V70 -02 ej turbo blåryker efter bsr chippning

merca-190
23 augusti 2010 · 96 Inlägg


Tråd från 2010 /Mod



har en v70 -02  140hk motorn alltså utan turbo som jag chippade med bsr. de skulle bli 188hk men gjorde ingen skillnad och bilen började blå ryka efter ett tag vid belastning. vad kan de va som har pajjat?

Mercedes 190 "W201" (1989)
Stefan Varberg Supraman
23 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Kan mycket väl vara kolvringar eller ventiltätningar.
luktar oljan bensin du får göra komprov på den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Mitsuhini
24 augusti 2010 · 337 Inlägg

blårök = olja i förbränningen.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
dawwe ...has left the building...
25 augusti 2010 · 4 474 Inlägg

Snacka om drömmare...Från 140 sughästar till 188...Du får nog vara glad om det är 141...Började bilen dra olja direkt efter "chippningen"? Eller dröjde det ett bra tag? Blå rök bruka vara olja, svart rök bensin, grå rök vatten...Om jag får gissa så är det förhoppningsvis mer svart än blå räk du har...En mycket långsökt teori är att chippning har fettat på så mycket bränsle vid acceleration att cylinderväggarna tvättades rena, detta har lett till ökat slitage vilket du märker i form av blå(???) rök. Dock så är det högst osannolikt att BSR skulle gjort en så dålig mapp...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sharky
25 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Detta är ett av dom få exempel då chippning av sugmotor ger mycket.
140Hkr motorn är en strypt 170Hkr motor som inte öppnar spjället helt.

/Göran

dawwe skrev:
Snacka om drömmare...Från 140 sughästar till 188...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
25 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Du skall absolut kontakta BSR direkt!

/Göran


merca-190 skrev:
har en v70 -02  140hk motorn alltså utan turbo som jag chippade med bsr. de skulle bli 188hk men gjorde ingen skillnad och bilen började blå ryka efter ett tag vid belastning. vad kan de va som har pajjat?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Crille88
25 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

Att din bil ryker blått och går dåligt har absolut ingenting med programvaran att göra, trimmen de säljer är alla likadana, hundratals! Anledningen till varför din går dåligt beror på att något är sönder på din bil.
Så det har absolut ingenting med BSR att göra.
men visst du kan väl kontakta dom o be dom felsöka bilen, till en kostnad då förstås.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sharky
25 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Jag är fullt medveten om att trimmen är likadana men om man får sådana här problem i samband med eller i nära anslutning till en chippning så skall man ta kontakt med företaget som har chippat. Det kostar ingenting att ta kontakten.

/Göran


Crille88 skrev:
Att din bil ryker blått och går dåligt har absolut ingenting med programvaran att göra, trimmen de säljer är alla likadana, hundratals! Anledningen till varför din går dåligt beror på att något är sönder på din bil.
Så det har absolut ingenting med BSR att göra.
men visst du kan väl kontakta dom o be dom felsöka bilen, till en kostnad då förstås.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
merca-190
29 augusti 2010 · 96 Inlägg

lämnade in på verkstad och dom konstaterade att pluggen som sitter i hålet till oljereturen för turbo var borta och det hade troligen tryckt ur olja på grenröret....

Mercedes 190 "W201" (1989)
ts007
29 augusti 2010 · 1 777 Inlägg

Kan väl tillägga att du inte märker så stor skillnad förrän du får upp varv på bilen ca. 4000 o uppåt. Jag har en 140hk med BSR mjukvara och ja det är en stor skillnad mot orginal, en vanlig 170hk hänger inte med. Var själv skeptisk innan jag trimmade men e absolut nöjd.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
merca-190
29 augusti 2010 · 96 Inlägg

okej får pröva chippa igen då och se om de blir bättre:)

Mercedes 190 "W201" (1989)
merca-190
29 augusti 2010 · 96 Inlägg

märkte du effekten direkt efter chippningen eller fick du köra ett tag först?

Mercedes 190 "W201" (1989)
ts007
29 augusti 2010 · 1 777 Inlägg

Första reaktionen var som din, fan det e ju ingen skillnad dock så påtalade BSR att man måste varva den ordentligt och det var då jag märkte skillnad, så ja jag märkte det direkt. Jag har ju även sportsystem på och med det känndes det ännu bättre. Testa att ligga i tvåan rullandes och dra på fullt så ska du se att strax över 4000rpm så kommer du att känna skillnad, man känner liksom att den trycker på mer. Återkom gärna med resultat och lycka till.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
merca-190
29 augusti 2010 · 96 Inlägg

okej ska jag göra.. tack för svar

Mercedes 190 "W201" (1989)
Crille88
29 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

merca-190 skrev:
lämnade in på verkstad och dom konstaterade att pluggen som sitter i hålet till oljereturen för turbo var borta och det hade troligen tryckt ur olja på grenröret....

så din blårök kom alltså inte ur avgassystemet utan ur motorrummet?
som tidigare nämnt så är detta en sugmotor och måste därför varvas för att du ska känna skillnaden..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
merca-190
30 augusti 2010 · 96 Inlägg

nej men de syndes i backspegeln när man drog på.
okej ska ut å varva den rejält wink

Mercedes 190 "W201" (1989)
Radero
13 augusti 2018 · 4 Inlägg

Vet att detta är ett sent svar men det kan hjälpa andra. När min V70 2,4 -03 blårök vid belastning ca 4500-> varv  så blårök den fast inte från avgassystemet utan underifrån. Visade sig att det var pluggen som ska sitta för Turbons oljeretur, men min är ju sugis så då finns ingen turbo. Det visar sig om man varvar mycket typ 4500-> vid belastning så sprutar det ur det hålet och på grenrör/katt/avgasrör och "förbränns" vilket resulterar i blårök! Köpte en metallplugg från Volvo och bakade dit den, var trångt men det gick. Tog ca 1,5 h med både raster och svårdomar samt tankar fram och tillbaka men till slut satt den där! Ingen blårök efter detta! Se länk för bilder. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … 3#p1264713

it_mutt Avstängd
13 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Radero skrev:
Vet att detta är ett sent svar men det kan hjälpa andra. När min V70 2,4 -03 blårök vid belastning ca 4500-> varv  så blårök den fast inte från avgassystemet utan underifrån. Visade sig att det var pluggen som ska sitta för Turbons oljeretur, men min är ju sugis så då finns ingen turbo. Det visar sig om man varvar mycket typ 4500-> vid belastning så sprutar det ur det hålet och på grenrör/katt/avgasrör och "förbränns" vilket resulterar i blårök! Köpte en metallplugg från Volvo och bakade dit den, var trångt men det gick. Tog ca 1,5 h med både raster och svårdomar samt tankar fram och tillbaka men till slut satt den där! Ingen blårök efter detta! Se länk för bilder. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … 3#p1264713

sent och sent...vad är väl 8 år bland vänner?

Men det är väl alltid gott med info som potentiellt kan hjälpa andra

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2018 · 17 477 Inlägg

Inlägg #9...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang