fått den varm och inte behöver stänga av den då är det bara att passa på att släppa lös monstret och då går den som saaatan!

Dock har vi lite godsaker på gång inför kommande säsong, kommer i en uppdatering inom kort, som verkligen borde ge den brutala power Huggern förtjänar! wink

Inte nått nyfiken.........

846 Inlägg
Skrivet 26 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #416

69Camino skrev:

hugger69 skrev:

69Camino skrev:
Låter mkt gott....går bra mä :-). Gött jobbat

Eller hur, tackar! big_smile
Ja när man väl fått den varm och inte behöver stänga av den då är det bara att passa på att släppa lös monstret och då går den som saaatan!

Dock har vi lite godsaker på gång inför kommande säsong, kommer i en uppdatering inom kort, som verkligen borde ge den brutala power Huggern förtjänar! wink

Inte nått nyfiken.........

Hehe....få inte för höga förväntningar nu bara! wink

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
353 Inlägg
Skrivet 27 november 2018 #417

hugger69 skrev:

69Camino skrev:

hugger69 skrev:

Eller hur, tackar! big_smile
Ja när man väl fått den varm och inte behöver stänga av den då är det bara att passa på att släppa lös monstret och då går den som saaatan!

Dock har vi lite godsaker på gång inför kommande säsong, kommer i en uppdatering inom kort, som verkligen borde ge den brutala power Huggern förtjänar! wink

Inte nått nyfiken.........

Hehe....få inte för höga förväntningar nu bara! wink

På denne bilen er det vel vanskelig å sette for høye forventninger... ;-)

846 Inlägg
Skrivet 27 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #418

FredGaute skrev:
På denne bilen er det vel vanskelig å sette for høye forventninger... ;-)

Hehe... smile

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
846 Inlägg
Skrivet 27 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #419

Sommaren blev som sagt inte riktigt som jag hade tänkt med Hugger och nya motorn men nu går vi mot vinter och allt vad det innebär! 

Problemen var många men det främsta stavades startmotor..sad
https://media.fotki.com/2v2urKPkjxAdyFV.jpg

Den jag hade monterat var en bättre beggad som jag fått tag i via en kompis som fått den via en kompis och därför hade jag egentligen ingen aning om vad den hade för status. Den funkade ju hyffsat när vi körde ZL-1:an i bromsbänken men att köra på gatan är en helt annan historia visade det sig.
Trots att jag monterade en GM original värmesköld så var den liten för att skydda solenoiden på startmotorn från värmen som kommer från grenröret.
Hade jag kört motorn en stund och sedan stannat för att starta igen så var det kört...inte ens ett klick från startern i vissa lägen. sad
....så det blev första punkten på att-göra-listan för denna vinter. Det blir fortsatt en original starter men genomgången och med bättre värmesköld.

Jag tog mig i alla fall till Wheels under sommaren tillsammans med min wingman Nikke och hans brutala SS/RS 427:a. Blev ett ganska unikt inslag på utställningen och i mitt garage!  wink
https://media.fotki.com/2v2JhbcnWxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JhbcznxAdyFV.jpg

Dock fick den efterkommande cruisingen ett snopet slut innan den knapp börjat för oss då jag var tvungen att uppsöka depå och efter det var ju naturligtvis startern körd....Den blev nog för varm när jag skrämde skiten ur folk på väg till IKEA och jag luftade ZL-1:an med WOT! big_smile
https://media.fotki.com/2v2JhbwZyxAdyFV.jpg

Motorn går som satan när den väl kommit igång och blivit varm men när den är kall kommer jag inte ens ut ur garaget! Vi tror dock att vi har en lösning på dessa problem...
Den Holley750  jag behöll från min gamla 355:a lirade inte riktigt som den skulle med nya motorn och detsamma gällde fördelare och konverter.
Därför blev det till att beställa några skräddarsydda tingestar från det stora landet i väster med hjälp av P-A och hans erfarenheter inom området.

En nybyggd fördelare från http://performancedistributors.com tog jag hem i somras och den nybyggda gasaren från https://www.smicarburetor.com kom häromdagen med P-A som leverantör! Fuggen är en 850 4-portare med elektrisk choke och vaccumstyrt andrasteg. Både gasare och fördelare är handbyggda efter just min motors unik spec, så nu ska allt förhoppningsvis lira ännu bättre till sommaren. Vaccumtyrt andrasteg var någonting som Chevrolet hade planer för när man använde en ZL-1 tillsammans med automatlåda för att få bättre starter i dragracing sägs det...
https://media.fotki.com/2v2EvCfFVxAdyFV.jpg

P-A köpte också med sig en ny konverter med högre stall speed, den här från B&M Holeshot Torque series ligger på 3.000 rpm och ska förhoppningsvis göra att jag lättare kommer ut ur garaget!  lol
https://media.fotki.com/2v2EvCA9GxAdyFV.jpg

Så nu är att-göra-listan klar och förhoppningsvis får vi ut lite med gångtid från Hugger nästa sommar....låt vintern börja och på återhörande!

Senast redigerat av hugger69 (27 november 2018)

Vi hörs!
Håkan, 1969 Camaro
www.hakansmotorsida.com
Kungen av dagspendlande. · 1 259 Inlägg
Skrivet 28 november 2018 #420

Det händer grejer minsann! big_smile
Kul! O jäkligt coolt med 2 feta Camaros på samma bild smile

The drive...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang