Mitsubishi carisma

Mitt projekt är att fixa upp och styla en av mina vackra Carismor Planen är att få kärran så lysande att folk finner intresse i de osynliga Carisma som har en EVO liknande basstil!

Mr_CocaCola

  • 7 Följare
  • 751 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 oktober 2018
5 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Projekt Carisma


Det första projektet med kärran var att byta huv, söndrigt dimljus och fälgar!

Senast redigerat av Mr_CocaCola (1 oktober 2018)

234 Inlägg
Skrivet 2 oktober 2018 #2

Bilder!?

896 Inlägg
Skrivet 2 oktober 2018 #3

Tufft det ska följas smile

5 Inlägg
Skrivet 6 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #4

Mr_CocaCola skrev:
Projekt Carisma


Det första projektet med kärran var att byta huv, söndrigt dimljus och fälgar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229848/229848-d2d5721f8b216e37fa85ca6779226864.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229848/229848-efc833fac28db74cbdd439ac8a5c8ee1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229848/229848-819acfff79b9eb13788aad9a2417eb2b.jpg

Då var huv och dimljus o fälgar fixade för tillfället!! Tog tid med dimljuset och fälgar men huven var lättare// oliver duborg som fixat detta åt mig

774 Inlägg
Skrivet 12 oktober 2018 #5

Gillar projekt som är lite annorlunda och Carisma-projekt hör inte till de vanligaste wink
Är det den av så många utskällda GDI-motorn i den? Vet att den går att köra riktigt snålt om den körs rätt och de är ju inte fel med dagens bensinpriser .... smile

Lycka till!

5 Inlägg
Skrivet 12 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #6

det stämmer, 1.8 GDI.  Hela bilen har generellt bra respons så 122hk känns som 150. Snål och vänlig är motorn men har även hört att dem lätt rasar och man ej kan modda för mycket eller något liknande. När jag såg Carisman för första gången kände jag direkt den behöver lite kärlek wink men om du vet något speciellt om GDI-motororer så får du gärna tipsa!

774 Inlägg
Skrivet 15 oktober 2018 #7

Körstilen påverkar bränsleförbrukningen mer än vanligt på GDI-motorerna, det gör att den kan dra betydligt mer bränsle än vad som anges om den körs på fel sätt men också att den kan vara riktigt snål om den körs rätt. Hade en V40 med GDI motorn körde långresor på motorväg under 0,5 liter /mil .
Det gäller att acca upp i den hastighet man ska hålla snabbt och sedan hålla en jämn och fin hastighet så länge som möjligt. När den accar så är den inte snålare än någon annan motor, därav att du ska acca upp ordentligt, du sparar inget på att smygacca. Däremot om du sedan lyckas hålla jämn fart så går motorn in i sitt snålare läge med mindre bränsle och mer luft vilket gör att den går snålare än en vanlig motor.

Bonusen blir att du ju inte bara snålar på gaspedalen hela tiden, utan får använda motorn men ändå kör snålt totalt sett smile

En nackdel är att om den alltid körs försiktigt så riskerar den att sota igen betydligt snabbare än en vanlig motorn med igensatt egr, insug etc. Detta motverkas av att du just använder motorn när du ska acca upp i hastighet.

5 Inlägg
Skrivet 15 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #8

cars4ever skrev:
Körstilen påverkar bränsleförbrukningen mer än vanligt på GDI-motorerna, det gör att den kan dra betydligt mer bränsle än vad som anges om den körs på fel sätt men också att den kan vara riktigt snål om den körs rätt. Hade en V40 med GDI motorn körde långresor på motorväg under 0,5 liter /mil .
Det gäller att acca upp i den hastighet man ska hålla snabbt och sedan hålla en jämn och fin hastighet så länge som möjligt. När den accar så är den inte snålare än någon annan motor, därav att du ska acca upp ordentligt, du sparar inget på att smygacca. Däremot om du sedan lyckas hålla jämn fart så går motorn in i sitt snålare läge med mindre bränsle och mer luft vilket gör att den går snålare än en vanlig motor.

Bonusen blir att du ju inte bara snålar på gaspedalen hela tiden, utan får använda motorn men ändå kör snålt totalt sett smile

En nackdel är att om den alltid körs försiktigt så riskerar den att sota igen betydligt snabbare än en vanlig motorn med igensatt egr, insug etc. Detta motverkas av att du just använder motorn när du ska acca upp i hastighet.

just det härmed acc vet jag för läst mycket om det med soten smile tack för infon som snålandet o bränslet smile Det lilla den fått rulla har den inte rullat "försiktigt" so to speak så att motorn faktiskt fått jobba. Men tänkte oxå på om det finns enkla sätt att öka hästarna lite smile

774 Inlägg
Skrivet 15 oktober 2018 #9

Sugmotorer är inte riktigt lika enkla att trimma som turbomotorer..... men med gamla GDI motorer så kan det vara värt att rengöra insug och spjällhus så att det inte redan finns stora sotavlagringar som .....sänker effekten....
När du vet att motorn fungerar som den ska går det att börja kika på mer traditionellt trim som ett bättre luftfilter, större insug, annan kam  och /eller portat topplock annat grenrör och avgasytem.
Vet dock inte vilken ren trimåtgärd som är enklast att genomföra men som ändå ger effekt

5 Inlägg
Skrivet 15 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #10

cars4ever skrev:
Sugmotorer är inte riktigt lika enkla att trimma som turbomotorer..... men med gamla GDI motorer så kan det vara värt att rengöra insug och spjällhus så att det inte redan finns stora sotavlagringar som .....sänker effekten....
När du vet att motorn fungerar som den ska går det att börja kika på mer traditionellt trim som ett bättre luftfilter, större insug, annan kam  och /eller portat topplock annat grenrör och avgasytem.
Vet dock inte vilken ren trimåtgärd som är enklast att genomföra men som ändå ger effekt

ganska säker på luftfiltret är lätt, ser så ut iallafall smile

534 Inlägg
Skrivet 2 januari #11

Mr_CocaCola skrev:
det stämmer, 1.8 GDI.  Hela bilen har generellt bra respons så 122hk känns som 150. Snål och vänlig är motorn men har även hört att dem lätt rasar och man ej kan modda för mycket eller något liknande. När jag såg Carisman för första gången kände jag direkt den behöver lite kärlek wink men om du vet något speciellt om GDI-motororer så får du gärna tipsa!

GDI motorerna är grym bra, om man hade haft rätt bränsle de är gjorda för.
Har för mig att det är japansk 103 oct som de går som bäst på, men våran 98oct utan etanol är bästa vi hittar i Sverige.

EGR-gaserna är en stor bov i dramat. På en GDI kör man med upp till 30% EGR för att sänka NOx-halten
som blir mycket hög på en GDI-motor när den går på mer än stökiometrisk blandning. Upp till 40:1 mot normala 14,7:1

Kolla den här länken så finns det lite info: http://www.mitsubishiclubsweden.se/foru … mp;t=18380

Lycka till med Carisman, för få som bygger på dessa!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang