Blinkers och helljus. Chevrolet monte carlo -74

kast
3 september 2018 · 58 Inlägg

Har nyligen köpt en monte carlo från 74.

Utan vidare felsökning så kan jag konstatera att helljuset ej fungerar (säkringen är bra)
Och att blinkers till höger ej fungerar.
Till vänster funkar det men till höger så är den död, reläet tickar inte ens.

Förstår att det är svårt att ge en bedömning utifrån denna info. Men finns det några generella, vanliga ställen att kolla på för att felsöka?

PS. Omkopplaren för helljus sitter som en fotknapp på golvet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 september 2018 · 4 917 Inlägg

Det verkar vara 2 fel..
Om inte reläer slår till så måste man kolla varifrån det påverkas, alltså knappen i golvet för helljuset och spaken för blinkersen.
Kan man mäta med multimeter så är det rent ut sagt en skitbagatell att kolla var det saknas spänning.
Har man inte dylikt instrument så kan man prova med att spänningssätta med en tråd från batteriets +eller- pol beroende på vilken polaritet reläet kräver.

Senast redigerat av bilknuffaren (3 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kast
3 september 2018 · 58 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Det verkar vara 2 fel..
Om inte reläer slår till så måste man kolla varifrån det påverkas, alltså knappen i golvet för helljuset och spaken för blinkersen.
Kan man mäta med multimeter så är det rent ut sagt en skitbagatell att kolla var det saknas spänning.
Har man inte dylikt instrument så kan man prova med att spänningssätta med en tråd från batteriets +eller- pol beroende på vilken polaritet reläet kräver.

Multimeter har jag. Är dock inte så van att leta elfel.
Ska kolla lite när jag har tid och återkomma

Ruden
3 september 2018 · 10 Inlägg

Det är inte så komplicerat men kan vara rätt tidskrävande att få bukt med

kast
8 september 2018 · 58 Inlägg

*LÖST*
Skriver om det kan hjälpa någon annan.
Det visade sig vara rejält ärgade kontakter. Både vid fotknappen och innan lyktorna.

En fråga bara (om nån kan svaret).
Den har fyra rektangulära lyktor (sealed beam), två uppe och två nere. Vad är vad?
Antingen så lyser bara de två översta, om jag trycker på fotknappen så lyser då även de undre, och de övre byter till helljus (tror jag). Är det korrekt?
Fungerar de som de ska då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2018 · 14 007 Inlägg

kast skrev:
*LÖST*
Skriver om det kan hjälpa någon annan.
Det visade sig vara rejält ärgade kontakter. Både vid fotknappen och innan lyktorna.

En fråga bara (om nån kan svaret).
Den har fyra rektangulära lyktor (sealed beam), två uppe och två nere. Vad är vad?
Antingen så lyser bara de två översta, om jag trycker på fotknappen så lyser då även de undre, och de övre byter till helljus (tror jag). Är det korrekt?
Fungerar de som de ska då?

Det verkar så. På min Van har jag likadant men det byttes till H4 på de övre som är halvljus medans jag fortfarande har Sealed Beam på de nedre som enbart är helljus och som lyser tillsammans med de två övre när det ska köras på helljus.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kast
22 september 2018 · 58 Inlägg

Vettemannen skrev:

kast skrev:
*LÖST*
Skriver om det kan hjälpa någon annan.
Det visade sig vara rejält ärgade kontakter. Både vid fotknappen och innan lyktorna.

En fråga bara (om nån kan svaret).
Den har fyra rektangulära lyktor (sealed beam), två uppe och två nere. Vad är vad?
Antingen så lyser bara de två översta, om jag trycker på fotknappen så lyser då även de undre, och de övre byter till helljus (tror jag). Är det korrekt?
Fungerar de som de ska då?

Det verkar så. På min Van har jag likadant men det byttes till H4 på de övre som är halvljus medans jag fortfarande har Sealed Beam på de nedre som enbart är helljus och som lyser tillsammans med de två övre när det ska köras på helljus.

/Benny

Tack. Den gick igenom besiktningen nyligen och allt verkade ok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang