Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

ssx
26 juli 2018 · 21 Inlägg

Hej!

För cirka två veckor sedan (10/7) köpte jag en Audi A5 2.0Tfsi Quattro s-tronic från 2010 med 15800 mil på mätaren, välservad och jättefin, jag betalade lite över 120 tusen för den.
Eftersom jag ägt en bil med den äldre 2.0tfsi motorn innan så såg jag till att hitta en bil där motorn har åtgärdat oljeproblem, vilket denna hade. Jag har kvitto på hela motorrenoveringen vilket gick på närmare 40.000sek där även kedjespännare mm byttes. Detta var gjort under hösten 2016.

Nu till det tråkiga; Jag var på väg hem från mitt arbete i måndags (23/7) och det var köer på motorvägen. Jag hann köra i cirka 10-15 minuter innan bilen plötsligt varnar för strul med växellåda & att det kan påverka bilens effekt. Några sekunder efter denna varningen så börjar motorn skaka kraftigt & även låta mycket högre varpå jag stänger av och bilen inte startar, jag tar ur och sätter i nyckeln och försöker starta ett par gånger för att sedan hålla in nyckeln o mata startmotor i 3-4 sekunder och den startar men skakar, låter och går hackigt. Så fort jag fick chansen så körde jag av motorvägen & ställde mig på en parkering där jag ringde försäkringsbolaget som ordnade med bärgare till verkstad.
Jag har endast kört bilen lite över 100 mil varav 35 mil från där jag köpte den.

Enligt ovan symptom finns det väl egentligen bara en sak som kan ha skett? Kamkedjeras?
Jag tycker det känns helt sjukt med tanke på att spännare var bytt & motor var genomgången för under 3500 mil sedan!

Jag hade alltså precis ägt bilen i två veckor när detta inträffade helt utan förvarning, inga garantier eller försäkringar täcker detta antar jag.

Jag har inte fått besked på att det är kamkedjeras än då det är semestertider och bilen lär bli borta ett tag, men om det är så illa så lär reparationen inte vara lönsam på denna bilen.
Borde man kunna få detta på någon verkstadsgaranti från motorrenoveringen?

Vill höra era synpunkter eller om det finns något annat som kan ha skett som ger dessa symptom.

Tack så länge //Fredrik

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juli 2018 · 13 742 Inlägg

Dom brukar stanna om kedjan rappar..  Låter mer som lådan gått åt skogen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ssx
26 juli 2018 · 21 Inlägg

Growe skrev:
Dom brukar stanna om kedjan rappar..  Låter mer som lådan gått åt skogen.

Mycket möjligt, dock så borde den inte börjat låta som en högljudd diesel i så fall eller?

Presidento Of World
26 juli 2018 · 3 329 Inlägg

ssx skrev:

Growe skrev:
Dom brukar stanna om kedjan rappar..  Låter mer som lådan gått åt skogen.

Mycket möjligt, dock så borde den inte börjat låta som en högljudd diesel i så fall eller?

Svänghjul kan låta förjävligt, antar att det är S-tronic låda i den..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ssx
26 juli 2018 · 21 Inlägg

Presidento skrev:

ssx skrev:

Growe skrev:
Dom brukar stanna om kedjan rappar..  Låter mer som lådan gått åt skogen.

Mycket möjligt, dock så borde den inte börjat låta som en högljudd diesel i så fall eller?

Svänghjul kan låta förjävligt, antar att det är S-tronic låda i den..

Ofan! Javisst är det S-tronic.. Tippar på att denna rep inte kommer vara helt gratis hmm/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juli 2018 · 13 742 Inlägg

ssx skrev:

Presidento skrev:

ssx skrev:

Mycket möjligt, dock så borde den inte börjat låta som en högljudd diesel i så fall eller?

Svänghjul kan låta förjävligt, antar att det är S-tronic låda i den..

Ofan! Javisst är det S-tronic.. Tippar på att denna rep inte kommer vara helt gratis hmm/

Det är en Audi..  Det är så kallad premium bil med premium priser på delar och jobb och kvalitén är i klass med Renault från mitten 90tal

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2018 · 17 478 Inlägg

Har du köpt den på en bilfirma å ska de fixa saken. Frågan är dock om de vill detta... Bara en MRF-ansluten firma har skyldigheten.

Har du köpt privat är det försäkringsbolaget som styr. Det blir troligen inte lätt.  Tyvärr får du nog avvakta deras dom. Sätt dig och läs försäkringsvillkoren noga en kväll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ssx
15 augusti 2018 · 21 Inlägg

Hej igen,

Nu fått ett kort svar från verkstaden där min bil står.

Kort sagt krokika ventiler & en rasad topp vad de sett än så länge. Inte fått någon förklaring på hur det kan ha hänt men det enda logiska är ju att kamkedjan kuggat över(?)
Mycket skumt då jag som innan skrivit så var motorn renoverad vid ca 10.000mil där kolvar, vevstakar, kedjespännare och allt därtill var bytt. Den har alltid varit servad enligt schema som MMI anger på auktoriserade verkstäder.

Hur skall jag gå vidare med detta, det bör ju inte kunna hända redan efter knappt 6000 mil?

Sukkan
15 augusti 2018 · 451 Inlägg

Usch lider med dig,sådant är ett helsike 😠
Hoppas att det löser sig till din fördel.

Soulman
15 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Tja, lägg hövlighet, svennementalitet och andra vänliga sidor åt sidan. Nu behövs fakta, dokumentation och tydlighet när du ringer generalagenten och förklarar att du är missnöjd med kvalitén på din premium Audi.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
panda666
15 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

Inga försäkringar eller goodwill antar ja? bäst att ringa firman du köpt bilen ifrån och kräva att dom lagar. Hur fan kan motorproblem komma så fort när motorn blivit totalrenoverad redan en gång? är bensinmotorerna så jävla dåliga eller. känns som att man borde undvika allt som har att göra me vag/audi och bensinmotor.

spillolja
15 augusti 2018 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2018 · 17 478 Inlägg

panda666 skrev:
Inga försäkringar eller goodwill antar ja? bäst att ringa firman du köpt bilen ifrån och kräva att dom lagar. Hur fan kan motorproblem komma så fort när motorn blivit totalrenoverad redan en gång? är bensinmotorerna så jävla dåliga eller. känns som att man borde undvika allt som har att göra me vag/audi och bensinmotor.

Jupp.
Nu får TS kvala upp ärmarna och börja med att ringa till verkstaden där renoveringen gjordes. Om den nu är gjord.

Med tanke på milen är nog försäkring att bara glömma tyvärr.
Skamligt dålig kvalitet på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
16 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Inga försäkringar eller goodwill antar ja? bäst att ringa firman du köpt bilen ifrån och kräva att dom lagar. Hur fan kan motorproblem komma så fort när motorn blivit totalrenoverad redan en gång? är bensinmotorerna så jävla dåliga eller. känns som att man borde undvika allt som har att göra me vag/audi och bensinmotor.

Jupp.
Nu får TS kvala upp ärmarna och börja med att ringa till verkstaden där renoveringen gjordes. Om den nu är gjord.

Med tanke på milen är nog försäkring att bara glömma tyvärr.
Skamligt dålig kvalitet på dessa.

man känner sig livrädd när man hör hur dessa motorer inte klarar av några tusen mil. Borde inte få motorproblem efter en renovering efter nåra tusen mil igen. premium bilar va. inga bra alls bensimotorer. är det en ny reonvering som gäller nu alltså?

ssx
16 augusti 2018 · 21 Inlägg

Bilen är köpt av privatperson, därav inga garantier.

Utökas garantin på motorn efter den var renoverad tro? Det var gjort Juli 2016, så det har gått precis lite mer än två år men som sagt knappt 6000mil..
Jag ska få ytterligare besked från verkstaden idag angående hur man går till väga samt kostnader, först efter jag fått det beskedet kan jag börja leta fakta & höra av mig till firman som utförde garantiarbetet mm.

En renovering kommer i vilket fall som helst krävas & jag är inte jättesugen att stå för det själv då jag mestadels blev intresserad av just denna A5 då den skulle ha fått problem som dessa åtgärdade & det kändes som ett safe köp.

Tack för era svar, alltid skönt att få höra andras synpunkter om problemet!

zemet
16 augusti 2018 · 4 038 Inlägg

Jag tror tyvärr att det är kört.

Min kompis A4a fick kolvar mm bytt vid 10K mil eftersom bilen drack så mycket olja.

7000 mil senare kuggade kamkedjan över. Ventilsallad blev resultatet.

Hans bil var fullservad på auktoriserad verkstad och det var audi som gjort motorrenoveringen.

För info så har hans mamma och fru VAG bilar 1,4L polo samt A5a. Bägge är servade enligt schema på auktoriserad verkstad.

Här är milet han fick som svar från Audi:

Hej ,

Tack för att du har kontaktat oss.

Först och främst så vill vi beklaga att du har fått problem med kamkedjan i din bil.

Våra verkstäder har en öppen inställning till att hjälpa till i kamkedjeärenden men de behöver undersöka orsaken till skadan först vilket även skett i ditt fall.

Det betyder att om en kund kommer in till oss med ett kamkedjeproblem och garantitiden har passerats så har vi i de allra flesta fall reparerat bilen och tagit kostnadsmässigt ansvar. Detta under förutsättning att man kunnat påvisa att man skött sin service på ett fackmannamässigt sätt och inom rätt tid. Det är alltså en bedömning som görs hos våra auktoriserade verkstäder.

Att en fackmannamässig service är så betydelsefull i de här fallen beror på att smörjningen är mycket viktig för kamkedjan. Därför måste oljebyte ske inom rätt intervall. Det är också mycket viktigt att oljekvaliteten och de olika delarna är anpassade för bilen.

Vi har förståelse för din oro för kamkedjan i din frus samt din mammas bilar med tanke på den reparation som  uppmärksamhet som varit i media den senaste tiden. När det gäller kamkedjan är konstruktionen beroende av smörjning, blir motoroljan för gammal eller om man använt felaktig olja finns risken att kedjan skadas. Vårt råd till våra kunder är att serva din bil enligt bilens serviceindikering och på en auktoriserad VW-verkstad.
Tänk på om du skulle anlita en verkstad som inte är auktoriserad av VW så saknar vi den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur service utförts genom en tydlig dokumentation i form av serviceprotokoll.

Vi har utifrån ovanstående undersökt ditt ärende och även stämt av med servicechef Tony Gustafsson på Orust motor hur de har bedömt.

I bedömningen tas hänsyn till bilens ålder,miltal och servicehistorik och i för din bil så finns inget kostnadsdeltagande att erbjuda.

Vi hoppas att du har förståelse för vad som gäller för kamkedjan i en bil och i ditt specifika ärende.
Om du har ytterligare frågor i ärendet så behöver vi hänvisa till servicechefen på Orust motor.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag, du är välkommen att kontakta oss på nytt vid frågor.



Med vänlig hälsning

Iiris
Audi Sverige
Kundservice


Så notera det som är markerat i fetstil. Fastän hans bil är servad helt enligt konstens alla regler och på auktoriserad verkstad så fick han inte ett öre. 

Ungefär aaa vi brukar fixa bilar som är fullservade men i ditt fall så gör vi inte det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Presidento Of World
16 augusti 2018 · 3 329 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror tyvärr att det är kört.

Min kompis A4a fick kolvar mm bytt vid 10K mil eftersom bilen drack så mycket olja.

7000 mil senare kuggade kamkedjan över. Ventilsallad blev resultatet.

Hans bil var fullservad på auktoriserad verkstad och det var audi som gjort motorrenoveringen.

För info så har hans mamma och fru VAG bilar 1,4L polo samt A5a. Bägge är servade enligt schema på auktoriserad verkstad.

Här är milet han fick som svar från Audi:

Hej ,

Tack för att du har kontaktat oss.

Först och främst så vill vi beklaga att du har fått problem med kamkedjan i din bil.

Våra verkstäder har en öppen inställning till att hjälpa till i kamkedjeärenden men de behöver undersöka orsaken till skadan först vilket även skett i ditt fall.

Det betyder att om en kund kommer in till oss med ett kamkedjeproblem och garantitiden har passerats så har vi i de allra flesta fall reparerat bilen och tagit kostnadsmässigt ansvar. Detta under förutsättning att man kunnat påvisa att man skött sin service på ett fackmannamässigt sätt och inom rätt tid. Det är alltså en bedömning som görs hos våra auktoriserade verkstäder.

Att en fackmannamässig service är så betydelsefull i de här fallen beror på att smörjningen är mycket viktig för kamkedjan. Därför måste oljebyte ske inom rätt intervall. Det är också mycket viktigt att oljekvaliteten och de olika delarna är anpassade för bilen.

Vi har förståelse för din oro för kamkedjan i din frus samt din mammas bilar med tanke på den reparation som  uppmärksamhet som varit i media den senaste tiden. När det gäller kamkedjan är konstruktionen beroende av smörjning, blir motoroljan för gammal eller om man använt felaktig olja finns risken att kedjan skadas. Vårt råd till våra kunder är att serva din bil enligt bilens serviceindikering och på en auktoriserad VW-verkstad.
Tänk på om du skulle anlita en verkstad som inte är auktoriserad av VW så saknar vi den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur service utförts genom en tydlig dokumentation i form av serviceprotokoll.

Vi har utifrån ovanstående undersökt ditt ärende och även stämt av med servicechef Tony Gustafsson på Orust motor hur de har bedömt.

I bedömningen tas hänsyn till bilens ålder,miltal och servicehistorik och i för din bil så finns inget kostnadsdeltagande att erbjuda.

Vi hoppas att du har förståelse för vad som gäller för kamkedjan i en bil och i ditt specifika ärende.
Om du har ytterligare frågor i ärendet så behöver vi hänvisa till servicechefen på Orust motor.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag, du är välkommen att kontakta oss på nytt vid frågor.



Med vänlig hälsning

Iiris
Audi Sverige
Kundservice


Så notera det som är markerat i fetstil. Fastän hans bil är servad helt enligt konstens alla regler och på auktoriserad verkstad så fick han inte ett öre. 

Ungefär aaa vi brukar fixa bilar som är fullservade men i ditt fall så gör vi inte det.

Han är inte den första och absolut inte den sista som får det här svaret. I mitt jobb som innebär att man har mycket med audi märkes verkstad  att göra har jag fått höra många missnöjda utländska kunder som semestrat här och bilarna gått sönder. En var så missnöjd så att han skrek rätt ut, "jag köpte en audi för att jag skulle slippa den här amatörmässiga behandlingen och för ett problemfritt bilägande, det här är inte" premium " som ni så gärna skryter om. Sen slängde han nycklarna till bilen och kontaktade Tysklands motsvarande konsumentverket. Den bilen stod på samma parkeringsplats i 1.5 månad innan någon ställde den på baksidan och där står den än.


" premium" notera att det här var en bil som var max alltså max 1.5år gammal där motorn var skrot. Synd på annars en snygg bil. (senaste A4)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ssx
16 augusti 2018 · 21 Inlägg

Fick tag i verkstadschefen som jag talat med.

Han var mycket tveksam på att Audi tar det på goodwill & att alternativen blir att byta motor eller renovera den nuvarande.
Inväntar offert på arbete & delar nu..

zemet
16 augusti 2018 · 4 038 Inlägg

Presidento skrev:

zemet skrev:
Jag tror tyvärr att det är kört.

Min kompis A4a fick kolvar mm bytt vid 10K mil eftersom bilen drack så mycket olja.

7000 mil senare kuggade kamkedjan över. Ventilsallad blev resultatet.

Hans bil var fullservad på auktoriserad verkstad och det var audi som gjort motorrenoveringen.

För info så har hans mamma och fru VAG bilar 1,4L polo samt A5a. Bägge är servade enligt schema på auktoriserad verkstad.

Här är milet han fick som svar från Audi:

Hej ,

Tack för att du har kontaktat oss.

Först och främst så vill vi beklaga att du har fått problem med kamkedjan i din bil.

Våra verkstäder har en öppen inställning till att hjälpa till i kamkedjeärenden men de behöver undersöka orsaken till skadan först vilket även skett i ditt fall.

Det betyder att om en kund kommer in till oss med ett kamkedjeproblem och garantitiden har passerats så har vi i de allra flesta fall reparerat bilen och tagit kostnadsmässigt ansvar. Detta under förutsättning att man kunnat påvisa att man skött sin service på ett fackmannamässigt sätt och inom rätt tid. Det är alltså en bedömning som görs hos våra auktoriserade verkstäder.

Att en fackmannamässig service är så betydelsefull i de här fallen beror på att smörjningen är mycket viktig för kamkedjan. Därför måste oljebyte ske inom rätt intervall. Det är också mycket viktigt att oljekvaliteten och de olika delarna är anpassade för bilen.

Vi har förståelse för din oro för kamkedjan i din frus samt din mammas bilar med tanke på den reparation som  uppmärksamhet som varit i media den senaste tiden. När det gäller kamkedjan är konstruktionen beroende av smörjning, blir motoroljan för gammal eller om man använt felaktig olja finns risken att kedjan skadas. Vårt råd till våra kunder är att serva din bil enligt bilens serviceindikering och på en auktoriserad VW-verkstad.
Tänk på om du skulle anlita en verkstad som inte är auktoriserad av VW så saknar vi den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur service utförts genom en tydlig dokumentation i form av serviceprotokoll.

Vi har utifrån ovanstående undersökt ditt ärende och även stämt av med servicechef Tony Gustafsson på Orust motor hur de har bedömt.

I bedömningen tas hänsyn till bilens ålder,miltal och servicehistorik och i för din bil så finns inget kostnadsdeltagande att erbjuda.

Vi hoppas att du har förståelse för vad som gäller för kamkedjan i en bil och i ditt specifika ärende.
Om du har ytterligare frågor i ärendet så behöver vi hänvisa till servicechefen på Orust motor.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag, du är välkommen att kontakta oss på nytt vid frågor.



Med vänlig hälsning

Iiris
Audi Sverige
Kundservice


Så notera det som är markerat i fetstil. Fastän hans bil är servad helt enligt konstens alla regler och på auktoriserad verkstad så fick han inte ett öre. 

Ungefär aaa vi brukar fixa bilar som är fullservade men i ditt fall så gör vi inte det.

Han är inte den första och absolut inte den sista som får det här svaret. I mitt jobb som innebär att man har mycket med audi märkes verkstad  att göra har jag fått höra många missnöjda utländska kunder som semestrat här och bilarna gått sönder. En var så missnöjd så att han skrek rätt ut, "jag köpte en audi för att jag skulle slippa den här amatörmässiga behandlingen och för ett problemfritt bilägande, det här är inte" premium " som ni så gärna skryter om. Sen slängde han nycklarna till bilen och kontaktade Tysklands motsvarande konsumentverket. Den bilen stod på samma parkeringsplats i 1.5 månad innan någon ställde den på baksidan och där står den än.


" premium" notera att det här var en bil som var max alltså max 1.5år gammal där motorn var skrot. Synd på annars en snygg bil. (senaste A4)

Helt otroligt. Jag är helt övertygad om att jag aldrig kommer röra en VAG produkt ens med en tång.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Visst är det underbart..  Dom skiter fullständig t i det..   Och anledningen är enkel.. Dom ger totalt fan i om en privat person köper en bil av dom eller ej..  Testa och stå med din bil och stripa den med text om hur dålig bil det är 8ch ställ dig  utanför lokala försäljaren av Audi...   Gör dig jävligt besvärlig det är enda chansen du har....     Det kommer kosta minst 50k att laga ert där.. Antagligen närmare 100k.      Har ju gjort lite lagningar efter kamrem och lamkedje rappningar på vag motorer och problemet är att ge garanti efteråt.  Så vi har inte rört dom som kundbilar utan köpt dom och renovera och sälja fort som fan... För det går inte att lova att ett inte händer efter en 20mil igen.  För det är piss konstruktion på kedjorna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang