Varför är det så mycket "billiga" bilar på garaget?

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
29 juni 2018 · 2 405 Inlägg

Om ni har så anorlunda bilar, varför inte ladda upp dem och bjuda lita för o bidra till en roligare sida smile ser helt klart era bilar ni beskrivet 100 gånger o. Än en vinterbil 240. Men de finns andra som heldre ser den istället. Vi har alla olika intressen i bil världen och vi kommer aldrig tycka lika. Min bil byggs efter hur min vision ser ut o en hel del skit kommer men de som gillar det brukar inte dölja de och de ör otroligt kul när man står på Ica för o handla och någon random kommer fram som följer ens projekt tråd eller liknande smile testa de smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
skön
30 juni 2018 · 89 Inlägg

psyco skrev:
Om ni har så anorlunda bilar, varför inte ladda upp dem och bjuda lita för o bidra till en roligare sida smile ser helt klart era bilar ni beskrivet 100 gånger o. Än en vinterbil 240. Men de finns andra som heldre ser den istället. Vi har alla olika intressen i bil världen och vi kommer aldrig tycka lika. Min bil byggs efter hur min vision ser ut o en hel del skit kommer men de som gillar det brukar inte dölja de och de ör otroligt kul när man står på Ica för o handla och någon random kommer fram som följer ens projekt tråd eller liknande smile testa de smile

Min cabbe finns på min gorg sida, körde tyvärr projektråd på ett annat forum förut och har inte haft tiden och flytta den hit, men blir nog en tråd om vinterns projekt blir av 🙂 Är bara en amatör skruvare som arbetar med datorer normalt.

Turbovin Turbo lover
30 juni 2018 · 555 Inlägg

Kanske en fördom men brukar inte bilar över den prislappen (500k) i regel tendera att vara helt original och därmed mer eller mindre ointressanta att titta på ändå. Kan lika gärna bildgoogla på modellen.

Senast redigerat av Turbovin (30 juni 2018)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
NIzmO Ollikkala Racing
1 juli 2018 · 1 724 Inlägg

Folk är ju lite olika.

Var på Elmia för några år sen (biljetter från jobbet) och en kollegas kompis följde med på kort varsel, dock var han lite besviken efteråt eftersom att det knappt fanns några Ferraris eller andra helt original superbilar på plats, dom häftiga ombyggda bilarna fatta han inte riktigt.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
torsen
1 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på en del varför är det till 95% bilar under 100 tusen kronor här på garaget? tongue är det bara 18-25 åringar här? ser väldigt sällan några bilar över 500k och speciellt inte på projekt fliken, alltid massa gamla bilar från 90 -talet Volvos bmws saabar.

eller är ja helt ute och cyklar? samt finns det något annan sida man kan vända sig till där folk äger lite roligare bilar?

hoppas ingen tar illa upp MVH

Jaa du, det här är en filosofisk fråga.
Till att börja med, hur vet du att 95% av bilarna är under 100.000:-?
Mycket talar för du har rätt.
Eller rättare sagt att frågorna oftast berör bilar under 100.000:-.
Men när det gäller svaren på frågorna så tror jag att de flesta kommentarerna kommer från dem som har betydligt dyrare bilar än 100.000:-.

En annan filosofisk fråga är vad som är "billiga" bilar.
En ung student kanske inte tycker att hens bil för 10 - 25.000:- är billig.

En Jeep Wrangler JKUR 2018 för 300.000:- är billigt.
Eller en AC Cobra (ej replica) för 750.000:-.

Sen får du definiera vad som är "lite roligare bilar".

För dem som leker i spenaten (kör offroad) och inte ha så stor budget p g a familj med barn, är nog en Samurai höjden av lycka.
Rallyåkarna har helt andra premisser, tror jag.

Så svaret på dina frågor blir analogt med: Hur långt är ett snöre.

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
1 juli 2018 · 2 405 Inlägg

skön skrev:

psyco skrev:
Om ni har så anorlunda bilar, varför inte ladda upp dem och bjuda lita för o bidra till en roligare sida smile ser helt klart era bilar ni beskrivet 100 gånger o. Än en vinterbil 240. Men de finns andra som heldre ser den istället. Vi har alla olika intressen i bil världen och vi kommer aldrig tycka lika. Min bil byggs efter hur min vision ser ut o en hel del skit kommer men de som gillar det brukar inte dölja de och de ör otroligt kul när man står på Ica för o handla och någon random kommer fram som följer ens projekt tråd eller liknande smile testa de smile

Min cabbe finns på min gorg sida, körde tyvärr projektråd på ett annat forum förut och har inte haft tiden och flytta den hit, men blir nog en tråd om vinterns projekt blir av 🙂 Är bara en amatör skruvare som arbetar med datorer normalt.

Amatör eller proffs. Kul att se ändå, alla har olika smak och åsikter. Tycker de e kul att se lösningarna.
Från Mik synn så e de mer cred att skruva själv på en mk1 än att låta någon annan bygga ens m5a. Vilken bil de e är bara en fråga om plånbok, de handlar om att utrycka sin syn på intresset smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Muusayeegrrn RACESOLUTIONS.SE
1 juli 2018 · 43 Inlägg

De absolut flesta som kör en bil för 500 papp äger inte ens den.. Det är nästan alltid tjänstebil, privatleasing eller finans/lån... Och isåfall kanske man inte vill eller kanske ens får göra något kul med den. Är ju inte så kul att lägga pengar på något som inte ens är ens eget. Jag har full förståelse för att man kanske behöver ta ett billån eller så, och därmed också full förståelse för att man inte vill göra något udda med sin bil, även om jag inte själv skulle klara av att ha det så. Ägaren alla mina bilar själv och dom är alla betalda kontant så förmodligen har jag mer pengar i bilar än majoriteten av Sveriges befolkning.

Eating R:s, Shitting Aeros
Volvo 850 Turbo "TrackDay" (1995)
Rikard_Persson NISMO <3
1 juli 2018 · 1 061 Inlägg

Mycket hänger nog på att de gamla och billigare bilarna är lättare att trimma, de finns massor med eftermarknadsdelar och de är beprövade concept.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
1 juli 2018 · 2 405 Inlägg

Muusayeegrrn skrev:
De absolut flesta som kör en bil för 500 papp äger inte ens den.. Det är nästan alltid tjänstebil, privatleasing eller finans/lån... Och isåfall kanske man inte vill eller kanske ens får göra något kul med den. Är ju inte så kul att lägga pengar på något som inte ens är ens eget. Jag har full förståelse för att man kanske behöver ta ett billån eller så, och därmed också full förståelse för att man inte vill göra något udda med sin bil, även om jag inte själv skulle klara av att ha det så. Ägaren alla mina bilar själv och dom är alla betalda kontant så förmodligen har jag mer pengar i bilar än majoriteten av Sveriges befolkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68221/68221-1151274f7ab20649bb7dd2e02450920a.jpg
Av att döma på bilarna du har på sidan så lär du inte ha mer än de flesta? Många som kör bilar över 500 har ju rätt saftig handpenning bara där. Sen är de fler än du tror som köper sina bilar. Mina bilar, bland annat min gtr är köpt utan lån mm. Många som köper med lån köper den även av enkla skälet att de säljer den senare så de bara tar de som än månads kostnad istället för att dra kortet med en halv mille direkt.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
caromania Forummoderator
2 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Det där med att man ska betala bilen cash kosing för att kunna stoltsera med att ”man äger den” är ju bara dumheter. Det är betydligt bättre avkastning på börsen än räntan på ett billån, speciellt om man bakar in det i huslånet. Skulle aldrig falla mig in att använda min buffert för att köpa en bil även om jag alltid haft en snabbare avbetalning än vad lånet ursprungligen var avsett för.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
2 juli 2018 · 3 296 Inlägg

Muusayeegrrn skrev:
De absolut flesta som kör en bil för 500 papp äger inte ens den.. Det är nästan alltid tjänstebil, privatleasing eller finans/lån... Och isåfall kanske man inte vill eller kanske ens får göra något kul med den. Är ju inte så kul att lägga pengar på något som inte ens är ens eget. Jag har full förståelse för att man kanske behöver ta ett billån eller så, och därmed också full förståelse för att man inte vill göra något udda med sin bil, även om jag inte själv skulle klara av att ha det så. Ägaren alla mina bilar själv och dom är alla betalda kontant så förmodligen har jag mer pengar i bilar än majoriteten av Sveriges befolkning.

Håller med. Men absolut inget fel med att banken äger bilen också.

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
2 juli 2018 · 2 405 Inlägg

Ja o inte kan man direkt stoltsera med att man köpt den ändå. Jag hatar räkningar, ända anledningen till att jag köper allt rakt av men tycker de e smartare att ta de på lån generellt. Min bil hade legat över 6000 i månaden bara så i de fallet kändes de inte som en kul räkning o få per månad xD men de e ingen som vet att man köpt den ändå. När jag åker på stan tänker nog 90% ”pappa betalar” eller kredit kungen mm xD rör mig dock inte i ryggen. Man köper den bil man har råd med, med den betalnings möjligheten man har. Så länge man själv är nöjd och då klarar sin ekonomi så spelar väl inte andras åsikter in. Man gör de för sig själv o ev för sin familj. Skit i vad andra tycker hela tiden smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Djo
2 juli 2018 · 10 157 Inlägg

psyco skrev:
Ja o inte kan man direkt stoltsera med att man köpt den ändå. Jag hatar räkningar, ända anledningen till att jag köper allt rakt av men tycker de e smartare att ta de på lån generellt. Min bil hade legat över 6000 i månaden bara så i de fallet kändes de inte som en kul räkning o få per månad xD men de e ingen som vet att man köpt den ändå. När jag åker på stan tänker nog 90% ”pappa betalar” eller kredit kungen mm xD rör mig dock inte i ryggen. Man köper den bil man har råd med, med den betalnings möjligheten man har. Så länge man själv är nöjd och då klarar sin ekonomi så spelar väl inte andras åsikter in. Man gör de för sig själv o ev för sin familj. Skit i vad andra tycker hela tiden smile

och vad jobbar du med som cashar en helt ny bil ?

Bara nyfiken.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Knugcab
2 juli 2018 · 5 111 Inlägg

torsen skrev:
Sen får du definiera vad som är "lite roligare bilar".

För dem som leker i spenaten (kör offroad) och inte ha så stor budget p g a familj med barn, är nog en Samurai höjden av lycka.

Eller för den delen en Datsun King cab även om den är ett jä....ans as bröta runt med jämfört med en zuka....
Lite intressant att arbetskamraterna expertat sig där och menar att jag kör den bara för att jag är snål...
Även om jag hade haft råd med en ny Range Rover (vilket jag förvisso inte har) så tror jag att man varit rätt nervös ta ut den i sitt surhål jämfört med en småknölig rollad japanpickis med fukttålig sugdiesel....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
2 juli 2018 · 2 405 Inlägg

Djo skrev:

psyco skrev:
Ja o inte kan man direkt stoltsera med att man köpt den ändå. Jag hatar räkningar, ända anledningen till att jag köper allt rakt av men tycker de e smartare att ta de på lån generellt. Min bil hade legat över 6000 i månaden bara så i de fallet kändes de inte som en kul räkning o få per månad xD men de e ingen som vet att man köpt den ändå. När jag åker på stan tänker nog 90% ”pappa betalar” eller kredit kungen mm xD rör mig dock inte i ryggen. Man köper den bil man har råd med, med den betalnings möjligheten man har. Så länge man själv är nöjd och då klarar sin ekonomi så spelar väl inte andras åsikter in. Man gör de för sig själv o ev för sin familj. Skit i vad andra tycker hela tiden smile

och vad jobbar du med som cashar en helt ny bil ?

Bara nyfiken.

Diagnos tekniker och kvalitets kontroll på Vw sen äger jag ett eget trim / styling företag som inriktar sig på fin elektronik, Ger en bra extra slant nu när man börjar få större återförsäljare

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Jokabsson
2 juli 2018 · 1 172 Inlägg

Det säger väl sig själv varför det finns mest billiga bilar under projekt-fliken? Vem köper en flång ny bil och börjar modifiera direkt?

Bilintresse är snordyrt som det är. Ska man då köpa dyr bil att skruva med, så måste man ha en ordentlig säkerhet på banken. Det har inte ens de flesta 40-50 åringar, så det har inget med ålder att göra.

Jag tycker ändå att det finns mängder med gamla amerikanare och dyra sportbilar som folk fixar till och sköter om även här på garaget. Sen finns det ju givetvis en större mängd människor som jobbar med Volvo 940. Men 940 inte riktigt lika sällsynta som 60-tals Impala, eller en 911 Turbo och inte i närheten så dyra att underhålla och fixa till heller.

Klart som glas att de billigare bilarna finns i större mängd än de dyrare? Eller? smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hamilton
2 juli 2018 · 8 864 Inlägg

Att det mest finns "billiga" bilar här på garaget beror till största del på att målgruppen med exklusiva och dyra bilar finns på andra ställen än garaget svårare än så är det inte.

Fotograf på tierpidag.se
Paul39
17 augusti 2018 · 17 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Vem vill lägga flera 100tusen på ett plåtskal med 4 hjul..
Man får faktiskt kika på plånboken och inte kasta bort en massa pengar på sånt som ENBART förlorar i värde och enbart kostar pengar..
Därför behåller jag mina kärror tills de är antingen krockade eller skrotfärdiga. .smile
Jag vet en kille några våningar längre ner som byter minst 1 gång /halvår till andra skrotfärdiga exemplar och jag begriper det inte..sad

Precis så är det, hade personligen aldrig spenderat pengar på en bil över 100k. Hellre köpa billigt och fixa till den istället så att man kan vara stolt i slutändan

moparfarmer österbybruk
4 september 2018 · 267 Inlägg

Vaddå bara billiga bilar? En bil kan vara dyr utan att vara kul! För 400 000 får du en grå passat av årets modell med ganska lite lyx... eller kolla på valfri amerikanare utan dörrstolpe sk ht. Ihop med stor motor börjar priserna på 200k...
För 100k kan man få roliga bilar som caterham 7. Audi rs modeller. Merca amg. Moderna chryslerprodukter med 5.7 hemi!
Volvo 242 med t5r...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Tuningofroslagen
5 september 2018 · 26 Inlägg

Jag har 2 bilar ute här. Har yttligare 8 i garaget och i ladan. Varför?  Ja lägger inte ut en ren shoppinglista för tjuvar men för att va lite mer så ligger värdet på samtliga bilar på lite drygt 2.4 miljoner. Cashat...

Redan blivit av med en bil. Vet ej om de var för jag la upp den här eller om de skedde för jag la upp den på blocket men försvann gjorde den... Hellre lite försiktig än att få oväntat besök

Senast redigerat av Tuningofroslagen (5 september 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang