Problem med Autotech

Ard000
21 augusti 2018 · 13 Inlägg

Hejsan, första inlägget här på sidan behöver tyvärr vara ett tråkigt ett

Jag har beställt Autotechs MJ40x chip till min V40. I mailet skrev de att lödningen skulle ta 1-2 dagar. Jag gjorde tyvärr misstaget att skicka in min CEM box först då jag läste fel i mailet där det stod vilken box som skulle skickas. Detta var nu för över en månad sen. Boxen kom in till dem och låg där i två veckor. Efter 2 veckor hörde jag av mig till dem flertalet gånger eftersom jag undrade vart min styrbox var. Jag hörde av mig på både telefon och mail men fick inget svar på något av det. När jag ringde efter 3 veckor så fick jag äntligen svar. Det första jag fick veta var att jag hade skickat in fel box och att jag kunde skicka in den andra boxen, och så skulle de två boxarna skickas tillbaka i samma paket. Skickade in ECM boxen samma dag och den anlände dagen efter vid närmaste utlämningsställe.

Detta var nu 13 dagar sedan. Jag har varit i kontakt med Autotech vid 4 separata tillfällen och fått lovord att boxen skall hämtas ut senare under dagen. När jag påpekat att de har lovat att hämta ut boxen senare under dagen så får jag första gången svaret att "han har varit sjuk" och därför inte kunde hämta ut boxen den dagen. En av de andra gångerna får jag svaret att "de har varit underbemannade och att han inte har kunnat lämna verkstaden tom". För att kolla hur mycket jobb det skulle vara för han att åka och hämta styrboxen så kollade jag upp avståndet till affären där paketet låg. Avståndet visade sig att vara ynka 2 km bort. Han har alltså inte kunnat hämta ut ett paket som ligger på gångavstånd till deras verkstad på två veckor.

Mitt problem som jag nu har är att styrboxen kommer att skickas tillbaka om han inte hämtar ut den imorgon. Dessutom så ligger ju fortfarande min CEM box inne på Autotech. Så jag kan inte bara häva köpet då jag förmodligen inte kommer att få tillbaka min CEM box.

Valde Autotech för att jag knappt hört någonting dåligt om dem. Hur har ni upplevt dem?

Finns det någon som har någon ide som kan hjälpa mig lösa detta dilemma?

Ard000
24 augusti 2018 · 13 Inlägg

Update
Styrboxen har nu blivit uthämtad, och jag väntar nu på att de skall bli klara med lödningen.

Low
24 augusti 2018 · 3 296 Inlägg

Hoppas det slutar bra!

Diio
28 augusti 2018 · 570 Inlägg

Tråkigt när det blir strul med företag!
Vet att killarna på autotech inte är lika många som de har varit då de inte har lika stor verkstad längre.
Även jag har haft svårt att få tag på dem ibland, men när man får kontakt är de alltid trevliga och bra att göra med.
och sen chippen som de levererar är värda att väna på! big_smile

Hoppas det löser sig och allt blir bra!

/Diio

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Ard000
29 augusti 2018 · 13 Inlägg

Diio skrev:
Även jag har haft svårt att få tag på dem ibland, men när man får kontakt är de alltid trevliga och bra att göra med.
och sen chippen som de levererar är värda att väna på! big_smile

/Diio

Absolut, de är supertrevlig. Och skönt att höra att chippen är värda att vänta på big_smile

Diio
30 augusti 2018 · 570 Inlägg

Ard000 skrev:

Diio skrev:
Även jag har haft svårt att få tag på dem ibland, men när man får kontakt är de alltid trevliga och bra att göra med.
och sen chippen som de levererar är värda att väna på! big_smile

/Diio

Absolut, de är supertrevlig. Och skönt att höra att chippen är värda att vänta på big_smile

Har kört med mitt "steg 4" i snart 6-7 år utan några problem!
Kör ju bara 200 mil per år dock men är oftast inga lugna mil smile
Bilen har klarat att åka till banan köra hårt en hel dag och sen åka hem utan några som helst problem!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Ard000
30 augusti 2018 · 13 Inlägg

Diio skrev:

Ard000 skrev:

Diio skrev:
Även jag har haft svårt att få tag på dem ibland, men när man får kontakt är de alltid trevliga och bra att göra med.
och sen chippen som de levererar är värda att väna på! big_smile

/Diio

Absolut, de är supertrevlig. Och skönt att höra att chippen är värda att vänta på big_smile

Har kört med mitt "steg 4" i snart 6-7 år utan några problem!
Kör ju bara 200 mil per år dock men är oftast inga lugna mil smile
Bilen har klarat att åka till banan köra hårt en hel dag och sen åka hem utan några som helst problem!

Kul att höra.

Styrboxen skall förhoppningsvis komma nästa vecka, så då får man förhoppningsvis en fungerande bil igen.

Diio
6 september 2018 · 570 Inlägg

Ard000 skrev:

Diio skrev:

Ard000 skrev:

Absolut, de är supertrevlig. Och skönt att höra att chippen är värda att vänta på big_smile

Har kört med mitt "steg 4" i snart 6-7 år utan några problem!
Kör ju bara 200 mil per år dock men är oftast inga lugna mil smile
Bilen har klarat att åka till banan köra hårt en hel dag och sen åka hem utan några som helst problem!

Kul att höra.

Styrboxen skall förhoppningsvis komma nästa vecka, så då får man förhoppningsvis en fungerande bil igen.

Hur gick det med boxen? smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Nightmare89
6 september 2018 · 939 Inlägg

Jag har haft båda mina bilar s40 hos dem ena vart chippad och andra köptes allt från turbo slangar bränsle ja allt möjligt + en mappning på detta. Detta var 2014 och de var redan då dåligt med folk. Men de tog emot min bil en lördag och ringde dit en kille som förut jobbat där som kunde mappa min bil det kallar jag bra service. Visst det kostade lite kan man säga men helvete va bra det blev med!  Så slutsats väldigt trevliga att göra med dock lite lång svarstid på mail och ibland svåra att få tag i men annars bra grabbar där smile
Jag vet att det varit interna problem inom bolaget förut när jag handlade där men det styrdes upp och blev bra mot slutet innan jag sålde bilen 2017

Ard000
13 september 2018 · 13 Inlägg

Diio skrev:

Ard000 skrev:

Diio skrev:

Har kört med mitt "steg 4" i snart 6-7 år utan några problem!
Kör ju bara 200 mil per år dock men är oftast inga lugna mil smile
Bilen har klarat att åka till banan köra hårt en hel dag och sen åka hem utan några som helst problem!

Kul att höra.

Styrboxen skall förhoppningsvis komma nästa vecka, så då får man förhoppningsvis en fungerande bil igen.

Hur gick det med boxen? smile

Fick hem boxen häromdagen. Dock så var det något fel på strömmen till bränslepumpen. Planerade att skicka tillbaka boxen imorgon då den inte funkade klokt, men när jag skulle provstarta bilen idag så vägrade bilen starta överhuvudtaget. Det bara blinkade till i alla varningslampor/displayerna och sedan dog all el. Elen kommer tillbaka efter att man kopplar av och på batteriet men motorn går inte runt längre utan nu slår bara all el ifrån när man vrider på tändningen.

Ard000
13 september 2018 · 13 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Jag har haft båda mina bilar s40 hos dem ena vart chippad och andra köptes allt från turbo slangar bränsle ja allt möjligt + en mappning på detta. Detta var 2014 och de var redan då dåligt med folk. Men de tog emot min bil en lördag och ringde dit en kille som förut jobbat där som kunde mappa min bil det kallar jag bra service. Visst det kostade lite kan man säga men helvete va bra det blev med!  Så slutsats väldigt trevliga att göra med dock lite lång svarstid på mail och ibland svåra att få tag i men annars bra grabbar där smile
Jag vet att det varit interna problem inom bolaget förut när jag handlade där men det styrdes upp och blev bra mot slutet innan jag sålde bilen 2017

Tyvärr har väll jag inte riktigt haft samma flyt med dem med tanke på väntetiden och att nu boxen kom tillbaka utan att fungera. Men de har alltid varit supertrevliga att prata med big_smile

Diio
17 september 2018 · 570 Inlägg

Ard000 skrev:

Diio skrev:

Ard000 skrev:

Kul att höra.

Styrboxen skall förhoppningsvis komma nästa vecka, så då får man förhoppningsvis en fungerande bil igen.

Hur gick det med boxen? smile

Fick hem boxen häromdagen. Dock så var det något fel på strömmen till bränslepumpen. Planerade att skicka tillbaka boxen imorgon då den inte funkade klokt, men när jag skulle provstarta bilen idag så vägrade bilen starta överhuvudtaget. Det bara blinkade till i alla varningslampor/displayerna och sedan dog all el. Elen kommer tillbaka efter att man kopplar av och på batteriet men motorn går inte runt längre utan nu slår bara all el ifrån när man vrider på tändningen.

Låter som du har för dåligt med ström i batteriet?
Om du har för låg spänning i batteriet så blinkar bara alla lampor och har sig och motorn går inte runt.

ladda över en natt och försök igen smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Nightmare89
17 september 2018 · 939 Inlägg

Som Diio säger så låter det som att batteriet behöver ladda smile

Ard000
20 september 2018 · 13 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Som Diio säger så låter det som att batteriet behöver ladda smile

Tyvärr så hjälpte inte det. Boxen fungerade ändå inte. Provade flertalet gånger. Så jag skickade nu in den till Autotech igen. Nu har den legat på postkontoret i Trollhättan i fyra dagar. Så jag får väll se hur länge den kommer att ligga där den här gången innan de hämtar ut den. Skall dock kolla på en annan bil imorgon då jag har tröttnat på att vänta på chippet till den andra.

Diio
21 september 2018 · 570 Inlägg

Ard000 skrev:

Nightmare89 skrev:
Som Diio säger så låter det som att batteriet behöver ladda smile

Tyvärr så hjälpte inte det. Boxen fungerade ändå inte. Provade flertalet gånger. Så jag skickade nu in den till Autotech igen. Nu har den legat på postkontoret i Trollhättan i fyra dagar. Så jag får väll se hur länge den kommer att ligga där den här gången innan de hämtar ut den. Skall dock kolla på en annan bil imorgon då jag har tröttnat på att vänta på chippet till den andra.

SJUKT TRÅKIGT sad

Hoppas det löser sig! och att autotech hittar felet snabbt!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
turbodeath
21 september 2018 · 2 452 Inlägg

kan ju blivit att man gjort fel då den tänder lampor...

döden kommer tillbaka
Ard000
21 september 2018 · 13 Inlägg

Diio skrev:

Ard000 skrev:

Nightmare89 skrev:
Som Diio säger så låter det som att batteriet behöver ladda smile

Tyvärr så hjälpte inte det. Boxen fungerade ändå inte. Provade flertalet gånger. Så jag skickade nu in den till Autotech igen. Nu har den legat på postkontoret i Trollhättan i fyra dagar. Så jag får väll se hur länge den kommer att ligga där den här gången innan de hämtar ut den. Skall dock kolla på en annan bil imorgon då jag har tröttnat på att vänta på chippet till den andra.

SJUKT TRÅKIGT sad

Hoppas det löser sig! och att autotech hittar felet snabbt!

Jo, förhoppningsvis så hittar dem felet snabbt. Dock så har problemet varit tidigare gånger att det tar lång tid innan de hämtar ut paketen.

turbodeath skrev:
kan ju blivit att man gjort fel då den tänder lampor...

Hur menar du?

turbodeath
22 september 2018 · 2 452 Inlägg

när dom gjort i ordning boxen så har man satt i fel programvara,som gör att boxen inte funkar...fel chip exempel

döden kommer tillbaka
Ard000
23 september 2018 · 13 Inlägg

turbodeath skrev:
när dom gjort i ordning boxen så har man satt i fel programvara,som gör att boxen inte funkar...fel chip exempel

Jo, någonting sådant måste ju nästan ha hänt. Nu ska de bara fixa jobbet också, tog en stund senaste gången. Men jag hoppas att det går aningen fortare denna gång.

Ard000
5 oktober 2018 · 13 Inlägg

Nu har chipet kommit. Bilen fungerar numera finfint. Har inte hunnit prova den klokt än men effektskillnaden märks markant big_smile även på lägre varvtal. De var till och med så schyssta att de sänkte priset Aningen. De är riktigt Proffsiga killar, jag hade bara extremt oflyt i början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang