Kraftiga vibrationer kardan 940

Saffranskalle Palfinger tekniker
22 april 2014 · 1 248 Inlägg

Lmr har förstärkta hardyskivor wink det låter iaf om du behöver det.

Men kolla om kardan ser vriden ut. Knutkorsen skall sitta mittför varandra. Gör dom inte det är den vriden.

Volvo Xc70 (2001)
Magistern Industritekniker
22 april 2014 · 433 Inlägg

VKN_940 skrev:
Lmr har förstärkta hardyskivor wink det låter iaf om du behöver det.

Men kolla om kardan ser vriden ut. Knutkorsen skall sitta mittför varandra. Gör dom inte det är den vriden.

Dom sitter mitt för varandra, men har ju bara okulärbesiktigat den liksom så om det är en mm hit eller dit så kan jag inte se det.

Ang. de förstärkta hardyskivorna så rasar ju lådorna på löpande band med en sådan monterad. Många vittnar om detta. De flesta kör med std bmw m5 hardyskiva, som jag.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Saffranskalle Palfinger tekniker
22 april 2014 · 1 248 Inlägg

Magistern skrev:

VKN_940 skrev:
Lmr har förstärkta hardyskivor wink det låter iaf om du behöver det.

Men kolla om kardan ser vriden ut. Knutkorsen skall sitta mittför varandra. Gör dom inte det är den vriden.

Dom sitter mitt för varandra, men har ju bara okulärbesiktigat den liksom så om det är en mm hit eller dit så kan jag inte se det.

Ang. de förstärkta hardyskivorna så rasar ju lådorna på löpande band med en sådan monterad. Många vittnar om detta. De flesta kör med std bmw m5 hardyskiva, som jag.

Okej. Det är ingen vikt som har lossnat? På den nya kardan sen kan du dra ett streck längsmed hela kardan då ser du tydligt om Den är vriden.

Jaha det visste jag inte att det blev så av hardyskivan. Men man lär sig nya saker hela tiden wink

Volvo Xc70 (2001)
Magistern Industritekniker
22 april 2014 · 433 Inlägg

VKN_940 skrev:

Magistern skrev:

VKN_940 skrev:
Lmr har förstärkta hardyskivor wink det låter iaf om du behöver det.

Men kolla om kardan ser vriden ut. Knutkorsen skall sitta mittför varandra. Gör dom inte det är den vriden.

Dom sitter mitt för varandra, men har ju bara okulärbesiktigat den liksom så om det är en mm hit eller dit så kan jag inte se det.

Ang. de förstärkta hardyskivorna så rasar ju lådorna på löpande band med en sådan monterad. Många vittnar om detta. De flesta kör med std bmw m5 hardyskiva, som jag.

Okej. Det är ingen vikt som har lossnat? På den nya kardan sen kan du dra ett streck längsmed hela kardan då ser du tydligt om Den är vriden.

Jaha det visste jag inte att det blev så av hardyskivan. Men man lär sig nya saker hela tiden wink

Smart! Det ska jag fan göra!!!smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Saffranskalle Palfinger tekniker
25 april 2014 · 1 248 Inlägg

Kom på det nu.. Kan det inte vara så att kardanen är vriden i längdsjusteringen. Altså axeln som går in i den främre delen? Det borde vara den svagaste punkten.

Volvo Xc70 (2001)
Magistern Industritekniker
25 april 2014 · 433 Inlägg

VKN_940 skrev:
Kom på det nu.. Kan det inte vara så att kardanen är vriden i längdsjusteringen. Altså axeln som går in i den främre delen? Det borde vara den svagaste punkten.

Löste problemet igår. Kardanen hade vridit sig. Bytte bakkardan och allt blev perfekt:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
jocke_gronberg
23 juni 2014 · 4 586 Inlägg

har mycket vibrationer i min med

Saknar dock larget som är med på denna bild. Sitter det på M90 med ?

http://forumbilder.se/images/1b0200874906A5203.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (23 juni 2014)

Magistern Industritekniker
26 juni 2014 · 433 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
har mycket vibrationer i min med

Saknar dock larget som är med på denna bild. Sitter det på M90 med ?

http://forumbilder.se/images/1b0200874906A5203.jpg

Ja men det är inget lager. Det är en bussning. Och det har ingen större betydelse. Men det finns att köpa på volvo:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
jocke_gronberg
26 juni 2014 · 4 586 Inlägg

Magistern skrev:

jocke_gronberg skrev:
har mycket vibrationer i min med

Saknar dock larget som är med på denna bild. Sitter det på M90 med ?

http://forumbilder.se/images/1b0200874906A5203.jpg

Ja men det är inget lager. Det är en bussning. Och det har ingen större betydelse. Men det finns att köpa på volvo:)

såg att den satt kvar. Sitter i kardanen. Fixade även så hardyskivan sitter rätt blev mycket trevligare att köra dock så har den fått sitt slitage så ska bytas

Moseby Volvonisse
17 september 2018 · 46 Inlägg

Lyfter upp tråden igen.

Min 745 från -87 vibrerar bra mycket så fort jag kommer upp i 70. Det fortsätter upp till cirka 100-110 sen avtar det när man kommer upp i högre hastigheter än så. Trycker jag in koppling så blir det inte bättre. Det vibrerar och "dånar" liksom i bilen.

Vad är bäst att titta på? Ska jag försöka vrida kardanen och se om det blir bättre av att byta position på splines? Har M46. Vissa säger att det bara finns ett rätt läge? Andra säger att det kan bli fel.

Mvh

Volvo 745 (1987)
Magnedal
19 september 2018 · 56 Inlägg

Moseby skrev:
Lyfter upp tråden igen.

Min 745 från -87 vibrerar bra mycket så fort jag kommer upp i 70. Det fortsätter upp till cirka 100-110 sen avtar det när man kommer upp i högre hastigheter än så. Trycker jag in koppling så blir det inte bättre. Det vibrerar och "dånar" liksom i bilen.

Vad är bäst att titta på? Ska jag försöka vrida kardanen och se om det blir bättre av att byta position på splines? Har M46. Vissa säger att det bara finns ett rätt läge? Andra säger att det kan bli fel.

Mvh

Nyare kardan i tex 940 osv går bara på ett sätt, markering vid två splines som sen ska in i ett mellanrum på motsatta del. Men tidigare går det väl att sätta lite hur som helst? Har du tagit lös kardan någon gång utan att markerat så det hamnat fel sen vid ihopsättning?

har själv problem med vibrationer på min efter byte av stödlagergummit, fick tips om att skära bort någon gummikant bak på hållaren så återstår väl att se. Har även höjt upp lagerhållaren med brickor under då bilen e ganska sänkt, det hjälpte lite framförallt i högre hastigheter men problemet kvarstår.

Moseby Volvonisse
25 september 2018 · 46 Inlägg

Magnedal skrev:

Moseby skrev:
Lyfter upp tråden igen.

Min 745 från -87 vibrerar bra mycket så fort jag kommer upp i 70. Det fortsätter upp till cirka 100-110 sen avtar det när man kommer upp i högre hastigheter än så. Trycker jag in koppling så blir det inte bättre. Det vibrerar och "dånar" liksom i bilen.

Vad är bäst att titta på? Ska jag försöka vrida kardanen och se om det blir bättre av att byta position på splines? Har M46. Vissa säger att det bara finns ett rätt läge? Andra säger att det kan bli fel.

Mvh

Nyare kardan i tex 940 osv går bara på ett sätt, markering vid två splines som sen ska in i ett mellanrum på motsatta del. Men tidigare går det väl att sätta lite hur som helst? Har du tagit lös kardan någon gång utan att markerat så det hamnat fel sen vid ihopsättning?

har själv problem med vibrationer på min efter byte av stödlagergummit, fick tips om att skära bort någon gummikant bak på hållaren så återstår väl att se. Har även höjt upp lagerhållaren med brickor under då bilen e ganska sänkt, det hjälpte lite framförallt i högre hastigheter men problemet kvarstår.

Jag har aldrig tagit isär kardanen så vet inte. Jag har köpt stödlagersats nu för att byta det. Är det svårt? Behöver man press?

Verkar inte finnas någon bra guide på det

Volvo 745 (1987)
Magnedal
25 september 2018 · 56 Inlägg

Moseby skrev:

Magnedal skrev:

Moseby skrev:
Lyfter upp tråden igen.

Min 745 från -87 vibrerar bra mycket så fort jag kommer upp i 70. Det fortsätter upp till cirka 100-110 sen avtar det när man kommer upp i högre hastigheter än så. Trycker jag in koppling så blir det inte bättre. Det vibrerar och "dånar" liksom i bilen.

Vad är bäst att titta på? Ska jag försöka vrida kardanen och se om det blir bättre av att byta position på splines? Har M46. Vissa säger att det bara finns ett rätt läge? Andra säger att det kan bli fel.

Mvh

Nyare kardan i tex 940 osv går bara på ett sätt, markering vid två splines som sen ska in i ett mellanrum på motsatta del. Men tidigare går det väl att sätta lite hur som helst? Har du tagit lös kardan någon gång utan att markerat så det hamnat fel sen vid ihopsättning?

har själv problem med vibrationer på min efter byte av stödlagergummit, fick tips om att skära bort någon gummikant bak på hållaren så återstår väl att se. Har även höjt upp lagerhållaren med brickor under då bilen e ganska sänkt, det hjälpte lite framförallt i högre hastigheter men problemet kvarstår.

Jag har aldrig tagit isär kardanen så vet inte. Jag har köpt stödlagersats nu för att byta det. Är det svårt? Behöver man press?

Verkar inte finnas någon bra guide på det

Väldigt lätt att ta ner kardan bara man hissar/pallar upp bilen. Var väldigt noga att märka allt och så satt det sätts ihop exakt som det satt innan. Jag bytte lagerhållare/lager med press men vet många som gör det med lite tålamod, hammare och en brädbit också.

Moseby Volvonisse
26 september 2018 · 46 Inlägg

Magnedal skrev:

Moseby skrev:

Magnedal skrev:

Nyare kardan i tex 940 osv går bara på ett sätt, markering vid två splines som sen ska in i ett mellanrum på motsatta del. Men tidigare går det väl att sätta lite hur som helst? Har du tagit lös kardan någon gång utan att markerat så det hamnat fel sen vid ihopsättning?

har själv problem med vibrationer på min efter byte av stödlagergummit, fick tips om att skära bort någon gummikant bak på hållaren så återstår väl att se. Har även höjt upp lagerhållaren med brickor under då bilen e ganska sänkt, det hjälpte lite framförallt i högre hastigheter men problemet kvarstår.

Jag har aldrig tagit isär kardanen så vet inte. Jag har köpt stödlagersats nu för att byta det. Är det svårt? Behöver man press?

Verkar inte finnas någon bra guide på det

Väldigt lätt att ta ner kardan bara man hissar/pallar upp bilen. Var väldigt noga att märka allt och så satt det sätts ihop exakt som det satt innan. Jag bytte lagerhållare/lager med press men vet många som gör det med lite tålamod, hammare och en brädbit också.

Tack!
Löser det med press imorgon eller fredag, hoppas INNERLIGT att mina vibrationer upphör när jag bytt stödlager. Annars är det väl bara att börja rotera kardan med splines då jag inte vet om tidigare ägare satt ihop skiten fel.

Volvo 745 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang