Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Problemet för TS är att om han väljer att sätta i en annan motor så finns det inget som talar för att den i sin tur inte rasar innan året är slut. Om det finns motorer att köpa begagnade, de verkar ju gå åt i rasande takt.

Garanti lär man ju inte få i alla fall. Är nog ingen verkstad som kan ge det.

Har haft lite folk som varit i det läget...   För att behålla bilen är ju bra naivt och korkat..  Utan antigen. Säljer man den som den står. Eller säljer den lagad.  Var gränsen går om det lönar sig eller ej  vet bars trådskaparen.         Polarn köpte en a4 1.8tfsi med rappad kedja och det enda han gjorde var att bes vägrade att köra den en meter i onödan.  För det kan rasa när som helst.  Han som sålde bilen gjorde ingen bra affär.  En annan a4 med 2.0tfsi där kedjan mellan kammarna rappade slutade oxå med att bilen såldes för 25k rasad ich fick en ny topp montad.. Dom hade skuld på 55k på den.  Ingen bra affär men det var billigare att förlora pengarna än att laga den och endå ha en bil som var värd runt 70 men kostat 50k att laga.      Jag kan ju ställe mig och byta ventiler och skit på en topp men aldrig att jag lämnar garantier på det utan då är det motorbyte och skrotens 3mån garanti som gäller. Så derför skiljer det grymt i pris att laga en sån bil sjölv eller lämna iväg

En annan sak är om man dessutom köpt bilen på avbetalning via bilhandlaren. Då sitter det en kreditspärr på bilen och den går inte att sälja/byta ägare på innan skulden är löst. Då börjar det bli riktigt jobbigt att leva...

EDIT: Bilen var ju köpt privat. Inga problem där då men som upplysning till andra hugande spekulanter på en premiumbil så...

Senast redigerat av Hybrid_ (17 augusti 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
17 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man frågar sig . Vilken firma har utfört renoveringen och vad har man i så fall renoverat på motorn? Och vem på firman har utfört renoveringen? -En pryoelev??

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du sänkte ribban med ett fullständigt stolleprov till första mening så får jag helt enkelt höja den igen.

VISSA är alltså inte samma sak som ALLA.

Toyota ligger väl tvåa på den där listan, omkörda av VW-koncernen med någon miljon. Hmm. Tror du Toyota har lika stora procentuella problem som VW-koncernen? Ett enkelt ja eller nej räcker.

Honda ligger också däruppe. Tror du Hondakoncernen har lika stor procentuell problemstatistik som VW-koncernen? Ja eller nej?

Det vore med tanke på din konstiga koppling till Rover sedan ganska kul att samla statistik över MG/Roverkoncernens problematik och jämföra även den, de var ju till och med drabbade av en riktigt dålig motor på 90-00-talet, vida känt och inte förnekat även om det såklart är överdrivet här i Volvoland.

Största skillnaden mellan VW och MG/Rover är nog annars att MG/Rover var en företagskatastrof precis som det mesta annat i engelsk industriväg i kölvattnet av 50/60tal och 70talets stålpolitik med strejker och elände. Att det sedan klipptes isär som företag mellan Honda och BMW och där en handfull magnater slutligen förskingrade miljardbelopp tillknuffade av engelska staten hjälpte inte heller. För de sålde en jävla massa väldigt bra bilar även om många i Sverige fortfarande tror att Volvo har sålt många bilar.

Men det var ju inte topic. Utan topic var att det är tråkigt att läsa om ytterligare fall av en rasad VAG-bil där koncernen helt enkelt sopar skiten under mattan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
17 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:

Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du sänkte ribban med ett fullständigt stolleprov till första mening så får jag helt enkelt höja den igen.

VISSA är alltså inte samma sak som ALLA.

Toyota ligger väl tvåa på den där listan, omkörda av VW-koncernen med någon miljon. Hmm. Tror du Toyota har lika stora procentuella problem som VW-koncernen? Ett enkelt ja eller nej räcker.

Honda ligger också däruppe. Tror du Hondakoncernen har lika stor procentuell problemstatistik som VW-koncernen? Ja eller nej?

Det vore med tanke på din konstiga koppling till Rover sedan ganska kul att samla statistik över MG/Roverkoncernens problematik och jämföra även den, de var ju till och med drabbade av en riktigt dålig motor på 90-00-talet, vida känt och inte förnekat även om det såklart är överdrivet här i Volvoland.

Största skillnaden mellan VW och MG/Rover är nog annars att MG/Rover var en företagskatastrof precis som det mesta annat i engelsk industriväg i kölvattnet av 50/60tal och 70talets stålpolitik med strejker och elände. Att det sedan klipptes isär som företag mellan Honda och BMW och där en handfull magnater slutligen förskingrade miljardbelopp tillknuffade av engelska staten hjälpte inte heller. För de sålde en jävla massa väldigt bra bilar även om många i Sverige fortfarande tror att Volvo har sålt många bilar.

Men det var ju inte topic. Utan topic var att det är tråkigt att läsa om ytterligare fall av en rasad VAG-bil där koncernen helt enkelt sopar skiten under mattan.

det är ju så företagen tjänar pengar tror ja starkt på. att deras bilar SKA paja och kunden ska få komma in o betala 50k på laga. varför finns det så många me motorras isf? även om vag bygger miljontals bilar varför så många ras?^^ vet inte de procentuella men de jävligt mycket, specieltl som denna tråd. ja har inte sett så många trådar om toyota tex om olika ras? har du eller nån annan? varför rasar inte toyota, mazda och lexus tex i samma sträckning??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

det är ju så företagen tjänar pengar tror ja starkt på. att deras bilar SKA paja och kunden ska få komma in o betala 50k på laga. varför finns det så många me motorras isf? även om vag bygger miljontals bilar varför så många ras?^^ vet inte de procentuella men de jävligt mycket, specieltl som denna tråd. ja har inte sett så många trådar om toyota tex om olika ras? har du eller nån annan? varför rasar inte toyota, mazda och lexus tex i samma sträckning??

Vi kör Kia, Hyundai och Toyota. Lustigt nog fungerar dessa u.a. Har nog inte sett en tråd där dylika fordon har fått ras i maskin på väg till jobbet. Audi dyker dock upp i princip dagligen. Nja... Blir nog ingen gammal VAG. Vi hade ju en ny Skoda -15 på leasing men DSG-lådan rasade innan den rullat 1000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:
Saken är väl helt enkelt att vissa av dessa bilar är kassa. För så enkelt är det.

Vi kan garva åt Lada, Fiat, Alfa eller varför inte alla engelska bilar som någonsin byggts. Det är ok. Men Audi/VAG kan de verkligen vara så dåliga..?

Jag lämnade nyligen in min synnerligen problemfria 25år gamla engelska bil på kopplingsbyte. På gården stod en A5 från 2014 med rasad motor nummer två...

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du sänkte ribban med ett fullständigt stolleprov till första mening så får jag helt enkelt höja den igen.

VISSA är alltså inte samma sak som ALLA.

Toyota ligger väl tvåa på den där listan, omkörda av VW-koncernen med någon miljon. Hmm. Tror du Toyota har lika stora procentuella problem som VW-koncernen? Ett enkelt ja eller nej räcker.

Honda ligger också däruppe. Tror du Hondakoncernen har lika stor procentuell problemstatistik som VW-koncernen? Ja eller nej?

Det vore med tanke på din konstiga koppling till Rover sedan ganska kul att samla statistik över MG/Roverkoncernens problematik och jämföra även den, de var ju till och med drabbade av en riktigt dålig motor på 90-00-talet, vida känt och inte förnekat även om det såklart är överdrivet här i Volvoland.

Största skillnaden mellan VW och MG/Rover är nog annars att MG/Rover var en företagskatastrof precis som det mesta annat i engelsk industriväg i kölvattnet av 50/60tal och 70talets stålpolitik med strejker och elände. Att det sedan klipptes isär som företag mellan Honda och BMW och där en handfull magnater slutligen förskingrade miljardbelopp tillknuffade av engelska staten hjälpte inte heller. För de sålde en jävla massa väldigt bra bilar även om många i Sverige fortfarande tror att Volvo har sålt många bilar.

Men det var ju inte topic. Utan topic var att det är tråkigt att läsa om ytterligare fall av en rasad VAG-bil där koncernen helt enkelt sopar skiten under mattan.

Du vet lika väl som jag att detta är siffror som gång på gång på gång på gång efterfrågats här inne, och ALDRIG kan skakas fram. Så jag säger "ja", mest som förhoppning om att någon ska skaka fram några siffror (trots att det tidigare varit helt omöjligt...tydligen)

- - - - edit - - - -

Notera nu varför jag säger "ja"

Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
17 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Cuefa skrev:

Måste vara därför det gått så bra för Rover... roll


Jag tror detta har avhandlats i typ varenda tråd som finns gällande de problem som drabbar VAG-ägare.

Jämför antalet bilar från VAG-koncernen ute på vägarna med näst bäst säljande märke.
Jämför sen i % antal bilar som haft problem i förhållande till antal sålda bilar.
Ligger VAG sämst till där? Jag tror faktiskt inte det. Det är helt enkelt så att det finns så SJUKT många VAG-bilar på gatorna. Jag säger fortfarande; Om det vore skit skulle folk inte köpa dem! Annars hade vi haft 10000 Lada, Fiat, Alfa (eller varför inte engelska bilar....) på våra gator. Varför är det inte så många såna som säljs? För att de som regel haft ett dåligt rykte, och en procentuellt högre felfrekvens än, säg, Volvo, BMW, eller... törs jag skriva det...? VW....? smile

Observera att jag inte påstår att VAG aldrig strular. Det gör dom. Beviset finns ju om inte annat, i denna tråd...
Jag ogillar bara å det starkaste argumentet att "det är bara skit för ALLA har problem med dem".
Det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du sänkte ribban med ett fullständigt stolleprov till första mening så får jag helt enkelt höja den igen.

VISSA är alltså inte samma sak som ALLA.

Toyota ligger väl tvåa på den där listan, omkörda av VW-koncernen med någon miljon. Hmm. Tror du Toyota har lika stora procentuella problem som VW-koncernen? Ett enkelt ja eller nej räcker.

Honda ligger också däruppe. Tror du Hondakoncernen har lika stor procentuell problemstatistik som VW-koncernen? Ja eller nej?

Det vore med tanke på din konstiga koppling till Rover sedan ganska kul att samla statistik över MG/Roverkoncernens problematik och jämföra även den, de var ju till och med drabbade av en riktigt dålig motor på 90-00-talet, vida känt och inte förnekat även om det såklart är överdrivet här i Volvoland.

Största skillnaden mellan VW och MG/Rover är nog annars att MG/Rover var en företagskatastrof precis som det mesta annat i engelsk industriväg i kölvattnet av 50/60tal och 70talets stålpolitik med strejker och elände. Att det sedan klipptes isär som företag mellan Honda och BMW och där en handfull magnater slutligen förskingrade miljardbelopp tillknuffade av engelska staten hjälpte inte heller. För de sålde en jävla massa väldigt bra bilar även om många i Sverige fortfarande tror att Volvo har sålt många bilar.

Men det var ju inte topic. Utan topic var att det är tråkigt att läsa om ytterligare fall av en rasad VAG-bil där koncernen helt enkelt sopar skiten under mattan.

Du vet lika väl som jag att detta är siffror som gång på gång på gång på gång efterfrågats här inne, och ALDRIG kan skakas fram. Så jag säger "ja", mest som förhoppning om att någon ska skaka fram några siffror (trots att det tidigare varit helt omöjligt...tydligen)

- - - - edit - - - -

Notera nu varför jag säger "ja"

ja förstår hur du menar men även du måste tänka på att det är många ras inom koncernen?^^ svårt att skaka fram procenten men du måste endå se att det är ganska många^

it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Eftersom du sänkte ribban med ett fullständigt stolleprov till första mening så får jag helt enkelt höja den igen.

VISSA är alltså inte samma sak som ALLA.

Toyota ligger väl tvåa på den där listan, omkörda av VW-koncernen med någon miljon. Hmm. Tror du Toyota har lika stora procentuella problem som VW-koncernen? Ett enkelt ja eller nej räcker.

Honda ligger också däruppe. Tror du Hondakoncernen har lika stor procentuell problemstatistik som VW-koncernen? Ja eller nej?

Det vore med tanke på din konstiga koppling till Rover sedan ganska kul att samla statistik över MG/Roverkoncernens problematik och jämföra även den, de var ju till och med drabbade av en riktigt dålig motor på 90-00-talet, vida känt och inte förnekat även om det såklart är överdrivet här i Volvoland.

Största skillnaden mellan VW och MG/Rover är nog annars att MG/Rover var en företagskatastrof precis som det mesta annat i engelsk industriväg i kölvattnet av 50/60tal och 70talets stålpolitik med strejker och elände. Att det sedan klipptes isär som företag mellan Honda och BMW och där en handfull magnater slutligen förskingrade miljardbelopp tillknuffade av engelska staten hjälpte inte heller. För de sålde en jävla massa väldigt bra bilar även om många i Sverige fortfarande tror att Volvo har sålt många bilar.

Men det var ju inte topic. Utan topic var att det är tråkigt att läsa om ytterligare fall av en rasad VAG-bil där koncernen helt enkelt sopar skiten under mattan.

Du vet lika väl som jag att detta är siffror som gång på gång på gång på gång efterfrågats här inne, och ALDRIG kan skakas fram. Så jag säger "ja", mest som förhoppning om att någon ska skaka fram några siffror (trots att det tidigare varit helt omöjligt...tydligen)

- - - - edit - - - -

Notera nu varför jag säger "ja"

ja förstår hur du menar men även du måste tänka på att det är många ras inom koncernen?^^ svårt att skaka fram procenten men du måste endå se att det är ganska många^

Absolut. Jag ser inte, och vi håller det till koncernen som koncern, någon "garanterat problemfri koncern" alls. Jag anser väl snarare att man måste veta vad man ska ha och absolut inte ha för att få ett bra ägande. Vilket iofs inte är bundet enkom till VAG, men iaf.

Jag skulle däremot vilja se siffror. Just för att se hur illa det är. Och då följaktligen OM det är så illa som forumen ger sken av (notera då att jag håller det öppet för att det visst KAN vara så illa).

Men ser jag VAG som den ultimata och alltid problemfria koncernen? Absolut inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

De flesta vet nog vad jag personligen tycker om VAG men vi får köra lite topic nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De flesta vet nog vad jag personligen tycker om VAG men vi får köra lite topic nu.

Ja, dina hyllningstal börjar bli lite enformiga wink

Nåja, tillbaka till ämnet och TS' elände =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

det är ju så företagen tjänar pengar tror ja starkt på. att deras bilar SKA paja och kunden ska få komma in o betala 50k på laga. varför finns det så många me motorras isf? även om vag bygger miljontals bilar varför så många ras?^^ vet inte de procentuella men de jävligt mycket, specieltl som denna tråd. ja har inte sett så många trådar om toyota tex om olika ras? har du eller nån annan? varför rasar inte toyota, mazda och lexus tex i samma sträckning??

Vi kör Kia, Hyundai och Toyota. Lustigt nog fungerar dessa u.a. Har nog inte sett en tråd där dylika fordon har fått ras i maskin på väg till jobbet. Audi dyker dock upp i princip dagligen. Nja... Blir nog ingen gammal VAG. Vi hade ju en ny Skoda -15 på leasing men DSG-lådan rasade innan den rullat 1000 mil.

säger väldigt ofta till folk att välja Kia och Hyundai just pga vad man får för pengarna och att man garanterat får en driftsäker bil.. för tro mig skulle något vara dåligt med dom så hade vi alla sätt det för länge sen..    Sen kanske man inte får den flashigaste bilen på villa uppfarten men sen kan man stå och garva när dom står där med sin trasiga Audi.   för med största sannolikhet så är det där det slutar för en Audi ägare.    Jag valde att köpa en Vag fast jag vet exakt hur dåliga dom är.  Men låg lite eftertanke bakom det beslutet och jag är både nöjd och missnöjd för jag har haft och har en del problem.  dock inget direkt relaterat till att det är en Vw men så valde jag inte en bil med kedja utan rem och den är manuell eftersom jag har 2 fungerande ben och 2fungerande armar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
18 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

det är ju så företagen tjänar pengar tror ja starkt på. att deras bilar SKA paja och kunden ska få komma in o betala 50k på laga. varför finns det så många me motorras isf? även om vag bygger miljontals bilar varför så många ras?^^ vet inte de procentuella men de jävligt mycket, specieltl som denna tråd. ja har inte sett så många trådar om toyota tex om olika ras? har du eller nån annan? varför rasar inte toyota, mazda och lexus tex i samma sträckning??

Vi kör Kia, Hyundai och Toyota. Lustigt nog fungerar dessa u.a. Har nog inte sett en tråd där dylika fordon har fått ras i maskin på väg till jobbet. Audi dyker dock upp i princip dagligen. Nja... Blir nog ingen gammal VAG. Vi hade ju en ny Skoda -15 på leasing men DSG-lådan rasade innan den rullat 1000 mil.

säger väldigt ofta till folk att välja Kia och Hyundai just pga vad man får för pengarna och att man garanterat får en driftsäker bil.. för tro mig skulle något vara dåligt med dom så hade vi alla sätt det för länge sen..    Sen kanske man inte får den flashigaste bilen på villa uppfarten men sen kan man stå och garva när dom står där med sin trasiga Audi.   för med största sannolikhet så är det där det slutar för en Audi ägare.    Jag valde att köpa en Vag fast jag vet exakt hur dåliga dom är.  Men låg lite eftertanke bakom det beslutet och jag är både nöjd och missnöjd för jag har haft och har en del problem.  dock inget direkt relaterat till att det är en Vw men så valde jag inte en bil med kedja utan rem och den är manuell eftersom jag har 2 fungerande ben och 2fungerande armar smile

Jag kör ju Lexus som förstabil sedan 2,5 år. Tur de sålt så få bilar så risken är mindre att jag drabbas av fel. Rent statistiskt alltså. För egentligen, jäkla krångelbilar är vad det är. Samma med Hondan jag haft i mer än 10år som nu rullar som andrabil. Statistiken säger att eftersom de inte sålt så många Accorder så lär den hålla. Men vi vet, Skräp, det är vad det är. Iofs har det sålts fler Accord än Volvo tillverkat bilar sedan 1927 men det var ju inte topic. Topic var ju att VW-koncernen stänger dörren för sina andra/tredjehandskunder som får problem, vilket de får. Inte alla. Men flera. Pga att de sålt så många bilar totalt så jättemånga verkar rasa till höger o vänster.

Fast det är inte sant, för de har haft otur. Statistiken säger nämligen att risken för ett VW-ras är jättelitet. Minimalt. Nästan försumbart dvs händer typ inte alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Vi kör Kia, Hyundai och Toyota. Lustigt nog fungerar dessa u.a. Har nog inte sett en tråd där dylika fordon har fått ras i maskin på väg till jobbet. Audi dyker dock upp i princip dagligen. Nja... Blir nog ingen gammal VAG. Vi hade ju en ny Skoda -15 på leasing men DSG-lådan rasade innan den rullat 1000 mil.

säger väldigt ofta till folk att välja Kia och Hyundai just pga vad man får för pengarna och att man garanterat får en driftsäker bil.. för tro mig skulle något vara dåligt med dom så hade vi alla sätt det för länge sen..    Sen kanske man inte får den flashigaste bilen på villa uppfarten men sen kan man stå och garva när dom står där med sin trasiga Audi.   för med största sannolikhet så är det där det slutar för en Audi ägare.    Jag valde att köpa en Vag fast jag vet exakt hur dåliga dom är.  Men låg lite eftertanke bakom det beslutet och jag är både nöjd och missnöjd för jag har haft och har en del problem.  dock inget direkt relaterat till att det är en Vw men så valde jag inte en bil med kedja utan rem och den är manuell eftersom jag har 2 fungerande ben och 2fungerande armar smile

Jag kör ju Lexus som förstabil sedan 2,5 år. Tur de sålt så få bilar så risken är mindre att jag drabbas av fel. Rent statistiskt alltså. För egentligen, jäkla krångelbilar är vad det är. Samma med Hondan jag haft i mer än 10år som nu rullar som andrabil. Statistiken säger att eftersom de inte sålt så många Accorder så lär den hålla. Men vi vet, Skräp, det är vad det är. Iofs har det sålts fler Accord än Volvo tillverkat bilar sedan 1927 men det var ju inte topic. Topic var ju att VW-koncernen stänger dörren för sina andra/tredjehandskunder som får problem, vilket de får. Inte alla. Men flera. Pga att de sålt så många bilar totalt så jättemånga verkar rasa till höger o vänster.

Fast det är inte sant, för de har haft otur. Statistiken säger nämligen att risken för ett VW-ras är jättelitet. Minimalt. Nästan försumbart dvs händer typ inte alls.

Dela med dig av statistiken som du hänvisar till....nej just...det går ju inte

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
18 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Growe skrev:

säger väldigt ofta till folk att välja Kia och Hyundai just pga vad man får för pengarna och att man garanterat får en driftsäker bil.. för tro mig skulle något vara dåligt med dom så hade vi alla sätt det för länge sen..    Sen kanske man inte får den flashigaste bilen på villa uppfarten men sen kan man stå och garva när dom står där med sin trasiga Audi.   för med största sannolikhet så är det där det slutar för en Audi ägare.    Jag valde att köpa en Vag fast jag vet exakt hur dåliga dom är.  Men låg lite eftertanke bakom det beslutet och jag är både nöjd och missnöjd för jag har haft och har en del problem.  dock inget direkt relaterat till att det är en Vw men så valde jag inte en bil med kedja utan rem och den är manuell eftersom jag har 2 fungerande ben och 2fungerande armar smile

Jag kör ju Lexus som förstabil sedan 2,5 år. Tur de sålt så få bilar så risken är mindre att jag drabbas av fel. Rent statistiskt alltså. För egentligen, jäkla krångelbilar är vad det är. Samma med Hondan jag haft i mer än 10år som nu rullar som andrabil. Statistiken säger att eftersom de inte sålt så många Accorder så lär den hålla. Men vi vet, Skräp, det är vad det är. Iofs har det sålts fler Accord än Volvo tillverkat bilar sedan 1927 men det var ju inte topic. Topic var ju att VW-koncernen stänger dörren för sina andra/tredjehandskunder som får problem, vilket de får. Inte alla. Men flera. Pga att de sålt så många bilar totalt så jättemånga verkar rasa till höger o vänster.

Fast det är inte sant, för de har haft otur. Statistiken säger nämligen att risken för ett VW-ras är jättelitet. Minimalt. Nästan försumbart dvs händer typ inte alls.

Dela med dig av statistiken som du hänvisar till....nej just...det går ju inte

Just det. Det finns ju ingen statistik. Fan vad lurad jag känner mig som valt erkända krångelkärror från Lexus och Honda som dessutom inte sålt några bilar nästan. Det är bara skit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Jag kör ju Lexus som förstabil sedan 2,5 år. Tur de sålt så få bilar så risken är mindre att jag drabbas av fel. Rent statistiskt alltså. För egentligen, jäkla krångelbilar är vad det är. Samma med Hondan jag haft i mer än 10år som nu rullar som andrabil. Statistiken säger att eftersom de inte sålt så många Accorder så lär den hålla. Men vi vet, Skräp, det är vad det är. Iofs har det sålts fler Accord än Volvo tillverkat bilar sedan 1927 men det var ju inte topic. Topic var ju att VW-koncernen stänger dörren för sina andra/tredjehandskunder som får problem, vilket de får. Inte alla. Men flera. Pga att de sålt så många bilar totalt så jättemånga verkar rasa till höger o vänster.

Fast det är inte sant, för de har haft otur. Statistiken säger nämligen att risken för ett VW-ras är jättelitet. Minimalt. Nästan försumbart dvs händer typ inte alls.

Dela med dig av statistiken som du hänvisar till....nej just...det går ju inte

Just det. Det finns ju ingen statistik. Fan vad lurad jag känner mig som valt erkända krångelkärror från Lexus och Honda som dessutom inte sålt några bilar nästan. Det är bara skit.

ja det är ju japanska skräpbilar..     när det finns tyska kvalite bilar.       det mesta om vw kvalite samanfattar väll att dom vägrade sälja 1.4:a med gasdrift och dsg till taxibilar för att det var för driftsäkert  eller hur var det ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Och fortfarande kan ingen skaka fram siffror på hur stor andel av bilarna som strular, men flertalet använder det gärna som argument.
Oh well - På västfronten intet nytt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NIzmO Ollikkala Racing
18 augusti 2018 · 1 724 Inlägg

Finns statistik i % för olika problem med bilmärken sålda i Sverige, har det i nån branschtidning vi får skickade till jobbet som jag kan försöka komma ihåg att fota efter helgen.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
panda666
18 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:
Och fortfarande kan ingen skaka fram siffror på hur stor andel av bilarna som strular, men flertalet använder det gärna som argument.
Oh well - På västfronten intet nytt

är det s å viktigt tycker du? räcker för mig tex om 5-10 pers säger till mig att mikron hos rusta är skitdålig, då köper ja inte. eller 5 pers säger till mig att dammsugaren på öob är kassa då köper ja inte. Är det inte samma som me bilköp? säger tex 5-10 pers till dig att motorn eller nått har pajat på sin audi eller bmw blir du sugen på köpa då?¨^

it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

NIzmO skrev:
Finns statistik i % för olika problem med bilmärken sålda i Sverige, har det i nån branschtidning vi får skickade till jobbet som jag kan försöka komma ihåg att fota efter helgen.

Ja, det finns på nätet också.

Fast, det är inte det som är av intresse egentligen. Med reservation; beroende på hur det görs.
Jag har fört det här samtalet tidigare, och går off topic och gör det igen;

Om ett bilmärke har en (1) motor som är 99%ig rasrisk. Men det är till trots det den motorn som säljs mest. Så Säger vi, även om det är matematiskt felaktigt; att 99% av deras (bilmärkets bilar) drabbas av motorras.
Sen har samma märke en (1) annan motor, som som aldrig, nej verkligen aldrig (igen, jag vet att det är rent humbug, men för argumentets skull) rasar. Oavsett vad du gör med den.

Då blir det ju som så att med "rätt motor" är märket, åtminstone sett ur motorrasperspektiv, skottsäkert med "rätt motor". Inte den vanligaste, men med rätt motor.

MEN, statistik som då "klumpar ihop" hela märket, kommer fortfarande säga att "99% av bilarna från bilmärket X drabbas av motorras". Vilket är sant, men inte intressant.

Statistiken -jag- (bland annat) har efterfrågat hundratals gånger, är alltså statistik som säger hur många procent av ex.vis DSG-lådorna som strular. Hur många procent av 2.0 (eller vilken storlek man nu vill) tfsi-motorerna strular och så vidare. Varför? För att jag är intresserad av om ex.vis VAG:s DSG-lådor procentuellt är så mycket sämre än tillverkaren XXXXX:s lådor.

Det blir samma fel när man säger "Ägarna av Bilmärket XXX har i 99% av fallen problem med bilens elsystem". Jahaja. Ok. Och var har man plockat in i "bilens elsystem" till att börja med? För, att ha glapp i innerbelysningen bak, eller ha problem med ECU:n är ganska markant, och viktig, som skillnad. Men båda sakerna skulle kunna ligga i "elsystemfelgruppen".

Här kommer vissa forummedlemmar hävda; "Ja, men det är väl klart, det är ju bara att titta på hur mycket som skrivs om det", "Ja det är väl klart, forumen dräller av trådar med folk som har problem".
Visst är det så, men det säger fortfarande noll och inget, och är således ett rätt fattigt argument, för hur dålig exempelvis vag:s dsglåda faktiskt är.

Statistik som ingen kan plocka fram, men samtidigt statistik som gärna används som argument. Då man helt enkelt anser att gorg och andra sidor är en tillförlitlig källa för statistik genom att hävda "ja men jag har sett 500 trådar om problem med tfsi-motorer". Ja, ska det vara statistiskt så innebär det en mängd med trådar som inte setts för att det antingen inte varit några problem eller att folk inte orkat göra en tråd. Statistiskt är det alltså bara rent trams att använda. Och argumentationsmässigt är det ett bra exempel på felet argumentum ad populum.

Och nej, jag anser fortfarande inte att VAG gör världens bästa bilar, eller att produkter som kommer från vag är världsbäst. Däremot så tror jag inte på gud heller...trots att miljoner och miljoner säger att "Gud finns".

Så, igen, nu är det tillbaka till topic

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:
Och fortfarande kan ingen skaka fram siffror på hur stor andel av bilarna som strular, men flertalet använder det gärna som argument.
Oh well - På västfronten intet nytt

är det s å viktigt tycker du? räcker för mig tex om 5-10 pers säger till mig att mikron hos rusta är skitdålig, då köper ja inte. eller 5 pers säger till mig att dammsugaren på öob är kassa då köper ja inte. Är det inte samma som me bilköp? säger tex 5-10 pers till dig att motorn eller nått har pajat på sin audi eller bmw blir du sugen på köpa då?¨^

Så, om 5 personer säger att Rustas mikro är kass....thats it. Så räcker det menar du?

Om det då samtidigt är som så att man sålt 1.000.000 mikrovågsugnar...så...spelar det ingen roll. För 5st har ju sagt att den är kass. Ja, procentuellt är ju det....minimalt. Och då 5 av 1.000.000 är dåliga.,..så är det statistiskt sett som så att risken för dig att köpa deras mikrovågsugn är för stor?

Hur lyckas du handla något alls?

OM en tillverkare säljer 10.000.000 (skit i siffran, den är tagen ur luften) och 0,001% av exempelvis dessa motorer är värdelösa, som i; rasar inom 5km och tillverkaren tar inte något ansvar. Så skiter jag i det.
För det är försvinnande få. Är det istället 50%, så ja, då är ju risken ganska stor att även jag kommer få tag i ett "dåligt exemplar".

Jag har förklarat detta för dig innan, och det var samma sak då. Jag förstår inte vad det är som är så svårt med att greppa att det är en ganska stor skillnad på om det är 1 av 500 som strular, eller 1 av 500.000 som strular (för att dra det till extrema siffror).

Men igen, jag utgår från att du tror på Gud, det är ju många som säger att Gud finns (även detta, dvs mitt påstående här är ett exempel på argumentum ad populum)


Igen....tillbaka till topic

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
18 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:
Och fortfarande kan ingen skaka fram siffror på hur stor andel av bilarna som strular, men flertalet använder det gärna som argument.
Oh well - På västfronten intet nytt

är det s å viktigt tycker du? räcker för mig tex om 5-10 pers säger till mig att mikron hos rusta är skitdålig, då köper ja inte. eller 5 pers säger till mig att dammsugaren på öob är kassa då köper ja inte. Är det inte samma som me bilköp? säger tex 5-10 pers till dig att motorn eller nått har pajat på sin audi eller bmw blir du sugen på köpa då?¨^

Ojojoj, nu är jag på väg att gå igång....
Det är klart att man kan bli missnöjd med en dammsugare från öob när man suger vatten med den, till exempel, för att man inte läst på vad den ska användas till. Eller att en micro med 500w effekt från Rusta tar mycket längre tid på sig att värma än den 900w man hade tidigare. Det finns sååååååååååååå mycket okunskap, missförstånd, handhavandefel OCH produkter med för högt pris i förhållande till kvalité. Generellt gäller som vanligt att om micto 1 kostar 299kr och micro 2 som ser likadan ut men annat märke kostar 499kr behöver man skruva ned förväntningarna på den som kostar 299.

Det sista må gälla även för Audi. Motorn är ju densamma med många modeller av koncernens betydligt billigare bilmärken. Det är ju därför det bli milt sagt märkligt, och många gånger av mig självupplevt, att serviceorganisationen hanterar dig lika illa om du har problem med en Seat Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo eller Audi A3, för i den ordningen sorterar bilarna prismässigt. Motorn kan vara exakt densamma i bilarna.

Senast redigerat av Soulman (18 augusti 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang