Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2018
· 14 007 Inlägg
simlar skrev:
Vettemannen skrev:
simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.
På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.
/Benny
På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.
På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst.
Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.
Okay, läste nog inte riktigt noga vad du skrev men då förstår jag bättre.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!