Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

1 255 Inlägg
Skrivet 1 augusti #1801

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 1 augusti #1802

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
365 Inlägg
Skrivet 1 augusti #1803

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Forummoderator · 7 122 Inlägg
Skrivet 1 augusti #1804

Unleash skrev:

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:
Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Senast redigerat av caromania (1 augusti )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 080 Inlägg
Skrivet 1 augusti #1805

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:

Low skrev:
Hur bra är dessa hybrider för miljön, om man jämnför mot en vanlig bensin driven miljöbil?

De måste ju släppa ut mer på tillverknings processen, och väga mer. Om man skulle säga på 20.000mil, är hybriden bättre i slutändan?

Hå hååå... snacka om att lysa upp med en tändsticka i ett bensinfyllt rum. Bläddra lite bakåt i tråden så finner du rätt mycket info om det. Bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka fakta som är sanningen för dig. Min uppfattning är solklar och därför kör jag diesel.

Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

Okej, jämnför man det mot diesel då? Tänka mest på bensin/etanol eller biogas. Diesel är ointressant för mig.

365 Inlägg
Skrivet 2 augusti #1806

caromania skrev:

Unleash skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag och Soulman har lite olika uppfattningar om saken. Men som Soulman påpekar har det bevisats i tråden flera gånger att en hybrid/elbil i slutänden är bättre för miljön.

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Senast redigerat av Unleash (2 augusti )

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Forummoderator · 7 122 Inlägg
Skrivet 2 augusti #1807

Unleash skrev:

caromania skrev:

Unleash skrev:

har man då räknat med alla elstationer, samt all uppsäkring av befintliga installationer.
säg att du har ett bilgarage i göteborg som tar 300-500 bilar varje parkeringsruta ska ha en egen stolpe och vara uppsäkrad för snabbladdning och dess effekt.

i flera led kommer det behövas byggas om, det kan omöjligt bli mer miljövänligt.

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
365 Inlägg
Skrivet 2 augusti #1808

caromania skrev:

Unleash skrev:

caromania skrev:

Nej jag håller med. Vi borde åka ånglok. Fast iofs. Då måste vi bygga nya järnvägar överallt.

Grejen är att infrastrukturen är ett ganska litet problem. Det löser sig. De breddar ju vägarna, bygger en extra bana på Arlanda, inför både det ena och det andra. Det är bara ca 100år sedan som elektricitet drogs in i städerna överhuvudtaget. Jag minns när telefonledningarna hängde i stolpar. Jag minns även när koaxialkablarna byttes ut mot fiber i kabel-tvnätet i Stockholm. Nu har ju förövrigt de flesta möjlighet att få fiber som bor i samhällen. Osv. Det ordnar sig med laddning och el och den skiten. Men man har fortfarande möjlighet att köpa en bil som inte drivs av el. Det är också ok. Men att påstå att infrastrukturen inte klarar av utvecklingen är infantilt.

Edit: många örebroare som är ”entusiaster”?

DET GÅR ALDRIHH!!

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

baserat på konkret fakta med kunskapen om el-lära.

men vad vet jag du kanske lever i verklighetsfrånvarande värld likt ett grönt parti?

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Forummoderator · 7 122 Inlägg
Skrivet 2 augusti #1809

Unleash skrev:

caromania skrev:

Unleash skrev:

Bredda vägar och dra fiber istället för koax tycker du är en bra jämförelse? till att dra nya kraftkablar i befintliga byggnader från kraftcentraler sen bygga upp ett elnät som klarar av att hantera det effektuttag som kommer samt att bygga en hållbar baskraft? Det är otroligt infantilt att göra dina jämförelser för dom påvisar bara den enorma brist på kunskap du har om el-produktion->elnät->effektuttag

Du är så synnerligen övertygad om din egen övertygelse. Det är ok.

Är du månne siste man som släcker ljuset..?

baserat på konkret fakta med kunskapen om el-lära.

men vad vet jag du kanske lever i verklighetsfrånvarande värld likt ett grönt parti?

Du kunde inte ha mer fel i sista stycket. Men vi låter det bero nu så får vi se om infrastrukturen klappar ihop totalt eller klarar av denna gigantiska påfrestning som väntas under de närmaste 10-20 åren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 3 augusti #1810

Bonus-Malus.

Jag skulle inte vilja vara bilhandlare idag. I synnerhet inte företräda ett märke som inte har en liten flotta av el/hybridbilar. Som många vet så jobbar jag med nya Kia-bilar som ska vidarebefordras till återförsäljare över hela landet. Körde runt nere i hamnen idag och kajen håller nästan på att svämma över pga av alla tusentals Kia hybrider som ska levereras.  Gärna igår... Trycket är stort på dessa bilar. De säljer bättre än VAG i nuläget.

Baksidan av medaljen är att det finns "några stycken" Kia Sportage 2.0 CRDi Automat som är skeppade hit för att ha lite lager i Sverige. En mycket populär modell, i alla fall innan det nya skattesystemet. Numera kostar dessa 9326:- per år i skatt och ingen vet vad som händer i framtiden även om de ska gå ner i skatt om tre år.

En bilkyrkogård som ska underhållas, laddas, köras, tvättas. Undrar om det blir rediga rabatter på dessa till hösten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f29150e2e01c6736493a4cf981777ce2.jpg

Sen kommer nästa käftsmäll: Nya bilar ska redovisa liiiite mer korrekta siffror angående förbrukning. VAG laddar kanonerna

http://www.gp.se/ekonomi/audi-gasar-p%C … -1.7482209

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 450 Inlägg
Skrivet 3 augusti #1811

Hybrid_ skrev:
Bonus-Malus.

Jag skulle inte vilja vara bilhandlare idag. I synnerhet inte företräda ett märke som inte har en liten flotta av el/hybridbilar. Som många vet så jobbar jag med nya Kia-bilar som ska vidarebefordras till återförsäljare över hela landet. Körde runt nere i hamnen idag och kajen håller nästan på att svämma över pga av alla tusentals Kia hybrider som ska levereras.  Gärna igår... Trycket är stort på dessa bilar. De säljer bättre än VAG i nuläget.

Baksidan av medaljen är att det finns "några stycken" Kia Sportage 2.0 CRDi Automat som är skeppade hit för att ha lite lager i Sverige. En mycket populär modell, i alla fall innan det nya skattesystemet. Numera kostar dessa 9326:- per år i skatt och ingen vet vad som händer i framtiden även om de ska gå ner i skatt om tre år.

En bilkyrkogård som ska underhållas, laddas, köras, tvättas. Undrar om det blir rediga rabatter på dessa till hösten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f29150e2e01c6736493a4cf981777ce2.jpg

Sen kommer nästa käftsmäll: Nya bilar ska redovisa liiiite mer korrekta siffror angående förbrukning. VAG laddar kanonerna

http://www.gp.se/ekonomi/audi-gasar-p%C … -1.7482209

Det är alltså dig man ska prata med om/när/we man börjar snegla på en KIA

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 4 augusti #1812

Det är alltså dig man ska prata med om/när/we man börjar snegla på en KIA

Jo, det kan vara en idé. Vi har även Hyundai som haft en något undanskymd tillvaro tills nu då det börjar rulla in Ioniq i hallarna. Denna delar drivlina/bottenplatta med Kia Niro för övrigt. Nya Ceed tas i Sverige in enbart med bensinmotor i nuläget. Vi får se hur det går...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 255 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1813

Nu sägs det fler dieselbilar än någonsin. Det är miljön tacksam för.

https://www.dn.se/ekonomi/begagnade-die … ngsrekord/

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
101 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1814

Soulman skrev:
Nu sägs det fler dieselbilar än någonsin. Det är miljön tacksam för.

https://www.dn.se/ekonomi/begagnade-die … ngsrekord/

Begagnade ja. Av alla jag känner som köpt ny bil senaste året så har bara en köpt diesel. En Volvo XC90, dom har eget åkeri.

Senast redigerat av candyweiss (10 augusti )

2 403 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1815

Har någon provkört Jaguar I-Pace EV400 90kWh, de hade väl premiär för någon vecka sedan?

Gubb-SUV med 400 elhästar, lagom stort batteri för de flesta, AWD och 0-100 på 4.8s

Har beställt Tesla men tycker Jaguaren är läcker, det kommer komma många intressanta elbilar både för medelsvensson och sportbilsentusiasterna snart.


https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/interior/11_x590_19my_140_glhd_device-desktop_1366x769.jpg

https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/exterior/7_x590_19my_183_glhd_device-desktop_1366x769.jpg

https://www.jaguar.se/-/media/ncg/jaguarse/jaguar-range/i-pace/my19/2-assets-and-videos/07-gallery/exterior/3_x590_19my_100_dx_device-desktop_1366x769.jpg

Senast redigerat av viccoA (10 augusti )

101 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1816

Även om jag haft råd med en elbil så finns det ingen möjlighet till laddning, vare sig hemma eller på jobbet.

2 080 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1817

Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

Fri fart för ett fritt folk! · 9 384 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1818

Low skrev:
Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

att dom kommer hitta på andra bovar till utsläpp det är det inget snack om..  att skräma upp folk och kunna beskatta folk till döds är en grej staten sysslar med..  kolla bara hur media pumpar ut hur varmt och torrt och att det är utsläppens fel.    för det var ju minnsan 150år sen sist det var så här varm...  undra vilka som släppte ut så mycket 150år sen..     forskare säger att det inte går att se att det här skulle ha med utsläppen att göra.. 1års värme påverkar ingenting enligt dom.    snart är vi påväg mot en ny istid nästa gång det är 10minus i längre än 1vecka.. och så kommer det hålla på allt går ut att skräma idioter till att betala mer skatt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
2 080 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1819

Growe skrev:

Low skrev:
Hur många gånger kan man köra 0-100 på 4.8s innan man måste ladda? Elbilar kommer vara miljöboven 2028 .

( Hoppas man kommer ihåg denna tråd då se om man har rätt elr fel. ):-)

att dom kommer hitta på andra bovar till utsläpp det är det inget snack om..  att skräma upp folk och kunna beskatta folk till döds är en grej staten sysslar med..  kolla bara hur media pumpar ut hur varmt och torrt och att det är utsläppens fel.    för det var ju minnsan 150år sen sist det var så här varm...  undra vilka som släppte ut så mycket 150år sen..     forskare säger att det inte går att se att det här skulle ha med utsläppen att göra.. 1års värme påverkar ingenting enligt dom.    snart är vi påväg mot en ny istid nästa gång det är 10minus i längre än 1vecka.. och så kommer det hålla på allt går ut att skräma idioter till att betala mer skatt

Exakt.

Läser man snabbt senaste 1.8 miljoner åren har det funnits 6 större istider.

Tänk 1800000 år, ändå kan man avgöra saker på 1 år. Även 500 år är ingentin, ändå vet man inte hur vädret är imorgon. Vi är troligen i en varmare period.

Ned skräpning osv är annan sak, men skylla på utsläpp på bilar avgör inte saken.

Forum- och sitemoderator · 10 902 Inlägg
Skrivet 10 augusti #1820

Jag tror inte heller på visionen att vädret kollapsar över ett tiotal år.

I filmen "The day after tomorrow" så kör de på istidsvarianten och fryser ner hela norra klotet på nolltid. Den är sevärd för övrigt om någon missat.

Staten lyckas dock bra med lockpremier och straffskatter. Hos oss är parkeringarna fyllda med nya Pluginhybrider, Hybrider och Elbilar (I den ordningen, Kan vi kalla de PHE?) Vi har cirka 14000 P-platser...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-c3346d7180ca707fcf7ad1fa05392933.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang