Mäta / beräkna strömförbrukning (Ampere) på 2st slutsteg?

PolR
27 november 2017 · 9 Inlägg

Jag försöker att ta reda på vart gränsen går för hur många Ampere /Watt jag kan förbruka i bilen innan 12v batteriet börjar laddas ur. Så att jag kan hålla mig under vad 12v batteriet laddas med från spänningsomvandlaren i bilen . Det är ju en elbil (BMW i3) så det finns ingen generator att bara mäta på, och är ett antal grova kablar kopplade på + på 12v batteriet.

MEN, jag får bara fram att 2st slutsteg (4ch + 2ch, högtalare på totalt ca 370w RMS) bara förbrukar 6.8A vid 14v när jag mäter med nedan tångamperemeter / tångmultimeter.


* Kan detta stämma? Har jag tänkt rätt nedan?
* Tips? Synpunkter?
* Vad borde ett/två mindre slutsteg dra i Ampere?


6.8 Ampere x 14 Volt = 95 watt. Det låter lite lågt väl?
370w / 14v = 26 Ampere multiplicerat med effektförlusten 1.2 för klass D steg borde väl ge ca 31 Ampere vid max.


Jag menar, varför skulle man dra en 10mm2 kabel, säkra till 50A om det bara drar 6.8A genom kabeln?


- Och ja, mätaren klarar DC, och har provat den åt båda hållen, mätt vid batteriet och vid slutstegen samt jorden vid batteriet. Jag mätte med en 50hz test ton, drog på så högt jag kände var säkert för högtalarna.

Bifogar en bild på resultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155038/155038-ec8ef0c2237bd42aed82743e89743dce.jpg

BMW i3 "BEV" (2014)
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

Är förbrukningen 6.8 A när du spelar musik? Förbrukningen är inte konstant, den ökar och minskar i takt med musiken så att säga. Du ska ta reda på vad slutstegen drar max, och skit i högtalarna effekttålighet. Om säkringen ligger på 40A ska du ha kablar som klarar 40A, svårare än så är det inte. Sen tar du fram en tabell som visar kabelns diameter och längd. Om du behöver 5 meter kabel ska den kanske vara 30 mm2 för att klara 80A, om du behöver 2 meter räcker det (kanske) med 10 mm2. Kolla tabeller mao.

Senast redigerat av Bassiehof (27 november 2017)

PolR
27 november 2017 · 9 Inlägg

Förbrukningen är ca 1.9 A när jag spelar vanlig musik på hyfsat hög nivå, och 6.8 A vid en testton för att se om det gjorde skillnad. Ja slutstegen borde dra 50 + 25 A, vid max belastning. Säkringarna i slutstegen är 2x25 samt 1x25 Men har inte högtalare för att uppnå max så har dragit ca 4m 10mm2 med 50A säkring. Anledningen till 2 steg är mest för att få 6 kanaler och div filter. Men jordkabeln är samma längd, 4m. Kan detta påverka? vet att man brukar ju alltid jorda nära steget i vanliga fall, typ max 1m. Går dock inte jorda i chassit då det är limmade kolfiberdelar för det mesta.

Är en lite annorlunda bil att bygga ljud i...

Dock är det inte intressant med specad max förbrukning utan snarare vad de drar i verkligheten vid en "normal" lyssningsnivå. Jag behöver ha marginal så inte 12v batteriet dör då det driver allt utom motorn.

Utan 12v batteriet så stängs bilen av, och när bilen stängs av så laddas inte 12v batteriet. Det kan bli ett moment 22. Tänkte undvika det smile

BMW i3 "BEV" (2014)
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

De siffrorna på momentanförbrukning tror jag inte på. Om du inte har en kabel och säkring som klarar mer så riskerar du i stället att stegen brinner upp pga strömbrist. Du är ute och cyklar. Du SKALL ha rätt dimensionerade kablar och korrekt avsäkring för att försäkringen ska gälla ifall bilen brinner upp när stegen eller kabeln brinner och orsakar kortslutning eller smälter kolfibern eller vad det nu är för material bilen är byggd av. Dessutom spelar det ingen roll för stegen drar inte mer ändå, enligt dig, så batteriet påverkas inte om du använder rätt kablar. Det är ett feltänk.

Senast redigerat av Bassiehof (27 november 2017)

PolR
27 november 2017 · 9 Inlägg

Ja det är ju därför jag ifrågasätter momentanförbrukningen för att den verkar orimligt låg. Frågan är, kan det stämma med 1.9 resp 6.8 A? Vad borde ett steg dra?

Jag kollade div tabeller över 10mm2 kabel och fick 50-60A säkring rekommenderat, så 50A med en låg förbrukning borde inte vara någon fara. Det är korrekt dimensionerat, ordentligt draget osv. Så 50A kan ju inte vara "strömbrist" väl? Det var ingen värme i kabeln när jag lyfte i den för att klämma på.


Men självklart påverkas batteriet, när spänningen inte räcker till så kmr batteriet "ta slut". Som att glömma lamporna på över natten och bilen är "död" dagen efter.


(Att jag  nämnde kolfiber är bara för att slippa svar som "man ska jorda max en meter från steget" osv, och om en 4m jordkabel kan påverka något negativt?)

BMW i3 "BEV" (2014)
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

1.9A är vad stegen borde dra UTAN signal, så det kan inte stämma. Ett steg borde inte dra mer än vad säkringen klarar, därför ska du ha en kabel som klarar så mycket ström. Om du hade dimensionerat för 20A hade kabeln gått varm och isoleringen smält, vilket brukar sluta med kortslutning.

Jag vet inte hur batteriet laddas, men nånstans måste ju strömmen komma ifrån, antingen en generator eller bilens strömkälla. Om batteriet INTE laddas spelar det väl ingen roll vad som drar ström för batteriet töms ändå, så det är absolut ett feltänk.

PolR
27 november 2017 · 9 Inlägg

Batteriet laddas, just det är inte något bekymmer. Det är inget feltänk.

Och synpunkter på kabeltjocklek utan att räkna på det gynnar mig inte.

Om du har en generator som ger 500w, och om du förbrukar 400w i ett elsystem så kmr 100w som blir över att gå till att ladda batteriet.
     Men om man förbrukar 600w så kommer 100w att tas från batteriet som efter en viss tid att bli tomt.

Ska prova åka till MDS och se om de har något tips på varför mätningen blir så låg.

BMW i3 "BEV" (2014)
Ingesjo
27 november 2017 · 16 Inlägg

Hej

Glöm inte att när spänningen sjunker i batteriet (-erna) så kommer strömmen att öka vid bibehållen uteffekt.
Samt såklart omvänt.

Kabeln ska klara det oxå.

Men det kanske är överkurs.

MVH
Ingesjo

Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

"Jag försöker att ta reda på vart gränsen går för hur många Ampere /Watt jag kan förbruka i bilen innan 12v batteriet börjar laddas ur. Så att jag kan hålla mig under vad 12v batteriet laddas med från spänningsomvandlaren i bilen."

Varför bry sig när bilen sköter laddningen själv? Du kommer inte ifrån att det drar ström från bilens batteri. Allt annat är ett feltänk. För att få svar på din fråga borde du ta reda på hur många A omvandlaren lämnar. Om det är 10A och steg och övrig elektronik drar mer, då har du ett problem. Så fråga BMW, inte oss på Garaget.

PolR
27 november 2017 · 9 Inlägg

Bassiehof skrev:
"Jag försöker att ta reda på vart gränsen går för hur många Ampere /Watt jag kan förbruka i bilen innan 12v batteriet börjar laddas ur. Så att jag kan hålla mig under vad 12v batteriet laddas med från spänningsomvandlaren i bilen."

Varför bry sig när bilen sköter laddningen själv? Du kommer inte ifrån att det drar ström från bilens batteri. Allt annat är ett feltänk. För att få svar på din fråga borde du ta reda på hur många A omvandlaren lämnar. Om det är 10A och steg och övrig elektronik drar mer, då har du ett problem. Så fråga BMW, inte oss på Garaget.

Varför måste du ifrågasätta varför jag vill veta något bara för att du inte förstår det? Bara för att du inte kan bidra till en lösning behöver du inte vara en del av problemet. Var inte så jävla grinig! I minst 50% av trådarna jag läst så måste jag skumma igenom folk (som dig) som kommer med synpunkter på icke relevant eller diskuterar helt andra saker.

Och ja om strömmen kommer från batteri eller omvandlaren är samma sak, så länge det tillförs mer än vad som dras ur. Det är ju samma samma. Men det måste finnas 12v för att starta laddningen. Man måste ju ändå kunna fråga för att ev lära sig något nytt? För att undvika problem.

Det är ingen som vet hur många Ampere omvandlaren maximalt kan ge! Dom som jobbar på BMW vet mindre än ägarna av denna bil. Har sökt i div forum/ FB och googlat. Det finns ingen fakta på antal Watt eller Ampere som den klarar av att ge. Och att lyckas maila den ingenjören som designat den delen av elsystemet är ju ännu mer orealistiskt. Men självklart finns det en BEGRÄNSNING. Jag förstår att det inte är någon här som vet vad en i3 klarar att ladda, därav har jag inte frågat. Har dock lyckats mäta laddningen till som högst 46.6 A, men kvarstår några mätningar.

Däremot antar jag att det finns många som kan billjud och kanske lite om el här inne. Kanske någon som mätt vad deras förbrukning är vid avstängd motor/generator för att se hur länge de kan spela utan att sitta på tomgång? De två på MDS hade inte den blekaste aning om strömförbrukning, inte den blekaste. Men to be fair, det är väl inte relevant i deras vardag.


Ingen annan som har erfarenhet av vad ett slutsteg bör förbruka under normala förhållanden?

BMW i3 "BEV" (2014)
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

Jag förstår, men det är omvandlaren som är akilleshälen eftersom det är den som laddar batteriet. Batteriet klarar av att hålla igång allt en stund även utan laddning. Jag är inte grinig, men det låter i vilket fall helskumt att ha ett 12 volts batteri i en elbil. Varför inte bara omvandlare? Eller behövs 12 volt för att få igång laddningen av BILENS batteri? Har BMW hört talas om smarta batteriladdare? Nu är du så där otydlig igen. Vilket batteri är det du talar om? Laddas 12 volts batteriet med 46A? Och det är fortfarande liv i det?

Tillverkare brukar kunna ange hur många A deras prylar drar vid "tomgång" och full belastning. Och det är full belastning du ska dimensionera kablar för, allt annat är ett feltänk.

pacmyc
22 juli 2018 · 90 Inlägg

Trist med folk som svarar men saknar kunskap. Jag funderade själv i samma banor när jag mätte strönförbrukningen på ett steg mef multimeter. Jag kom aldrig över 10 A. Så jag drog 2,5 mm2 kabel till steget och säkrade med 10 A. Skulle steget visa sig dra mer än 10 A så binnner säkringen och då får jag uppgradera..

244Lover
23 juli 2018 · 103 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag förstår, men det är omvandlaren som är akilleshälen eftersom det är den som laddar batteriet. Batteriet klarar av att hålla igång allt en stund även utan laddning. Jag är inte grinig, men det låter i vilket fall helskumt att ha ett 12 volts batteri i en elbil. Varför inte bara omvandlare? Eller behövs 12 volt för att få igång laddningen av BILENS batteri? Har BMW hört talas om smarta batteriladdare? Nu är du så där otydlig igen. Vilket batteri är det du talar om? Laddas 12 volts batteriet med 46A? Och det är fortfarande liv i det?

Tillverkare brukar kunna ange hur många A deras prylar drar vid "tomgång" och full belastning. Och det är full belastning du ska dimensionera kablar för, allt annat är ett feltänk.

håller med villken idiot konstruktion att ha ett förmodligen 48v och ett 12v batteri. och varför köper man en elbil

Senast redigerat av 244Lover (23 juli 2018)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
244Lover
23 juli 2018 · 103 Inlägg

pacmyc skrev:
Trist med folk som svarar men saknar kunskap. Jag funderade själv i samma banor när jag mätte strönförbrukningen på ett steg mef multimeter. Jag kom aldrig över 10 A. Så jag drog 2,5 mm2 kabel till steget och säkrade med 10 A. Skulle steget visa sig dra mer än 10 A så binnner säkringen och då får jag uppgradera..

dom flesta multimetrarna går max upp i 10A och dom flesta är avsäkrade vid 10A eftersom stömmen måste gå igenom multimetern och igenom kretskortet

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
pacmyc
23 juli 2018 · 90 Inlägg

244Lover skrev:

pacmyc skrev:
Trist med folk som svarar men saknar kunskap. Jag funderade själv i samma banor när jag mätte strönförbrukningen på ett steg mef multimeter. Jag kom aldrig över 10 A. Så jag drog 2,5 mm2 kabel till steget och säkrade med 10 A. Skulle steget visa sig dra mer än 10 A så binnner säkringen och då får jag uppgradera..

dom flesta multimetrarna går max upp i 10A och dom flesta är avsäkrade vid 10A eftersom stömmen måste gå igenom multimetern och igenom kretskortet

Vad menar du med att den är avsäkrad? Klart det sitter en säkring i den annars skulle den ju brinna upp vid en olycklig kortslutning t.ex.
Min hängsäkring på 10A är iallafall fortfarande hel så oavsett vad ni säger kan ju knappast steget dra mer kräm än så..

PolR
11 augusti 2018 · 9 Inlägg

244Lover skrev:
Håller med villken idiot konstruktion att ha ett förmodligen 48v och ett 12v batteri. och varför köper man en elbil

Du visar ju hur mycket koll du har iaf.. När batteripaketet är fulladdat är det ungefär 400 volt så lycka till att driva dina lampor, stereo, ac, centrallås med 400v.

Och till varför: snabbare, billigare att köra, skönare, tystare, imun mot rost & bättre ljud än de flesta vanliga bilar.

Jag kör då gratis varje dag. Jätte jobbigt att aldrig behöva betala för det jag kör här hemma! 0:- / milen

Vem fan köper en 244? wink

BMW i3 "BEV" (2014)
PolR
11 augusti 2018 · 9 Inlägg

Men en övrig uppdatering:

Har kvar kablaget på 10mm2 och har nu kopplat in totalt 3 slutsteg som driver allt. Allt fungerar iaf. Inga säkringar som går, inga kabelbränder, inget strul så. Lite varmt under sätet bara där 2 steg sitter. Tredje blev i bagaget.

Och 12v batteriet har aldrig dött ännu.

Så allt <tummen upp>

BMW i3 "BEV" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang