Köpråd: Skoda Octavia RS 2007

Beffe
23 september 2018 · 2 Inlägg

Hej alla!

Kommer eventuellt ha köpläge på en Octavia RS kombi - 2007 (bensin).
Trots mycket Googlande så har jag inte riktigt fått svar på de funderingar jag har, hoppas nu att någon här inne har erfarenhet av bilen i fråga och kan svara.

- Hur är krocksäkerheten? Hittar inget om detta! Med bebis beräknad i December så är detta en viktig punkt för min del.

- Jag har förstått att motorn har kamrem, när ska den bytas och är där mer saker som ska bytas än bara remmen? Vattenpumpen? Någon slags spännare?

- Hur är bränsleförbrukningen? Kör ca 6 mil dagligen (nästan uteslutande landsväg och motorväg) så den är inte helt oviktig, men jag har fått intrycket av att det går att köra denna bilen hyfsat snålt om man vill?

- Bilen är inte utrustad med dragkrok, vilket jag måste ha. Går det att eftermontera det?

Annars är det väl även kvalitèn och driftsäkerheten överlag, får man in en barnvagn och barnstol samt allmänna intryck av bilen som jag också är nyfiken på!

Stort tack!

//Christian

Senast redigerat av Beffe (23 september 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 455 Inlägg

Manuell låda?

Dragkrok går att eftermontera och ska inte vara något bekymmer.  Jaså, det är rem i dessa? Är det inte en hottad 2.0 TFSI?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Beffe
23 september 2018 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Manuell låda?

Dragkrok går att eftermontera och ska inte vara något bekymmer.  Jaså, det är rem i dessa? Är det inte en hottad 2.0 TFSI?

Ja det är manuell låda!

Enligt säljaren så är -"kamremmen nyligen bytt!", jag är mest nyfiken på om något annat ska bytas samtidigt så jag kan kolla så att det också är gjort!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 455 Inlägg

Beffe skrev:

Hybrid_ skrev:
Manuell låda?

Dragkrok går att eftermontera och ska inte vara något bekymmer.  Jaså, det är rem i dessa? Är det inte en hottad 2.0 TFSI?

Ja det är manuell låda!

Enligt säljaren så är -"kamremmen nyligen bytt!", jag är mest nyfiken på om något annat ska bytas samtidigt så jag kan kolla så att det också är gjort!

Då ska rem, spännare och vattenpump vara bytt. Det ska finnas kvitto på jobbet i helhet eller på delarna. Dessutom hade jag som säljare tagit foton med en dagstidning vid bytet så hade det inte varit några tveksamheter. Eller köper du från en bilfirma?

Rent driftsäkerhetsmässigt så ligger de rätt dåligt till. Faktiskt bland de sämsta bilarna. Men frågan är om du har TFSI eller om det lurar någon annan snurra i maskinrummet?

EDIT: Det är den hatade TFSI. Kamrem ska bytas vid 18000 mil. Du bör ha med dig en felkodsläsare vid provkörningen. Motorerna är kända för att dra kopiösa mängder olja så nivån bör kollas vid varje tankning de 2-3 första tankarna tills du ser hur mycket den vill ha.

Senast redigerat av Hybrid_ (23 september 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mondeofin
23 september 2018 · 217 Inlägg

Dom har rätt tunn lack vilket leder till klarlacksläpp och rost i längden, men inte värre än många andra nyare bilar, tycker nyare bilar överlag fått sämre lack än förr
Så kolla rosten särskilt trösklar och dörrkanter är utsatt

Krocksäkerheten är som dom flesta andra bilar från samma tid dock har Rs som standard krockgardiner som var tillval ännu när Octavia II testades 2004 och fick en 4 i betyg, det går att ladda ner rapporten på euroncaps hemsida modellen fick en 4 för barnsäkerhet med, RS modellen har inte skiljt testats men grunden är ju samma

Om du ska ha barnstolen fram så se till att det finns avstängningsbar airbag dom flesta hade det men det finns några utan
Dragkrok får monteras, får i Finland dra 650kg obromsat släp

Jag har diesel så bränsleförbrukningen på bensin kan jag inte säga så mycket om
Kvaliten är sådär, lite dyrare delar än standardmodellerna och såna delar som är specifika för rs kan sticka iväg i pris dock är mycket lånat från andra märken/modeller i koncernen så om man letar kan man hitta bättre priser på bromsar, fjädrar och sådant

Senast redigerat av mondeofin (23 september 2018)

Honda CR-V (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang