Dröm om riktigt busbil El Camino -71

El Camino -71 som får sig stor genom gång av längre tids projekt med en hel del renovering&uppdatering för ren-bus med större drivlina & konfort! En dröm för en riktigt busbil!

Eekish

  • 65 Följare
  • 11 176 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 september
192 Inlägg
Skrivet 30 januari · Inlägg av trådskaparen #41

Bob-Miller skrev:

Eekish skrev:

Bob-Miller skrev:
Trevliga bilar köpte själv en 68 med 327 manuell på e-bay inatt...

Oj!   Blir spännande dårå smile       Inte riskabelt köpa ifrån utlandet bara så där? big_smile

Va så billig så de va bara o shoppa..köpte en Coronet 69 i somras,kanonbil också till rätt pris 383 aut.

Härligt wink     Hoppas ditt nästa köp blir ett kap med!

192 Inlägg
Skrivet 8 februari · Inlägg av trådskaparen #42

Tjena igen!  Nu var det ett tag sedan och slänger ut lite till.

Motorn för sig var inte speciellt frisk när det gäller toppar , lager & vev. 
Men själva blocket, cylinderhålen såg riktigt friskt ut!  Huvudsaken!

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-33ce41cb3d6935c3217a3c2ea85af7b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-a6a7ea5f176aeb21bc3276f30077e78f.jpg

Dagen efter satte jag mig i bilen och åkte till närmsta firma som skulle sedan honna blocket och även insug!
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-273f8df28cbb3179570fc72c5506e0f2.jpg

Mer kommer.

192 Inlägg
Skrivet 8 februari · Inlägg av trådskaparen #43

https://static.summitracing.com/global/images/facebook/images_opengraph/sreogdefaultimage.gif

Efter man skickade in blocket för lite service och fick reda på vad man hade så satte man sig ner & fick även hjälp utav en vän att slänga ihop ett recept några dagar senare!

Tanken var ju att jag skulle göra en vanlig renovering av den trötta 350 liket...
Men efter många hummm å men så beslöt vi oss att trycka i lite mer bus i motorn!

Efter en del timmar fika å ätande så fick vi ett resultat men det bjuder jag på senare.
Största leverantören är ifrån Summit wink

Senast redigerat av Eekish (8 februari )

192 Inlägg
Skrivet 1 mars · Inlägg av trådskaparen #44

Tjena mors igen! 
Varit hemsk dålig på uppdatera på sistone.  Ska försöka vara mer aktiv så jag hinner till nu läget.

Efter ca 3 veckors så fick jag ett samtal ifrån systern min som var hemma..
Brosan..  Står en stor lastbil utanför som söker dig...     
Efter det så tror jag slog världsrekord på att ta sig ifrån jobbet å hem iallafall..  smile

Kom hem och fick syn på herre jösses paket nere i garaget.
Kändes som man vart 3 år gammal igen på julafton och skulle öppna alla hårda paket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-1c898e265fa82b50e3c7faec55c79a65.jpg

Näst intill hela motorn har man framför sig!   Inväntar på toppar efter detta! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-39d0613a754bf3459a4cf59f2aef1b21.jpg



Bjuder även på en bild på när blocket var klar efter hooning och insug rengjord.
Satsade även på balansera veven (stroker kittet)  ''Just in case'' om den inte var balanserad ifrån början.
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-bc3535f0c13e603854b1c26c58a8a792.jpg

Återkommer med mer! wink

Senast redigerat av Eekish (1 mars )

9 788 Inlägg
Skrivet 1 mars #45

Trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
239 Inlägg
Skrivet 2 mars #46

Jädrans så rart!!! big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
192 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #47

Beställde toppar precis efter stora Summit paket.
Beställde topparna ifrån Ebay av en firma som heter Skipwhite.
Riktigt bra att göra med.   Beställde på söndag kväll. Fick hem på fredag samma vecka!

NKB-200cc aluminum toppar med vinklade tändstift hål wink
Kommer underlätta att underlätta med vinklade tändstift då man har headers!

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-b033594af7a4473d790f228a17c1ccf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-2e3ee2917eb8fe530ba874dc34412e15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-eb2d06b3e6cfb5561659e2e0edeaebc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-d0dc9c8320521d6347ff9c855d964933.jpg

Efter man har känt sig som 3 åring igen så var det äntligen dags för det mest intressanta. 
Mer bilder inkommer ikväll eller imorogn.

Senast redigerat av Eekish (2 mars )

192 Inlägg
Skrivet 16 augusti · Inlägg av trådskaparen #48

Tjena tjena gott folk! 
Har varit väldigt dålig på uppdatera på sistone, ska försöka kommer igång igen så fort jag får tid.. roll

Hänt en hel del om bilen kan man lugnt säga, ifrån lådhaveri , massa bus och uppdateringar.

Tycks än så länge? Berätta vad ni vill se mer utav tongue

Bjuder på en bild ifrån senaste träff. 

https://www1.garaget.org/archive/198/197476/380017/380017-3892746.jpg

Senast redigerat av Eekish (16 augusti )

209 Inlägg
Skrivet 17 augusti #49

Nice!
Mer bilder smile

285 Inlägg
Skrivet 18 augusti #50

Motorbilder tack! :-D

192 Inlägg
Skrivet 18 augusti · Inlägg av trådskaparen #51

Intresse finns ser ja.    Ska försöka ladda upp en drös bilder ikväll på själva motorbygget smile

Finns lite gott å blandat vid montering.   Ska även försöka få med en del video klipp ifrån när jag fick veven balanserad och lite annat smått å gott.

285 Inlägg
Skrivet 18 augusti #52

Blir bra det! :-D

192 Inlägg
Skrivet 18 augusti · Inlägg av trådskaparen #53

Snabb upptatering
Satsade även på balansera veven (stroker kittet)  ''Just in case'' om den inte var balanserad ifrån början.

Fick lite bilder ifrån firman som honade blocket samt balanserade veven.
Enligt SummitRacing så var detta kit balanserad å klar men dum som man är men samtidigt smart?  så balanserade jag veven utifall att. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-282b1e17d959e392fb293aac1c07edf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-fef0e05eb5ac9a7fd4fa328693e3b9b2.jpg

Resultatet på stroker kittet vad perfekt redan.  Bort kastade pengar men man vill vara säker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-c34d354937b592d724a00cb226ef3872.jpg

Tyvärr så har jag tappat bort video på både honingen och när dom balanserade veven.
Men mer bilder kommer. smile

Senast redigerat av Eekish (18 augusti )

192 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #54

Efter jag fick hem blocket efter honing samt rengöring så satsade jag på rengöra alla kanaler och bulthål,  Det behövdes verkligen.     Jag fick själv gå igenom att rengöra blocket x-antal gånger då det fortsatt bara trycka ur skit genom blocket.   

Här har ni ett exempel hur det kan se ut. 
https://www.youtube.com/watch?v=RSNtqBU … e=youtu.be

och även en bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-14c5d130976b5f1f2897ea17375e7163.jpg


Kan förstå att folk som har kok problem med sina bilar även efter dom har bytt ut allt som t.ex kylar, vatten pump å så vidare.  När jag rengjorde mitt block fick jag ur massa Rostklumpar & massa annat gott som stoppade flödet genom alla kanaler. Tyvärr så hade jag inga bilder ifrån det då jag har tappat en del.

Mitt tips när du/ni river ett block.   Satsa på rengöra alla kanaler riktigt innan ihop sättning wink

Senast redigerat av Eekish (22 augusti )

192 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #55

Grov arbetet gjort..   
Nu kommer det roliga delen!

Efter x-antal rengöringar så var det äntligen dags för montering av vevaxel.
Dit med lager för vev och som smörjmedel använde jag Red Lines egna Assembly lube som är ett krav när du sätter dit nya delar.
( Innan jag monterade detta så såg jag till att jag hade rätt spel mellan lager / vev då jag använde mig utav en Plastigage som man mäter med. )


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-5792bf69b9b5af30745d5d9ad3e608e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-3f2cd98b999314ab839edcbbbf89fe01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-4f69f7af6f8890acc58ac906992baca0.jpg

Bjuder på en liten video när veven är på plats med rätt moment.
https://www.youtube.com/watch?v=tvs0Hll … e=youtu.be

Mer kommer inför nästa steg.

118 Inlägg
Skrivet 19 augusti #56

Youtubelänkarna funkar inte alls, synd. Ett rejält jobb du gjort !!!

192 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #57

texas5020 skrev:
Youtubelänkarna funkar inte alls, synd. Ett rejält jobb du gjort !!!

Bra att du sade till!     Länkarna ska nu funka hoppas jag.   
Checka om jag har gjort rätt smile

192 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #58

Yes!    När veven var äntligen var på plats så kom nästa utmaning som gick redan åt helsike... 

Förberedelse för Kolvringar!

Så här var det..  Jag beställde stroker kit för +0.030 borrat block.
För mina specs då för kolvringar gapet skulle det vara mellan 0.018-0.023inch.
Problemet när jag mätte upp mina så var dom tok för stort gap!  0.050-0.055

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-7161ebb6e2c454a73bd44b29276886e7.jpg

Förstog något var fel direkt men vad? sökte runt på nätet som en tok, kontakta summit om jag kan ha fått fel ringar med mera.. 
efter 1 vecka fundering så fick jag tips utav en bekant att extra EXTRA kontrollera blocket.   
Var iväg till jobbet och lånade prick säkra mätinstrument.      Självklart så var blocket +0.040 borrat!
( Tidigare hade jag mätinstrument som har nog aldrig blivit kalibrerade så därför det fela! )   

*facepalm*  Man lär sig av sina misstag.   Självklart har man så tur att det fanns exakt likadana kolvar / ringar för +0.040 liggandes på ebay.

Skiljer nästan 0.250 mm ifrån kolvarna..  nya +0.030 och +0.040

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-ef4abf9bdd617d88d493bb7b19a19759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-86e9c0921db8affe74441f04d9e057c0.jpg

Tips.. Gör om och gör rätt..   Var extra nog innan man beställer hem prylar.

Vecka senare så fick jag hem nya kolvarna.   skiljde ungefär 2g ifrån dom mindre kolvarna till dom korrekta och vart rätt paff själv när jag insåg att jag hade fått hem djävulens kolvar wink  666
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-ba8312185d263b39c7b200e0013f1638.jpg

Efter all pillande med kolvringarna så var det bara montera kolvarna till vevstake samt ringar
Tyvärr som jag har nämnt om tidigare så har jag tappat en del bilder.
Här så hade jag förberett med att montera kolv på stake sedan ringar.    Som följd satt i maskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-7b5c0563affcd897c7e5e9df68ad8e31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-a623eed565c6fe60fbbc6f2338714569.jpg


Innan jag gjorde denna progress så såg jag även till att titta på lager spelet mellan stake & vev som jag gjorde tidigare med enbart veven med en Plastigage.    Fanns något lager jag fick justera men inga stora förändringar. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-67c4c794950c36a240621ebcb40bb4bc.jpg

Sedan var det bara dra i rätt moment å gå till nästa steg som kommer imorgon förhoppnings vis! smile

Senast redigerat av Eekish (20 augusti )

192 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #59

Tyvärr hade jag inte några videos eller bilder på när jag förberedde kolvringarna samt vid montering.   Men ring-gapet till denna maskin ligger mellan 0.021 till 0.022 just nu för minska kompressionen lite.

Senast redigerat av Eekish (19 augusti )

192 Inlägg
Skrivet 2 september · Inlägg av trådskaparen #60

Jo men tjena!
Haft en del strul med Caminon på sistone då lådan rasade 3 gången nu igen i sommar pga firma som inte kan slänga ihop en låda korrekt / fusk jobb...sad   Men de tar vi senare.

Ska försöka lägga upp mer om motorbygget så fort jag snarast. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-c4283b13c443dd9ed65dff4611e7c16f.jpg


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang