Köpråd: Saab-/Volvokombi, vilken är bäst för mig?

Presidento Of World
12 oktober 2018 · 3 306 Inlägg

Cassius skrev:

torsen skrev:
Så påstå inte att BMW alltid har haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet.

Lustigt... Vill minnas att nära på varenda typ av deras bensinsexor överladdats i olika former, ofta utan att öppnas, och samtidigt påvisat väldigt god driftsäkerhet trots ofta mer än dubbla effekten... Deras motorer håller, och går ofta långt över 30 000 mil. Vad är de för motorer som gått ner kammarna och strulat du nämner? Och hur vanligt är problemet i förhållande till antal producerade motorer?

rcy skrev:
Lättmekade?? Hur många Subaru har du bytt stift i?

Endast en, Legacy 2.0 ~96. Inga konstigheter, lite trångt men gick bra överlag, värre på Mitsubishi Galant V6 då från 90-talet, där måste motorn flyttas frammåt för att komma åt de på den bakre banken. smile

Drivaxelbyte på samma bil tar typ 20min per sida däremot, motsvarande jobb på t ex en Audi Q tar över en timma. Dom är generellt sett lätta att komma åt saker på då motorerna  är så korta, det är i så fall tändstiften som pga motorns bredd som kan vara klurigare på nyare modeller, samtidigt sitter ofta rambenen så högt att stiftingångarna på en Subba nästan borde hamna under dom på modernare modeller.

Presidento skrev:
Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn.

Jag undrar vem som lever under en sten egentligen wink Hur vore de med lite källkritik? Bara för att en får problem, betyder de inte att dom tio efter också automatiskt kommer få problem.

VAG's 2.0 TFSI motor finns i två tappningar, dom första kom om jag inte minns fel ca 2004. Sen dess har dom gått från kamrem till kamkedja (vilket skedde 2009). Kamkedjemotorerna är dom som det oftast gnälls över, dessa har suttit i typ 40+ olika bilmodeller och producerats i miljontals exemplar. Det har spottats ut OFANTLIGA mängder av den här motorn! VAG Har mellan 2009 och 2010 producerat 82 miljoner bilar. 2.0 TFSI är en av de vanligare motorerna dom stoppar i så säg för sakens skull att var tionde bil producerad har den motorn. Det är över 8 miljoner motorer!
Och ja, det är många som haft bekymmer. Men hur många? 10 000? 20 000? 100 000? 1% av 8 miljoner är 80 000. Även om de skulle vara 400 000 bilar som haft problem så är de bara 5% av dom som byggts.

Ta då därtill att många, i alla fall här i Sverige, kört dessa på longlife service. Ett program som är framtaget för Tyska pendlare. För att det service schemat ska fungera ska du:
1: Alltid ha motorvärmare om det är +5 eller kallare.
2: Undvika småkörning och stadskörning (mao ska du köra motorväg, ju längre sträckor i ett svep desto bättre)
3: Undvika att pressa motorn (mao aldrig stämpla fullt)

Kan du med gott samvete påstå att ALLA som kör longlife gör så här? Utöver de så annonseras longlife med serviceintervall på 2500-3000 mil. Om då servicelampan tänds vid 1500 mil för att du Inte kört motorn så som den ska köras för longlife schemat, vad tror du majoriteten av Svenskarna som Inte är pålästa om hur detta fungerar gör då? Åker dom direkt till verkstan? Eller tycker dom: Fan... de ska ju gå köra dubbelt så långt som detta! Eh... jag kör ett par hundra mil till.

Samtidigt finns det Minst lika många trådar med folk som kör dessa motorer utan bekymmer, original, chippade, hårt trimmade etc i många mil, ofta hårt, som de finns trådar om folk med rasade motorer, andra större problem och så vidare.

Ja, motorerna håller inte om dom missköts. Är de så konstigt då? Vilka andra moderna motorer håller om dom missköts? Är dom känsligare än andra motorer, kanske. Är de ett problem? Nä, bara om du missköter dom. Finns det måndags ex? Ja konstigt vore väl annat med tanke på hur många motorer som byggts..

Jag förnekar inte att många haft problem med dom här motorerna, däremot bör man försöka sätta sig in i varför dom haft problem och ställa de i paritet till hur många som Inte haft problem innan man stämmer in i kören och säger att motorn är kass.

De är lite samma sak som med Ford Pinto som käkade kamaxlar, de var en batch med sämre kvalite i godset som orsakade de ryktet. Mazdas kassa rostskydd en annan, Audi har t ex haft gott rykte ang. sitt rostskydd, ändå var Mazda före med helgalvanisering.. Det finns många exempel. Det lönar sig att sätta sig in i ämnet och vara källkritisk. Många gånger är "problemen" faktiskt kraftigt uppblåsta.

Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
12 oktober 2018 · 3 306 Inlägg

zemet skrev:
Ånej, inte ännu en tråd som spårar ur angående att Vagmotorer är skit eller inte:S

Ingen har någonsin visat upp någon statestik kring detta.

Men för TS kännedom så är vi många på garaget som aldrig skulle röra en VAG efter alla dessa problem.

80% av alla jag vet som har VAG med DSG eller bara en VAG bil från 2010 och frammåt har problem med växellåda eller att dem drar olja eller att kamkedjan har kuggat över.

Men det kan ju som påpekats bara vara min bekantskapskrets som haft otur med sina bilar, finns många som fungerar bra också.

Det som inte kan förnekas dock är att VAG har dessa poblem. Så varför chansa och köpa en VAG när det finns gott om andra alternativ i prisklassen? Så resonerar jag iaf.

Jag tycker för övrigt att Cassius första inlägg är en ganska bra guide för TS när han skall välja bil.

Helt rätt. Orkar inte med fler diskutioner ang v.a.g mer :p jag tycker TS skall köpa sig en V70.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
12 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

fyfan inte en till slakt om vag/bmw. Alla som är i förnekelse ang antal rasade bilar gentemot statistik snacket. Vill folk pröva lyckan så varsågod säger jag sj. Det är upp till var och en men visst kan alla bilar åka 40.000mil men med vilka reparationer? Att säga att bmws motorer håller bra nu dom moderna är rent skitsnack tycker jag personligen. googla bara n47, och inte som att resten av deras moderna motorer funkar bättre, googla 550i tex, gamla 540 e34/e39 helt värdelös design på plast bitarna som håller kedjan. kassa växellådor på f10/f11. fördelningslådor, sen dom kassa luftbälgarna på f11. Sett massor me trådar där folk behövt byta motor/låda osv osv för flera 100k. Jag tycker INTE att moderna bmw håller måttet. Det är pinsamt faktiskt. Nu till ts skulle ja säga glöm saab och köp volvo istället, 940 elelr v70 ja dom håller bättre än saab. Annars skulle itne saab ha konkat säger ju sig självt. Min personliga åsikt alltså.

trubbelturbo
12 oktober 2018 · 1 442 Inlägg

panda666 skrev:
940 elelr v70 ja dom håller bättre än saab. Annars skulle itne saab ha konkat säger ju sig självt.

Killen med koll! smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
JAF
12 oktober 2018 · 222 Inlägg

Tack för många bra svar! Även om tråden har spårat lite haha.

Så bra drifsäkerhet att jag väljer att köra en Toyota Avensis behöver jag inte. Den dagen jag bildar familj kanske det är dags för en sådan bil. Nä, lite roligare bil skulle jag vilja ha. Mest är jag inne på svenskt, men Audi eller BMW skulle kanske kunna vara något. Dock kan jag väldigt lite om de bilarna och skulle behöva läsa på lite mer. Är det någon särskild motor/modell som bör undvikas? Kan ni rekommendera någon av Audis och BMW:s modeller? A6 Quattro nämndes tidigare. Är det inte dyrare underhåll med fyrhjulsdrift?

Jag är mest inne på Saab. Jag tycker att de är snyggast och verkar roligast att köra, samt så är det billigare att äga (skatt, försäkring och bränslekostnad). Dock så tvekar jag lite med tanke på de elfel som Saab 9-3 SC verkar ha. Är det verkligen så illa? Hur är 9-5:an (06-10)? Är den driftsäkrare? Just nu äger jag två Saab 9000 och de gillar jag väldigt mycket. För det mesta är de lättmekade, det finns gott om reservdelar och det är bra priser på dem. En 9-5:a vore trevligt då om den är lite snarlik 9000.

Jag provkörde en V70N idag. Riktigt trevlig och skön att köra, dock tråkig som sagt. Den är lite dyrare också men eftersom det verkar vara en väldigt driftsäker bil så kan det vara värt det. Hur är turbomotorerna till V70? Är de driftsäkra de med? Håller turbosnurrorna bra? Det ser ut att vara ganska trångt att byta turbo på en V70N. hmm

panda666
12 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

trubbelturbo skrev:

panda666 skrev:
940 elelr v70 ja dom håller bättre än saab. Annars skulle itne saab ha konkat säger ju sig självt.

Killen med koll! smile

du glömde ta med att det var min personliga åsikt^^

@jaf; om du gillar saab så för helsike kör på det^^ men jag personligen gillar inte bilarna alls, 9-5 speciellt känns väldigt stela och fattar inte hur folk tycker dom är roliga att köra. dom ger inte mig the fizz alls . v70 är jävligt bekväma, och om du är nojig över turbon så skaffa bara en 170 hästars eller så trimmar du en 140hästars till 180. Den har ingen turbo den som är 140-180. men 2.4t tex eller 2,5t eller t5 har ja inte sett många av som drabbas av turboras och även om det skulle hända så tror ja inte att ett turbobyte på en gammel v70 kostar så mycket. Finns säkert turbos att köpa för en billig peng och montera sj om du kan. Men för mig är det ett lätt val, 940 kombi eller v70, kanske en v70 me awd?

Christian S
13 oktober 2018 · 4 815 Inlägg

rcy skrev:

Cassius skrev:
Om bränsleekonomi inte är en parameter så brukar Subarusarna också vara oerhört driftsäkra, fruktansvärt lättmekade med! Inte lika bra tillgång på billiga delar däremot när nått väl blir slitet.

Lättmekade?? Hur många Subaru har du bytt stift i?

hur många har du bytt i? jag hade inga problem att byta tändstift på den Impreza STI Type R ´98 jag hade i nästan 9 år.

billiga delar hittar man i England, köpte nästan allt till min därifrån.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2018 · 17 376 Inlägg

Det ska inte förnekas att man får väldigt mycket bil om valet faller på en Saab. Var själv på väg att köpa en förra året men frun hotade med skilsmässa så det blev inget. (Råkar vara förtjust i tanten).

På den negativa linjen tycker jag de upplevs som trånga. Är det den höga instrumentpanelen och midjan som gör det kanske? En Saab-frälst tycker nog inte så smile

Jag hade köpt en V70 med 170hk. De är trevliga med automatlåda, ett tips då dessa sällan framförts av gasglada farbröder i 20-årsåldern som minsann vet hur man kör bil på riktigt big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
13 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det ska inte förnekas att man får väldigt mycket bil om valet faller på en Saab. Var själv på väg att köpa en förra året men frun hotade med skilsmässa så det blev inget. (Råkar vara förtjust i tanten).

På den negativa linjen tycker jag de upplevs som trånga. Är det den höga instrumentpanelen och midjan som gör det kanske? En Saab-frälst tycker nog inte så smile

Jag hade köpt en V70 med 170hk. De är trevliga med automatlåda, ett tips då dessa sällan framförts av gasglada farbröder i 20-årsåldern som minsann vet hur man kör bil på riktigt big_smile

klok kvinna! ja e säker på att du hade feber den dagen^^ Min skulle fråga mig vem jag är och vart jag har låst hennes man! Mycket bil för pengarna? du måste mena mycket skräp för pengarna? men alvarligt dom flesta som ja känner har bara haft problem med sina saab och dom jag haft fingrarna på jobbet, är ju tvungen att röra dom ...på jobbet: nä fy röven vilka jevla skrep. Bara min personliga åsikt och vad jag upplevt. 9/10 på jobbet håller med mig,

Mangisen
13 oktober 2018 · 1 034 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det ska inte förnekas att man får väldigt mycket bil om valet faller på en Saab. Var själv på väg att köpa en förra året men frun hotade med skilsmässa så det blev inget. (Råkar vara förtjust i tanten).

På den negativa linjen tycker jag de upplevs som trånga. Är det den höga instrumentpanelen och midjan som gör det kanske? En Saab-frälst tycker nog inte så smile

Jag hade köpt en V70 med 170hk. De är trevliga med automatlåda, ett tips då dessa sällan framförts av gasglada farbröder i 20-årsåldern som minsann vet hur man kör bil på riktigt big_smile

klok kvinna! ja e säker på att du hade feber den dagen^^ Min skulle fråga mig vem jag är och vart jag har låst hennes man! Mycket bil för pengarna? du måste mena mycket skräp för pengarna? men alvarligt dom flesta som ja känner har bara haft problem med sina saab och dom jag haft fingrarna på jobbet, är ju tvungen att röra dom ...på jobbet: nä fy röven vilka jevla skrep. Bara min personliga åsikt och vad jag upplevt. 9/10 på jobbet håller med mig,

Så jag är inte välkommen till ditt jobb om jag skulle vilja göra service på min? wink

panda666
13 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det ska inte förnekas att man får väldigt mycket bil om valet faller på en Saab. Var själv på väg att köpa en förra året men frun hotade med skilsmässa så det blev inget. (Råkar vara förtjust i tanten).

På den negativa linjen tycker jag de upplevs som trånga. Är det den höga instrumentpanelen och midjan som gör det kanske? En Saab-frälst tycker nog inte så smile

Jag hade köpt en V70 med 170hk. De är trevliga med automatlåda, ett tips då dessa sällan framförts av gasglada farbröder i 20-årsåldern som minsann vet hur man kör bil på riktigt big_smile

klok kvinna! ja e säker på att du hade feber den dagen^^ Min skulle fråga mig vem jag är och vart jag har låst hennes man! Mycket bil för pengarna? du måste mena mycket skräp för pengarna? men alvarligt dom flesta som ja känner har bara haft problem med sina saab och dom jag haft fingrarna på jobbet, är ju tvungen att röra dom ...på jobbet: nä fy röven vilka jevla skrep. Bara min personliga åsikt och vad jag upplevt. 9/10 på jobbet håller med mig,

Så jag är inte välkommen till ditt jobb om jag skulle vilja göra service på min? wink

Du är super välkommen! Bjuder på kaffe o bullar, smile

Mangisen
13 oktober 2018 · 1 034 Inlägg

panda666 skrev:

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

klok kvinna! ja e säker på att du hade feber den dagen^^ Min skulle fråga mig vem jag är och vart jag har låst hennes man! Mycket bil för pengarna? du måste mena mycket skräp för pengarna? men alvarligt dom flesta som ja känner har bara haft problem med sina saab och dom jag haft fingrarna på jobbet, är ju tvungen att röra dom ...på jobbet: nä fy röven vilka jevla skrep. Bara min personliga åsikt och vad jag upplevt. 9/10 på jobbet håller med mig,

Så jag är inte välkommen till ditt jobb om jag skulle vilja göra service på min? wink

Du är super välkommen! Bjuder på kaffe o bullar, smile

Är det nån form av muta för att du kanske jobbar på nån av Sveriges dyraste kedjor (Mekonomen, meca, autoexperten)? :p

panda666
13 oktober 2018 · 4 228 Inlägg

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

Mangisen skrev:

Så jag är inte välkommen till ditt jobb om jag skulle vilja göra service på min? wink

Du är super välkommen! Bjuder på kaffe o bullar, smile

Är det nån form av muta för att du kanske jobbar på nån av Sveriges dyraste kedjor (Mekonomen, meca, autoexperten)? :p

hehe nej^^ vi lagar inte, servar inte bilar;) vi gör andra grejer^^hemliga.wink

JAF
14 oktober 2018 · 222 Inlägg

Hmm, jag kanske ska köpa en Saab för att driva med saabhatarna här? wink

Mest lutar det nog åt en Saab 9-5 eller en V70. Men jag är fortfarande lite sugen på en 940, dock faller den nog på bekvämligheten. Innan jag bestämmer mig skulle jag vilja provköra en 9-5:a så att jag vet hur dan den är att köra. V70 har jag som sagt provkört redan och den gillar jag.

Cassius Hobbymekaniker
15 oktober 2018 · 470 Inlägg

Presidento skrev:
Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite..

Ursäkta mig TS för lite mer offtopic. Men Presidento.. För de första vill jag bara klargöra att de sätt du uttrycker dig på får dig att framstå som för de första väldigt ung, för det andra ganska obildad, för de tredje oerhört arrogant och för det fjärde ignorant. Det behöver på inget sätt vara sant, jag påstår bara att de svar du ger här får dig att framstå så i mina ögon. Att du lagt upp en bild du tagit själv när du kör 220 blås på med din Vectra förstärker egentligen bara de intrycket för mig.

Hur vore det att istället för att grundlöst motsäga mina argument och själv lägga fram motargument och statistik istället?

https://www.statista.com/statistics/272 … ince-2006/
Där har du produktions statistiken för VAG de senaste 13 åren.
Om du jobbar "med skiten" bör du då också veta att 2.0 TFSI är bland de vanligaste motorerna i VAG koncernens bilmodeller.

Tittar man runt på blocket ser man väldigt många annonser där säljarna trycker på att dom Inte haft problem. Läser man runt på forum där de här motorerna trimmats är de även där få som faktiskt upplevt problem rörande kamkedjesträckare, oljeförbrukning etc. Där handlar snarare problemen om dumpventiler som inte orkar med i längden, PCV membran som behöver uppgraderas och liknande.

Läser man vidare i projekttrådar där bilarna t ex sänks, stylas etc så är det ytterst sällan någon där fått problem med...

Sen finns så klart trådarna med dom som Har fått problem! De finns en hel del sånna också ja. Det är inget jag förnekat. Men vet du vilka som Inte startar trådar? Jo dom där rubriken hade lydit: Min 2.0 TFSI fungerar bara fint, ville bara att alla skulle veta.
Så du har ett enormt mörkertal med bilar som fungerar klanderfritt.

Om du sen jobbar "med skiten" så bör du också vara insatt i hur fel många sköter longlife service schemat som är grundproblemet till varför dom här problemen uppstår. Du bör också vara insatt i varför VAG inte hjälper fler som råkat ut för problemen, vilket åter igen är felskött service.

Jag har själv letat efter en A4 Quattro en längre tid (letar fortfarande), och givetvis hört ryktena om 2.0 TFSI motorn. Därför letade jag först efter andra motorer, men när det gäller bensinare.. Så fanns bara 1.8T som kändes för klen, 2.0 TFSI och 3.0K som alternativ. Det sista uteslöts pga helhets ekonomin. Varpå jag fick sätta mig in i vad det faktiskt handlar om när de gäller 2.0 TFSI'n. Det jag kom fram till, efter 30-40 timmars läsande på forum, statistik, och media rapporter är att 9 av 10 bilar med problem, har fått dom problemen pga ägarna. Inte pga en i grunden dålig konstruktion. Det enda jag verkligen hittat som är ett konstruktionsproblem, är problemet med kol/sot avlagringar på ventilerna (Något som också är vanligt på BMW's direktinsprutade bilar, som någon också klagade på).

Om du vill framhäva en annan bild av det hela, snälla, gör då det med någonting konkret istället för uttalanden som "Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn." eller "Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite.."

Kom också ihåg att Google är betydligt smartare än vad som syns på ytan. Om du sökt efter "2.0 TFSI problem" eller liknande ett par gånger, och sen söker på "2.0 TFSI fungerar perfekt", kommer fortfarande Google lista träffar med problem först, eftersom systemet antar att de var de du egentligen letade efter. En annan faktor är antalet som faktiskt sökt efter "2.0 TFSI problem", ju fler som gjort den sökningen desto fler träffar med den matchningen kommer du få, även om du söker på något som ska komma tillbaka som motsatsen.
Det är med andra ord inte så konstigt att dom första två sidorna på Google t ex handlar om problem, man får gräva en bit för att faktiskt få fram det man letar efter. Väl där, får man sen läsa det som står med en god skopa skepticism innan man värderar innehållets sanningsgrad.

Om Donald Trump kan lura en hel nation till att välja honom till president, varför skulle då en grupp som tror på det första dom läser på nätet, inte kunna lura resten när världens största sökmotor också jobbar med "riktade träffar" precis som Trump jobbade med "riktad reklam" i sin kampanj?

Som sagt.. källkritik. Motargument. Bra statistik som styrker dina påståenden. Var har du det?




On Topic: Saab 9-5 omnämns ofta som väldigt bekväm att köra. Och klart "sportigare" än vad pappret säger (Pappret säger ju samma sak som en V70 med Turbo motor. xxx antal hk, stor kombi, framhjulsdriven). Jag har aldrig gillat Saabs designspråk och därför aldrig intresserat mig mer än sånt som gäller Saab motorer i andra bilar. Jag har en gammal kollega som hade en Saab 9-5 ett antal år dock, han sa att de var den bästa, sämsta bil han haft! En massa småstrul som oftast inte påverkade bilens funktion (ett turboras är undantaget), men i övrigt en jävligt bekväm bil som han körde 7000 mil med. Den blev inlöst efter en påkörning och minns jag rätt fick han nästan lika mycket av försäkringsbolaget som han hade gett för den, 7000 mil tidigare.
Du får alltså kanske vara beredd på en del småfix (lite mer än på andra bilar) men i övrigt låter det som en bil som kommer passa dig bra, om du vill ha något som känns lite roligare än en V70 smile

Ska du titta på Audi, för 30-40 000. Se om du hittar en A4 eller A6 med 2.4 liters motorn, den känns lite slöare än vad den är (lite som Volvos 170 hästare) men har bra vrid vilket gör att du kan köra en manuell på nästan samma sätt som en automat. Dessa påstås ofta dra mycket olja pga att kolvringarna nötts ner, men med mycke olja brukar då nämnas en halvliter på 200 mil vilket jag inte tycker är särskilt mycket på en motor som gått 25 000+ egentligen, framförallt inte i motorvägsfart.
1.8T'n får man vara lite nogrannare med, dom har väldigt lite oljevolym och inte den bästa oljekylningen vilket gör att om dom plågas överhettas oljan lite väl lätt som i sin tur leder till ihopkoksade toppar.. Samma grundproblem som CA18DET i 200SX S13, bara inte lika allvarligt (i den rök vevlagren i regel före topparna koksade ihop).
Annars finns också A6an med 2.7 Biturbo motorn, samma som i S4 och RS4 B5. Chippas lätt till en bit över 300 hästar och brukar hålla ihop bra. Drar lite mer soppa men.. De brukar man kunna leva med om de är tillräckligt skoj bakom ratten wink

Senast redigerat av Cassius (15 oktober 2018)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Presidento Of World
15 oktober 2018 · 3 306 Inlägg

Cassius skrev:

Presidento skrev:
Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite..

Ursäkta mig TS för lite mer offtopic. Men Presidento.. För de första vill jag bara klargöra att de sätt du uttrycker dig på får dig att framstå som för de första väldigt ung, för det andra ganska obildad, för de tredje oerhört arrogant och för det fjärde ignorant. Det behöver på inget sätt vara sant, jag påstår bara att de svar du ger här får dig att framstå så i mina ögon. Att du lagt upp en bild du tagit själv när du kör 220 blås på med din Vectra förstärker egentligen bara de intrycket för mig.

Hur vore det att istället för att grundlöst motsäga mina argument och själv lägga fram motargument och statistik istället?

https://www.statista.com/statistics/272 … ince-2006/
Där har du produktions statistiken för VAG de senaste 13 åren.
Om du jobbar "med skiten" bör du då också veta att 2.0 TFSI är bland de vanligaste motorerna i VAG koncernens bilmodeller.

Tittar man runt på blocket ser man väldigt många annonser där säljarna trycker på att dom Inte haft problem. Läser man runt på forum där de här motorerna trimmats är de även där få som faktiskt upplevt problem rörande kamkedjesträckare, oljeförbrukning etc. Där handlar snarare problemen om dumpventiler som inte orkar med i längden, PCV membran som behöver uppgraderas och liknande.

Läser man vidare i projekttrådar där bilarna t ex sänks, stylas etc så är det ytterst sällan någon där fått problem med...

Sen finns så klart trådarna med dom som Har fått problem! De finns en hel del sånna också ja. Det är inget jag förnekat. Men vet du vilka som Inte startar trådar? Jo dom där rubriken hade lydit: Min 2.0 TFSI fungerar bara fint, ville bara att alla skulle veta.
Så du har ett enormt mörkertal med bilar som fungerar klanderfritt.

Om du sen jobbar "med skiten" så bör du också vara insatt i hur fel många sköter longlife service schemat som är grundproblemet till varför dom här problemen uppstår. Du bör också vara insatt i varför VAG inte hjälper fler som råkat ut för problemen, vilket åter igen är felskött service.

Jag har själv letat efter en A4 Quattro en längre tid (letar fortfarande), och givetvis hört ryktena om 2.0 TFSI motorn. Därför letade jag först efter andra motorer, men när det gäller bensinare.. Så fanns bara 1.8T som kändes för klen, 2.0 TFSI och 3.0K som alternativ. Det sista uteslöts pga helhets ekonomin. Varpå jag fick sätta mig in i vad det faktiskt handlar om när de gäller 2.0 TFSI'n. Det jag kom fram till, efter 30-40 timmars läsande på forum, statistik, och media rapporter är att 9 av 10 bilar med problem, har fått dom problemen pga ägarna. Inte pga en i grunden dålig konstruktion. Det enda jag verkligen hittat som är ett konstruktionsproblem, är problemet med kol/sot avlagringar på ventilerna (Något som också är vanligt på BMW's direktinsprutade bilar, som någon också klagade på).

Om du vill framhäva en annan bild av det hela, snälla, gör då det med någonting konkret istället för uttalanden som "Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn." eller "Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite.."

Kom också ihåg att Google är betydligt smartare än vad som syns på ytan. Om du sökt efter "2.0 TFSI problem" eller liknande ett par gånger, och sen söker på "2.0 TFSI fungerar perfekt", kommer fortfarande Google lista träffar med problem först, eftersom systemet antar att de var de du egentligen letade efter. En annan faktor är antalet som faktiskt sökt efter "2.0 TFSI problem", ju fler som gjort den sökningen desto fler träffar med den matchningen kommer du få, även om du söker på något som ska komma tillbaka som motsatsen.
Det är med andra ord inte så konstigt att dom första två sidorna på Google t ex handlar om problem, man får gräva en bit för att faktiskt få fram det man letar efter. Väl där, får man sen läsa det som står med en god skopa skepticism innan man värderar innehållets sanningsgrad.

Om Donald Trump kan lura en hel nation till att välja honom till president, varför skulle då en grupp som tror på det första dom läser på nätet, inte kunna lura resten när världens största sökmotor också jobbar med "riktade träffar" precis som Trump jobbade med "riktad reklam" i sin kampanj?

Som sagt.. källkritik. Motargument. Bra statistik som styrker dina påståenden. Var har du det?




On Topic: Saab 9-5 omnämns ofta som väldigt bekväm att köra. Och klart "sportigare" än vad pappret säger (Pappret säger ju samma sak som en V70 med Turbo motor. xxx antal hk, stor kombi, framhjulsdriven). Jag har aldrig gillat Saabs designspråk och därför aldrig intresserat mig mer än sånt som gäller Saab motorer i andra bilar. Jag har en gammal kollega som hade en Saab 9-5 ett antal år dock, han sa att de var den bästa, sämsta bil han haft! En massa småstrul som oftast inte påverkade bilens funktion (ett turboras är undantaget), men i övrigt en jävligt bekväm bil som han körde 7000 mil med. Den blev inlöst efter en påkörning och minns jag rätt fick han nästan lika mycket av försäkringsbolaget som han hade gett för den, 7000 mil tidigare.
Du får alltså kanske vara beredd på en del småfix (lite mer än på andra bilar) men i övrigt låter det som en bil som kommer passa dig bra, om du vill ha något som känns lite roligare än en V70 smile

Ska du titta på Audi, för 30-40 000. Se om du hittar en A4 eller A6 med 2.4 liters motorn, den känns lite slöare än vad den är (lite som Volvos 170 hästare) men har bra vrid vilket gör att du kan köra en manuell på nästan samma sätt som en automat. Dessa påstås ofta dra mycket olja pga att kolvringarna nötts ner, men med mycke olja brukar då nämnas en halvliter på 200 mil vilket jag inte tycker är särskilt mycket på en motor som gått 25 000+ egentligen, framförallt inte i motorvägsfart.
1.8T'n får man vara lite nogrannare med, dom har väldigt lite oljevolym och inte den bästa oljekylningen vilket gör att om dom plågas överhettas oljan lite väl lätt som i sin tur leder till ihopkoksade toppar.. Samma grundproblem som CA18DET i 200SX S13, bara inte lika allvarligt (i den rök vevlagren i regel före topparna koksade ihop).
Annars finns också A6an med 2.7 Biturbo motorn, samma som i S4 och RS4 B5. Chippas lätt till en bit över 300 hästar och brukar hålla ihop bra. Drar lite mer soppa men.. De brukar man kunna leva med om de är tillräckligt skoj bakom ratten wink

Jag må vara ung men jag har tillräckligt med utbildning för att klassas som högutbildad. Men det hör inte hit. Anledningen till den bilden är ju mest en kul grej. Jag menar.. Sig mig en v.a.g Tfsi motor som gått 42k  mil med -oöppnad-motor (hehe.)

Och eftersom du letar efter en sådan så bör du nu ha bekräftat att v.a.g aldrig någonsin kunnat göra en bra bensin motor, iaf inte i modern tid. TDI motorn däremot har jag inte mycket att klaga på. Eller ja dom senaste har börjat dra olja och glykol men det är tydligen normalt för motorer med 1000 körda mil. (min superb med 170 tdi drar ingen olja "gamla" motorn dock..)

Jag skall inte förstöra en tråd till men jag var tvungen då jag kände att personliga påhopp inte kan ignoreras (moderator?) även om du framför det på ett snyggt dolt sätt. Men det hör till folk som inte tål sanning. Det är inte första gången det händer från v.a.g fanboys på det här forumet. Jag personligen är inte bunden till något speciellt utan kör allt som faller mig i  smaken.

Jag hatar inte på v.a.g bara för att. Utan om någon frågar om köpråd så talar jag om mina egna erfarenheter. Liksom syftet med just köpråd..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cassius Hobbymekaniker
15 oktober 2018 · 470 Inlägg

Ja, syftet med köpråd är att framföra sina egna åsikter och erfarenheter. Det går dock göra på många sätt.

Det var inte menat som ett personligt påhopp, jag ville bara belysa att de sätt du svarat på i den här tråden uppfattas på ett milt sagt dåligt sätt. Oavsett ålder och utbildningsgrad bör man kunna uttrycka sig "bättre" än så.

Vad jag hittills hittat är att VAG's bensinare inte verkar vara särskilt mycket sämre (eller bättre) än övriga märkens. Sen finns det dom som höjer dom till skyarna (t ex någon "Ward" på wikipedia som listat EA888 motorn bland dom tio bästa motorerna 4ggr sen 2009: https://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines)
Sköts dom på rätt sätt verkar det inte vara några konstigheter.

Precis som du har dock även jag en "rätt" att uttrycka mina åsikter och erfarenheter, och dom råkar i detta fall skilja sig från dina. Skillnaden var att jag påvisade någon form av grund för mina påståenden, medan du istället endast sa att jag hade fel.

Jag nämnde också en 2.0 TFSI som gått 32 000, det är rätt många mil på 8 år. Mobile.de snabbkollade jag nu och de finns några stycken som gått 30-35 000. De är många mil per år så jag tror inte så många hunnit komma upp över 40 000 ännu. Tiden får väl utvisa.

Tack för ett sakligt svar förövrigt, den här tonen borde du ha oftare smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
caromania Forummoderator
15 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Ja, personangrepp undviker vi. Huruvida ni är obildade eller lever under stenar är en diskussion ni kan ta i PM om ni vill.

Att det sedan finns märkesvurmare på alla sidor, det vet vi redan och denna diskussion har varit uppe förr, kanske eftersom VAG och deras ägare verkar vara en het potatis? Jag antar däremot att oavsett begåvning eller boende så söker man med öppet sinne bland folks åsikter och sonderar innan man köper en bil. Om man då väljer att köpa t ex en VAG-bil så är det fullt tillåtet och många har ju uppenbarligen redan gjort det med varierad ägarglädje som följd.

Så, släpp nu VAG-diskussionen i tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2018 · 17 376 Inlägg

Som han säger ^

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
16 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Om nu TS funderar på en 9-5, så kommer här några tips från någon som haft ett tiotal 9-5'or, fortfarande har några stycken och har skruvat på troligtvis hundratals 9-5'or i varierande skick och årsmodell.

9-5 ger väldigt mycket bil för pengarna. Dom är ofta välutrustade och komforten är mycket bra, ändå ligger prisnivån klart under motsvarande bilar från andra märken.

9-5 är en stor och tung bil, så jag skulle sikta på 2.3 liters motorn då den har bättre vrid. 2.0 funkar givetvis, men kan upplevas som klen om man gillar att köra bil.

9-5 kom med två olika turboaggregat beroende på motorstorlek och årsmodell. Det ena var GT17 som satt på dom mindre lättryckarna, och går i Saabkretsar under smeknamnet "pappersturbon" då den är har en väldigt hög felfrekvens även med originaleffekt. Det andra är Mitsu TD04 som istället är i princip helt skottsäkert, många skruvar upp effekten till 350 häst med dom här aggregaten och åker ändå 20-30.000 mil utan problem. Dom frekventa problemen med GT17 har dock fått många leverantörer att ta fram ersättningsaggregat, så ett turboras idag kostar under 4.000:- och en timmes jobb. Att byta turbo på en Saab är väldigt enkelt jämfört med många andra märken.

Andra vanliga fel är rostiga bärarmar fram. Kostar typ 7-800 komplett med bussningar och byts på en halvtimme.
Tändkassetter fanns det problem med tidigare, men dom flesta byttes på garanti och det borde inte finnas många av den dåliga batchen kvar därute. Har den gått så här långt så lär den inte vara en av dom som hade problem.
Pixelfel i displayen är mer regel än undantag. Ett kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen men störs man av det så finns det reparationssatser på nätet för en hundring eller så köper man en redan reparerad display för det dubbla.

Bränsleförbruking bör du räkna på runt en liter milen. Visst kan man komma under det, men det är en stor tung bil med ofta rätt mycket hästkrafter, så dom behöver en del bensin. Inget extremt, men visst finns det bilar som går billigare. Å andra sidan brukar skatt och försäkring vara väldigt billig.
Saab är ju också en av få leverantörer som faktiskt fick ordning på etanoldriften, så köper du en Biopower kan du välja att köra på etanol. Även bilar som inte är Biopower från början kan oftast enkelt konverteras.

Rost finns men är nästan alltid bara kosmetisk. Framförallt "hundbenen", alltså plåtbiten mellan bakre hjulhus och bakdörren, rostar på i princip varenda 9-5'a. Det är kosmetiskt men ser så klart inte så roligt ut.
Även bakluckan kan rosta, slår man igen den med grejer ivägen eller stöter i den i något så att lacken skadas i nederkant så rostar den gärna.
Även tanklocket är ett typiskt ställe som gärna rostar, men kostar nån hundring att köpa ett nytt om man tycker det stör för mycket.

Överlag är 9-5 en trevlig bil om man behöver storleken. Det är bra utrymme i den, man åker skönt och bagaget sväljer en hel del.
Den är känslig på olja, men håll koll på nivån och sköt service så har du en mycket slitstark och trevlig motor.
Vissa fel är vanliga, men lätta och billiga att åtgärda. Reservdelar är väldigt billiga och bilarna är lätta att skruva med och kräver sällan någon dyr specialistkompetens.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang