S80 t6 växellåda

Lolomannen5
19 september 2018 · 3 Inlägg

Hej allihop är hyfsat ny här men sätt att många får tips av alla här, har en s80 t6 automatare från 1999, växellådan har lagt sig i felsäkert läge och har ingen aning varför motorlampan är inte tänd säkring är inte smälld växellåds olja är där och den ser fin ut. Ska försöka få den felsökt och se vilka koder som kommer upp men vad kan felet vara den gick hur fint somhelst sen när jag skulle starta den igår vägrade den växla ur 3an

zemet
19 september 2018 · 4 038 Inlägg

S80 T6 är ju ökänd för just sin klena växellåda. Tror tyvärr att du har växellådsbyte framför dig:(

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Sukkan
19 september 2018 · 451 Inlägg

Det lär vara svårt att få tag på en begagnad låda. Vi försökte på mitt förra jobb att få tag i en låda men det fanns inga då. En ny låg runt 50000:- om jag minns rätt. Men det finns/fanns då en kille i Trelleborg som renovera automatlådor. Växelådservice hette firman.

Sukkan
19 september 2018 · 451 Inlägg

Ja kollade, och han finns kvar 😊
Ring och hör med honom.

namcon
19 september 2018 · 242 Inlägg

Är det bara 3ans solenoid som är paj så är det nog billigast att bara byta ut just den istället för hela lådan.

Här är filmer hur man felsöker, då man gör på samma sätt på alla bilar, lagningen är dock varierande beroende på hur allt ser ut i just din låda.



Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2018 · 17 475 Inlägg

Som zemet nämner är just lådan en svag punkt på T6. Även jag tror på växellådsbyte. Tyvärr brukar detta rent prismässigt överskrida bilens värde så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
20 september 2018 · 3 109 Inlägg

Håll tummarna att det inte behövs bytas låda, finns som sagt inte gott om dem då de går sönder lätt.

Jag har haft en T6, var inte frisk i lådan mot slutet.
Två bekanta  bytte låda på sina vid 12000 mil respektive 14000 mil.
Klent skräp.

Lolomannen5
23 september 2018 · 3 Inlägg

Har felsökt den nu och får upp att en annan styrenhet är ut funktion och lambdan främre är ur funktion, kan lambdan orsaka detta fel? Har sökt runt lite och inte hittat något om det faktiskt kan ha med det att göra eller inte hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 475 Inlägg

Lolomannen5 skrev:
Har felsökt den nu och får upp att en annan styrenhet är ut funktion och lambdan främre är ur funktion, kan lambdan orsaka detta fel? Har sökt runt lite och inte hittat något om det faktiskt kan ha med det att göra eller inte hmm

Går den att köra fram/bakåt? Lägger den i trean vid färd framåt direkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lolomannen5
24 september 2018 · 3 Inlägg

Den går att köra fram och bak yes, den lägger i 3an ca 5 sekunder efter start

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2018 · 17 475 Inlägg

Lolomannen5 skrev:
Den går att köra fram och bak yes, den lägger i 3an ca 5 sekunder efter start

Skulle nog säga att lådan gått in i felsäkert läge. Men varför, det är frågan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
andreascarlsson
24 september 2018 · 56 Inlägg

Jag hade en '99 T6:a från helvetet för ca 10 år sen. Lådan rasade en vecka efter garantin gått ut. Slutade med att jag fick köpa en ny för 52k.
Den bilen var ett riktigt måndagsex, servade och bytte delar på den för drygt 100k på 1,5 år. Hade varit billigare att åka taxi varje dag.

Men det var en fantastisk bil att köra när den väl fungerade...!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang