Fråga kring garanti på bil

robin0035
26 september 2018 · 75 Inlägg

Hej!

Köpte en bil för 130000 kr för cirka 2 månader sedan, lämnade då även in min dåvarande bil och fick betala en mellanskillnad på cirka 55000kr.

Jag fick 3 månaders garanti på bilen av bilhandlaren.

Nu är det såhär att under över dessa 2 månaderna har jag kanske kunnat använda bilen 2-3 veckor. Resten av tiden har den varit på verkstad. Nu denna gången så har de haft bilen 2,5 vecka och ännu ej fått tillbaks den.
Prata med dem förra veckan och då skulle de hämta hem den då de där de lämnat in den ej kunde hitta felet.
Så nu ska de försöka hitta någon annan som ska kolla på den.

Börjar bli lite orolig nu när garantitiden börjar närma sig sitt slut.

Helst av allt skulle jag bara ångra köpet men det är väl ingen möjlighet.

Någon här som varit i liknande sits?

Weaksauce
26 september 2018 · 158 Inlägg

robin0035 skrev:
Hej!

Köpte en bil för 130000 kr för cirka 2 månader sedan, lämnade då även in min dåvarande bil och fick betala en mellanskillnad på cirka 55000kr.

Jag fick 3 månaders garanti på bilen av bilhandlaren.

Nu är det såhär att under över dessa 2 månaderna har jag kanske kunnat använda bilen 2-3 veckor. Resten av tiden har den varit på verkstad. Nu denna gången så har de haft bilen 2,5 vecka och ännu ej fått tillbaks den.
Prata med dem förra veckan och då skulle de hämta hem den då de där de lämnat in den ej kunde hitta felet.
Så nu ska de försöka hitta någon annan som ska kolla på den.

Börjar bli lite orolig nu när garantitiden börjar närma sig sitt slut.

Helst av allt skulle jag bara ångra köpet men det är väl ingen möjlighet.

Någon här som varit i liknande sits?

För att svara bättre på din fråga skulle jag vilja veta varför din bil har varit på verkstad.

Men rent generellt kan man skilja på garantier som är en typ av utfästelse eller löfte som ges frivilligt, och tvingande regler i lag.

Jag utgår ifrån att du köpte bilen som privatperson, dvs. Konsument.
Eftersom du uppger att du köpte bilen av en handlare blir konsumentköplagen tillämplig.

Ofta är konsumentköplagens regler mer förmånliga än många garantier.

Konsumentköplagens regler innebär att du kan reklamera fel som uppstår inom tre år från köpetillfället, inom de sex första månaderna är det upp till säljaren att visa att felen inte är ursprungliga.

I regel har säljaren rätt att avhjälpa felen, alltså att reparera bilen. Om säljaren inte lyckas reparera felet på två försök kan du ha rätt att häva köpet. Värt att notera är att felsökning normalt inte räknas som ett reparationsförsök.

För att häva köpet i annat fall måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse. Här krävs det att en mer ingående bedömning görs av förutsättningarna i ditt enskilda fall.

Om du drabbas av kostnader i samband med felen kan du begära skadestånd av säljare, kostnaderna måste vara rimliga i proportion till bilens pris och du måste kunna styrka kostnaderna med typ kvitton.

Hoppas att du blev visare.

Vänligen

Viktor

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror att vi är intresserade av vad det är för bil och vad det är för fel också..
Det blir nämligen lättare att göra en objektiv bedömning och kanse sk varnagel till andra presumtiva köpare av likadan bil..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang