Fråga angående färddator förbrukning vw passat 3bg -04

davidtyni
10 augusti 2018 · 65 Inlägg

Hallå har en liten fråga angående min passat 4wd en 1.9 diesel.. körde ner med den utan några problem från Kalix för någon vecka sen till Linköping.. men min direkta fråga är färddatorn som sitter i den tycker den beeter sig jätte konstigt angående förbrukning antal mil kvar och hur mycket den drar per mil osv.. den här ju en 62 liters tank enligt boken och den drar kring 0.49liter milen landsväg om jag inte minns helt fel men när vi for neråt så märkte jag att den inte alls stämde km mätaren går upp å ner som den vill när man står still ibland och dalar ner mil efter mil när man knappt kört 5 mil? Okej de blir ju ojämnt när man ökar och saktar ner i hastighet när vägarna här är som dom är här uppe men enligt mätaren låg vi kring 0.7liter milen ner men kan inte alls ha stämt på km mätaren som säger hur mycket de är kvar i tanken .. sen märkte jag att när man kommit ner till 180 170km så äre tvärtom då rör den inte på sig kanske fören efter 6-7 mil om inte längre..? Den måste ju då visa åthelvete fel någon som vet om dessa kan kalibreras eller vad man kan göra åt de? Eller haft något liknande med sin passat kanske?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Ja undrar om man inte ska ta dendär färddatorm med en STOR nypa salt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
10 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

davidtyni skrev:
Hallå har en liten fråga angående min passat 4wd en 1.9 diesel.. körde ner med den utan några problem från Kalix för någon vecka sen till Linköping.. men min direkta fråga är färddatorn som sitter i den tycker den beeter sig jätte konstigt angående förbrukning antal mil kvar och hur mycket den drar per mil osv.. den här ju en 62 liters tank enligt boken och den drar kring 0.49liter milen landsväg om jag inte minns helt fel men när vi for neråt så märkte jag att den inte alls stämde km mätaren går upp å ner [b]som den vill när man står still ibland och dalar ner mil efter mil när man knappt kört 5 mil? Okej de blir ju ojämnt när man ökar och saktar ner i hastighet när vägarna här är som dom är här uppe men enligt mätaren låg vi kring 0.7liter milen ner men kan inte alls ha stämt på km mätaren som säger hur mycket de är kvar i tanken .. sen märkte jag att när man kommit ner till 180 170km så äre tvärtom då rör den inte på sig kanske fören efter 6-7 mil om inte längre..? Den måste ju då visa åthelvete fel någon som vet om dessa kan kalibreras eller vad man kan göra åt de? Eller haft något liknande med sin passat kanske?

Jag hänger inte med alls. Går km räknaren upp och ner? Va va va?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
davidtyni
10 augusti 2018 · 65 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Ja undrar om man inte ska ta dendär färddatorm med en STOR nypa salt..

Jo det vet jag men denna måste visa ännu mer än bara nypa salt fel tror jag.. därför jag frågar för detta märker man att det inte alls stämmer.

davidtyni
10 augusti 2018 · 65 Inlägg

Soulman skrev:

davidtyni skrev:
Hallå har en liten fråga angående min passat 4wd en 1.9 diesel.. körde ner med den utan några problem från Kalix för någon vecka sen till Linköping.. men min direkta fråga är färddatorn som sitter i den tycker den beeter sig jätte konstigt angående förbrukning antal mil kvar och hur mycket den drar per mil osv.. den här ju en 62 liters tank enligt boken och den drar kring 0.49liter milen landsväg om jag inte minns helt fel men när vi for neråt så märkte jag att den inte alls stämde km mätaren går upp å ner [b]som den vill när man står still ibland och dalar ner mil efter mil när man knappt kört 5 mil? Okej de blir ju ojämnt när man ökar och saktar ner i hastighet när vägarna här är som dom är här uppe men enligt mätaren låg vi kring 0.7liter milen ner men kan inte alls ha stämt på km mätaren som säger hur mycket de är kvar i tanken .. sen märkte jag att när man kommit ner till 180 170km så äre tvärtom då rör den inte på sig kanske fören efter 6-7 mil om inte längre..? Den måste ju då visa åthelvete fel någon som vet om dessa kan kalibreras eller vad man kan göra åt de? Eller haft något liknande med sin passat kanske?

Jag hänger inte med alls. Går km räknaren upp och ner? Va va va?

Japp den går upp å ner samt att den missvisar väldigt mycket står man still och har tillex 340km i tanken kvar så kan den gå ner flera mil bara på några minuter av att stå still sen som sagt när den kommer ner till 170 180km kvar på färddatorn stannar den till jättelänge som att den kompenserar ut allt den dragit tidigare men då måste den ju vara fel kalibrerad eller något om man kan göra något sånt vid dessa färddatorer? den lever då sitt egna liv..

Soulman
10 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Är det ett nytt beteende? Hur uppför sig tankmätaren?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
davidtyni
10 augusti 2018 · 65 Inlägg

Soulman skrev:
Är det ett nytt beteende? Hur uppför sig tankmätaren?

Ja för mig är det har inte ägt bilen så länge 1 månad ungefär .. jaa den uppför sig då väldigt konstigt och när km mätaren går upp å ner så hänger ju den mekaniska mätaren också med för dessa är väl synkande? upp å ner som den vill och jag de som jag skrev tidigare de är lite som när man har mycket km i tanken så drar den flera liter milen men enligt alla mätare så snittar den väl 0.7 så då drar den ju inte alls så mycket..

davidtyni
19 augusti 2018 · 65 Inlägg

Ingen annan med något kunnande inom detta?

it_mutt
19 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

Det är inte ovanligt att färddatorn tar den senaste "Kända " förbrukningen och använder vid tomgång. Många färddatorer ger ingen info under 10km/h ex.vis, och därför blir det så.

Kilometerräknaren är ju så enkelt att den tar din senaste snittförbrukning, och ställer det i relation till hur mycket du har kvar i tanken enligt mätaren/bilen.

Sjunker/ökar din snittförbrukning, så ändras också DTE

Audi, får jag ju då säga, har faktiskt på sina äldre (låt säga fram till 2005/2008 beroende på modell) väldigt precisa färddatorer. Enligt min erfarenhet.

Drar din 0.7 så...skulle jag säga att det är rätt mycket. Sub5 med sin 2.5:a och 245-däck ligger på under 0.6 i långtidssnitt.

Sub10 med "klassisk" automat ligger på 0.65-0,7.

Inget som säger att din trippmätare stämmer iofs.

Lättast är ju att nolla allt; trippmätare och färddator.

Fylla tanken, köra kanske...15-20 mil och sen fylla tanken igen och börja räkna. Och sen jämföra det med färddatorn.

Färddatorn är ju, om det inte är en dubbelminnes, bara de senaste 10 milen. Mao; om du snittar 5L/milen under 10 mil först, och sen kör 10mil där du snittar 0.7L/mil...så kommer färddatorn säga just "0.7" och inte 2,35L/mil. Då kräver det att du har en "tvåstegs" färddator (där andra steget är långtidsminnet, som inte nollar sig fören man väljer att göra det själv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
davidtyni
21 augusti 2018 · 65 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är inte ovanligt att färddatorn tar den senaste "Kända " förbrukningen och använder vid tomgång. Många färddatorer ger ingen info under 10km/h ex.vis, och därför blir det så.

Kilometerräknaren är ju så enkelt att den tar din senaste snittförbrukning, och ställer det i relation till hur mycket du har kvar i tanken enligt mätaren/bilen.

Sjunker/ökar din snittförbrukning, så ändras också DTE

Audi, får jag ju då säga, har faktiskt på sina äldre (låt säga fram till 2005/2008 beroende på modell) väldigt precisa färddatorer. Enligt min erfarenhet.

Drar din 0.7 så...skulle jag säga att det är rätt mycket. Sub5 med sin 2.5:a och 245-däck ligger på under 0.6 i långtidssnitt.

Sub10 med "klassisk" automat ligger på 0.65-0,7.

Inget som säger att din trippmätare stämmer iofs.

Lättast är ju att nolla allt; trippmätare och färddator.

Fylla tanken, köra kanske...15-20 mil och sen fylla tanken igen och börja räkna. Och sen jämföra det med färddatorn.

Färddatorn är ju, om det inte är en dubbelminnes, bara de senaste 10 milen. Mao; om du snittar 5L/milen under 10 mil först, och sen kör 10mil där du snittar 0.7L/mil...så kommer färddatorn säga just "0.7" och inte 2,35L/mil. Då kräver det att du har en "tvåstegs" färddator (där andra steget är långtidsminnet, som inte nollar sig fören man väljer att göra det själv)

Jo jag förstår hur du tänker .. Jag har dubbelminnes färddator då jag själv måste reseta den ena själv och det har jag gjort ett antal gånger då jag tankar fullt och så.. men eftersom km mätaren i färddatorn tar stopp på ungefär 180 170km kvar och då är de som den börjar dra 05-06 eller att den börjar realistiskt börjar dra som en 1.9tdi så känns de väl mer som att det måste vara något tjafs med färddatorn enligt mig då alla andra värden säger endå hyfsade förbrukningssiffror..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang