A-traktor går för fort. Hur spärra?

Ciper13
8 augusti 2018 · 1 Inlägg
#1

A-traktor

hej jag skulle behöva lite hjälp.
Det är så min a-traktor bara har växel 1 och 2 men den kan ändå köra snabbare än 30 km/h och därför undrar jag hur jag kan göra så att den går långsammare.

Rubrik justerad och tråd flyttad /Mod

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2018 · 11 594 Inlägg
#2

Vad har du för A-traktor? Volvo 740 kanske?
Det finns väl en form av regulator att sätta i  fördelaren som förskjuter tändningen? Tror den får göra max 33 km/h för att bli godkänd. Just nu kör du omkring i en bil...

Måste ju finnas en uppsjö av tips om man söker?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Aronson
8 augusti 2018 · 835 Inlägg
#3

Har du överhuvudtaget dubbla växellådor?

jompazx
8 augusti 2018 · 166 Inlägg
#4

med en låda så går bil i kanske 60-100kmh på 2ans växel, för att den ska göra 30 på 2an sätter man en till växellåda bakom ordinarie växellådan som är låst i 1ans växel vilket säker toppfarten kolossalt

torsen
9 augusti 2018 · 2 943 Inlägg
#5

Vad är det för bil du moddat till A-traktor?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti 2018 · 9 603 Inlägg
#6

reglerna säger följande på lägsta växeln får den inte gå fortare än  10km/h vid 2/3 av urpsrungsmotorns maxvarv..     derför ska man ha följande saker för att slippa en massa krångel.  oavsätt måste antingen traktorn registrerignsbesiktas med ombyggnaden eller vara EXAKT som det står i pappret för att vara godkänd.  hur som..  2växelådor.    båda lådorna ospärrade   1-4(5)ans på främre låda och 1-4 eller hur man orkar bry sig det bästa är att lämna lådorna ospärrade=inga intyg behövs eftersom lådorna är orginal.    då uppfyller den 10km/h på 2/3 fullvarv.  i det läget så kommer traktorn gå för fort.   derför monterar man en totalt inkapslad hastighetsspärr som antingen tar signalen från en abs givare eller på kardan via en givare.   fartspärren satt till 30km/h  detta gör att bilen aldrig kan gå fortare än 30km/h oavsätt växel som används.  i praktiken så betyder det ju att om du lägger i högsta växeln och den överskrider 30km/h så stängs bilen mer eller mindre av.  Men fullt lagligt sätt att regga en A-traktor vilket sparar motorer och ägarens pengar genom att den kan gå rätt snålt.    sen att ägaren aldrig kommer lägga i 1:An på främre lådan utan köra den på 4:An hela tiden kvittar  men det måste gå att lägga i 1:an   den bakre lådan agerar bara låg och högväxlar smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Aronson
9 augusti 2018 · 835 Inlägg
#7

Jag har aldrig hört talas om en a traktor som godkänts med ospärrade lådor och endast varvtalsregulator.
Om man inte behöver spärrade lådor,,varför ska man då behöva dubbla lådor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti 2018 · 9 603 Inlägg
#8

Aronson skrev:
Jag har aldrig hört talas om en a traktor som godkänts med ospärrade lådor och endast varvtalsregulator.
Om man inte behöver spärrade lådor,,varför ska man då behöva dubbla lådor.

Den går för fort på 1ans växel.. Max 10km/ vid 2/3 maxvarv

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2018 · 11 594 Inlägg
#9

Ta fram haklappen alla A-traktorförare... Tror nog den är godkänd för annars skulle han väl knappast våga åka runt med det monstret...

https://www.youtube.com/watch?v=_Mh52p5qdo0

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Aronson
9 augusti 2018 · 835 Inlägg
#10

Hybrid_ skrev:
Ta fram haklappen alla A-traktorförare... Tror nog den är godkänd för annars skulle han väl knappast våga åka runt med det monstret...

https://www.youtube.com/watch?v=_Mh52p5qdo0

Ja ,,,man kan ju undra hur denna kunnat bli godkänd.
Har dem ändrat alla regler nyligen,eller.
Det med flakmått och tvång på att göra kupeutrymmet mindre samt dubbla lådor.
Är det samma man som godkänt den som godkände Its fun porschen för några är sedan.smile
Men är det sant så är det ju fantastiskt.
Något för SFRO att skriva med i sina regler.Som en mall för andra.

SportPilot skånsk högflygande adel
9 augusti 2018 · 6 485 Inlägg
#11

Skroten tar säkert gladligen emot din traktor så att du slipper agera bromskloss i trafiken smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang