Bromsar vid körning

Tobbilainen
19 september 2018 · 38 Inlägg

Hej. Som vanligt fortsätter mercedes att krångla. Tankade 30 liter och började köra hemmåt. Raceda lite med en vän och körde ca 160. När jag sedan lagt mig i ca 90 km/h började bilen bromsa ner kanske 3 km/h i ca 1 sekund. Den gjorde så umgefär 4 gånger per minut. Stannade och tittad runt motorn och när man gasade lätt knastrade vid cylinder 4. Först låt det från bränsle pumpen men konstaterade att srt nog kom från motorn

Vad tror ni det kan vara? Mercedes benz c180 w203 2001 129hk

torsen
20 september 2018 · 7 198 Inlägg

Förstår inte riktigt vad du menar/skriver.
Men rent generellt är det mycket olämplig att med en så gammal bil rejsa och kanske övervarva motorn.
Hade själv en MB 2.0 i 37.000 mil och 6 år utan motorhaveri, trots att jag körde långa sträckor med hastighet i överkant på det tillåtna.
Men jag var noga med att aldrig övervarva.
Mercedes tillverkar över lag bra motorer, men misshandel kan knäcka dem - speciellt äldre motorer med många mil.

Kan vara en kolv eller kolvring som sagt upp sig. Kommer det blårök ur avgasröret?
Ett kompressionsprov kanske ger någon ledtråd till vad som kan vara fel?

Tobbilainen
20 september 2018 · 38 Inlägg

Ingen blårök inte. Den accelererar och går som den skall. Men när man håller konstant hastighet så känns det som att någon broms kommer på i ca 1 sekund. Dem tappar alltså lite effekt. Testade men skruvmejsel att höra på ventilkåpan men hörd nog inget extra missljud. Men man hör klart och tydligt när man står vid motorn och varvar ca 1200 så klastrar det

jaka54
20 september 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Knastrar/klastrar???

Tobbilainen
20 september 2018 · 38 Inlägg

Hej. Ursäkta om ni inte föståe allt kommer från SvenskFinland. Men  knackar heter det kanske?

Presidento Of World
20 september 2018 · 3 306 Inlägg

Hackar, rycker?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Tobbilainen
20 september 2018 · 38 Inlägg

Det är ungefär som att någon tar bort tändningen på ena cylindern fram och tillbaka.

Tobbilainen
21 september 2018 · 38 Inlägg

Gokväll. Tog och läste felkoderna idag och dessa dök upp. P203b,p2031, p201d och p200b luftmassmätare (het film). Har försökt googla runt lite med inte hittat något som jag förstod mig på.

Utmarks-Loke
21 september 2018 · 5 813 Inlägg

Om det knastrar och du tappar effekt har du kanske tändningsfel. Gnistan slår över någon annanstans än i gapet på tändstiftet. Kolla över tändspolarna och se om det är svart någonstans på dom, eller om de är spruckna i plasten. Du kan även prova att starta bilen i mörkret, med avslagna lampor, och se om du kan se att det gnistrar någonstans.
Annars kanske luftmängdmätaren, LMM, trots allt är sönder. Har du sportluftfilter på bilen? Öppet sportluftfilter kan döda LMM. Men prova också att nolla felkoder och se vilka som kommer tillbaka, någon kan vara gammal.

Tobbilainen
21 september 2018 · 38 Inlägg

Har bytt llm för ca 1 månad sedan. Stog att det misständer ibland på cylinder 3. Men det är lite olja runt rändspolen på cylinder 4

Tobbilainen
23 september 2018 · 38 Inlägg

Nu har den kommit så långt så när man kör i en växel och lägger in kopplingen stannar motorn... Den ryckker rejält nu men jämn gas på 100 och 60. Förslag?

Utmarks-Loke
23 september 2018 · 5 813 Inlägg

Har du kollat över tändningsgrejerna?

Tobbilainen
23 september 2018 · 38 Inlägg

Tändstiften är bytt för cirka 1 månad sedan. Annars ser kablarna fräsha ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang