Problem med högt tryck i kylsystemet volvo 940 turbo.

37 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #1

tjena har får problem med högt tryck i kylsystemet  efter att jag byte packningar och vatten pump,
va aldrig nåt problem med gamla vatten pumpen som läckte men som sakt efter byte har problemet kommit, övre kylarslangen blir absolut sten hård efter ett tag när han är varm, lus att han går upp rätt snappt till normal temp på värme mättaren, annat problem är med att han tryckte sönder kyllaren så den har börjat läcka längst ner i galven, vet plast galvar så dom tål ju inte allt för hökt tryck men ändå.


vad jag gjort som felsök är att: tog bort skit från övertryckslangen mellan kyllaren och kärlet som va 110% vilket nog va varför första kyllaren for. dok efter att den va fixad tryckte han sönder en till kyllare.

även testat fylla hella systemet längstback genom värmepacketet för att få så liten risk för luft som möjligt.

har även gjort komptest på han och låg jämn på alla cylindrar.
och ja har även själv klart avluftat efter konstens alla regler.

vad jag tänkt göra i vidare är att spola rent hella jävla systemet och även kanske byta till backs till gammla vatten pumpen.

nån som kan ha nån idé om vad fasiken det kan vara?

1 488 Inlägg
Skrivet 21 juli #2

Låt nån redi bilmeck provtrycka kylsystemet.

37 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #3

Meaganeowner skrev:
Låt nån redi bilmeck provtrycka kylsystemet.

Jo sant frågan är ju bara vad det skulle kosta. Lämnar då inte in den på Volvo här igen iallafall

1 488 Inlägg
Skrivet 22 juli #4

Leta rätt på en mindre verkstad om hörnet då.
Alla bilmeckar kan detta.

770 Inlägg
Skrivet 22 juli #5

Jag tror inte vattenpumpen är problemet,du har nog en topplockspackning eller spricka i toppen som är problemet.

37 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #6

Aronson skrev:
Jag tror inte vattenpumpen är problemet,du har nog en topplockspackning eller spricka i toppen som är problemet.

Lär ju inte va packningen då han varken vitrycker eller har ojämnt komp.
Och spricka borde ju vissa på komp test med?

Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 22 juli #7

Martin_volvo940 skrev:

Aronson skrev:
Jag tror inte vattenpumpen är problemet,du har nog en topplockspackning eller spricka i toppen som är problemet.

Lär ju inte va packningen då han varken vitrycker eller har ojämnt komp.
Och spricka borde ju vissa på komp test med?

Visst kan det vara toppen.
Men det låter lite som att den nya pumpen inte gör sitt jobb och stillastående vatten i motorn kokar och höjer trycket. Bara en idé. 940 är inte direkt svåra att få ur luften på men...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
37 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #8

Hybrid_ skrev:

Martin_volvo940 skrev:

Aronson skrev:
Jag tror inte vattenpumpen är problemet,du har nog en topplockspackning eller spricka i toppen som är problemet.

Lär ju inte va packningen då han varken vitrycker eller har ojämnt komp.
Och spricka borde ju vissa på komp test med?

Visst kan det vara toppen.
Men det låter lite som att den nya pumpen inte gör sitt jobb och stillastående vatten i motorn kokar och höjer trycket. Bara en idé. 940 är inte direkt svåra att få ur luften på men...

Nä det jag va inne på med för han kockar efter en stund. Men borde ju se om det är toppen på komprovet

1 196 Inlägg
Skrivet 22 juli #9

Om det uppkom efter bytet av vattenpump borde det ju bero på det. Tillfälligheter händer men jag skulle nog plocka ner vattenpumpen igen och kolla hur den ser ut. Och finns det bara en sort till B230 eller finns det flera som inte riktigt är kompatibla? Om du har kvar den gamla skulle jag jämföra och se så de ser exakt likadana ut med storlek på impellern/turbinen eller vad det kallas. Och också kolla så den sitter ordentligt fast på axeln och inte slirar och står still när den får lite mottryck

1 488 Inlägg
Skrivet 22 juli #10

Varför inte provtrycka kylsystemet innan river topp, byter pump, byter kylare, byter motor o s v?

Det är nämligen så att dagens bilar är konstruerade för att ha ett visst övertryck i systemet vid varm motor, för att förhindra just kokning vid varmare partier i motorblock och topp.

Två ventiler sitter i expansionskärlets lock (vanligtvis).
En släpper in luft när kylvätskan svalnar och den andra bestämmer trycket.
För högt tryck så skjuter man kylare eller värmepaket i kupen.

Tror ni mig inte, så skruva av locket och kör motorn varm. Kylvätskan kommer att koka så det står härliga till.
Risken är dock att topp o annat skadas.

37 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #11

Meaganeowner skrev:
Varför inte provtrycka kylsystemet innan river topp, byter pump, byter kylare, byter motor o s v?

Det är nämligen så att dagens bilar är konstruerade för att ha ett visst övertryck i systemet vid varm motor, för att förhindra just kokning vid varmare partier i motorblock och topp.

Två ventiler sitter i expansionskärlets lock (vanligtvis).
En släpper in luft när kylvätskan svalnar och den andra bestämmer trycket.
För högt tryck så skjuter man kylare eller värmepaket i kupen.

Tror ni mig inte, så skruva av locket och kör motorn varm. Kylvätskan kommer att koka så det står härliga till.
Risken är dock att topp o annat skadas.

Jojo nog vet jag att tryck ska vara där men när han trycker sönder kylaren och alla slangar håller på att explodera är det nog för högt

Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 22 juli #12

Jag provtrycker ofta bilar på jobbet och det är en enkel procedur där man sätter på ett kylarlock med en manometer på. Tar max 5 minuter för en verkstad och en kanelkrans eller 200 kronor i näven bör fixa saken...

Då kan ni även se om trycket sjunker fort när motorn stängs av. För det ska det inte göra om nu inte maskin pumpar in avgaser i systemet. Runt 2,5-3 bar så börjar bilen skjuta slangar/kylare.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 488 Inlägg
Skrivet 22 juli #13

smile

37 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #14

Hybrid_ skrev:
Jag provtrycker ofta bilar på jobbet och det är en enkel procedur där man sätter på ett kylarlock med en manometer på. Tar max 5 minuter för en verkstad och en kanelkrans eller 200 kronor i näven bör fixa saken...

Då kan ni även se om trycket sjunker fort när motorn stängs av. För det ska det inte göra om nu inte maskin pumpar in avgaser i systemet. Runt 2,5-3 bar så börjar bilen skjuta slangar/kylare.

Jo just nu vet jag ju att han lär tappa efter som han redan tryckt sönder kylaren i galven. Och ha inte vellat byta innan man hittat felet för blir så jäkla dyrt att köpa en ny kylare hela tiden

1 488 Inlägg
Skrivet 22 juli #15

Månne TS har hamnat i det beryktade ekorrhjulet?

Ett läckage i systemet som gjotfe att fet kokade.
Kokade såpass att tryckventilen inte hann med att släppa ut tillräckligt med ånga blandat med kylvätska. Kylaren och kanske nåt mer började läckaän mer.
Systemet började koka än mer..

En tät kylare är gör dyr, för att hålla bilen rullande.
TS hoppas att felet ät nåt billigare.

O s v     osv   osv....

Kan det vara "han" , som kommer med lösningen?

Senast redigerat av Meaganeowner (22 juli )

37 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #16

Meaganeowner skrev:
Månne TS har hamnat i det beryktade ekorrhjulet?

Ett läckage i systemet som gjotfe att fet kokade.
Kokade såpass att tryckventilen inte hann med att släppa ut tillräckligt med ånga blandat med kylvätska. Kylaren och kanske nåt mer började läckaän mer.
Systemet började koka än mer..

En tät kylare är gör dyr, för att hålla bilen rullande.
TS hoppas att felet ät nåt billigare.

O s v     osv   osv....

Kan det vara "han" , som kommer med lösningen?

Ja problemet är ju inte att köpa en tät kylare utan problemet blir att han trycker ju sönder alla jag köper och sätter i.  Roliga va att i dag fick jag till och med varm luft i han vilket den aldrig brukar köra ur fläktarna.  Och han går att köra utan problem en bra tag innan nåt händer. Plus i dag läkte han inte ens ur kylaren som han gör ibland.

37 Inlägg
Skrivet 6 augusti · Inlägg av trådskaparen #17

problemet hittat och fixat, va så lätt som att den nya vatten pumpen va totalt jävla värdelös, vissade sig att hjullet som pumpar runt vattnet satt inte fast på axeln och har slipat ner sig en bit i pumpen, så när jag tog lös den som sista alternativ i felsökning så ramla halva pumpen i bitar, så inte konstigt att allt ha funkat skit när vattnet står still och bara drivs av själv tryck, aja hittat och fixat i allafall.

1 488 Inlägg
Skrivet 6 augusti #18

Kul att du hitta felet!

37 Inlägg
Skrivet 6 augusti · Inlägg av trådskaparen #19

jo va nära att ge upp och köra bil jäveln över kaj kanten men men tongue


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang