Lupo 1.2 TDI skumt ljud?

Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

hej
Har en Lupo som jag nyss bytt till nya sommardäck på.
Tycker den har ett oväsen som ökar med hastigheten.
låter samma även om man rullar i neutral.  Kan det va växellådan?
eller ska det låta såhär? WeeeWeeeWeee

https://www.youtube.com/watch?v=6yA5csizEKQ

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Följer med stort intresse.
För så låter en bekants vinterdäck också..sad
För det var väl verkligen sommardäck du bytte till..

Senast redigerat av bilknuffaren (20 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

Det lät exakt likadant med Allround däcken jag hade..  Bytte till Nokian hakka sommardäck med låg rullmotstånd och 67db.. Samma oväsen men måste va från nåt annat?

Senast redigerat av Golf2_90 (20 augusti 2018)

simlar
20 augusti 2018 · 5 525 Inlägg

Kollat hjullagren? Dom brukar inte vara glappa men låta fruktansvärt illa när dom är dåliga. Man känner vibrationer i fjädrern när man hissar upp bilen och snurrar hjulet om hjullagret är dåligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

simlar skrev:
Kollat hjullagren? Dom brukar inte vara glappa men låta fruktansvärt illa när dom är dåliga. Man känner vibrationer i fjädrern när man hissar upp bilen och snurrar hjulet om hjullagret är dåligt.

har ej kollat det än,  Men den var besiktad i februari utan nåt bra att veta. Så inte kan dom ha pajat redan?

simlar
20 augusti 2018 · 5 525 Inlägg

Golf2_90 skrev:

simlar skrev:
Kollat hjullagren? Dom brukar inte vara glappa men låta fruktansvärt illa när dom är dåliga. Man känner vibrationer i fjädrern när man hissar upp bilen och snurrar hjulet om hjullagret är dåligt.

har ej kollat det än,  Men den var besiktad i februari utan nåt bra att veta. Så inte kan dom ha pajat redan?

Har varit med om bilar som varit besiktad dagen innan med hjullager som vrålar från 30km/h och uppåt.
Så att bilen gått igenom besiktningen betyder inte att den är felfri.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

simlar skrev:

Golf2_90 skrev:

simlar skrev:
Kollat hjullagren? Dom brukar inte vara glappa men låta fruktansvärt illa när dom är dåliga. Man känner vibrationer i fjädrern när man hissar upp bilen och snurrar hjulet om hjullagret är dåligt.

har ej kollat det än,  Men den var besiktad i februari utan nåt bra att veta. Så inte kan dom ha pajat redan?

Har varit med om bilar som varit besiktad dagen innan med hjullager som vrålar från 30km/h och uppåt.
Så att bilen gått igenom besiktningen betyder inte att den är felfri.

okej ja de kan väl va så.  Hur utesluter man att inte växellådan är kass då?  I neutral fortsätter väl lådan snurra med hjulens fart eller?

Senast redigerat av Golf2_90 (20 augusti 2018)

simlar
20 augusti 2018 · 5 525 Inlägg

Golf2_90 skrev:

simlar skrev:

Golf2_90 skrev:

har ej kollat det än,  Men den var besiktad i februari utan nåt bra att veta. Så inte kan dom ha pajat redan?

Har varit med om bilar som varit besiktad dagen innan med hjullager som vrålar från 30km/h och uppåt.
Så att bilen gått igenom besiktningen betyder inte att den är felfri.

okej ja de kan väl va så.  Hur utesluter man att inte växellådan är kass då?  I neutral fortsätter väl lådan snurra med hjulen?

I neutral så snurrar diffen och växelstockarna men är ingen belastning på dom.
Du kan utesluta växellådan genom att hissa upp bilen och köra den i luften och höra var ljudet kommer ifrån, på exakt samma sätt kan man tydligt höra om ett hjullager är dåligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

simlar skrev:

Golf2_90 skrev:

simlar skrev:
Har varit med om bilar som varit besiktad dagen innan med hjullager som vrålar från 30km/h och uppåt.
Så att bilen gått igenom besiktningen betyder inte att den är felfri.

okej ja de kan väl va så.  Hur utesluter man att inte växellådan är kass då?  I neutral fortsätter väl lådan snurra med hjulen?

I neutral så snurrar diffen och växelstockarna men är ingen belastning på dom.
Du kan utesluta växellådan genom att hissa upp bilen och köra den i luften och höra var ljudet kommer ifrån, på exakt samma sätt kan man tydligt höra om ett hjullager är dåligt.

Ska testa det ,

Senast redigerat av Golf2_90 (20 augusti 2018)

Golf2_90
20 augusti 2018 · 58 Inlägg

simlar skrev:

Golf2_90 skrev:

simlar skrev:
Har varit med om bilar som varit besiktad dagen innan med hjullager som vrålar från 30km/h och uppåt.
Så att bilen gått igenom besiktningen betyder inte att den är felfri.

okej ja de kan väl va så.  Hur utesluter man att inte växellådan är kass då?  I neutral fortsätter väl lådan snurra med hjulen?

I neutral så snurrar diffen och växelstockarna men är ingen belastning på dom.
Du kan utesluta växellådan genom att hissa upp bilen och köra den i luften och höra var ljudet kommer ifrån, på exakt samma sätt kan man tydligt höra om ett hjullager är dåligt.

Jag Kände nu på däcken där fanns inge glapp alls.
men inbillar mig att högra lagret lät pytte lite annorlunda än andra sidan. (för hand)
lyssnade på tomgång när däcken snurrade men lät inget.
Farsan va feg och vågade ej köra så jag kunde inte kolla var ljudet kom från.
Men jag kunde höra från kupen samma dryga ljud i högre hastighet när högre växlar simulerades.

Senast redigerat av Golf2_90 (20 augusti 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2018 · 17 478 Inlägg

Skumt ljud men som alltid svårt att höra på en film. Hjullager kan man oftast höra om man svajar/svänger åt olika håll på vägen under körning. Är ett lager dåligt så tilltar respektive försvinner ljudet under svängarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
21 augusti 2018 · 4 390 Inlägg

Gör så som simlar skrev, hissa upp bilen,lägg två på fingrar på fjädern snurra så fort du kan på hjulet, du känner direkt om lagret är skrot..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Hybrids lösning är den absolut bästa!
Bara till att köra  och vrida på ratten  så hör man direkt vilken sida det är fram.
Ju fortare man kör destu lättare att avgöra..
Vrider man åt höger och ljudet försvinner eller minskas så är det fel så vänster sida, skitenkelt..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (21 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
21 augusti 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Hissa upp bilen och snurra på hjulet! Du märker direkt om ett hjullager är dåligt! Att vrida på ratten hjälper inte!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hissa upp bilen och snurra på hjulet! Du märker direkt om ett hjullager är dåligt! Att vrida på ratten hjälper inte!

Due, du skulle följt med mig idag så kanske du blivit övertygad om att detta med att köra och svänga är det simplaste sättet att ta reda på vilken sida som krånglar.
Jag och bilmekanikern var helt överens när vi körde en v50 , när vi i lite högre hastighet svängde höger, så minskade ljudet och därför båda
samtyckte till att vänster lager var defekt.smile
På en framhjulsdriven bil är det banne mig inte lätt att avgöra ovanstående om den är uppallad..
Såvida du inte tagit av bromsdetaljerna och hjulet..
Men DET är ju mycket jobbigare än att svänga på en ratt..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (21 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Golf2_90
21 augusti 2018 · 58 Inlägg

jag gjorde testet med svänga igen, denna gången märkte jag att ljudet blev annorlunda vid vänster sväng.  kanske ska byta båda sidor o hoppas på de bästa? den har gått 29k mil så lär ju va sletet

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Gött..
Men kullager är ju inte billiga, så jag hade enbart bytt den ena..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Golf2_90
22 augusti 2018 · 58 Inlägg

okaj, Vad ska man ha för verktyg till denna? https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116462/116462-305dfdc5a3a1896c20156bb04718ced6.jpg
trodde det skulle sitta vanlig mutter på den

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Det är så mörkt därinne så man ser inte vad man ska ansluta för något  verktyg..
Detta är förmodligen gjort för att avskräcka oss hemmapulare..smile
Kanske skivan måste av för att man ska kunna se lite bättre..

Senast redigerat av bilknuffaren (22 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Golf2_90
22 augusti 2018 · 58 Inlägg

Det var tydligen 19 insex för mongo hålet,   så fick slösa 300 på biltema för en sats.
Sen gick en bult av för stötdämparen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang