Volvo 740 -90 drar åt höger och skakningar/vibrationer i ratten/framvagn (LÖST: var kardanen)

Chewgum
1 juni 2018 · 79 Inlägg

Hej, har en volvo 740 -90 som drar åt höger och skakar/vibrerar runt 60/kmh. Den drar åt höger hela tiden då man släpper ratten men den vibrerar bara runt 60km/h. Testade att byta till ett nytt bromsok höger fram då den gamla låg på. Vibrationerna minskade något, glapp någonstants?

Har provat ett annat däck höger fram en ingen förändring.

Fjädringen/stödämpningen är väl inte den nyaste då bilen gungar ganska så bra och man kan få den att gunga med bara handen. Men volvo 740 kanske är så. Fjäderbenslagringen är ganska så rostad men vet inte när gummit byttes senast där, kanske är helt slut.

Om man hissar upp bilen och vickar på däcket kl 12 och 6 så rör sig inre styrled ut/inåt lite, ska den göra så??

Så vad är det vanligaste felet? Har läst runt lite och det kan vara fel på däck, framvagnsinställning, olika led och bussningar, dämpningen m.m.

Kan också tillägga att det knakar/knarrar när bilen står stilla och man svänger.
Kan ju också säga det att vänstra framdäck står konstigt snett utåt, men vet inte om det är för att bilen står parkerad på en lutning.

hjälp!

Senast redigerat av Chewgum (20 augusti 2018)

Meaganeowner
1 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Parkera på plan yta. Kan ju inte vara så svårt.

Byt fjäderbenslagringar och fjädrar
(samma jobb).
Fjäderbenslagringarna måste kunna vrida sig då övre delen av fjäder vrids vid svängning. Nu har lagret blivit stumt i ett läge som gör att hjulen vrids åt sidan av fjädern.
Om inte, då vrids fjädern och ofta händer det att den går av p g a detta. Fjäderns funktion är endast att fjädra ut och in!
Händer att rester av avbruten fjäder går in i däcket!!!

Styrleder, inte och yttre kollas genom att vicka kl 9 och 15.
Kulbult, lager mm kl 6 och 12.
Och inget ska glappa.

Senast redigerat av Meaganeowner (1 juni 2018)

Chewgum
1 juni 2018 · 79 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Parkera på plan yta. Kan ju inte vara så svårt.

Byt fjäderbenslagringar och fjädrar
(samma jobb).
Fjäderbenslagringarna måste kunna vrida sig då övre delen av fjäder vrids vid svängning. Nu har lagret blivit stumt i ett läge som gör att hjulen vrids åt sidan av fjädern.
Om inte, då vrids fjädern och ofta händer det att den går av p g a detta. Fjäderns funktion är endast att fjädra ut och in!
Händer att rester av avbruten fjäder går in i däcket!!!

Styrleder, inte och yttre kollas genom att vicka kl 9 och 15.
Kulbult, lager mm kl 6 och 12.
Och inget ska glappa.

ja, var väl 9 och 15 då. tror man det är yttre styrled eller något av de andra lederna som sitter där som orsakar att inre styrled rör sig ut/in några mm?`eller är det mest troligt att inre styrled har slitits på något sätt? damasken på intre styrled läcker inte och är hel/fin.

får väl testa med att byta fjäderbenslagringen, är ju ändå rostig o skit.

Senast redigerat av Chewgum (1 juni 2018)

Meaganeowner
1 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Om det glappar på en sida och de yttre styrlederna är täta, så är det en inre styrled som glappar.
Glappar det på båda sidorna kan det var själva styrväxeln som glappar.

Bytte inre styrled på min Octavia. Gick smidigt med en stor passande blocknyckel.

Chewgum
2 augusti 2018 · 79 Inlägg

Nu har man då bytt på båda sidorna fram:

Inre styrled
Yttre styrled
Stabilistatorstag
Spindelled till fjäderben
Bussning på reaktionsstag till bärarm
Stötdämpare
Bromsskivor
Fjäderbenslagring + rullager

Samma problem är kvar, alltså det vibrerar. Har en video som jag spelade in, kanske hörs lite dåligt men lyssna efter det konstanta dova vibrations ljudet. Det skakar i hela bilen.

https://youtu.be/J4_1vcO7k_0

En annan sak är att dom nya bromsskivorna blir varma så att till och med fälgen blir varm. Har ett nytt bromsok på ena sidan och den andra sidan så är det ett gammalt. Kan man inte förvänta sig att sidan med det nya oket inte ska bli skållhet??

Har också provat andra däck runtom men blev ingen skillnad.

Så vad kan det vara? Kardanen?

Det som blev fixat efter bytet på saker:
Ratten drar sig inte åt höger längre, dock går bilen lite åt höger (får väl göra en inställning)
Vänster framhjul står inte snett
Bättre väghållning och dämpning

Senast redigerat av Chewgum (2 augusti 2018)

Henkix
3 augusti 2018 · 6 737 Inlägg

Är det ett biltema ok? Jag hade ett biltema ok en gång som hela hela tiden låg på fast det var nytt.

Du kanske har obalans i kardanaxeln eller ett dåligt stödlager.
Pappa hade obalans i kardanaxeln på sin 945. På den vibrerade det i hela bilen i ca 80 och ett dovt ljud uppstod. Han chansade lite o satte dit slangklämmor som vikter på kardanaxeln och fick till det så vibrationerna upphörde nästan helt

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Chewgum
3 augusti 2018 · 79 Inlägg

Henkix skrev:
Är det ett biltema ok? Jag hade ett biltema ok en gång som hela hela tiden låg på fast det var nytt.

Du kanske har obalans i kardanaxeln eller ett dåligt stödlager.
Pappa hade obalans i kardanaxeln på sin 945. På den vibrerade det i hela bilen i ca 80 och ett dovt ljud uppstod. Han chansade lite o satte dit slangklämmor som vikter på kardanaxeln och fick till det så vibrationerna upphörde nästan helt

Ja, det är biltema bromsok.

Jag ska kolla kardanen imorrn, återkommer.

Meaganeowner
3 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Det är inte så att någon t ex bytt knutkors i kardanen och satt ihop kardanen del i splinesen?

Chewgum
7 augusti 2018 · 79 Inlägg

Nu har man kollat och så här set det ut:

https://www.youtube.com/watch?v=dutws5t83tA

Är det någon som är duktig och kan se om stödlagret / gummit där är helt slut? Ska det vibrera så där? Eller är det en enorm obalans i kardanen?

Vibrationerna kommer ifrån kardanen så nu vet man vad det är.

Magnedal
8 augusti 2018 · 56 Inlägg

Chewgum skrev:
Nu har man kollat och så här set det ut:

https://www.youtube.com/watch?v=dutws5t83tA

Är det någon som är duktig och kan se om stödlagret / gummit där är helt slut? Ska det vibrera så där? Eller är det en enorm obalans i kardanen?

Vibrationerna kommer ifrån kardanen så nu vet man vad det är.

Ser ut ungefär som det gjorde på min, när kardan var lös så kunde man dra lagret helt fritt åt alla håll o kanter. Väldigt enkelt att byta, och finns på biltema. Jag är ingen expert dock! Kanske ser ut sådär även med ett nytt lager, vad vet jag.

Chewgum
8 augusti 2018 · 79 Inlägg

Magnedal skrev:

Chewgum skrev:
Nu har man kollat och så här set det ut:

https://www.youtube.com/watch?v=dutws5t83tA

Är det någon som är duktig och kan se om stödlagret / gummit där är helt slut? Ska det vibrera så där? Eller är det en enorm obalans i kardanen?

Vibrationerna kommer ifrån kardanen så nu vet man vad det är.

Ser ut ungefär som det gjorde på min, när kardan var lös så kunde man dra lagret helt fritt åt alla håll o kanter. Väldigt enkelt att byta, och finns på biltema. Jag är ingen expert dock! Kanske ser ut sådär även med ett nytt lager, vad vet jag.

Hade du också vibrationer? Fixade det sig efter du bytte?

Ska byta och se om det fixar sig, köper dock inte det på biltema haha.

jaka54
8 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
För många år sedan när jag hade en 745:a så köpte jag stödlagret från Biltema. -Fungerade utmärkt!

Chewgum
8 augusti 2018 · 79 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
För många år sedan när jag hade en 745:a så köpte jag stödlagret från Biltema. -Fungerade utmärkt!

Jovisst det funkar nog bra men man kanske ska spendera lite mer pengar på något annat än feltema wink tongue

Chewgum
13 augusti 2018 · 79 Inlägg

Har monterat i lagerstödet i lagerhållaren och fått på den på kardanen. Det var ta mig fan omöjligt att få i lagret i gummit. Tog sönder ett skruvstycke och ett lagerstöd(biltema så skitsamma). Men nu är han i efter några timmars svordomar. Ska montera upp allt imorrn och se om det är någon skillnad. Återkommer.

Chewgum
14 augusti 2018 · 79 Inlägg

Nu har man monterat allt och vibrationerna jag hade runt 50/60km/h har upphört. Men nu istället så vibrear den igång som fan vid 75km/h och uppåt.

Jag har läst runt lite och det verkar som om folk har fått samma problem med biltema skräp. Man får väl kanske köpa något på kl-racing eller mekonomen sad

Skaockså ta ner skiten igen och skrapa bort all skit för att se om det finns de där pilarna. Kanske är felsatt av en annan ägare.

Senast redigerat av Chewgum (14 augusti 2018)

jaka54
14 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Då är felet nog inte i stödlagret! Vad är det som slår? Kardan? Hissa upp den bak och gasa!! -Vibrerar det fortfarande?- Ja då är det kardan eller stödlager...eller motorkuddar som är slut! Annars är det ett annat fel.

Chewgum
14 augusti 2018 · 79 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då är felet nog inte i stödlagret! Vad är det som slår? Kardan? Hissa upp den bak och gasa!! -Vibrerar det fortfarande?- Ja då är det kardan eller stödlager...eller motorkuddar som är slut! Annars är det ett annat fel.

Ja, har gasat med bakhjulen i luften. Skakar då också.

Chewgum
20 augusti 2018 · 79 Inlägg

Hej igen, köpte en stödlagersats från kl-racing. Så jävla mycket bättre och gick lätt att trycka i rullagret jämfört med biltemas skit!!.

Tog också ned hela kardenen igen och försökte hitta de gula prickarna/pilarna. Hittade dom och de satt totalt fel, satt på var sin sida av kardenen (alltså ena pilen var på undersidan och den andra på översidan). Satte dom i linje och monterade upp ett igen. Har nu fått bort majoriteten av vibrationerna, kommer dock tillbaka något i 110km/h+ nu. Men det är väl säkert för att andra saker är slitna.

Så antingen var det för att en tidigare ägare hade satt splinsen fel eller så var det biltema lagret som jag hade sönder lite.

Eller båda två.

Nu är jag ganska nöjd big_smile

Senast redigerat av Chewgum (20 augusti 2018)

Magnedal
20 augusti 2018 · 56 Inlägg

Chewgum skrev:
Hej igen, köpte en stödlagersats från kl-racing. Så jävla mycket bättre och gick lätt att trycka i rullagret jämfört med biltemas skit!!.

Tog också ned hela kardenen igen och försökte hitta de gula prickarna/pilarna. Hittade dom och de satt totalt fel, satt på var sin sida av kardenen (alltså ena pilen var på undersidan och den andra på översidan). Satte dom i linje och monterade upp ett igen. Har nu fått bort majoriteten av vibrationerna, kommer dock tillbaka något i 110km/h+ nu. Men det är väl säkert för att andra saker är slitna.

Så antingen var det för att en tidigare ägare hade satt splinsen fel eller så var det biltema lagret som jag hade sönder lite.

Eller båda två.

Nu är jag ganska nöjd big_smile

Kul att det löste sig! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang