Direktörs-Saabens återupplivning - SAAB 9000 CD T16 -88

Väcker Direktörs-Trollet till liv igen. Målet är att få rull på bilen och besiktiga innan årsskiftet

Bwonka

  • 27 Följare
  • 1 475 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 augusti
140 Inlägg
Skrivet 18 augusti · Inlägg av trådskaparen #1

Hallå alla glada!

Jag har lyckats komma över en SAAB 9000 CD T16 av 1988 års årsmodell, med 175 hästars B202 utan katalysator, en numera riktigt sällsynt bil. Ska enligt utsago vara en gammal direktörsbil som brukats av en chef på SAAB i Linköping. Bilen är utrustad med allting som den lilla biltillverkaren i Trollhättan kunde erbjuda när det begav sig 1988 - ACC, farthållare, färddator, elhissar, taklucka, skinn, ABS m.m smile Det enda den inte har är automatlåda (tack o lov!).

Bilen har haft samma ägare sedan 1992. Mätarställningen står på 21 900 mil. 2003 ställdes den av och förvarades i ett källargarage. Skälet till att den ställdes av var för att ett bromsrör sprang läck någon gång på vårkanten 2003. Ägaren kom aldrig loss till att fixa felet och bilen glömdes bort.

Fick nys om bilen i juli månad tack vare en ren tillfällighet. Kontaktade ägaren och vi kom överens direkt. 3/8 hämtade jag bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c7583b09c17b497093ea8c321d0587db.jpg
Här blir bilen utdragen ur sin garageplats med hjälp av vinsch. Bägge bakhjulen satt fast så krävdes lite övertalning med en kofot som jag bröt mellan fälg och bromsok. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-6dad484132f23db547767570325f8d35.jpg
Utdragen ur garaget och får känna på solen och den friska luften efter 15 års mörker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b7c6123ba929050407faeabc6e69a2ab.jpg
Lastad på släpet och hemfärden kunde börja. Givetvis plockades skyltarna väck för att förbättra mina chanser utifall att Farbror blå skulle stoppa mig smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b516f9dab05c3c5bf5a5a26a607be4b9.jpg
Hemkommen! Dra en 9000 med en 9000 gick finfint även om motorn och kopplingen fick jobba hårt. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-129a65de493427d239bc212579a0dae7.jpg
Bild före tvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-dca3ca3fa75efa7e38294d0f940c2c36.jpg
Och efter. Ser ju rätt OK ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1e904727470cbd4e1b2a295a23722b53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-15f45a8fd1636bc9334f1c152b2d8e2c.jpg
Oxblodsinredningen täckt av ytligt mögel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-7eae333117bb2ca1a0a3b57cec6af00e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-07bda62154c812285a4d1d4315665dee.jpg
En tvätt och smörjning med läderbalsam gjorde susen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-e6defea16f32523152802ebc5f11375c.jpg
Kaross i rätt bra skick överlag. Syns att den är omlackad här och var men helheten är mkt bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c5ef05a3b6f187f7b06dbd54304412c6.jpg
Bild på värsta rosten.

Målet med bilen blir till en början att få motorn till att starta, fixa felen på den och sen åka in o besiktiga den. Lovar att återkomma med regelbundna uppdateringar! smile

Senast redigerat av Bwonka (19 augusti )

98 Inlägg
Skrivet 19 augusti #2

Oj, inredningen såg inte fräsch ut, men du fick den fin igen. Din bil liknar denna 9000 CD som jag tycker är fantastiskt fin. http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=13&t=21888

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 544 Inlägg
Skrivet 19 augusti #3

kul objekt, du har en följare till

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3
189 Inlägg
Skrivet 20 augusti #4

Hur är rosten under till?

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
1 200 Inlägg
Skrivet 20 augusti #5

Tontbil skrev:
Hur är rosten under till?

Rost under brukar man inte behöva ha problem med på Saab 9000. Men man ska alltid kolla. Det som gör att det börjar rosta i golvet är att folk har lyft med garage domkraft i fästena för original domkraften och då tryckt upp golvet där.

Annars så är det i bak de blir dåliga tyvärr. Som tur är så finns det ekonomiplåt till skärmkanten bak. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
140 Inlägg
Skrivet 20 augusti · Inlägg av trådskaparen #6

JAF skrev:
Oj, inredningen såg inte fräsch ut, men du fick den fin igen. Din bil liknar denna 9000 CD som jag tycker är fantastiskt fin. http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=13&t=21888

Vete tusan vad det var för mögel men det trollades bort enbart med en fuktad trasa tongue Den CD:n har jag sett innan. Kanonfin är den och en inspirationskälla med smile

vw_audi skrev:
kul objekt, du har en följare till

Välkommen! smile

Tontbil skrev:
Hur är rosten under till?

Mr_Lööf skrev:

Tontbil skrev:
Hur är rosten under till?

Rost under brukar man inte behöva ha problem med på Saab 9000. Men man ska alltid kolla. Det som gör att det börjar rosta i golvet är att folk har lyft med garage domkraft i fästena för original domkraften och då tryckt upp golvet där.

Annars så är det i bak de blir dåliga tyvärr. Som tur är så finns det ekonomiplåt till skärmkanten bak. smile

Mr_Lööf nailed it! Det är precis så rosten är fördelad på denna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-113bbe2fcd140bb7f2a36107904265cd.jpg
Lite smårost i bakre hjulhus, höger sida är lite sämre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-29925bb3621d9088013c20fcc538c182.jpg
Höger bakre rambalk. Rosten har fått fäste under rostskyddet här men plåten är till största del intakt vilket underlättar rostlagningen framöver smile

Värsta rosten på finns på främre domkraftspunkterna. Till en början såg de inte så farliga ut men när jag skiftade framdäcken så blev uppfattningen en helt annan...krasade och smulade ner rostflagor när jag satte domkraften där. Domkraftspunkten vek sig lite grann dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-7440eed901d8ea65dfda24c497d68ea6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f9fe3e36d91565326977ce915b1786a6.jpg
Golvets skarv mot tröskeln har ruttnat rejält och det vita som syns är en del av inredningen hehe.
Tidigare ägare har förmodligen lyft där utan lyftskydd och sedan lagt på rostskydd i efterhand.

Har lagt mig under bilen lite snabbt idag för att försöka se var någonstans bromsrören har gått sönder. Gjorde då några märkliga upptäckter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-544088c968b0fb65fde9ad4d88f3c360.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c9a0abd513a4c33c3b979d26d57b23aa.jpg
Som synes så går det en kopparledning in till "huset" som i sin tur fördelar bromsvätska till de svarta bromsrören som går till respektive bakhjul. Bredvid huset finns ett avklippt bromsrör och dessutom verkar det som det fattas ett av de längsgående rören undertill, vilket man ser på nästa bild. Än så länge ser jag inte riktigt var det avklippa röret tar vägen, döljs av bensintanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-92ff75231c65a0dce1e9a6300ab3cbca.jpg

Ska det inte vara diagonal kretsindelning på 9000? Så som det ser ut nu så verkar det som det går en ensam krets till bägge bakhjulen. Detta kräver minsann lite efterforskningar och en närmare koll - något jag får göra när jag är klar med omtentapluggandet smile

Håll till godo. Kommer med en uppdatering ikväll gällande motorn smile

Senast redigerat av Bwonka (21 augusti )

391 Inlägg
Skrivet 20 augusti #7

Hänger på jag med 😀 bara trisst att den är manuel 😀 men jag minns inte hur automatlådorna på saabarna var på den tiden 🤔

1 200 Inlägg
Skrivet 20 augusti #8

Det första ABS systemet Mk3 är en tre krets. Dvs separata ledningar till framhjulen och en ledning bakåt som delar ut sig till två. 1992 har jag för mig så kom det nya ABS systemet med diagonal fyrkrets systemet. smile

Mk3 har även en hydraulisk pump som bygger upp bromsystemet så finns ingen huvudbromscylinder eller bronsservo.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
140 Inlägg
Skrivet 20 augusti · Inlägg av trådskaparen #9

Sukkan skrev:
Hänger på jag med 😀 bara trisst att den är manuel 😀 men jag minns inte hur automatlådorna på saabarna var på den tiden 🤔

Smaken är som baken men personligen föredrar jag manuell tongue

Mr_Lööf skrev:
Det första ABS systemet Mk3 är en tre krets. Dvs separata ledningar till framhjulen och en ledning bakåt som delar ut sig till två. 1992 har jag för mig så kom det nya ABS systemet med diagonal fyrkrets systemet. smile

Mk3 har även en hydraulisk pump som bygger upp bromsystemet så finns ingen huvudbromscylinder eller bronsservo.

Jasså där ser man. Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a192d3e059421e6f54f5bfbce2949ee6.jpg
Spisen! En motortvätt är nog på sin plats - så fort jag fått motorn till att starta. Tanka i fräsch bensin och sätta i ett nytt batteri och sen vrida om nyckeln till Ignition var enormt spännande. Hela bilen liksom vaknade från en Törnrosasömn - instrumentklustret sken upp i julgransfärger och kupefläkten började andas. Vred på starten - motor gick runt runt runt men tände inte till. Upprepade flera gånger utan resultat.

Testade då startgas. Då startade bilen och gick i 1 sekund cirka. Upprepade flera gånger med samma resultat.

Då började jag misstänka något på bränslesidan. Plockade av returen på bränsleledningen och testade mata 12 volt på bränslepumpen. Klickade bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f20341c5cc355a1e0ecd8b50ef446cc3.jpg
Trasiga rackarn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b87d7733d4f9b9e26ad037f25fbe110d.jpg
Begagnad original bränslepump inkl förpump och armatur hittades på nätet för kaffepengar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-03c0c106bf2663fa7df0e09d2def1b1a.jpg
I veckan kom även en leverans smile Servicesats med olja o filter, Saab original tändstift, luftfilter, lite kylarslangar och ny kylare. Är nog 3:e gången jag råkar ut för en trasig kylare på 9000 så fick bli en flång ny smile

Senast redigerat av Bwonka (20 augusti )

140 Inlägg
Skrivet 21 augusti · Inlägg av trådskaparen #10

Hallå folks!

Monterade bränslepumpen idag. Vred om nyckeln, tuggade på starten utan att något hände. Gjorde ett försök till och då small hon igång! big_smile

Blev en kort körning då kylsystemet är tomt och motoroljan gammal.

Nu återstår följande innan hon är kör-/besiktningsbar:

* Dra nya bromsrör till bakre bromsarna. Ev bromsrören till framhjulen också om de är dåliga.
* Motionera/renovera bromsoken och se över handbroms.
* Lufta hela bromssystemet. Blir nog intressant, speciellt med tanke på stenålders-ABSen bilen har tongue
* Rejäl service med nya vätskor, filter och tändstift.
* Montera kylare, byta kylarslangar och vakuumslangar.
* Svetsa domkraftspunkter.


Fler uppdateringar kommer big_smile

1 200 Inlägg
Skrivet 21 augusti #11

Ifram luftar du som vanligt. I bak vrider du nyckeln till tändning, då går pumpen igång och du kan lufta utan att trycka på bromspedalen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
140 Inlägg
Skrivet 28 augusti · Inlägg av trådskaparen #12

Hallå gott folk!

Omtentan avklarad och gick finfint! Förhoppningsvis är jag klar med den jäkla matten på min ingenjörsutbildning.

Hunnit ägna lite tid åt Direktörs-Trollet under helgen och veckan. Nya kylaren och en del nya kylarslangar har monterats, finfint med nya grejer. Helst hade jag bytt alla kylarslangar men allt finns inte att få tag på till dessa bilar längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-4b432c7af95c9cf0a46b0b76af085f14.jpg

En rejäl motortvätt är på sin plats men det får bli senare smile

En annan grej som jag upptäckte är att turbon är betydligt biffigare än den på min CS -95.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-d1d96da23ddb53189ba2f95a26a5121e.jpg
CS turbo vs

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1014e1c1050f9b7ccbe7420539a630d8.jpg
en T16 turbo big_smile

Även hunnit med att demontera och plocka isär bakre bromsoken och försökt motionera igång kolven. Glidpinnar var dock fina och rörde sig fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-99af028be2ab817cff62a41cf0f3f3a5.jpg
Kolven fick smaka på skruvstädet men rör sig en 0.5 mm kanske innan det tar tvärstopp. Nippeln är inte lossad men kolven bör väl röra sig ändå? Dränkt kolvarna med 5-56 så får vi se om det ger någon effekt smile

Renoveringssats till oken, bromsbelägg, bromsslang och bromsrör bak är beställda.
Uppdateringar kommer smile

189 Inlägg
Skrivet 28 augusti #13

Jag vet inte om DO88 har alla slangar eller inte
https://www.do88.se/sv/artiklar/slangki … index.html

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
1 200 Inlägg
Skrivet 29 augusti #14

Pressar du kolvarna?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 544 Inlägg
Skrivet 29 augusti #15
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BMW X3
271 Inlägg
Skrivet 29 augusti #16

Bwonka skrev:
Hallå gott folk!

Omtentan avklarad och gick finfint! Förhoppningsvis är jag klar med den jäkla matten på min ingenjörsutbildning.

Hunnit ägna lite tid åt Direktörs-Trollet under helgen och veckan. Nya kylaren och en del nya kylarslangar har monterats, finfint med nya grejer. Helst hade jag bytt alla kylarslangar men allt finns inte att få tag på till dessa bilar längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-4b432c7af95c9cf0a46b0b76af085f14.jpg

En rejäl motortvätt är på sin plats men det får bli senare smile

En annan grej som jag upptäckte är att turbon är betydligt biffigare än den på min CS -95.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-d1d96da23ddb53189ba2f95a26a5121e.jpg
CS turbo vs

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1014e1c1050f9b7ccbe7420539a630d8.jpg
en T16 turbo big_smile

Även hunnit med att demontera och plocka isär bakre bromsoken och försökt motionera igång kolven. Glidpinnar var dock fina och rörde sig fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-99af028be2ab817cff62a41cf0f3f3a5.jpg
Kolven fick smaka på skruvstädet men rör sig en 0.5 mm kanske innan det tar tvärstopp. Nippeln är inte lossad men kolven bör väl röra sig ändå? Dränkt kolvarna med 5-56 så får vi se om det ger någon effekt smile

Renoveringssats till oken, bromsbelägg, bromsslang och bromsrör bak är beställda.
Uppdateringar kommer smile

Hallå smile

Fint jobb du gör med Saaben fina bilar det där.
Ligger inte handbromsen på oken bak, då ska du nog skruva in kolvarna.

140 Inlägg
Skrivet 29 augusti · Inlägg av trådskaparen #17

Hallå i cyberspace!

Skulle igår lite snabbt se om det gick att motionera igång kolvarna. Under dagens pass tog jag fram verkstadslitteraturen och läste på och insåg att jag givetvis gjort helt fel på dessa ok med integrerad handbroms tongue
Får skylla på mina erfarenheter från förra bilen som hade separat handbroms hehe smile

Tontbil skrev:
Jag vet inte om DO88 har alla slangar eller inte
https://www.do88.se/sv/artiklar/slangki … index.html

Gick faktiskt in där och kikade. Slangar finns och har faktiskt funderat på det. Men avvaktar till en början, känner att jag vill växa mer med bilen och projektet först innan jag satsar på Do88 slang smile

Mr_Lööf skrev:
Pressar du kolvarna?

Ja jag gjorde det...helt fel hehe tongue

vw_audi skrev:
Googlade lite och hittade dessa bla dessa 2 trådar
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=92526
http://forum.saabturboclub.com/showthre … omsok-9000

Tack, uppskattas! smile

MickeEng skrev:
Hallå smile

Fint jobb du gör med Saaben fina bilar det där.
Ligger inte handbromsen på oken bak, då ska du nog skruva in kolvarna.

Tack du! Jo det gör det, man skruvar på en justerskruv i bakkant på oket för att få kolven att röra på sig smile

Under passet idag har jag skruvat ut kolvarna och jäklats med en avdragen nippel. Kolvarna och loppen såg fina ut, ingen rost på dem eller några större repor.

Har tyvärr inte lyckats få ur nippeln - först 24 timmars rostlösningskur, därefter försökte jag borra smått och använda grispitt med viss försiktighet. Inget som gick vägen tyvärr, inte ens när jag värmde så mycket jag vågade med gasbrännare och kylde på nippeln. Borrade då stort, så pass att gängorna smektes av borren men likt förbannat vägrar gängresterna av nippeln att ge med sig. Har experterna här något tips kvar? Nippeln är avdragen precis i höjd med oket sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-ebd49084e26bf746184d7e32a66e16d1.jpg

140 Inlägg
Skrivet 30 augusti · Inlägg av trådskaparen #18

Hallojsan!

Kom över en komplett uppsättning bromsok idag som är mindre rostiga och i allmänt bättre skick än de som kommer från bilen. Bromsdelarna har kommit också så nu ska det nog gå vägen smile

Dessutom har jag nu blivit betalande medlem i Saab Turbo Club of Sweden. På tiden!
Ska till STCS:s banträff i Anderstorp 29/9 och rasta min CS -95 smile hoppas man ser någon där smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang