BMW E39 MJ00 Funkar inte vid regn/biltvätt (Vit rök/seg broms)

plankt0n
20 augusti 2018 · 18 Inlägg

Hej, efter att ha felsöka febrilt ett tag, ber jag nu er om hjälp. Det är en BMW E39 modell år 2000. Sedan, M-sport.

Delar in tråden i följande kapitel:

Kod:
1. :: Historia :: 
2. :: Symptom ::
3. :: Själv-diagnostik ::
4. :: Felsökningar ::

Om ni inte orkar läsa historian, som går in på detalj så hoppa direkt på symptom..

:: Historia ::
Jag åker i väg för att hämta en vän ca 50-60km bort, en resa by drygt 60min. När vi närmar oss kommenterar min syster i passagerare sätet att det luktar lite bränt bacon. När vi stannar vid destinationen så märker vi direkt att olje lampan är tänd, och att det ryker från motorhuven.

Stänger av bilen omedelbart, drar upp stickan och märker att stickens nivå är väldigt låg, om inte nästan ingen olja alls. Jag beställer taxi, och vi fixar olja. Fyller på, och startar igen, märker att bilen går "sådär" Men vi tar oss hem 60min bort på under 100km/h. När vi stannar väl hemma så osar det vit rök från huven, vid öppningen mot rutan. Vit väldigt tun rök. När jag öppnar huven så kommer den från bakdelen av motorn lite tun rök.

Några få dagar går och bilen funkar som den skall, dock så märker jag att vid lång körning så osar den samma vit tunna rök, ibland; när jag stannar bilen. Den går dock som "den skall" samt att olja finns i bilen, den dricker ingen olja.

NU. börjar det "intressanta". Efter några dagar så börjar det regna, jag tänker inte mer på det. Utan hoppar in i bilen efter att det lagt sig, och märker att bilen är extremt svårstartad, och bromsen beter sig konstigt i början. Den är riktigt riktigt stel. Men bilen ger efter när jag försökt i 1-3 minuter, den går skit dåligt.

Jag testar sen att växla manuellt (Automat låda med "sport växel system 1-5) vilket verkar funka bättre. Då jag kan hålla högre varvtal, bilen dör vid låga varvtal. Detta slutar med att vi läser av felkoder, och ser att den gnäller på cylinder 2 miss-fire. Det slutar med att vi drar ut alla 6 spolar, byter ut tändstiften, noterar olja i cylindrarna, gör rent det vi kan, och sprejar med elektronik sprej på spol kontakterna.

Bilen går nu bra. Precis som om inget har hänt. Dagarna går, det är varmt (extrem hetta denna sommar som ni minns) Jag bestämmer mig för att tvätta bilen. När jag väl skall starta den för att köra ut ur automat tvätten så går bilen inte runt, den hackar och börja "spruta ut" tjocka vita moln" ur avgassystemet. Notera, ljust rök, inget blått/svart.

Bilen går igång tillslut och jag lyckas ta hem den med 20km/h på 2'an till morsan. Där jag svär lite och låter den stå, timmarna går och jag hoppar in i bilen, startar den. Den funkar igen precis som att inget har hänt.

Funderar på om det kan ha att göra med att det (vad det nu är) har torkat? Vid det här laget så ryker inte bilen längre från motorhuven vid långa sträckor vad jag märkt. Dock så har den ruttna brända bacon lukten satt sig i luftsystemet, så skit luktar det alltid, dock ingen rök.

Men så fort det regnar, eller om jag tvättar bilen med automat tvätt så ryker det som fan från avgaser, precis som om den bränner en basäng med vatten. Står den 1 dag eller en halv dag i extrem hetta så funkar bilen precis som om inget har hänt, 100km/h upp till 180 under stress utan några problem, den går skit bra. Inga felkoder.

Testar med att täcka över höger fram med plastpåsar där ecu enheten sitter (hört att den kanske blivit fylld med vatten?) Det regnar, och jag testar starta, den går bra fast det regnar? Öppnar ecu enheten, noterar ingen vatten i den, dock så är kablarna PYTTE fuktiga. Noterar då att locket inte sitter rätt, vi fixerar den och byter skruvar så den sitter tajt.

Testar att täcka över den igen, samma problem även om den är täckt.

2. :: Symptom ::
1. När bilen har varit med om kraftigt regn/biltvätt så startar bilen riktigt kasst, extrema mängder vit rök.
2. Står bilen ett tag efter regn, så går den som en klocka igen "bra i motör ock lådan"
3. De första symtomen jag märkte innan historian högst upp, var att vid kraftigt regn dog vindrutetorkarna, stängde man av bilen i regnet, vänta 3-5 minuter så går de igång igen.

3. :: Själv-diagnostik ::
Läcker in vatten någonstans, elektronik eller insug? Oklart, då den kan stå efter regn och sen funka utan en massa rök. Man behöver dvs. inte "blåsa ut allt". Står den direkt efter regn och det är varmt och torrt så går den utan problem.

4. :: Felsökningar ::
1. Bytt alla tändstift.
2. Testat alla spolarna (kopplar bort en i taget under tomgång) alla går bra även cylinder 2
3. Kollat inuti ECU enhet-behållaren (där alla kablar är), inte vattenfylld

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Man KAN faktiskt spruta vatten med en blomspruta på misstänkta ställen, ett i taget givetvis, och på så sätt försöka lokalisera problemet.
Men då gäller det ju att få tag i en spruta först..smile
Sen vore det väl själv " den " om du inte skulle hitta svaret.

Senast redigerat av bilknuffaren (20 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MFred
22 augusti 2018 · 164 Inlägg

Ta en kik under förarsidans kupéfilter. Där sitter bromsvätskebehållaren samt bromsservo. På min gamla e39 hade det läckt in vatten där som sedan sögs in i servon och vidare in i motorn.
Symptomen var liknande, dvs vit rök från avgasröret "ibland" och svampig bromspedal.

plankt0n
22 augusti 2018 · 18 Inlägg

MFred skrev:
Ta en kik under förarsidans kupéfilter. Där sitter bromsvätskebehållaren samt bromsservo. På min gamla e39 hade det läckt in vatten där som sedan sögs in i servon och vidare in i motorn.
Symptomen var liknande, dvs vit rök från avgasröret "ibland" och svampig bromspedal.

Hej! Tack för svaret, när du säger att jag ska kolla på förar sidans filtret, hur tänkte du? Ta loss annordningen och sen? smile

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
MFred
22 augusti 2018 · 164 Inlägg

plankt0n skrev:

MFred skrev:
Ta en kik under förarsidans kupéfilter. Där sitter bromsvätskebehållaren samt bromsservo. På min gamla e39 hade det läckt in vatten där som sedan sögs in i servon och vidare in i motorn.
Symptomen var liknande, dvs vit rök från avgasröret "ibland" och svampig bromspedal.

Hej! Tack för svaret, när du säger att jag ska kolla på förar sidans filtret, hur tänkte du? Ta loss annordningen och sen? smile

Ta loss hela boxen som sitter med clips och se efter om det är vatten/fuktigt där nere smile Kanske är bäst att titta direkt efter tvätt/regn!

plankt0n
22 augusti 2018 · 18 Inlägg

Tackar, jag gör jag så att jag plockar ned skiten denna helgen och återkommer! Något mer jag ska passa på och kolla?

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, hittar du inte nån vätska där , så får du banne mig fixa en blomspruta! 😈

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang