JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 207 956 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
10 september 2018 · 4 442 Inlägg

Hjälpte farsan uppgradera sina aero till den stiligare alupanelen, snabbt jobb som gör stor skillnad.
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0451be359c1c56faa69064fc98033d72.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8f275ed68a1b4a39bcb527cfa5b428c3.jpg

Planerar ställa in sedanen till helgen för lite uppgradering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-99c65733758fc272a8a245b1c1db4760.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
11 september 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:
Hjälpte farsan uppgradera sina aero till den stiligare alupanelen, snabbt jobb som gör stor skillnad.
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0451be359c1c56faa69064fc98033d72.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8f275ed68a1b4a39bcb527cfa5b428c3.jpg

Planerar ställa in sedanen till helgen för lite uppgradering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-99c65733758fc272a8a245b1c1db4760.jpg

Är jäkligt glad att min 9-5 kom med allu panelen, stor skillnad som sagt!

Väntar med spänning på dina nya klipp, stor inspirationskälla smile

Snurriis
11 september 2018 · 761 Inlägg

Är väll samma panel i en 03 som en og 9-5 -01?
Fått tag på en vector -03 med lite godis i å tänkte att bakluckan lär väl vara den samma?

amazinjoey
12 september 2018 · 1 139 Inlägg

Snurriis skrev:
Är väll samma panel i en 03 som en og 9-5 -01?
Fått tag på en vector -03 med lite godis i å tänkte att bakluckan lär väl vara den samma?

Samma panel.
Samma bakluckan, 03 fick bara med sig en reflexramp lr va man ska kalla den och tog bort nyckelhålet.

JKDesign
15 september 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Äntligen dags för dom sista bitarna för steg 4 + mappning.

Började med att porta upp grenröret en del så det matchar mot avgashuset.
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-164288bf9574870f7206e36ae0cbd7a5.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d5174d1b59418ee4e894df7d5c4391ea.jpg

Även lite mot toppen
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e9919db32b0a14670fddcbf6a89696d.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d7cb0093dc2975611d7ace340cc73b0d.jpg

Kungskobran öppnades även upp.
Från 42mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-71ce40c9b610ea54643027952aa1afd1.jpg
Till 46mm, turbons inlopp är 47mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-406d1a52149794bf0072549c9d6cd8bd.jpg

Inloppet i kobran hade en enligt mig för grov kant
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-55c2851d3e58dfc1fe4896ab71637fb6.jpg
Sådär, nu känner sig luften lite mer välkommen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-83ecc12892a701a14007587683e867b5.jpg

Sen fick grenröret lite bandage
Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c746c86106237a13485908d5e0d31a57.jpg
Efter, sticker härligt i fingrarna nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f528c9e69e988fe3d5649674b592d57.jpg
+ värmebeständig färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-11b554c0c673e9f5e81d684fd96483a6.jpg

Skruvade ihop den nybalanserade turbon. 19t GTX wink kortnos för kungskobran
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4c1cbbfdbc8234a7b888d391e590e2c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-02d98b818ea684e4316a9e6fc4c0f0bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd36f70e98cc76ba77a833da0cde916d.jpg

Imorgon blir det montering av grenrör, turbo, stålomspunna slangar, 875cc spridare, 3,7bar btr och bygga 3” dp

Senast redigerat av JKDesign (15 september 2018)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
15 september 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Update:

Äntligen dags för dom sista bitarna för steg 4 + mappning.

Började med att porta upp grenröret en del så det matchar mot avgashuset.
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-164288bf9574870f7206e36ae0cbd7a5.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d5174d1b59418ee4e894df7d5c4391ea.jpg

Även lite mot toppen
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e9919db32b0a14670fddcbf6a89696d.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d7cb0093dc2975611d7ace340cc73b0d.jpg

Kungskobran öppnades även upp.
Från 42mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-71ce40c9b610ea54643027952aa1afd1.jpg
Till 46mm, turbons inlopp är 47mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-406d1a52149794bf0072549c9d6cd8bd.jpg

Inloppet i kobran hade en enligt mig för grov kant
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-55c2851d3e58dfc1fe4896ab71637fb6.jpg
Sådär, nu känner sig luften lite mer välkommen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-83ecc12892a701a14007587683e867b5.jpg

Sen fick grenröret lite bandage
Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c746c86106237a13485908d5e0d31a57.jpg
Efter, sticker härligt i fingrarna nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f528c9e69e988fe3d5649674b592d57.jpg
+ värmebeständig färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-11b554c0c673e9f5e81d684fd96483a6.jpg

Skruvade ihop den nybalanserade turbon. 19t GTX wink kortnos för kungskobran
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4c1cbbfdbc8234a7b888d391e590e2c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-02d98b818ea684e4316a9e6fc4c0f0bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd36f70e98cc76ba77a833da0cde916d.jpg

Imorgon blir det montering av grenrör, turbo, stålomspunna slangar, 875cc spridare, 3,7bar btr och bygga 3” dp

Snyggt! Trodde kungskobran var större än 42mm original. Då skulle den passa med min turbo också.. Har 42mm där nere på kobran i dagsläget fast den lilla kobran såklart.

JKDesign
15 september 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Update:

Äntligen dags för dom sista bitarna för steg 4 + mappning.

Började med att porta upp grenröret en del så det matchar mot avgashuset.
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-164288bf9574870f7206e36ae0cbd7a5.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d5174d1b59418ee4e894df7d5c4391ea.jpg

Även lite mot toppen
Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e9919db32b0a14670fddcbf6a89696d.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d7cb0093dc2975611d7ace340cc73b0d.jpg

Kungskobran öppnades även upp.
Från 42mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-71ce40c9b610ea54643027952aa1afd1.jpg
Till 46mm, turbons inlopp är 47mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-406d1a52149794bf0072549c9d6cd8bd.jpg

Inloppet i kobran hade en enligt mig för grov kant
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-55c2851d3e58dfc1fe4896ab71637fb6.jpg
Sådär, nu känner sig luften lite mer välkommen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-83ecc12892a701a14007587683e867b5.jpg

Sen fick grenröret lite bandage
Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c746c86106237a13485908d5e0d31a57.jpg
Efter, sticker härligt i fingrarna nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f528c9e69e988fe3d5649674b592d57.jpg
+ värmebeständig färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-11b554c0c673e9f5e81d684fd96483a6.jpg

Skruvade ihop den nybalanserade turbon. 19t GTX wink kortnos för kungskobran
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4c1cbbfdbc8234a7b888d391e590e2c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-02d98b818ea684e4316a9e6fc4c0f0bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd36f70e98cc76ba77a833da0cde916d.jpg

Imorgon blir det montering av grenrör, turbo, stålomspunna slangar, 875cc spridare, 3,7bar btr och bygga 3” dp

Snyggt! Trodde kungskobran var större än 42mm original. Då skulle den passa med min turbo också.. Har 42mm där nere på kobran i dagsläget fast den lilla kobran såklart.

Tack, ja den är ju tillverkad till 15t så anslutningen passar. Måste bara vara kortnos hus.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
15 september 2018 · 174 Inlägg

Porrigt värre. Snabbaste snigeln i stan smile

BioPowered SAAB 9-5
JKDesign
15 september 2018 · 4 442 Inlägg

kitqeb skrev:
Porrigt värre. Snabbaste snigeln i stan smile

Ja det blir riktigt nice wink snabbaste saaben i stan blir det nog iaf!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
karlmag
15 september 2018 · 78 Inlägg

Så jäkla fett!

Passar cobran till original 15t?

JKDesign
15 september 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Så jäkla fett!

Passar cobran till original 15t?

Ja om den är från 2006-2010, annars måste anslutningen kortas ner

Skiljer inte mycket, men tillräckligt för att den inte ska få plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-569616788361412fdb39c1038d157ef0.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
17 september 2018 · 4 442 Inlägg

Låter bilderna tala....

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1230db05e819ab157e2038fd855add48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2b5f00e495c13d68983829bc2c24ff30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9e227647494e51587eb4611f14924126.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6e15b64ee9437b43c577fa91226c5b70.jpg

Sjukt taggad på att vrida på nyckeln med nya setupen!!

Fått loss allt nu väntar återmontering av det nya, fått på grenröret iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6e9542150a5ebac529f06629ca78ac6a.jpg

Stay tuned for more

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
karlmag
17 september 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Så jäkla fett!

Passar cobran till original 15t?

Ja om den är från 2006-2010, annars måste anslutningen kortas ner

Skiljer inte mycket, men tillräckligt för att den inte ska få plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-569616788361412fdb39c1038d157ef0.jpg

Okej tack!

Senast redigerat av karlmag (17 september 2018)

JKDesign
18 september 2018 · 4 442 Inlägg

Inte lika framgångsrik afton idag....

Fått på turbon och slanganslutningarna, men får inte ner kungskobran sad vattenröret från pumpen är i vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4165464dcab3bcdf6ad242aad924e81f.jpg

Blir jäkla läckert med stålomspunnet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b67cedec1f7982b0074f44be3001538e.jpg

Nya tag imorgon

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 september 2018 · 174 Inlägg

Det där skitet har jag haft problem med också. Slutade med att jag filade på både röret och kobran. Så nu ligger kobran an mot bilen men fullt ansluten till kompressorhuset. Fick besked från maptun att de tyckte jag skulle skicka tillbaka för att få en ny men drog slutsatsen att det inte skulle passa utan min modifiering ändå. Sen om jag gjorde rätt det vet jag inte, fungerade bra iaf.

Kan tillägga att jag även försökte skjuta turbon åt höger när jag spände. Gav mig lite men inte särskilt märkbart.

Senast redigerat av kitqeb (18 september 2018)

BioPowered SAAB 9-5
volvoglracing
18 september 2018 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:
Inte lika framgångsrik afton idag....

Fått på turbon och slanganslutningarna, men får inte ner kungskobran sad vattenröret från pumpen är i vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4165464dcab3bcdf6ad242aad924e81f.jpg

Blir jäkla läckert med stålomspunnet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b67cedec1f7982b0074f44be3001538e.jpg

Nya tag imorgon

Har inte Aeromodeller den större kobran original? Hur har man gjort där i sådana fall?

Snurriis
18 september 2018 · 761 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:
Inte lika framgångsrik afton idag....

Fått på turbon och slanganslutningarna, men får inte ner kungskobran sad vattenröret från pumpen är i vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4165464dcab3bcdf6ad242aad924e81f.jpg

Blir jäkla läckert med stålomspunnet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b67cedec1f7982b0074f44be3001538e.jpg

Nya tag imorgon

Har inte Aeromodeller den större kobran original? Hur har man gjort där i sådana fall?

Aero -06 fick en "lite" större cobra än dom tidigare aerosarna har jag för mig.
Körde väll rör i olika böjar å siliconslang innan.

JKDesign
19 september 2018 · 4 442 Inlägg

kitqeb skrev:
Det där skitet har jag haft problem med också. Slutade med att jag filade på både röret och kobran. Så nu ligger kobran an mot bilen men fullt ansluten till kompressorhuset. Fick besked från maptun att de tyckte jag skulle skicka tillbaka för att få en ny men drog slutsatsen att det inte skulle passa utan min modifiering ändå. Sen om jag gjorde rätt det vet jag inte, fungerade bra iaf.

Kan tillägga att jag även försökte skjuta turbon åt höger när jag spände. Gav mig lite men inte särskilt märkbart.

Blev inget skruvande igår, men försöker med ett ryck ikväll.
Lutar åt att göra något liknande.

Så drygt att lossa på allt igen om det skulle behövas.

Tack för tipset

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
19 september 2018 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:
Inte lika framgångsrik afton idag....

Fått på turbon och slanganslutningarna, men får inte ner kungskobran sad vattenröret från pumpen är i vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4165464dcab3bcdf6ad242aad924e81f.jpg

Blir jäkla läckert med stålomspunnet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b67cedec1f7982b0074f44be3001538e.jpg

Nya tag imorgon

Har inte Aeromodeller den större kobran original? Hur har man gjort där i sådana fall?

Jo 06-10 har denna original, vet inte riktigt vad dom har gjort annorlunda.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Tobzter
19 september 2018 · 3 145 Inlägg

Är de pga större turbo det bli tight eller är de tight original också?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang