Eldningsdags!!

torsen
26 september 2018 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.
Har öppen planlösning.

Mitt i huset har vi en två ton tung Tullikivi täljstenskamin, med bakugn. Ca 170 hög.

Nu så här års, har vi börjat elda lite försiktigt, typ varannan dag.

När det är riktig vinter eldar vi ett inlägg  på kvällen.

Lägre temp än - 15 och därunder så blir det att stödelda lite mer, även ett inlägg morgon.

Har NIBE ventillations- och värmeåtervinningssystem. Funkar mycket bra.

Garage och förråd värms av ett flertal direktverkande elelement. Temp mellan 10 och 12 grader. Mer om jag ska pyssla med bilar och annat. Då använder jag ett par uråldriga men effektiva kamflänsradiatorer.

Golvvärme på toaletterna vore skönt. Frånluften räcker inte riltigt till, när det är som kallast.

Kaminen är placerad, så elden syns i hall, stora köket och vardagsrummet.
Riktigt mysigt, vill jag lova:)
.

Så har jag/vi det (också)

Meaganeowner
26 september 2018 · 2 250 Inlägg

.

Angående vedhanteringen.

Denna gång så köpte jag förra hösten två skotarlass med maskinavverkad gallringsvirke, ren björk.

Det var ju inte direkt optimalt med fälld blöt höstved. Men tillfälle fanns att få det hem till sommarstugan.

Låg på hög under vintern. Sågades upp i klabbar, och fick ligga på luftigt underlag hela sommaren, tills nu.

Ingen klyvning alls, men barken är riven av processorn.

Så nu ligger all ved under tak, med öppna väggar. Och får torka ett år till.

Min far skogsarbetaren, sa att när man resla ved, så räckte det att slå en rand med barkspaden, så torkade det över sommaren
Veden kördes hem med häst på vintern.
.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 september 2018)

granadadr
26 september 2018 · 7 268 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
En annan bra sak är att man kan ha 25 grader inne om man vill. Jag har bott i allmännyttans lägenheter med 18-20 grader bara och helvete vad man frös hela vintern.

Absolut, du har helt rätt!!

/Benny

japp brukar ha ca 19-20 graders grundvärme i vardgasrummet,, elda upp resten,, mitt rekord,, ofrivilligt wink är 28 grader smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
gemini78 Jägermeister
26 september 2018 · 909 Inlägg

Ja elda är ju alltid gött, mysigt att få se elden brinna och känna värmen från vedeldning.
En ca 2 ton tung Tulikivi täljstensspis som står på betongplattan gjuten fast i husets platta så även golven blir varma en bra bit ifrån spisen.

Den behövs här uppe där vi kan ha 30-40 minusgrader på vintern, vi sparar enorma summor i elräkningar.



https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4392/4392-3fd1509da8fe7d652748eb417d50eca7.jpg

Senast redigerat av gemini78 (26 september 2018)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Utmarks-Loke
26 september 2018 · 5 809 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
En annan bra sak är att man kan ha 25 grader inne om man vill. Jag har bott i allmännyttans lägenheter med 18-20 grader bara och helvete vad man frös hela vintern.

Absolut, du har helt rätt!!

/Benny

japp brukar ha ca 19-20 graders grundvärme i vardgasrummet,, elda upp resten,, mitt rekord,, ofrivilligt wink är 28 grader smile

28 är ungefär där det börjar bli obehagligt, då kan det hända att fönstret åker upp en stund roll
Jag har en grundvärme på 12 grader bara, resten får kaminen ordna. Härligt när man kommer hem och får elda en stund, det är tråkigt när det blir varmt på bara en iläggning.

Utmarks-Loke
26 september 2018 · 5 809 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Angående vedhanteringen.

Denna gång så köpte jag förra hösten två skotarlass med maskinavverkad gallringsvirke, ren björk.

Det var ju inte direkt optimalt med fälld blöt höstved. Men tillfälle fanns att få det hem till sommarstugan.

Låg på hög under vintern. Sågades upp i klabbar, och fick ligga på luftigt underlag hela sommaren, tills nu.

Ingen klyvning alls, men barken är riven av processorn.

Så nu ligger all ved under tak, med öppna väggar. Och får torka ett år till.

Min far skogsarbetaren, sa att när man resla ved, så räckte det att slå en rand med barkspaden, så torkade det över sommaren
Veden kördes hem med häst på vintern.
.

Jag tog ner två döda granar förra sommaren, i augusti. Förutom de tre nedersta metrarna var det torrt nog att elda redan när säsongen kom igång i oktober. Fast jag hatar att elda gran så jag gav bort det mesta till brorsan.

granadadr
26 september 2018 · 7 268 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Angående vedhanteringen.

Denna gång så köpte jag förra hösten två skotarlass med maskinavverkad gallringsvirke, ren björk.

Det var ju inte direkt optimalt med fälld blöt höstved. Men tillfälle fanns att få det hem till sommarstugan.

Låg på hög under vintern. Sågades upp i klabbar, och fick ligga på luftigt underlag hela sommaren, tills nu.

Ingen klyvning alls, men barken är riven av processorn.

Så nu ligger all ved under tak, med öppna väggar. Och får torka ett år till.

Min far skogsarbetaren, sa att när man resla ved, så räckte det att slå en rand med barkspaden, så torkade det över sommaren
Veden kördes hem med häst på vintern.
.

Jag tog ner två döda granar förra sommaren, i augusti. Förutom de tre nedersta metrarna var det torrt nog att elda redan när säsongen kom igång i oktober. Fast jag hatar att elda gran så jag gav bort det mesta till brorsan.

all ved är ved,, eldade upp några innerväggar wink hahahaha  lite kaminmannen varning wink

Utmarks-Loke
27 september 2018 · 5 809 Inlägg

Förr i tiden när det knappt fanns någon vedskog samlade dom ljung och kottar och eldade yikes

Utmarks-Loke
20 november 2018 · 5 809 Inlägg

Idag har gått och frusit i ett parkeringshus hela dagen, och monterat elbilsladdare och längtat hem till kaminen. Tänk att få sitta och krama sin kamin och kärleksfullt mata den med små bitar ved.

Meaganeowner
20 november 2018 · 2 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-2710eb1757ee87c94a0a0d9d34c1cd25.jpg

Börjat mata in björkkubbar, nu när tempen
krupit under nollan.

En mysbrasa om dagen räcker, än så länge.
Eldar i övre ugnen då vi lagar mat där.

Typ stenugnsbakad pizza, blir kalas.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 november 2018)

granadadr
21 november 2018 · 7 268 Inlägg

gruvar mig för imorgon afton,, ska meka bromsar på LILLsläpen som ej går riktigt in i garaget så kommer bli kallt,, sad går ej att stänga dörrarna då kulan sticker ut sad

granadadr
21 november 2018 · 7 268 Inlägg

Meaganeowner skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-2710eb1757ee87c94a0a0d9d34c1cd25.jpg

Börjat mata in björkkubbar, nu när tempen
krupit under nollan.

En mysbrasa om dagen räcker, än så länge.
Eldar i övre ugnen då vi lagar mat där.

Typ stenugnsbakad pizza, blir kalas.

sån vill jag ha ,, :)fin kamin,,  var i ett hus där dem hade  en kamin som var som en kakelugn,, dem sa dem eldade på morgonen vid 8, å den var varm när jag var där vid 15,, mumma

Meaganeowner
21 november 2018 · 2 250 Inlägg

128 m2 boyta.

0 grader ute.
Eldade i går kväll, typ 1.5 ilägg.
Stängde ned spjäll spjäll mellan kamin o pipa, när elden slocknat.
Varmt tills i kväll, 24 timmar senare.
Eldar när det blivit mörkt ute.

Mycket mysigt, då kaminen är centralt monterad på snedden, mitt i stugan. Det strålar värme och ljus i hall, vardsgsrum och kök.
Ibland släcker vi allt elljus och tänder några
stearinljus...

Luft till kaminen tas utifrån med kanal, genom stenfoten och upp förbi asklådan.

Blev byggd så efter diskussion med tillverkaren.
Enligt anvisning ska luft tas genom nedre luckan, men då eldar man upp varmluften, dessutom måste luft tillföras bostadsutrymmet.
Kallt o eländigt på vintern.

Nedre luckan öppnar jag om det ska vara ordentligt fart på brasan. Men bara om kaminen är ordentligt uppvärmd innan dess. Annars blir påfrestningara stora.

En finess jag har är att, när det är - 30 grader eller kallare, så kan jag ta luft från varmgrunden, typ ytonglåda. Där är det aldrig kallare än + 8 grader. Och den luft som dras in i grunden är riktigt torr.

Har värmeåtervinning på frånluften från våtutrymme och toaletter och separat automatisk avfuktare i grunden.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 november 2018)

-jimmy
21 november 2018 · 377 Inlägg

Satte i sta oljebrännarn idag.

Senast redigerat av -jimmy (21 november 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2018 · 14 007 Inlägg

-jimmy skrev:
Satte i sta oljebrännarn idag.

Ursäkta, men ska det stå "sta"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
21 november 2018 · 2 250 Inlägg

Oh jo da...

Je ska te skogn å dra i sta såga! Men de e int rart te ve oppi där.

Jag ska till skogen och starta motorsågen!
Men det är inte mycket till ved där uppe.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 november 2018)

Meaganeowner
21 november 2018 · 2 250 Inlägg

Oh jo da...

Je ska te skogn å dra i sta såga!

Jag ska till skogen och starta motorsågen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang