Problem med multiremsbyte, gick sönder på en gång. Skoda felicia pickup 1.9d

N54
2 oktober 2018 · 15 Inlägg

Hej, bytte nyligen rem för att den gnisslade så mycket men det gick inte precis som jag hade tänkt mig. Remskivan skakade lite innan (Kan det vara för det saknas lite gummi vilket ger obalans?) men efter bytet så började det skaka mer och även låta lite illa. Kontrollerade flera gånger att remmen låg rätt och tyckte allt såg bra ut. Men när jag körde iväg från garaget så small det till och remmen gick delvis sönder. Vad beror detta på?
Kan det ha varit fel rem eller jag som misslyckas med installationen? Kan man typ skruva åt remskivan så den slutar vibrera eller hur fungerar det?

När nya gick sönder så bytte jag tillbaka till gamla och då slutade det vibrera lika mycket.

Förlåt för nybörjarfrågor men vill lära mig hehe

Kan det här göra så skivan vibrerar? Är iaf den som skakar

https://i.imgur.com/yafD79f.jpg

mvh

Senast redigerat av N54 (2 oktober 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
3 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

Det där är inte bara en remskiva utan även en svängningsdämpare. Är den dålig får du väldigt mycket vibrationer.
På vilket sätt gick remmen sönder? Skars den längs med ribborna eller gick den tvärt av?
remskivan borde ha någon form av "styr-stift" som gör att den bara kan sitta på ett sätt, har den inte det så spelar det ingen roll hur den sitter bara de fyra skruvarna är dragna ordentligt.
Den ska sitta helt fast på kugghjulet för kamremmen, annars är det något som är fel.
Den stora bulten i mitten håller ju kugghjulet för kamremmen på plats, sitter den fast ordentligt?

Senast redigerat av Cuefa (3 oktober 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zzr94092
3 oktober 2018 · 4 385 Inlägg

Multiremmen på bilden!!!

N54
4 oktober 2018 · 15 Inlägg

Cuefa skrev:
Det där är inte bara en remskiva utan även en svängningsdämpare. Är den dålig får du väldigt mycket vibrationer.
På vilket sätt gick remmen sönder? Skars den längs med ribborna eller gick den tvärt av?
remskivan borde ha någon form av "styr-stift" som gör att den bara kan sitta på ett sätt, har den inte det så spelar det ingen roll hur den sitter bara de fyra skruvarna är dragna ordentligt.
Den ska sitta helt fast på kugghjulet för kamremmen, annars är det något som är fel.
Den stora bulten i mitten håller ju kugghjulet för kamremmen på plats, sitter den fast ordentligt?

Tack för svar!
Den skars av längs med ribborna, jag tycker man känner lite spel när man klämmer och känner på skivan på bild, så tänkte väl köpa en ny. Tror du den här passar? https://www.autodoc.se/jp-group/8172814


zzr94092 skrev:
Multiremmen på bilden!!!

Vad menar du?

Meaganeowner
4 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Ööööh...

Kamrem och multirem (multiribbrem) är helt olika remmar, med olika funktion.

En kamrem ersätter i princip en kedja och får inte kugga.
Gissar att det sitter ett hjul för kamrem, väl skyddad på samma axel som den remskiva för multiribbrem, som syns på bilden.
Lossa därför inte mittskruven! Om du gör det, blir det stora beymmer! förmodligen med motorras som följd.

En multirem funkar som en kilrem, fast med fler kilformade spår. Att en sådan glider en aning p g a konstruktionen gör inget, för de prylar som drivs via denna har ingen timing i förhållande till vevaxel och annat. T ex vattenpump, generator, styrservo, AC- kompressor e t c.

Det finns även andra remmar. T ex balatarem... vanligt på gamla vedkapor.

Och för att inte nämna lakritsrem smile

Senast redigerat av Meaganeowner (4 oktober 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
4 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

Svårt att säga med bara en bild, men omöjligt är det inte.
Art-rnr är 028105243AC om du vill krosschecka lite på olika sidor.
Finns gott om dem på skroten också men frågan är om det är värt pengarna...

Den ska definitivt inte wobbla i alla fall.
Och som Meaganeowner skriver, lossa inte den stora bulten, det behövs inte för att byta remskivan :-)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
N54
4 oktober 2018 · 15 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ööööh...

Kamrem och multirem (multiribbrem) är helt olika remmar, med olika funktion.

En kamrem ersätter i princip en kedja och får inte kugga.
Gissar att det sitter ett hjul för kamrem, väl skyddad på samma axel som den remskiva för multiribbrem, som syns på bilden.
Lossa därför inte mittskruven! Om du gör det, blir det stora beymmer! förmodligen med motorras som följd.

En multirem funkar som en kilrem, fast med fler kilformade spår. Att en sådan glider en aning p g a konstruktionen gör inget, för de prylar som drivs via denna har ingen timing i förhållande till vevaxel och annat. T ex vattenpump, generator, styrservo, AC- kompressor e t c.

Det finns även andra remmar. T ex balatarem... vanligt på gamla vedkapor.

Och för att inte nämna lakritsrem smile

Jag har väl inte sagt något om kamrem? Vet vad skillnaden är smile

Cuefa skrev:
Svårt att säga med bara en bild, men omöjligt är det inte.
Art-rnr är 028105243AC om du vill krosschecka lite på olika sidor.
Finns gott om dem på skroten också men frågan är om det är värt pengarna...

Den ska definitivt inte wobbla i alla fall.
Och som Meaganeowner skriver, lossa inte den stora bulten, det behövs inte för att byta remskivan :-)

Om man trycker lite på skivan så känner man lite glapp så köper en ny, var inte så dyrt. Numret passar också. Hur fick du tag på det förresten? Ska få hjälp med kamremsbyte så tänkte byta samtidigt. Tack igen smile

Meaganeowner
4 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Ooop ströläste lite väl mycket...
Nåväl, varken kamrem eller tandhjul för denna syns. Ligger s a s under remskiva och kåpor.

N54
4 oktober 2018 · 15 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ooop ströläste lite väl mycket...
Nåväl, varken kamrem eller tandhjul för denna syns. Ligger s a s under remskiva och kåpor.

Men bra att veta att jag inte ska röra muttern i mitten smile

Cuefa Ain't no place like home...
5 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

N54 skrev:

Cuefa skrev:
Svårt att säga med bara en bild, men omöjligt är det inte.
Art-rnr är 028105243AC om du vill krosschecka lite på olika sidor.
Finns gott om dem på skroten också men frågan är om det är värt pengarna...

Den ska definitivt inte wobbla i alla fall.
Och som Meaganeowner skriver, lossa inte den stora bulten, det behövs inte för att byta remskivan :-)

Om man trycker lite på skivan så känner man lite glapp så köper en ny, var inte så dyrt. Numret passar också. Hur fick du tag på det förresten? Ska få hjälp med kamremsbyte så tänkte byta samtidigt. Tack igen smile

Bra där, det borde avhjälpa en del av problemet åtminstone.

Jag jobbar med VAG, därför jag får tag på art-nr och dylikt smile

Du får gärna rapportera hur det löste sig!

Edit: citatkorrigeringar

Senast redigerat av Cuefa (5 oktober 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
N54
19 oktober 2018 · 15 Inlägg

Cuefa skrev:

N54 skrev:

Cuefa skrev:
Svårt att säga med bara en bild, men omöjligt är det inte.
Art-rnr är 028105243AC om du vill krosschecka lite på olika sidor.
Finns gott om dem på skroten också men frågan är om det är värt pengarna...

Den ska definitivt inte wobbla i alla fall.
Och som Meaganeowner skriver, lossa inte den stora bulten, det behövs inte för att byta remskivan :-)

Om man trycker lite på skivan så känner man lite glapp så köper en ny, var inte så dyrt. Numret passar också. Hur fick du tag på det förresten? Ska få hjälp med kamremsbyte så tänkte byta samtidigt. Tack igen smile

Bra där, det borde avhjälpa en del av problemet åtminstone.

Jag jobbar med VAG, därför jag får tag på art-nr och dylikt smile

Du får gärna rapportera hur det löste sig!

Edit: citatkorrigeringar

Nu är skivan + rem bytt och bilen går som en klocka, vibrerar inte längre eller tjuter. Den gamla skivan glappade mer än vad jag trodde, typ 5mm åt båda hållen. Tack igen för hjälp 👌

Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

Bra där! Skönt med enkel fix på problemet smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang