Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
Sssssååååååå var bettan avställd, en bra sommar men den måste ju bli snabbare. Bilen alltså.
Steg ett är ett mappbart sprut som nu är inköpt, P&P Autronic:-)
Ett kanske inte lika nödvändig grej men tänkte att lite extra gnista kunde inte skada, konvertera till separat tändspole eller COP som de häftiga kidsen kallar det.
En mall ritades upp och överfördes till en kolfiberskiva.
Vilket resulterade i denna lilla skapelse...
...som ligger fint där den ska. Skivan anpassad efter Toyota spridare (Denso)och ska (beroende på vilken modell man går på) passa under locket också.
Arbetet med en kabelhärva för tändspolarna går vidare och nu är det bara kontakterna kvar sedan så är den klar:-) ett jäkla pyssel att få till, men blev bra när allt snyggats till med lite krympslang.
Nya spridare letade sig in igaraget också, ska rengöras och testas. Turbo kvar sen så:-)
Skrotade den gammla kabelhärvan, blev för hård och oflexibel. Gjorde en ny 2 delad, sjukt mycket smidigare än den gammla jag snickrade ihop.
Däremot så är ju kontakterna till spolarna sjukt svåra att få tag på. Spolarna är inga problem och sitter i många Toyotas. Hittade de här rackarna på en självplockssktot, de går att köpa lösa ifrån USA men kostar totalt hem till dörren ca 500:- vilket känns alldeles för mycket. 20:- på skroten är klart mycket bättre:-)
Provmonterat spolarna och kabelhärvan och det ser ut att sitta fint:-)
andreas_1996 skrev: Det ser snyggt ut 😊 hade varit snyggt om du lackade ventilkåpan i ny röd färg hade vatt snyggt
Tack,! Jo jag vet, ser för taskigt ut nu.... Skulle vilja få ventilkåpan så som Honda har det med en nästan flockad yta. Har väl en liten tanke att byta ut kåpan över tändstiften till en i kolfiber också.
Ibland är det ju de enkla grejerna som ställer till det och gör att man bara dör på skiten. Skulle byta ABS givaren vänster bak. Enkelt jobb tänkte jag. Först gick mutterhelvetet av, lyckades få in en skruvmejsel under och började lirka uppåt. Då gick hållaren av. Slutade med att jag fick borra och slå sönder skiten.
Nu är den borta och jag vann men för i h****** vad det lilla projektet blev ett stort projekt.
Och till sist, så här ser ett stycke ABS givare ut när man har pulvriserat den:-)
Börjat slipa ner för att bättra där det finns lite rost och ibland ska man bara skita i att vara så j**** nogran... Dock ända stället med skador, alltid något....
Lessnade på de rostfläckar som fanns så jag slipade ner ordentligt, spackel på det, grundfärg och sen orginalkulör tillblandad i sprayburk. Är ju inte kungen på att spackla men desto bättre på att slipa:-)
Så nu var äntligen blocket och veven hämtade. En ordentlig honning av blocket och veven blev slipad. Köpte veven ifrån England och den skulle ju vara i så pass bra skick att en polering skulle räckt enligt säljaren men blev 0,25 på tapparna och 0,50 på ramlagret. Värmdö motorteknik som gjort jobbet.
Ska köra utan balansaxlar så bankade ut de gammla lagren och ska trycka i nya lager som ligger vridna 180grader. Satans vad lagren satt, vart ett ordentligt bankande.
Börjar trilla in lite saker nu och väntar på ramlagren så ska veven på plats efter det. ARP bultar till ramlagergördeln i botten och balansborttagningskit ifrån JRM