Programmera bort egr ventil och eventullet partikelfilter

Tonycrona
14 augusti 2018 · 400 Inlägg

Någon som gjort detta genom mjukvara?
För och nackdelar?
Vilka bolag utför detta?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
zemet
14 augusti 2018 · 4 038 Inlägg

Jag har ej gjort det men funderat i de banorna.

Fördelar för dig som ägare och brukare är:

Mer kraft, min Navara med 2,5L diesel skulle gå från 190 hk till 240 hk och få 110 nm extra.
Bättre bränsleförbrukning
Inga reparationer på EGR ventil (dessa går ju relativt ofta sönder och brukar kosta en del att fixa)
Inget byte av DPF när den sätter igen av aska. (Aska går inte regenerera bort, endast sot)

Nackdelar:
Kostnad, på min Navara skulle det kosta strax under 4000 kr. Skulle företaget plugga EGR ventilen och ta bort DPF filtret så skulle det bli runt 7000 kr för allt.

Miljön, du kommer framförallt släppa ut betydligt mycket mer sotpartiklar och NOx. Dock inte mer än vad en äldre bil utan DPF och EGR hade gjort. Eller mer än miljöpartiets språkrörs stenskulptörbil för den delen:p

Risk att bli av med programvaran kan finnas ifall någon verkstad uppdaterar mjukvaran i bilen av någon anledning. (fråga den som utför jobbet om detta, jag själv är osäker)

Problem med automatlåda? Görs jobbet inte rätt så man programerar om automatlådan samtidigt kan den få för sig att börja växla konstigt eftersom momentkurvan från motorn ändras. Så detta bör defenitivt kola upp om du har automat och är sugen på att mappa om.

Ökat slitage på drivlinan. Får du mer kraft i bilen och använder den extra kraften så kommer det ju givetvis slita hårdare på hela drivlinan. Troligtvis inget problem men har man en bilmodell med tex kända fel med dåliga underdimentionerade växellådor eller liknande så får man nog ta med det i kalkylen.

Risk för extremt stora jobbiga fel om mappningen inte görs seriöst. Lämnar du bort bilen till någon klåpare som börjar ändra mjukvaran så kan det ju bli riktigt jävla jobbigt ifall några fel görs. 

Jag hade nog hellre betalat lite mer för jobbet och få det gjort av någon serriös firma med tillgång till egen bromsbänk osv istället för att lämna bort den bliigare till någon kille som kommer med en laptop å börjar ändra parametrar hejvilt. 

Beroende på var du bor så finns givetvis olika företag runt om i landet som gör jobbet.

Jag som bor i göteborg hade tänkt använda mig av http://www.tmchiptuning.com/sv/start som jag hört mycket gott om.

Senast redigerat av zemet (14 augusti 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang