Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

jaka54
16 augusti 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Man frågar sig . Vilken firma har utfört renoveringen och vad har man i så fall renoverat på motorn? Och vem på firman har utfört renoveringen? -En pryoelev??

spillolja
16 augusti 2018 · 4 014 Inlägg

jag skulle vilja har mer fakta, inte bara hur ofta oljan bytts utan även viskositet etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ssx
16 augusti 2018 · 21 Inlägg

Ni kan se bilder på motorrenoveringskvittot under min profil.

Firman är Möller bil i Västerås

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

spillolja skrev:
jag skulle vilja har mer fakta, inte bara hur ofta oljan bytts utan även viskositet etc.

Antagligen den det ska vara eftersom det är Audi själva som bytt.      Men det är longlife skit

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
16 augusti 2018 · 4 014 Inlägg

Om nu verkstaden som gjort renoveringen av motorn inte tar på sig det, så bör man höra sig för hos fler verkstäder för offert, när det gäller olja så bör en 5W-40 (alt. 5W-50, 10W-10) del eller fusksyntet vara ett säkert kort iställert för en lågviskositetsolja  0W-30, 5W-30  etc. dessa är enbart för att göra miljömupparna glada för den bränslebesparing som bäst blir ca 1% vid ogynsamma förhållanden

vill man ändå ha en lågvisko-olja så skulle jag välja Aral Supertronic 0W-40

Senast redigerat av spillolja (16 augusti 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
16 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man frågar sig . Vilken firma har utfört renoveringen och vad har man i så fall renoverat på motorn? Och vem på firman har utfört renoveringen? -En pryoelev??

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Märkesvurmarna viftar hätskt med armarna och åberopar 1) otur, 2) normalt med oljeförbrukning på 10-15liter mellan service, eller 3) (min personliga favorit) ”dieselbilarna är skitbra”. Likförbannat står vi i slutändan med alla dessa vittnesmål om bedrövlig hållbarhet och en totalt övergiven servicekänsla hos märkesverkstäderna.

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Och för att återgå till topic och till trådskaparen. Fyfan vad tråkigt det är att läsa om detta. Jag beklagar verkligen från djupet av mitt hjärta allt krångel (långt mer än notan) som du drabbats av och jag hoppas verkligen det någonstans i slutändan ordnar sig på bästa sätt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
16 augusti 2018 · 4 014 Inlägg

caromania skrev:
. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Nej dom är inte så dåliga, ägarna har haft max otur, min nuvarande VW Golf har snart nått 15.000mil utan några större krämpor hittils, den har den väl beprövade 1,4 Tsi med Kamkedja


smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
16 augusti 2018 · 3 306 Inlägg

spillolja skrev:

caromania skrev:
. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Nej dom är inte så dåliga, ägarna har haft max otur, min nuvarande VW Golf har snart nått 15.000mil utan några större krämpor hittils, den har den väl beprövade 1,4 Tsi med Kamkedja


smile

Jag gillar din ironi smile haha

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
classexa
16 augusti 2018 · 193 Inlägg

Det enda jag har att klaga på hos min Audi är skatten  lol Aldrig haft några problem med motorn etc.

Mycket tråkigt att läsa om detta TS. Lider med dig

Cuefa Ain't no place like home...
17 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man frågar sig . Vilken firma har utfört renoveringen och vad har man i så fall renoverat på motorn? Och vem på firman har utfört renoveringen? -En pryoelev??

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Senast redigerat av Cuefa (17 augusti 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Presidento Of World
17 augusti 2018 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man frågar sig . Vilken firma har utfört renoveringen och vad har man i så fall renoverat på motorn? Och vem på firman har utfört renoveringen? -En pryoelev??

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Du kan inte neka att typ 99% har problem med Tfsi och tsi motorerna ändå? För att inte nämna TGI..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ssx
17 augusti 2018 · 21 Inlägg

Hej igen,

Inväntar offert från Mechanum, samtidigt som jag igår mailade Audi och förklarade läget om att jag är mer än missnöjd med deras kvalitet.

Mechanum kan inte ge mig ett rakt svar på vad det är som har skett och när jag talade med verkstadschefen så menar han på att det kommer bli billigare att köpa en utbytesmotor istället för att gräva djupare i den rasade motorn.
Det går inte riktigt ihop i mitt huvud, jag måste väl få ett svar på vad det är som orsakat problemet? Hur ska jag annars kunna ta det med Audi eller eventuellt få igenom något på försäkringen om jag inte ens kan svara på vad det är som skett?

När vi talade om det kunde gå på någon slags goodwill så sa han att det inte är något att räkna med, dels på grund av att bilen har haft flertalet ägare & har gått relativt långt (ca 15800mil). Han menade på att Audi inte vill ta det som goodwill då jag egentligen inte är deras kund, utan jag har ju köpt bilen begagnad.
Jag har delvis förståelse för detta men samtidigt finns det ingen rimlighet att motorn ska rasa inom loppet av 2 år 1 månad och 10 dagar efter att den varit totalrenoverad...

Sitter i en jävligt svår sits då jag endast jobbat lite mer än ett år efter studenten och hade inte direkt budgeterat 50.000 extra för att reparera en bil som kostade mig över 110.000. Allt faller på sin egen orimlighet gällande detta fallet, vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Senast redigerat av ssx (17 augusti 2018)

zemet
17 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

ssx skrev:
Hej igen,

Inväntar offert från Mechanum, samtidigt som jag igår mailade Audi och förklarade läget om att jag är mer än missnöjd med deras kvalitet.

Mechanum kan inte ge mig ett rakt svar på vad det är som har skett och när jag talade med verkstadschefen så menar han på att det kommer bli billigare att köpa en utbytesmotor istället för att gräva djupare i den rasade motorn.
Det går inte riktigt ihop i mitt huvud, jag måste väl få ett svar på vad det är som orsakat problemet? Hur ska jag annars kunna ta det med Audi eller eventuellt få igenom något på försäkringen om jag inte ens kan svara på vad det är som skett?

När vi talade om det kunde gå på någon slags goodwill så sa han att det inte är något att räkna med, dels på grund av att bilen har haft flertalet ägare & har gått relativt långt (ca 15800mil). Han menade på att Audi inte vill ta det som goodwill då jag egentligen inte är deras kund, utan jag har ju köpt bilen begagnad.
Jag har delvis förståelse för detta men samtidigt finns det ingen rimlighet att motorn ska rasa inom loppet av 2 år 1 månad och 10 dagar efter att den varit totalrenoverad...

Sitter i en jävligt svår sits då jag endast jobbat lite mer än ett år efter studenten och hade inte direkt budgeterat 50.000 extra för att reparera en bil som kostade mig över 110.000. Allt faller på sin egen orimlighet gällande detta fallet, vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Du är ju nu i sitsen att Audi inte ger några garantier längre ändå. Så ingen ide att ha med dem eller andra auktoriserade verkstäder att göra mer.

Försök hitta någon billig mek eller gör jobbet själv.

Lyft av toppen och se hur stor skadan är. Har du tur är endast några ventiler krökta. Då kostar det inte speciellt många tusenlappar i material att fixa.

Min kompis A4a som kamkedjan kuggade över på kostade 7K i delar tror jag. Han beställde från tyskland.

Denna bil får du nog laga själv eller hitta någon som gör det svart.

Service och motorbyte på en Auktoriserad verkstad hjälper uppenbarligen inte eftersom motorerna och kedjorna ändå är skit.

Cuefa Ain't no place like home...
17 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Du kan inte neka att typ 99% har problem med Tfsi och tsi motorerna ändå? För att inte nämna TGI..

Jo. Det är just det jag kan.
Jag jobbar inom VAG så jag ser problemen. Jag kan inte förneka att de finns, men baserat på 11 års erfarenhet inom koncernen kan jag å det bestämdaste hävda att ditt påstående är fel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
17 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

yep det är riktig lotto, vissa rasar och vissa inte, en stor del rasar javvist. Vissa tycker att det är normalt och vissa blir helt shockade. Nej man får inte nån goodwill tyvärr. Bara ifall bilen är typ max 2-3 år gammal och gått under 10.000mil då finns det en liten chans. Men det är tyvärr därifrån alla dessa premium märkena får sina pengar ifrån, Deras motorer, kedjor, växellådor pajar och folk betalar röven för att laga dom igen. Det är så dom får pengar, även när man köper deras överprisade bilar också, ny audi-bmw-mercedes av a6-5 serie eller e klass kostar satan runt 400k helt ny me minsta dieselmotorn. Tror dessa bilar kanske passar bara folk som leasar eller har som tjänstebil i max 1-2 år. Efter nybilsgarantin så har man ju garanti via ens försäkring som täcker fram till 10.000mil eller8 år  cirkus. +-.  Det är upp till var och en att plugga inför bilköp och minska chansen för skitköp tyvärr. Många olika känslor här inne som vissa tycker det är helt katastrof när deras bil får motorras medans andra tycker det är ok för en motorras per 100 eller 1000 bilar. Kan ts sälja skiten och köpa nått annat? Annars skulle ja personligen försöka laga skiten billigast möjligt och sälja, eller sälja som den är.

Soulman
17 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Att grejer går sönder händer ju alla. Skillnaden ligger väl i hur generalagenten tar hand om det, utanför nybilsgarantin.

Har man skött servicen ska man inte behöva bli bemött som VAG ägare blir idag. Av den anledningen kan man ju fundera på om problemet faktiskt är så stort att det skulle bli så oerhört kostsamt att de därför inte vill ta hand om det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Tycker skillnaden ligger i om det är en tillfällighet att det blir ras att man har otur.. Men kamkedjerasen har jag sätt på bilar som gått ett par tusen mil full servade.  Och det är ju uppenbart en fel konstruktion inget annat.     Sen att inre ta ansvar säger ju rätt mycket om ett företag..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 376 Inlägg

Problemet för TS är att om han väljer att sätta i en annan motor så finns det inget som talar för att den i sin tur inte rasar innan året är slut. Om det finns motorer att köpa begagnade, de verkar ju gå åt i rasande takt.

Garanti lär man ju inte få i alla fall. Är nog ingen verkstad som kan ge det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Problemet för TS är att om han väljer att sätta i en annan motor så finns det inget som talar för att den i sin tur inte rasar innan året är slut. Om det finns motorer att köpa begagnade, de verkar ju gå åt i rasande takt.

Garanti lär man ju inte få i alla fall. Är nog ingen verkstad som kan ge det.

Har haft lite folk som varit i det läget...   För att behålla bilen är ju bra naivt och korkat..  Utan antigen. Säljer man den som den står. Eller säljer den lagad.  Var gränsen går om det lönar sig eller ej  vet bars trådskaparen.         Polarn köpte en a4 1.8tfsi med rappad kedja och det enda han gjorde var att bes vägrade att köra den en meter i onödan.  För det kan rasa när som helst.  Han som sålde bilen gjorde ingen bra affär.  En annan a4 med 2.0tfsi där kedjan mellan kammarna rappade slutade oxå med att bilen såldes för 25k rasad ich fick en ny topp montad..  Dom hade skuld på 55k på den.  Ingen bra affär men det var billigare att förlora pengarna än att laga den och endå ha en bil som var värd runt 70 men kostat 50k att laga.      Jag kan ju ställe mig och byta ventiler och skit på en topp men aldrig att jag lämnar garantier på det utan då är det motorbyte och skrotens 3mån garanti som gäller. Så derför skiljer det grymt i pris att laga en sån bil sjölv eller lämna iväg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
17 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Soulman skrev:
Att grejer går sönder händer ju alla. Skillnaden ligger väl i hur generalagenten tar hand om det, utanför nybilsgarantin.

Har man skött servicen ska man inte behöva bli bemött som VAG ägare blir idag. Av den anledningen kan man ju fundera på om problemet faktiskt är så stort att det skulle bli så oerhört kostsamt att de därför inte vill ta hand om det.

jo men motor-låda o sånt skitdyrt ska inte vara normalt att dom pajar, ska vara väldigt sälsynt att man hör om motorras och kedja osv. Vanliga delar som generator, startmotor, osv osv kan man förstå men motorras hitt o ditt är inte acceptabelt tycker jag sjävl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang