Hur få loss ABS givare???

jaka54
24 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ska ta bort ABS givarna/sensorerna  (sitter en vid varje hjul) på min Audi TT (2004´) då ABS och ESP lampan lyser när jag startar motorn.
Givarna sitter fast med en 6mm insexskruv men trots att jag lossat skruven går det inte att få loss givaren/sensorn från bromsoket.

Myhran
24 september 2018 · 452 Inlägg

Den har rostat fast! Att få ut en abs givare hel på en sådan bil är nästan omöjligt, varför skall du ta ut allihopa? Är det inte bättre att byta den det är fel på rakt av?
Med vänlig hälsning,

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2018 · 13 734 Inlägg

som sagt läs felkoderna byt den som är trasig.. men du lär vålda sönder den i flisor annars får du aldrig ur den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
24 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
OK!
Det är väl bara det att jag är så j...nyfiken och vill se hur ytan på givaren ser ut  smile! Stämmer det att om jag kopplar in voltmetern på censorns två poler  så ska voltmetern (inställd på 2v) ge utslag när jag vrider på hjulet?! Har för mig att en Youtube klipp antyder det.
Jo jag kanske måste kolla eventuella felkoder tillslut men går det att mäta givarna så vill jag börja med dem.-Enklast så när man inte har en felkodsläsare.

jaka54
26 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Lämnade in bilen  till "Kurre och Brollan" i Upplands Väsby och fick felkoden: "Vänster givare fram trasig och höger fram intermitent trasig".
Beställde två nya Boschgivare och lite annat smått och gott från Autopartsmarket i Riga, pris 811kr.
-Tur att det inte var ABS-enheten

jaka54
9 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bytte sensorn vänster fram och ESP lampan slocknade men inte ABS!
Bytte sensorn höger fram men ABS lampan lyste fortfarande.
Såg på Youtube att man måste köra bilen ,få hjulen att snurra i en viss hastighet för att ABS lampan skulle slockna.
Körde bilen idag och ABS lampan slockande efter ca 50 meter.

caromania Forummoderator
9 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Gött Jaka!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang