Bilen vill inte svänga höger

Simon3d
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

Hej!

Min Seat Leon har börjat bete sig lustigt. Går hur bra som helst i vänster svängar men när jag ska svänga höger så är det som att bilen tar emot, antispinnen går i också. Det är knappast så att antispinnen behöver gå i för det har inte funnits något tillfälle då jag svängt höger som den behövt göra det så jag förstår inte varför den går i. Det känns typ likadant som om att däcket tar i men det borde vara omöjligt för det är små 18” som alltid funkat. 19” med stora däck var inga problem heller. Har nyligen luftat bromsen men tror inte det har något med det att göra. Har någon en idé om vad det kan vara?
Väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand smile

Utmarks-Loke
14 augusti 2018 · 5 809 Inlägg

Punktering på ena sidan?

Simon3d
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Punktering på ena sidan?

Tyvärr inte, om det vore så lätt 😩 Har dock friktionsdäck på men har inga problem svänga vänster eller ha fäste. Höger framdäck ser bra ut med mönstret med.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Servot?
Kan väl knappast vara annat..
Kom nu inte och säg att den saknar funktionen "servostyrning" bara..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (14 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
14 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Simon3d skrev:
Hej!

Min Seat Leon har börjat bete sig lustigt. Går hur bra som helst i vänster svängar men när jag ska svänga höger så är det som att bilen tar emot, antispinnen går i också. Det är knappast så att antispinnen behöver gå i för det har inte funnits något tillfälle då jag svängt höger som den behövt göra det så jag förstår inte varför den går i. Det känns typ likadant som om att däcket tar i men det borde vara omöjligt för det är små 18” som alltid funkat. 19” med stora däck var inga problem heller. Har nyligen luftat bromsen men tror inte det har något med det att göra. Har någon en idé om vad det kan vara?
Väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand smile

Din förklaring är obegriplig. Kör du i 5km i timmen eller 150 när det du beskriver inträffar? Går det ens att köra bilen? Om bilen inte svänger höger, men gör det ändå tydligen, varför ska då antispinn blinka? Då snurrar ju höger hjul snabbare än vänster och antispinn bromsar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Simon3d
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

Soulman skrev:

Simon3d skrev:
Hej!

Min Seat Leon har börjat bete sig lustigt. Går hur bra som helst i vänster svängar men när jag ska svänga höger så är det som att bilen tar emot, antispinnen går i också. Det är knappast så att antispinnen behöver gå i för det har inte funnits något tillfälle då jag svängt höger som den behövt göra det så jag förstår inte varför den går i. Det känns typ likadant som om att däcket tar i men det borde vara omöjligt för det är små 18” som alltid funkat. 19” med stora däck var inga problem heller. Har nyligen luftat bromsen men tror inte det har något med det att göra. Har någon en idé om vad det kan vara?
Väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand smile

Din förklaring är obegriplig. Kör du i 5km i timmen eller 150 när det du beskriver inträffar? Går det ens att köra bilen? Om bilen inte svänger höger, men gör det ändå tydligen, varför ska då antispinn blinka? Då snurrar ju höger hjul snabbare än vänster och antispinn bromsar.

Det händer kanske 20+ i km/h brukar väl inte svänga under 20 men allt över 20 så går antispinnen i. Ja går köra bilen bra om man bortser att antispinnen går i väldigt ofta

Simon3d
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Servot?
Kan väl knappast vara annat..
Kom nu inte och säg att den saknar funktionen "servostyrning" bara..smile

Får kika på de 😅

jaka54
14 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hissa upp bilen framtill och be någon kolla vad som händer . -Rör sig hjulen åt bägge håll ? Och hur känns det när du vrider på ratten?
Kan vara styrväxeln som fallerat! Men inte troligt.

torsen
15 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

Har du kört mot något, t ex trottoarkant, med höger framhjul så kan castervinkeln ha ändrats så att försprånget ökat eller minskat.
Påverkar "svängvilligheten".

Xebers76
15 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Spricka i abs-krans?

Soulman
15 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Jag förstår fortfarande inte vad som händer. Snurrar hjulet? Låser sig hjulet?
Går det inte att vrida ratten för att styra åt höger? Försök spela in en film eller nått.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang