Puffande från avgasröret

felix99
11 oktober 2018 · 25 Inlägg

Hej jag har en 740 GL -88 som "puffar" på tomgång med ca 1-2 sekunders mellanrum och ibland tätare. Jag har ägt den i 2 veckor och det har vart så även när jag köpte den, så inget nytt men nu undrar jag vad orsaken kan vara. Har märkt ett ganska stort oljeläckage från ventilkåpan rinner ner lite över grenrören och jag har en gissning att det droppar in något i grenröret och så puffar det?
tacksam för svar!

Utmarks-Loke
11 oktober 2018 · 5 813 Inlägg

Kolla så tändningen står rätt, står den fel kan de skjuta ur avgassystemet

Xebers76
11 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Om du har detta fenomenet vid tomgång men INTE vid acceleration så är det nästan alltid tändstiften som är utslitna

jaka54
11 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad menar du med "Puffar"? Att det kommer rökpuffar ut ur avgasröret??! Att det rinner olja från ventilkåpspackningen ner på grenröret  har  ingenting med "rökpuffarna" ur avgasröret att göra.

felix99
12 oktober 2018 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad menar du med "Puffar"? Att det kommer rökpuffar ut ur avgasröret??! Att det rinner olja från ventilkåpspackningen ner på grenröret  har  ingenting med "rökpuffarna" ur avgasröret att göra.

Det är som att den hostar typ och så sjunker varvet med typ 100 just när det händer
Bytte tändstiften och två av dom gamla var typ helt snustorra och två hade lite bensin på sig kan det ha nåt med det att göra?

Senast redigerat av felix99 (12 oktober 2018)

jaka54
12 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som vanligt när en förbränningsmotor inte går bra så kolla följande saker.
1. Får motorn bränsle?
2. Får motorn gnista?
3. Får motorn luft?
Får den ovanstående saker så kan den inte vägra att starta.
Ok! Tändningen kan stå fel. Kamremmen kan stå fel så kolla dessa saker.
Om motorn får ovanstående saker och ändå går dåligt så kolla efter läckage runt insug och insugs rör/slangar genom att spraya på startgas runt dessa. Går motorvarvet upp så vet du att du har ett läckage där.
Men...när bytte du fördelarlock och rotor sist? Bör bytas då och då.
När bytte du stift? Bör bytas var 3000mil ungefär ochhelst  inga Biltema stift utan Bosch eller NGK.
När bytte du motorolja och filter senast och luftfilter? Dessa  bör bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Är tändspole och tändkablar i bra kondition? Om minsta tvekan byt!
Alla dessa saker påverkar hur motorn fungerar.

Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2018)

felix99
12 oktober 2018 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt när en förbränningsmotor inte går bra så kolla följande saker.
1. Får motorn bränsle?
2. Får motorn gnista?
3. Får motorn luft?
Får den ovanstående saker så kan den inte vägra att starta.
Ok! Tändningen kan stå fel. Kamremmen kan stå fel så kolla dessa saker.
Om motorn får ovanstående saker och ändå går dåligt så kolla efter läckage runt insug och insugs rör/slangar genom att spraya på startgas runt dessa. Går motorvarvet upp så vet du att du har ett läckage där.
Men...när bytte du fördelarlock och rotor sist? Bör bytas då och då.
När bytte du stift? Bör bytas var 3000mil ungefär ochhelst  inga Biltema stift utan Bosch eller NGK.
När bytte du motorolja och filter senast och luftfilter? Dessa  bör bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Är tändspole och tändkablar i bra kondition? Om minsta tvekan byt!
Alla dessa saker påverkar hur motorn fungerar.

Jo den startar ju men går inte bra på tomgången just, bytte tändstiften idag till NGK, av de gamla så var 2 av dom typ helt torra fast jag körde bilen tidigare idag, har inte bytt tändstift tidigare så vet inte riktigt hur det ska vara men torrt och rostigt typ verkar inte så bra!
Enligt ett hemmagjort servicepapper så ska fördelarlock och rotor vara bytt vid 28300 mil ( 31200 nu)
Har märkt att det kommer  en del luft vid insuget men är inte helt säker på om det är fläkten som blåser eller att de läcker ut luft. motor och olja ska av tidigare ägaren vart bytt i år tidigare,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang