Volvo V60 D4 FWD -15 Hackar till kort efter start

4 Inlägg
Skrivet 24 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Har en Volvo V60 D4 -15 Automat (10k mil) som har börjat bete sig konstigt när motorn är kall. Började för ca 1 vecka sedan.

Efter att ha startat bilen och ska köra så svarar den knappt på gas (oavsett hur mycket jag gasar), går sakta framåt och det låter som att motorn slutar jobba, motorn är igång men inte mer än tomgång liksom. Den hackar sig fram i kanske 2 sekunder och går sen som den ska. Detta gäller både när man kör framåt och när man backar. I vissa fall har vi även känt av små hack när vi haft farthållaren på och kört under 70-80km/h, inte över det vad jag kan minnas. Gör vi ett kort stopp efter att ha kört och startar bilen igen har vi inte detta problem.

Har servats enligt intervall, ska in nästa gång om 2 månader/700mil.

Vad kan detta bero på? Inte märkt några andra konstigheter, inga missljud, startar som den ska etc..Inte trimmad och vi har inte gjort någon ändring. Ägt bilen i ca 1 år och inte haft några liknande problem tidigare.

Har bokat tid på verkstad för en diagnostisering men vill gärna veta om någon har tankar på vad som är fel. Efter att ha googlat verkar det kunna vara allt från luftfilter till skit i tanken. Kan det vara något trasigt i motorn eller växellådan så vi kan förvänta oss en reparationskostnad på större summor?

Jag kan absolut noll om bilar så tacksam för tips..

Senast redigerat av bullebulle (24 juni )

2 171 Inlägg
Skrivet 24 juni #2

Hoppas att du har maskinförsäkring
om det vore något dyrt fel.

Forum- och sitemoderator · 11 079 Inlägg
Skrivet 24 juni #3

bullebulle skrev:
Har en Volvo V60 D4 -15 Automat (10k mil) som har börjat bete sig konstigt när motorn är kall. Började för ca 1 vecka sedan.

Efter att ha startat bilen och ska köra så svarar den knappt på gas (oavsett hur mycket jag gasar), går sakta framåt och det låter som att motorn slutar jobba, motorn är igång men inte mer än tomgång liksom. Den hackar sig fram i kanske 2 sekunder och går sen som den ska. Detta gäller både när man kör framåt och när man backar. I vissa fall har vi även känt av små hack när vi haft farthållaren på och kört under 70-80km/h, inte över det vad jag kan minnas. Gör vi ett kort stopp efter att ha kört och startar bilen igen har vi inte detta problem.

Har servats enligt intervall, ska in nästa gång om 2 månader/700mil.

Vad kan detta bero på? Inte märkt några andra konstigheter, inga missljud, startar som den ska etc..Inte trimmad och vi har inte gjort någon ändring. Ägt bilen i ca 1 år och inte haft några liknande problem tidigare.

Har bokat tid på verkstad för en diagnostisering men vill gärna veta om någon har tankar på vad som är fel. Efter att ha googlat verkar det kunna vara allt från luftfilter till skit i tanken. Kan det vara något trasigt i motorn eller växellådan så vi kan förvänta oss en reparationskostnad på större summor?

Jag kan absolut noll om bilar så tacksam för tips..

Välkommen till forumet!
Men den tänder inte motorlampan? Lyser motorlampan när tändningen slås på innan du startar bilen? Det kan vara gasspjället som kärvar. Turbon tror jag inte på. Men det kan vara i princip vad som helst... När ni lämnar den på verkstad så be att få ett utdrag på felkoderna. Sen finns det nog folk här som kan ge råd.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
4 Inlägg
Skrivet 24 juni · Inlägg av trådskaparen #4

zzr94092 skrev:
Hoppas att du har maskinförsäkring
om det vore något dyrt fel.

Helförsäkrad är den..

Hybrid_ skrev:

bullebulle skrev:
Har en Volvo V60 D4 -15 Automat (10k mil) som har börjat bete sig konstigt när motorn är kall. Började för ca 1 vecka sedan.

Efter att ha startat bilen och ska köra så svarar den knappt på gas (oavsett hur mycket jag gasar), går sakta framåt och det låter som att motorn slutar jobba, motorn är igång men inte mer än tomgång liksom. Den hackar sig fram i kanske 2 sekunder och går sen som den ska. Detta gäller både när man kör framåt och när man backar. I vissa fall har vi även känt av små hack när vi haft farthållaren på och kört under 70-80km/h, inte över det vad jag kan minnas. Gör vi ett kort stopp efter att ha kört och startar bilen igen har vi inte detta problem.

Har servats enligt intervall, ska in nästa gång om 2 månader/700mil.

Vad kan detta bero på? Inte märkt några andra konstigheter, inga missljud, startar som den ska etc..Inte trimmad och vi har inte gjort någon ändring. Ägt bilen i ca 1 år och inte haft några liknande problem tidigare.

Har bokat tid på verkstad för en diagnostisering men vill gärna veta om någon har tankar på vad som är fel. Efter att ha googlat verkar det kunna vara allt från luftfilter till skit i tanken. Kan det vara något trasigt i motorn eller växellådan så vi kan förvänta oss en reparationskostnad på större summor?

Jag kan absolut noll om bilar så tacksam för tips..

Välkommen till forumet!
Men den tänder inte motorlampan? Lyser motorlampan när tändningen slås på innan du startar bilen? Det kan vara gasspjället som kärvar. Turbon tror jag inte på. Men det kan vara i princip vad som helst... När ni lämnar den på verkstad så be att få ett utdrag på felkoderna. Sen finns det nog folk här som kan ge råd.

Tackar..
Nix inga varningslampor är tända när motorn är igång. Slår jag på tändningen så lyser flera lampor (kan kolla exakt vilka senare) men är inte det normalt? Det gjorde det även på min Audi jag ägde tidigare och Toyotan jag hade innan Volvon . tongue

Senast redigerat av bullebulle (24 juni )

2 690 Inlägg
Skrivet 24 juni #5

zzr94092 skrev:
Hoppas att du har maskinförsäkring
om det vore något dyrt fel.

jag hoppas också men såg att den hade rullat 10.000mil, och flera bolag hjälper till till detta max 10.000 om inte TS har nån bolag som hjälper till fram till 12.000mil, håller tummarna.

2 171 Inlägg
Skrivet 24 juni #6

Volvia har 15000 eller 16000

2 690 Inlägg
Skrivet 24 juni #7

zzr94092 skrev:
Volvia har 15000 eller 16000

hoppas ts har detta då, hoppas verkligen. Kanske är inget jättestort fel på bilffan

4 767 Inlägg
Skrivet 24 juni #8

Kan mycket väl vara EGR-ventilen. Denna byts kostnadsfritt på kampanj från Volvo fram till att bilen varit i trafik i 4 år.

Senast redigerat av Erick (24 juni )

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
4 Inlägg
Skrivet 24 juni · Inlägg av trådskaparen #9

panda666 skrev:

zzr94092 skrev:
Volvia har 15000 eller 16000

hoppas ts har detta då, hoppas verkligen. Kanske är inget jättestort fel på bilffan

Har Länsförsäkringar och dom ersätter upp till 12k mil läste jag precis på deras hemsida..

Erick skrev:
Kan mycket väl vara EGR-ventilen. Denna byts kostnadsfritt på kampanj från Volvo fram till att bilen varit i trafik i 4 år.

Hmm, intressant. Var hittar jag info om detta?

Senast redigerat av bullebulle (24 juni )

5 564 Inlägg
Skrivet 25 juni #10

bullebulle skrev:

panda666 skrev:

zzr94092 skrev:
Volvia har 15000 eller 16000

hoppas ts har detta då, hoppas verkligen. Kanske är inget jättestort fel på bilffan

Har Länsförsäkringar och dom ersätter upp till 12k mil läste jag precis på deras hemsida..

Erick skrev:
Kan mycket väl vara EGR-ventilen. Denna byts kostnadsfritt på kampanj från Volvo fram till att bilen varit i trafik i 4 år.

Hmm, intressant. Var hittar jag info om detta?

Finns EU-lag också.
Avgasrening ska hålla i 5år eller 8000 mil.

Hon/Henne
4 Inlägg
Skrivet 25 juni · Inlägg av trådskaparen #11

xXSammy skrev:

bullebulle skrev:

panda666 skrev:
hoppas ts har detta då, hoppas verkligen. Kanske är inget jättestort fel på bilffan

Har Länsförsäkringar och dom ersätter upp till 12k mil läste jag precis på deras hemsida..

Erick skrev:
Kan mycket väl vara EGR-ventilen. Denna byts kostnadsfritt på kampanj från Volvo fram till att bilen varit i trafik i 4 år.

Hmm, intressant. Var hittar jag info om detta?

Finns EU-lag också.
Avgasrening ska hålla i 5år eller 8000 mil.

Så om det skulle vara EGR-ventilen, kan jag kräva kostnadsfri reparation på en Volvo-verkstad och luta mig mot en EU-lag?

Fast min har gått över 8k mil så det gällde inte mig nej.. sad

Senast redigerat av bullebulle (25 juni )

4 767 Inlägg
Skrivet 5 juli #12

Min hade gått nästan 12' när EGR byttes kostnadsfritt av Volvo. När bilen var 3 år och 10 månader.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
1 Inlägg
Skrivet 30 augusti #13

bullebulle skrev:
Har en Volvo V60 D4 -15 Automat (10k mil) som har börjat bete sig konstigt när motorn är kall. Började för ca 1 vecka sedan.

Efter att ha startat bilen och ska köra så svarar den knappt på gas (oavsett hur mycket jag gasar), går sakta framåt och det låter som att motorn slutar jobba, motorn är igång men inte mer än tomgång liksom. Den hackar sig fram i kanske 2 sekunder och går sen som den ska. Detta gäller både när man kör framåt och när man backar. I vissa fall har vi även känt av små hack när vi haft farthållaren på och kört under 70-80km/h, inte över det vad jag kan minnas. Gör vi ett kort stopp efter att ha kört och startar bilen igen har vi inte detta problem.

Har servats enligt intervall, ska in nästa gång om 2 månader/700mil.

Vad kan detta bero på? Inte märkt några andra konstigheter, inga missljud, startar som den ska etc..Inte trimmad och vi har inte gjort någon ändring. Ägt bilen i ca 1 år och inte haft några liknande problem tidigare.

Har bokat tid på verkstad för en diagnostisering men vill gärna veta om någon har tankar på vad som är fel. Efter att ha googlat verkar det kunna vara allt från luftfilter till skit i tanken. Kan det vara något trasigt i motorn eller växellådan så vi kan förvänta oss en reparationskostnad på större summor?

Jag kan absolut noll om bilar så tacksam för tips..

Tja, vad kom ni fram till då? Vad sa verkstaden för att jag har exakt samma problem på min v60 2015 d4

1 Inlägg
Skrivet 22 september #14

Hej bullebulle. och alla Andra.
.
Ett par funderingar först: När bytte du transmissionsoljan sist?  Har du polestar? Hur långt har du kört om det INTE är några problem?
Oljan i VL- är inte som kylsystemet- man måste köra ganska långt för att VL-oljan skall bli varm-
Ett bra tips byt VL- Olja vid 7-8000 mil- (polestar- ca 5000) Och om du ska göra det, fråga hur många spolningar verkstaden skall göra på din VL. Efter detta skall VL nollställas. Och fungerar det inte efter det finns det ett par andra alternativ- Be din verkstad att nollställa VL igen (oljan måste vara minst 74 grader varm för att detta skall fungera) - och då finns det speciella sätt att köra på för att justera och ställa in transmissionen igen. Och detta skall verkstadspersonalen veta hur, för det står om dom är auktoriserade hos Volvo hur dom skall göra. ( tex- dom kör på ettan fyra-fem meter-- stannar och får ett meddelande i displayen "tr justerad", lägger i P och får den justerad och gör detta ett par gånger tills trans är justerad- men det finns ett speciellt sätt, detta skall personalen veta hur) Det kanske inte fungerar men det är i alla fall bättre att prova än att lägga mycket dyra pengar på en annan VL.
.
Och till Er andra- Har ni problem med att det hugger in växlar framförallt från P-till D- som jag hade på min xc60 är det värt att prova ovan princip- Det är 50-50- men på min fungerade det alldeles utmärkt efter 25000 mil. Cheers till min mekaniker på Cms.
.
Ha det fint och lycka till :-)

Senast redigerat av Smoothevoice (22 september )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang