Audi 100 Turbo är svår/nästan omöjlig att starta när den är varm.

Fri fart för ett fritt folk! · 9 505 Inlägg
Skrivet 6 augusti #21

jaka54 skrev:
Hej!
Ringde VAG om vevaxelgivaren resp varvtalsgivaren.
Enligt VAG så är dessa olika. Bägge har samma nummer: 034 905 381 men den ena har ett A på slutet.Den ena har grå kontakt och den andra har svart.
Det konstiga är att när man går in på till exempel "Bildelaronline 24" eller "Autopartsmarket" så anger dessa firmor att det är samma givare . -Konstigt!!!

lita inte alltid på reservdelssäljare.. oavsätt om dom är säljare för märket man ska köpa delar...   vet inte hur många gånger jag skolat volvos reservdelsförsäljare både på deras program och på delarna jag ska ha;-)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
2 592 Inlägg
Skrivet 6 augusti · Inlägg av trådskaparen #22

Hej!
Brorsan ringde och berätade att han hört ett hissande ljud av luft när han öppnat tanklocket!!
Kan det vara så att det på något sätt blir vakum i tanken och att det är problemet???

Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 6 augusti #23

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan ringde och berätade att han hört ett hissande ljud av luft när han öppnat tanklocket!!
Kan det vara så att det på något sätt blir vakum i tanken och att det är problemet???

Det ska pysa när man skruvar av locket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 592 Inlägg
Skrivet 6 augusti · Inlägg av trådskaparen #24

Hej!
Det gör det inte när jag öppnar tanklocket på min Audi 100 2,0E från 89.
Pyser det verkar det ju vara undertryck i tanken, och det ska det väl inte vara?! Det finns ju en slang som leder tillbaka soppa till tanken.

Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 7 augusti #25

Har den kolkanister? Och jo, ett undertryck i tanken är normalt. Tanken är att tanken inte ska ventilera rakt ut i atmosfären. Därav undertrycket. Men det kan ju såklart bli för stort.

Edit: i äldre bilar saknas undertrycket men då pratar vi oftast förgasarbilar med äldre bränslesystem. Kanske är Audin gammal nog men jag tror inte det eftersom den har katalysator, egr och en massa andra miljögrejer.

Tipset i den låsta tråden var väl bra, kör utan lock och testa.

Senast redigerat av caromania (7 augusti )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 592 Inlägg
Skrivet 7 augusti · Inlägg av trådskaparen #26

Hej!
Jo den har kolkanister men det har även min Audi 100 2,0E från  -89.
Och på min hörs ingenting när jag öppnar locket.
Fick ett tips från Oliver på "Audi 100-online.de " att det fanns en backventil i returslangen vid tanklocket baktill (inte tanklocket där man tankar) som kunde vara igensatt. Men jag har aldrig hittat någon backventil vare sig på brorsans bil eller min egen ...

Reservdelsnisse · 63 Inlägg
Skrivet 7 augusti #27

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ringde VAG om vevaxelgivaren resp varvtalsgivaren.
Enligt VAG så är dessa olika. Bägge har samma nummer: 034 905 381 men den ena har ett A på slutet.Den ena har grå kontakt och den andra har svart.
Det konstiga är att när man går in på till exempel "Bildelaronline 24" eller "Autopartsmarket" så anger dessa firmor att det är samma givare . -Konstigt!!!

lita inte alltid på reservdelssäljare.. oavsätt om dom är säljare för märket man ska köpa delar...   vet inte hur många gånger jag skolat volvos reservdelsförsäljare både på deras program och på delarna jag ska ha;-)

Å andra sidan genar eftermarknad rätt rejält ibland också med skumma fel efter montering. Kan vara nära i värden därför samma på pirat, men olika på original. Man gör sällan två olika om det inte behövs. Kostar mer att tillverka två olika.

Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 7 augusti #28

jaka54 skrev:
Hej!
Jo den har kolkanister men det har även min Audi 100 2,0E från  -89.
Och på min hörs ingenting när jag öppnar locket.
Fick ett tips från Oliver på "Audi 100-online.de " att det fanns en backventil i returslangen vid tanklocket baktill (inte tanklocket där man tankar) som kunde vara igensatt. Men jag har aldrig hittat någon backventil vare sig på brorsans bil eller min egen ...

Bara för att du inte hör någon vacuumutjämning i din bil så betyder ju inte det att det är rätt? Det är ju trots allt en 30år gammal bil där allt från rostporer i påfyllningsrör/bränsletank till en svag gummipackning i locket kan vara orsaker till att det inte blir undertryck i tanken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 592 Inlägg
Skrivet 8 augusti · Inlägg av trådskaparen #29

Hej!
Hittade den här länken...Kolla under "Fördelare" och sedan längst ner "sjusovaren".
Ska kolla om det kan vara orsaken ...
http://www.audinsane.se/

Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 8 augusti #30

jaka54 skrev:
Hej!
Hittade den här länken...Kolla under "Fördelare" och sedan längst ner "sjusovaren".
Ska kolla om det kan vara orsaken ...
http://www.audinsane.se/

Låter ju inte så dumt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 592 Inlägg
Skrivet 8 augusti · Inlägg av trådskaparen #31

Hej!
Efter lite brevväxling med Oliver på "Audi100-online.de" så säger han  att både vevaxel och varvtals signalgivare är identiska. Det enda som skiljer dem åt är att den ena har grå kontakt och den andra svart.
http://audi100.net/Shop/shop.html

Senast redigerat av jaka54 (8 augusti )

2 592 Inlägg
Skrivet 9 augusti · Inlägg av trådskaparen #32

Hej!
Har mätt upp två av de givare vi har liggande i reserv (varvtal och vevaxelgivare) bägge ger 1000ohm från 0 grader till +90 grader, mätt på 1:ans och 2:ans kontakt (finns tre kontakter i kontakstycket) Antar att bägge är OK. Har inte hunnit mäta på de givare som sitter monterade i bilen än.
Enligt Oliver som har siten "Audi 100-online.de" så ska det vara lite ÖVERTRYCK i tanken ! OK! Jag köper det men som sagt jag har inte märkt något pysade när jag öppnar tanklocket på mina två bilar, inte heller har brorsan märkt något när han öppnar tanklocket på sin Volvo XC70 (2004).
Går mer och mer och lutar att det är spridarna det är fel på...Efer att man nött med starten kan man ibland känna bensindoft...

En bra site för oss gamla Audi 100 ägare är den här:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#vapor
Materialet verkar hämtat från Bentleys meck böcker (Finns tre stycken) om Audi 100/200.
https://www.ebay.com/itm/Audi-100-200-O … m570.l1313

Senast redigerat av jaka54 (9 augusti )

Jag ska hjälpa dig.. · 2 937 Inlägg
Skrivet 9 augusti #33

Kan man byta spridare sinsemellan visavi brorsans bil?smile

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 381 Inlägg
Skrivet 9 augusti #34

jaka54 skrev:
Hej!
Har mätt upp två av de givare vi har liggande i reserv (varvtal och vevaxelgivare) bägge ger 1000ohm från 0 grader till +90 grader, mätt på 1:ans och 2:ans kontakt (finns tre kontakter i kontakstycket) Antar att bägge är OK. Har inte hunnit mäta på de givare som sitter monterade i bilen än.
Enligt Oliver som har siten "Audi 100-online.de" så ska det vara lite ÖVERTRYCK i tanken ! OK! Jag köper det men som sagt jag har inte märkt något pysade när jag öppnar tanklocket på mina två bilar, inte heller har brorsan märkt något när han öppnar tanklocket på sin Volvo XC70 (2004).
Går mer och mer och lutar att det är spridarna det är fel på...Efer att man nött med starten kan man ibland känna bensindoft...

En bra site för oss gamla Audi 100 ägare är den här:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#vapor
Materialet verkar hämtat från Bentleys meck böcker (Finns tre stycken) om Audi 100/200.
https://www.ebay.com/itm/Audi-100-200-O … m570.l1313

Ja varför dillar jag om undertryck?? Får skylla på solen eller spriten, men övertryck är det såklart! Men det är normalt och ska finnas där. Kolkanistern är till för att reglera övertrycket genom att bensinångor förs tillbaka till insuget, men om det blir stopp i det hela så blir det för mycket. Ett pysande ljud är emellertid helt normalt! Däremot ska jag låta det vara osagt om Audin ”ska” ha så pass mycket övertryck att det pyser. Jag försöker dra mig till minnes hur farsans Audi bar sig åt, men den hade förgasare och var från -87 så kan vara en annan historia där. Alla mina ”nyare” bilar pyser dock vilket är ett tecken på att bränslesystemet fungerar som det ska.

Har du kollat din PM-box den senaste veckan Jaka?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 570 Inlägg
Skrivet 9 augusti #35

Jag har lagt upp bilder på audis K-jetronics broschyr med varmstarts svårigheter här.
Hoppas att du kan  få några tips från den.
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=67890

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3
2 592 Inlägg
Skrivet 9 augusti · Inlägg av trådskaparen #36

Hej!
Tack  för broschyren!

Reservdelsnisse · 63 Inlägg
Skrivet 9 augusti #37

Har du kollat så det inte är några skador på slangen från K-Jectronic mängdmätaren? Tjuvsuger den luft där så har den svårt att lyfta mätskivan, och blir svårstartad.

2 592 Inlägg
Skrivet 9 augusti · Inlägg av trådskaparen #38

Hej!
Inga synliga skador och ingen varvtalsökning när jag sprayade startgas runt spridare och vid mängdmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-55d7bc9a8b7d9ac923bad16f364c35be.jpg

Senast redigerat av jaka54 (10 augusti )

2 592 Inlägg
Skrivet 11 augusti · Inlägg av trådskaparen #39

Hej!
Letandet går vidare...
Någon som kan förklara hur det kan bli övertryck i en tank?? Försöker förstå logiken bakom.

2 309 Inlägg
Skrivet 11 augusti #40

Returbränsle...


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang