Bilens ”dator”

steffosteff
13 augusti 2018 · 1 Inlägg

Tjena!
Eftersom jag har noll koll på bilar överlag så tånkte jag ställa frågan här.

Är det någon som ver vad man kan läsa av i bilens dator ?
Felkoder etc är jag med på,
Loggas loggas också när dörrarna låses upp eller bilen kör ?
Har en bekant jag misstänker använder bilen lite i smyg.
Kan man se något av detta på en verkstad ?

classexa
13 augusti 2018 · 193 Inlägg

Du kan inte läsa av det på milmätarn eller? Kolla bara vad det stod när du körde senast

Senast redigerat av classexa (13 augusti 2018)

Utmarks-Loke
13 augusti 2018 · 5 836 Inlägg

På en volvo 240 1985 - nej. På en mercedes S-klass 2018 - kanske.

marcus80 Sir
13 augusti 2018 · 935 Inlägg

Det som loggas är ju km mätaren i instrumentpanelen. Går även att läsa ut med dator men tror inte någon bil loggar om dörrarna låses upp. Misstänker du tjuvåkning så ta kort på km mätaren när du ställer bilen och sedan kollar du vad den stod på när du tar bilen igen. Är nog det lättaste sättet. Trippmätaren kan man nolla men inte km om man inte har rätt grejer till det vilka inte många har.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Slash Saabifierad
14 augusti 2018 · 2 026 Inlägg

Enklaste är att skriva upp bilens mätarställning, står den på 234567 och när du kommer tillbaka dagen efter och den står på 234579 då vet du med säkerhet att bilen flyttats. Du kan också ställa in stolen i en "obekväm" ställning kanske längst bak så sänker du den och ställer in ryggstödet så det lutar lite framåt, då kommer troligtvis föraren att ställa om då det annars inte är så bekvämt att köra så.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
candyweiss
14 augusti 2018 · 876 Inlägg

steffosteff skrev:
Tjena!
Eftersom jag har noll koll på bilar överlag så tånkte jag ställa frågan här.

Är det någon som ver vad man kan läsa av i bilens dator ?
Felkoder etc är jag med på,
Loggas loggas också när dörrarna låses upp eller bilen kör ?
Har en bekant jag misstänker använder bilen lite i smyg.
Kan man se något av detta på en verkstad ?

Märk hjulen med en krita eller lägg sten ovanpå däcken eller köp en rattkrycka.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
14 augusti 2018 · 5 836 Inlägg

Köp en överdragsklädsel till förarstolen. Under den lägger du en bit masonit, plåt eller liknande med ett par spikar som sticker rakt upp genom överdragsklädseln. Inte så stora spik så de syns direkt, och överdragsklädseln får gärna ha något brokigt och kamuflerande mönster. Om någon tjuvlånar bilen lär du få veta det på ett eller annat sätt.

candyweiss
14 augusti 2018 · 876 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Köp en överdragsklädsel till förarstolen. Under den lägger du en bit masonit, plåt eller liknande med ett par spikar som sticker rakt upp genom överdragsklädseln. Inte så stora spik så de syns direkt, och överdragsklädseln får gärna ha något brokigt och kamuflerande mönster. Om någon tjuvlånar bilen lär du få veta det på ett eller annat sätt.

Hemmagjord klädsel av glasull big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang