Vad är detta vid grenröret?

totte1015
14 september 2018 · 461 Inlägg

https://imgur.com/a/IEVwHOm

Tänkte bara höra vad detta har för funktion?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 september 2018 · 14 007 Inlägg

totte1015 skrev:
https://imgur.com/a/IEVwHOm

Tänkte bara höra vad detta har för funktion?

Vilket detta? Kanske bättre att ringa in kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
14 september 2018 · 5 814 Inlägg

Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 september 2018 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd

Om det är det som TS menar så har du med största sannolikhet rätt. Jag har sånt där på alla mina V8:or. Följer man till andra änden så går rören till en luftpump.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
14 september 2018 · 4 378 Inlägg

Tror han menar röret med den blåa pluggen. Röret går ner till avgassystemet före katten.Ser precis ut som på vissa Audi bilar från typ -89.

totte1015
14 september 2018 · 461 Inlägg

Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

Utmarks-Loke
14 september 2018 · 5 814 Inlägg

totte1015 skrev:
Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.

totte1015
14 september 2018 · 461 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

totte1015 skrev:
Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.

Yup, finns ingen fortsättning på röret, bara rakt upp i motorrummet

Hmm, åhfan... Det är ingen import så förstår inte vitsen direkt :p

Men att ta bort pluggen är alltså väldigt onödigt då

Funderar på en grej, tillför detta röret något avgasljud?

För att det är la onödigt att ta bort&täta igen om det inte tillför någon nackdel

simlar
15 september 2018 · 5 516 Inlägg

Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2018 · 14 007 Inlägg

simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
15 september 2018 · 5 516 Inlägg

Vettemannen skrev:

simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.

På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst.
Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2018 · 14 007 Inlägg

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.

På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst.
Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.

Okay, läste nog inte riktigt noga vad du skrev men då förstår jag bättre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang