Ljusstyrka i H4-dioder

V4Bergman
7 oktober 2018 · 140 Inlägg

Någon som har testat och kan säga hur ljusstyrkan är mellan diod och halogen H4-lampa? Kan tillägga att min bil är i den åldersklass att CE-märkning inte är ett måste så länge inte lamporna bländar eller på annat sätt är fara för övriga trafikanter.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
granadadr
7 oktober 2018 · 7 268 Inlägg

hmm kör på nightbreaker ist,, lyser riktigt bra,, bländar ej andra och är lagliga smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Janneutanb
7 oktober 2018 · 7 267 Inlägg

Ipf h4 är väl dom bästa I dagsläget och funkar perfekt även med reflektorlyktor.
Vet inte exakt hur mycket mer ljus dom ger tyvärr men det är bra mycket bättre än halogen.

V4Bergman
3 oktober 2019 · 140 Inlägg

Det finns väl en nackdel med dioder och det är att lyktorna går kalla vilket inte är någon fördel nu när vintern är i antågande.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
granadadr
4 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

V4Bergman skrev:
Det finns väl en nackdel med dioder och det är att lyktorna går kalla vilket inte är någon fördel nu när vintern är i antågande.

glöm inte att dem bländar andra trafikanter smile haha

V4Bergman
4 oktober 2019 · 140 Inlägg

granadadr skrev:

V4Bergman skrev:
Det finns väl en nackdel med dioder och det är att lyktorna går kalla vilket inte är någon fördel nu när vintern är i antågande.

glöm inte att dem bländar andra trafikanter smile haha

Även på halvljus? smile

Senast redigerat av V4Bergman (4 oktober 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
torsen
4 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

En kompis till mig driver en allbilsverkstad.
För ett tag sedan lämnade en kund in en bil och bad kompisen att byta befintliga H4-lamporna mot medhavda H4-diodlampor(som kunden hade skickat efter från obekant ställe).
Efter ett par dagar var kunden tillbaka och bad kompisen byta tillbaka till konventionella H4-lampor.
Orsaken var att halvljuset var uruselt och att mötande bilister blinkade(åt honom att blända av/ner).
Helljuset lär ha varit obefintligt - utom bländningsförmågan - som var ofantlig.
Tyvärr kastade kompisen kundens H4-dioder.
Annars hade jag gärna velat bilda mig en egen uppfattning.
Men detta är andrahandsuppgifter.

mb_pucken
4 oktober 2019 · 5 083 Inlägg

Finns bättre och sämre.
Vad jag sett på diverse tester så ska ipf H4 led faktiskt ge korrekt ljusbild.
OWL h4 ska även den funka. Dock med varierande resultat i ljusbild.

I vilket fall är det olagligt och man riskerar böter och ombesiktning.

Rekommenderar därför ett par riktigt bra halogen lampor i kombination med ljusförstärkare via relä. Även att om möjligt blåsa rent reflektorer och diska glasen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
4 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

osram nightbraker lazer is the shit,, lagliga och lyser faktiskt riktigt ok  smile har det på mina halogenbilar

simlar
4 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

granadadr skrev:
osram nightbraker lazer is the shit,, lagliga och lyser faktiskt riktigt ok  smile har det på mina halogenbilar

Japp bra lampor.
Brorsan min har satt i Osram Cool Blue 55/60W H4 i sin Jetta MK2, mycket vitare halvljus än NightBreaker, kostar hälften så mycket och tillsammans med en ljusförstärkare från biltema så lyser dom även lika bra.

Senast redigerat av simlar (4 oktober 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
V4Bergman
4 oktober 2019 · 140 Inlägg

simlar skrev:

granadadr skrev:
osram nightbraker lazer is the shit,, lagliga och lyser faktiskt riktigt ok  smile har det på mina halogenbilar

Japp bra lampor.
Brorsan min har satt i Osram Cool Blue 55/60W H4 i sin Jetta MK2, mycket vitare halvljus än NightBreaker, kostar hälften så mycket och tillsammans med en ljusförstärkare från biltema så lyser dom även lika bra.

Är någon av dem diod? Tycker mest att de ser ut som vanliga H4-lampor fast ena har xenon istället för halogen i sig.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
MammDiin
5 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

V4Bergman skrev:

simlar skrev:

granadadr skrev:
osram nightbraker lazer is the shit,, lagliga och lyser faktiskt riktigt ok  smile har det på mina halogenbilar

Japp bra lampor.
Brorsan min har satt i Osram Cool Blue 55/60W H4 i sin Jetta MK2, mycket vitare halvljus än NightBreaker, kostar hälften så mycket och tillsammans med en ljusförstärkare från biltema så lyser dom även lika bra.

Är någon av dem diod? Tycker mest att de ser ut som vanliga H4-lampor fast ena har xenon istället för halogen i sig.

Båda är halogen och den ena är ''xenon look'' vilket betyder att den ser ut att lysa lite som xenon...
Sen så tycker inte jag personligen att xenon och led ser så bra ut på en äldre bil.
Skulle rekommendera som några andra skrivit att kolla upp spänningen till lampan om du är missnöjd med ljusstyrkan hos halogen. Och så köpa du exempelvis Osram Nigh Breaker Laser.

granadadr
5 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

V4Bergman skrev:

simlar skrev:

granadadr skrev:
osram nightbraker lazer is the shit,, lagliga och lyser faktiskt riktigt ok  smile har det på mina halogenbilar

Japp bra lampor.
Brorsan min har satt i Osram Cool Blue 55/60W H4 i sin Jetta MK2, mycket vitare halvljus än NightBreaker, kostar hälften så mycket och tillsammans med en ljusförstärkare från biltema så lyser dom även lika bra.

Är någon av dem diod? Tycker mest att de ser ut som vanliga H4-lampor fast ena har xenon istället för halogen i sig.

jag skiter i hur snyggt det är,, lagligt OCH bra ska det vara smile kör osram i Mina Granada med,, lite led i skyltbel osv,, dem är ej orginalbilar,, i min orginal är det std som gäller smile  utom i extraljusen smile

V4Bergman
5 oktober 2019 · 140 Inlägg

MammDiin skrev:

V4Bergman skrev:

simlar skrev:
Japp bra lampor.
Brorsan min har satt i Osram Cool Blue 55/60W H4 i sin Jetta MK2, mycket vitare halvljus än NightBreaker, kostar hälften så mycket och tillsammans med en ljusförstärkare från biltema så lyser dom även lika bra.

Är någon av dem diod? Tycker mest att de ser ut som vanliga H4-lampor fast ena har xenon istället för halogen i sig.

Båda är halogen och den ena är ''xenon look'' vilket betyder att den ser ut att lysa lite som xenon...
Sen så tycker inte jag personligen att xenon och led ser så bra ut på en äldre bil.
Skulle rekommendera som några andra skrivit att kolla upp spänningen till lampan om du är missnöjd med ljusstyrkan hos halogen. Och så köpa du exempelvis Osram Nigh Breaker Laser.

Främst är det att en ledlampor drar lite mindre och därmed belastar generatorn mindre. För tillfället har jag led i positionslyktorna och skylt. Men som sagt iallafall vintertid kommer jag att köra på H4 eftersom de avger värme och hindrar lyktorna från att isa igen.

Senast redigerat av V4Bergman (5 oktober 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
MammDiin
5 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

V4Bergman skrev:

MammDiin skrev:

V4Bergman skrev:

Är någon av dem diod? Tycker mest att de ser ut som vanliga H4-lampor fast ena har xenon istället för halogen i sig.

Båda är halogen och den ena är ''xenon look'' vilket betyder att den ser ut att lysa lite som xenon...
Sen så tycker inte jag personligen att xenon och led ser så bra ut på en äldre bil.
Skulle rekommendera som några andra skrivit att kolla upp spänningen till lampan om du är missnöjd med ljusstyrkan hos halogen. Och så köpa du exempelvis Osram Nigh Breaker Laser.

Främst är det att en ledlampor drar lite mindre och därmed belastar generatorn mindre. För tillfället har jag led i positionslyktorna och skylt. Men som sagt iallafall vintertid kommer jag att köra på H4 eftersom de avger värme och hindrar lyktorna från att isa igen.

Om du vill att det drar lite ström så köp DRL belysning från exempelvis Osram så behöver du inte köra med halvljuset dagtid.

torsen
5 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

För att spara ström/inte belasta generatorn på en av mina äldre hobbybilar har jag Biltemas DRL-lampor fram och JULAs BA-15 LED bak.
Tråkigt nog har Biltema slutat sälja sina DRL-lampor, och JULAs BA-15 LED har tyvärr för tjocka lampfötter för att passa i vissa bilars socklar = "dom går inte att vrida om i bottenläget".

V4Bergman
5 oktober 2019 · 140 Inlägg

MammDiin skrev:

V4Bergman skrev:

MammDiin skrev:

Båda är halogen och den ena är ''xenon look'' vilket betyder att den ser ut att lysa lite som xenon...
Sen så tycker inte jag personligen att xenon och led ser så bra ut på en äldre bil.
Skulle rekommendera som några andra skrivit att kolla upp spänningen till lampan om du är missnöjd med ljusstyrkan hos halogen. Och så köpa du exempelvis Osram Nigh Breaker Laser.

Främst är det att en ledlampor drar lite mindre och därmed belastar generatorn mindre. För tillfället har jag led i positionslyktorna och skylt. Men som sagt iallafall vintertid kommer jag att köra på H4 eftersom de avger värme och hindrar lyktorna från att isa igen.

Om du vill att det drar lite ström så köp DRL belysning från exempelvis Osram så behöver du inte köra med halvljuset dagtid.

Problemet blir väl att det inte finns så många ställen att sätta sådana extra lyktor på min bil och att det samtidigt ska se bra ut. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
granadadr
6 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

1 vad har du för bil?  2 finns ju även switchback drl,,  smile allt går att göra snyggt OM man vill, har du dimljus? sätt in ljussvaga dioder där,, så sparar du 0,1v som du sparar på att ej köra med halvljus,, har digital voltmätare i min bil,, när jag slog på från p till halv så sjönk den med HELA 0,1 volt,, så lite hysteriskt med att spara ström tycker jag smile du förlorar mer på att köra ac,, fläkt,

V4Bergman
6 oktober 2019 · 140 Inlägg

granadadr skrev:
1 vad har du för bil?  2 finns ju även switchback drl,,  smile allt går att göra snyggt OM man vill, har du dimljus? sätt in ljussvaga dioder där,, så sparar du 0,1v som du sparar på att ej köra med halvljus,, har digital voltmätare i min bil,, när jag slog på från p till halv så sjönk den med HELA 0,1 volt,, så lite hysteriskt med att spara ström tycker jag smile du förlorar mer på att köra ac,, fläkt,

En SAAB 96 V4 -74. Samma som jag har på min sida. Och med gamla ledningar så blir det ju lite strömbortfall här och där och har inte tid att dra om hela elsystemet. smile
AC fanns bara på lyxbilar när min byggdes. wink

Senast redigerat av V4Bergman (6 oktober 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
granadadr
6 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

jag hade kollat ev spänningsfall,, och ev kopplat in relä går ju fort,, å sen kört med osram nightbreaker lazer,, helt ok lampor,, dioder för halvljus å helljus suger,, dels bländar dem,, dels så får dem sämre ljusutbyte,, blir heltenkelt sämre lux

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang