Metalliskt ljud vid höger framhjul - Audi A6 2004

classexa
16 augusti 2018 · 193 Inlägg

Har precis fått tillbaka bilen efter byte av kamrem och damasken vid höger framhjul. Och nu när jag svänger vänster så hör jag ett metalliskt klonkande/ljud. Som om det tar i något. Det låter mer ju fortare jag kör. Det är bara när jag svänger vänster. Och det verkar bara vara vid belastning eftersom jag testade att hissa upp den och snurra hjulet medan hjulen var åt vänster. Då lät det inget. Vad kan det vara? Nån som vet vad exakt det är man tar loss när man byter damasken, för något måste kommit dit galet när han satte ihop det. Tänkte höra här först innan jag åker tillbaka med bilen. Om det är nåt man kan fixa till själv. Men det är svårt att avgöra vad det är om det måste vara belastning samtidigt

Senast redigerat av classexa (16 augusti 2018)

jaka54
16 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Undrar om det varit någon pryoelev som varit i farten igen...
Fyllde de på fett innan de satte på gummidamasken? Men det kan vara annat än drivknuten t.ex hjulagret eller kvarglömt verktyg...Jo då jag har varit med om det.

classexa
16 augusti 2018 · 193 Inlägg

Det är en oberoende verkstad. Jag känner killen och han är en väldigt duktig mekaniker. Har haft bilen där förrut utan några helst problem. Han har ganska fullt upp så tänkte om det var en lätt fix eller inte. Ja, fett fylldes på. Får väl testa att hissa upp den igen och ta loss hjulet för att se om jag kan upptäcka nåt men det är föga troligt

classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Funderar på om det kan vara hjullagret

it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Funderar på om det kan vara hjullagret

Brukar mer "mala"/"durra" än klonka. Men visst, ljud är inte det lättaste att beskriva i text.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Ja det är inte lätt att beskriva. Men ljudet är inte konstant utan det verkar som om det låter 1 gång/hjulvarv. Så ju fortare jag kör när jag svänger vänster desto oftare hör jag det. Ska också säga, om jag svänger sakta/försiktigt så hörs inget

jaka54
17 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Kan också vara något så enkelt som en sten mellan skiva och plåtskydd.

classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Då borde det väl låta även när jag kör rakt fram och åt höger?

classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Här är en video på ljudet

https://www.youtube.com/watch?v=S3jWq3kRLR4

it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Här är en video på ljudet

https://www.youtube.com/watch?v=S3jWq3kRLR4

Skulle ju spontant säga att det är en bromssköld som ligger emot. Men, det är jag det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Det var min tanke med. Den låg långt ifrån när jag kolla utan hjulet men eftersom det bara låter med belastning så kanske nåt händer när man svänger med hjulet på

it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Det var min tanke med. Den låg långt ifrån när jag kolla utan hjulet men eftersom det bara låter med belastning så kanske nåt händer när man svänger med hjulet på

Ja, jag vet faktiskt inte "vad som rör sig och hur mycket" vid sväng, men ljudet låter ju som ett sådant. Vilket iofs inte skulle vara någon möjlighet efter ett damaskbyte (att den fått sig en smäll menar jag)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Skumt. Vet du vad det är man lossar/tar bort vid ett damaskbyte? Sköld rör man väl inte?

Senast redigerat av classexa (17 augusti 2018)

it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Skumt. Vet du vad det är man lossar/tar bort vid ett damaskbyte? Sköld rör man väl inte?

Höger sida...beror väl lite på. MEN, om drivknuten ska "ut" (så att man lossar hela axeln och gör det "på bänken" s.a.s. så skulle jag åtminstone lossat nedre länkarmar.

Men det räcker ju man "lutar sig" lite dumt mot den. Speciellt om det då, vilket det brukar vara, är originalet som sitter där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
17 augusti 2018 · 193 Inlägg

Ok, tackar. Jag ska testa att böja ut skölden lite imorgon och se om ljudet försvinner

jaka54
17 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Lyssnade på videon. Det är bromsskölden som ligger emot skivan.

classexa
18 augusti 2018 · 193 Inlägg

Var nog bra att jag kollade skölden för jag märkte att en del av insidan av skivan har rostat bort så det saknas en bit på 10-15x1 cm runt hålet hmm Så den ska bytas.

Edit. Problemet fixat. Var skölden som hade böjt sig och låg emot skivan. Måste varit nån rostkant på skivan som slog emot vid varje varv. Böjde tillbaka den och nu är det inget ljud. Tack för tipsen. Mycket uppskattat

Senast redigerat av classexa (18 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang