Får ej fast bromsskivan 740 -91

CJJohansson
19 augusti 2018 · 1 Inlägg

Tja, jag plockade isär min bromsskiva på min 740 och nu när jag skruvat ihop det igen så är bromsskivan lös, jag antar att jag har missat något men jag vet inte vad,

Senast redigerat av CJJohansson (19 augusti 2018)

jaka54
19 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Bromsskivan ska sitta lös! Det är hjulbultarna som sen håller skivan mot fälgen.

zleepy Trucker
19 augusti 2018 · 1 391 Inlägg

När du skriver plockade isär bromsskivan, du menar väl när du lossade den från fordonet?

en bromsskiva brukar sitta fast med en liten "skruv" på skivan, eller så sitter den helt enkelt fast med hjälp av hjulbultarna, bromsok:et brukar hålla skivan på plats då beläggen "ligger emot"... har du satt dit allt korrekt?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
jaka54
19 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Har för mig att 740/745 inte har "någon liten skruv" som håller skivan på plats utan skivan sitter helt lös.Precis som den gör på Audi 100 (C3 modellen)

mrmercedes
19 augusti 2018 · 118 Inlägg

Bromsskrivan sitter fast med en liten skruv på 740. Bara det att den alltid brukar saknas. Det fungerar utmärkt utan den också, fälgen pressar fast bromsskivan ändå.

Det ska se ut såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=ivY-ZT-12Y8

Meaganeowner
20 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Skruvens uppgift är bara att hålla skivan på plats under monteringen av hjul mm.
Speciellt om bromskolven pressats tillbaks.

Chewgum
14 september 2018 · 79 Inlägg

Så, jag har en 745-90. Det sitter en skruv på skivan som man skruvar åt, dock så sitter den på bara på en sida av skivan vilket gör att skivan sitter snett med bara den skruven. Det är nomalt då skivan sitter rätt när fälgen kommer på.

torsen
15 september 2018 · 7 189 Inlägg

Att Volvo har kvar denna skruv även på bromsskivorna härrör nog från den tiden bilarna hade bromstrummor.
Bromstrummor "slet in sig" och därför var det noga att trummorna alltid hamnade på samma plats.
En del bilar hade en "pinne" som skulle in i motsvarande hål i bromstrumman.
På SAAB 95 & 96 färgmärktes en hjulskruv och motsvarande hål i bromstrumman samt fälgen så att den skulle hamna rätt.
De blev så att säga "parade".
Fälgen var nämligen starkare än bromstrumman.
Den senare slet därför in sig efter fälgen.
Hamnade fälgen "fel" kunde pulserande bromspedal uppstå i olyckliga fall.
SAAB hade nämligen stora problem med att då man övergick från nitade till svetsade fälgar så slog sig de senare.
SAAB har f ö haft problem med det mesta - från ekonomi till kvalitet.

Ursäkta kåseriet från en f d serviceingenjör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang