Automat eller Manuell låda?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2018 · 13 644 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
skulle aldrig välja en automat på en begagnad bil..  det är så stor risk för problem att jag inte skulle överväga en bil med automat.    Vilket garanterat kommer kosta mer än det smakar..   dessutom är jag utrustad med 2fungerande armar och 2fungerande ben.  så finns ingen anledning att ens överväga en automatlåda..  har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Vet inte vad du grundar detta på? Haft problem med manuella men aldrig automater. Å andra sidan så har ju dagens bilar dubbelkopplingslådor som man måste lära sig att köra. Våra bilar har gamla hederliga lådor plus en med E-CVT.

När vi ska byta nästa gång så blir det givetvis dubbelkopplingslåda till mig och E-CVT till frun eftersom vi då ska ha lite nyare bilar. Får väl erkänna att det stör mig lite i mitt fall men den denna konstruktion gör gott för bränsleförbrukning.

Kör Fiat 500 ibland på jobbet. DÄR har du en robotlåda som troligen är ihopsatt av ett gäng påtända myrslokar! Jag tror lådan skickar ett mail till Italien varje gång den ska växla och frågar om det är ok...

hade automat i min 855turbo..  gått 12K vid 13K rasade skiten..    mängder med vänner har haft problem med lådorna..  och sen...tada... dsg7 från vw ;-)   rest my case smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2018 · 13 644 Inlägg

sen vet jag inte hur man kan köra olika för att det ska påverka.. jag kör ner gaspedaljäveln i golvet och växlar när varvstoppet är nära... gör samma sak med automatlådor ner med gasen i botten och hoppas den ens hinner lägga i nästa växel... det gjorde den inte från 1:an till 2an på min 855:a utan varvstoppa lite...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

Growe skrev:
sen vet jag inte hur man kan köra olika för att det ska påverka.. jag kör ner gaspedaljäveln i golvet och växlar när varvstoppet är nära... gör samma sak med automatlådor ner med gasen i botten och hoppas den ens hinner lägga i nästa växel... det gjorde den inte från 1:an till 2an på min 855:a utan varvstoppa lite...

Ah... Vi har nog lite olika körstil misstänker jag.
Jag kan inte köra så för då får bilen ett frispel och spinner omväxlande lite på framhjulen och antispinn försöker hindra framfarten lite. Först när trean går in den ger full kraft. Och då är hastigheten mindre bra anpassad för vägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
THEBADGUY Gorgilus addictus
19 augusti 2018 · 4 734 Inlägg

Automat för min del.
Var lite anti automatlådor tills jag köpte Octavian jag har nu. Hade den utrustning jag ville ha, men var lite skeptiskt till automaten. Provkörde, och ja det blev som det blev helt enkelt. Kan inte tänka mig att köra utan det nu.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
sohlberg85
19 augusti 2018 · 19 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Automat för min del.
Var lite anti automatlådor tills jag köpte Octavian jag har nu. Hade den utrustning jag ville ha, men var lite skeptiskt till automaten. Provkörde, och ja det blev som det blev helt enkelt. Kan inte tänka mig att köra utan det nu.

Automatlådorna har utvecklats väldigt mycket, känner likt dig att automat är det självklara i dagsläget.

panda666
19 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

åtminstone en låda till 850 kostar 1000kr på skroten eller mindre, bara min kollega på jobbet har en hel garage fullt me volvo delar så det ör inga problem. Var de renault som hade en skitlåda som man blev illamående när man körde den?? den hade en automatlåda där hela bilen skakade varje gång den växlade, vet inte om folk vet vilken ja menar, den växlar iaf väldigt ryckigt och så att man blir obekväm.

Soulman
19 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Jag har inget emot att växla manuellt men kan uppskatta en stor tung bil med automatlåda. En sportig bil får gärna ha sticka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zleepy Trucker
19 augusti 2018 · 1 391 Inlägg

Jag köper inget annat än automat, numera... eller dom senaste fyra bilarna har varit automat, i början av ens körkort så var det manuell och måånga bilar efter det, men det var 18år sen... att sen kört lastbil nästan lika länge och för mycket manuellt så blev jag glad när jag fick min "gamlanya" dragare där 2015 med automat, underbart i sthlms trafiken, samt när Scanian jag spec:at och beställt dök upp så har det varit sjukt många sköna mil med automat, även om jag faktiskt gärna haft en låda likt ishift med dual clutch bakom V8:an, då scanias automatlåda är lite sådär ibland, men skulle ALDRIG för livet välja manuell, never...

min jänk har automat, mina två andra bilar automat, och lastbilen automat, life is good, varför växla när man kan slippa det smile

Senast redigerat av zleepy (19 augusti 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Utmarks-Loke
19 augusti 2018 · 5 791 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den manuella bil jag hade i Februari blev såld i Mars och utbytt till en automatare. Fick nog. Dessutom hade den manuell AC och ingen klimat. Någon måtta på allt pyssel fick det vara!

Du skulle haft någon med dig som kunde vrida på ratten också

Low
19 augusti 2018 · 3 295 Inlägg

Automat lätt! Automat lådorna varierar otroligt mycket tex, cheva vanen -89 växlar vid viss hastighet, sommin gamla e36 -95 samma beteende.
saab 93-06 växlar när det är bäst.

Vi hade en audi a6 -02 kändes inte alls när den växla.

Skoda octavia med 7dsg -11 , aldrig mer.. enda bilen vi haft problem med.lådan.

Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 26 097 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Manuell i en entusiastbil men i släden man tar sig till jobbet i kunde det lika gärna varit automat. Allting annat är ju automatiskt nu för tiden så varför växla själv? Så länge det inte finns krav på njutning i bilkörandet kan man väl ha automat då.

Ställer mig personligen bakom ovanstående.

Till vardags kan jag lika gärna köra runt i en automat - därför vi har skaffat V60:in - men jag finner det samtidigt oerhört charmigt på något sätt att växla runt med en entusiastbil, som tex en gammal Volvo 240.
Sålde nyss den 244 som blev införskaffad i vintras i brist på transportmedel och jag längtar tills min GLT blir körduglig igen.

(Respekterar för den delen de som anser att de inte kan se en Volvo 240 som entusiastbil men detta får också stå för er. Min åsikt är min högst personliga åsikt)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JN1975
19 augusti 2018 · 233 Inlägg

Ska man ha en bil att bara glida runt i, köra som bruksbil till jobbet eller affären eller tom köra i jobbet så är automat självklart för bekvämligheten. Speciellt om den är framhjulsdriven, då känns manuell bara meningslöst. Köper man däremot en motorstark BMW, Porsche eller liknande för att den är kul och bakhjulsdriven så är manuell låda ett plus då man kan köra den aktivt!

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Volvo 745 GL "Kombi" (1988)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
granadadr
20 augusti 2018 · 7 261 Inlägg

jag personligen HATAR DSG vafan,, skiten har ju väntetid,, om jag trycker på gasen betyder det att jag vill iväg NUU inte om ett par sek,, ,, å sen  om jag ligger på 90 ex å vill köra om så vill jag ej heller den ska vxl ner 2-3 vxl å bara varva skiten ur den stackars motorn,, så mitt svar är NEJ,, värsta dyngan,  minns en audi jag körde en A6 tdi den vxl oxå ner för mkt så verkar ligga i vag att vxl ner för mkt i onödan,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
20 augusti 2018 · 7 189 Inlägg

Sent omsider så...….
Finns väl egentligen 4 typer av transmissioner(växellådor).
Manuella - synkroniserade eller osynkroniserade. (hur många här kan köra en "osynkad låda"
Automatiska - med momentförstärkare(turbin på prosa), remdrivna och dubbelkopplingslådor.
Mellantinget - PSA´s robotiserade manuella växellådor (det sämsta som någonsin producerats).

T--Forden med 3 pedaler, handmanövrerad färdbroms, gas- och tändreglage vid ratten.
Någon här som kört en T-Ford?

Bor man i storstad och måste sitta ett par timmar i bilkö, på t ex Essingeleden, kan det vara skönt med automatväxellåda.
Men annars - njaaaa?
Håller man på med bilsport "vid sidan av vägen" - d v s TerrängTouring, Challenge, Trial m m är det oliiiidligt med automat när man ska passera diken, stockar och stenar.
Med oliiiiiidligt menar jag gummisnoddseffekten när man kör över stockar och stenar.

Nää, bäst är en bil för varje behov.
Så det går inte att välja mellan manuell och automatisk - båda har sin för- och nackdelar.
Men den om inte gillar att köra bil ska definitivt ha en kärringbil = automat.

För mig är det en njutning med en 6-petad låda med kort spak samt stor varvräknare i mitten.
Dra på varje växel tills man nästan når det röda fältet på varvräknaren.
Det är bilkörning det.
Inget för automatlådekärringar.

B t w kan jag berätta att jag på 60-talet hade två nästan lika Plymouth av samma årsmodell.
Skillnaden var att den ena hade manuell och den andra automatisk växellåda.
Bådas huvudsakliga användning var som pendlarbilar cirka 10 mil enkel resa(Linköping - Nyköping) samt för att fresta unga damer (på den tiden) med behaglig resa i trevligt sällskap.

Automaten drog 1,02 och den manuella 1,10 lit/mil.

Ehhh - Aftonbladet eller Expressen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

torsen skrev:
Sent omsider så...….
Finns väl egentligen 4 typer av transmissioner(växellådor).
Manuella - synkroniserade eller osynkroniserade. (hur många här kan köra en "osynkad låda"
Automatiska - med momentförstärkare(turbin på prosa), remdrivna och dubbelkopplingslådor.
Mellantinget - PSA´s robotiserade manuella växellådor (det sämsta som någonsin producerats).

T--Forden med 3 pedaler, handmanövrerad färdbroms, gas- och tändreglage vid ratten.
Någon här som kört en T-Ford?

Bor man i storstad och måste sitta ett par timmar i bilkö, på t ex Essingeleden, kan det vara skönt med automatväxellåda.
Men annars - njaaaa?
Håller man på med bilsport "vid sidan av vägen" - d v s TerrängTouring, Challenge, Trial m m är det oliiiidligt med automat när man ska passera diken, stockar och stenar.
Med oliiiiiidligt menar jag gummisnoddseffekten när man kör över stockar och stenar.

Nää, bäst är en bil för varje behov.
Så det går inte att välja mellan manuell och automatisk - båda har sin för- och nackdelar.
Men den om inte gillar att köra bil ska definitivt ha en kärringbil = automat.

För mig är det en njutning med en 6-petad låda med kort spak samt stor varvräknare i mitten.
Dra på varje växel tills man nästan når det röda fältet på varvräknaren.
Det är bilkörning det.
Inget för automatlådekärringar.

B t w kan jag berätta att jag på 60-talet hade två nästan lika Plymouth av samma årsmodell.
Skillnaden var att den ena hade manuell och den andra automatisk växellåda.
Bådas huvudsakliga användning var som pendlarbilar cirka 10 mil enkel resa(Linköping - Nyköping) samt för att fresta unga damer (på den tiden) med behaglig resa i trevligt sällskap.

Automaten drog 1,02 och den manuella 1,10 lit/mil.

Ehhh - Aftonbladet eller Expressen?

Osynkat är kul!
T-Ford framföres lämpligen med slaka mustascher.
DU glömde halvautomater!

SAAB hade sin Sensonic. Ingen hit.
Toyota Yaris av gammal fin årgång går att hitta med halvautomat, ingen hit den heller.
Saab hade väl frihjul på jesus tid?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
20 augusti 2018 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:
DU glömde halvautomater!

SAAB hade sin Sensonic. Ingen hit.
Toyota Yaris av gammal fin årgång går att hitta med halvautomat, ingen hit den heller.
Saab hade väl frihjul på jesus tid?

Du har rätt. Minnet har varit bättre.
Har ju ägt såväl djungeltrumma som bagge med frikopplingsfunktionen i växelspaken som elektromagnetiskt påverkade järnfilspånet i "kopplingen".

Frihjul fanns t o m på "Gudmund" = tidiga SAAB 99.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
DU glömde halvautomater!

SAAB hade sin Sensonic. Ingen hit.
Toyota Yaris av gammal fin årgång går att hitta med halvautomat, ingen hit den heller.
Saab hade väl frihjul på jesus tid?

Du har rätt. Minnet har varit bättre.
Har ju ägt såväl djungeltrumma som bagge med frikopplingsfunktionen i växelspaken som elektromagnetiskt påverkade järnfilspånet i "kopplingen".

Frihjul fanns t o m på "Gudmund" = tidiga SAAB 99.

Aldrig kört en 95/96 med frihjul. Hade varit kul!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
20 augusti 2018 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
DU glömde halvautomater!

SAAB hade sin Sensonic. Ingen hit.
Toyota Yaris av gammal fin årgång går att hitta med halvautomat, ingen hit den heller.
Saab hade väl frihjul på jesus tid?

Du har rätt. Minnet har varit bättre.
Har ju ägt såväl djungeltrumma som bagge med frikopplingsfunktionen i växelspaken som elektromagnetiskt påverkade järnfilspånet i "kopplingen".

Frihjul fanns t o m på "Gudmund" = tidiga SAAB 99.

Aldrig kört en 95/96 med frihjul. Hade varit kul!

Volvo hade frihjul på PV 60 "Disponent".
Har varit ytterst nära att ställa till det för mig med "svärfars" Disponent då den "rullade på" i gamla Hällbybacken utanför Eskilstuna. Vägen var föregångaren till E3/E20.

caromania Forummoderator
20 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Mina A7or från 1936 har faktiskt synkat på tvåan och uppåt. Fyrväxlade lådor, dubbeltrampa behövs inte men det skrapar gött när man sliter i tvåan på min Brooklandsräser... Modernt värre faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:
Mina A7or från 1936 har faktiskt synkat på tvåan och uppåt. Fyrväxlade lådor, dubbeltrampa behövs inte men det skrapar gött när man sliter i tvåan på min Brooklandsräser... Modernt värre faktiskt.

Drar mig till minnes när jag fick prova en Scania med skakfyran. Servo? Nix. Tog mig en liten stund att lära mig dubbeltrampa och möta med gasen. Var inte så gammal då. Preskriberat nu, Inhängnat område.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang