Köpråd: Saab-/Volvokombi, vilken är bäst för mig?

650 Inlägg
Skrivet 16 oktober #41

rcy skrev:
Om nu TS funderar på en 9-5, så kommer här några tips från någon som haft ett tiotal 9-5'or, fortfarande har några stycken och har skruvat på troligtvis hundratals 9-5'or i varierande skick och årsmodell.

9-5 ger väldigt mycket bil för pengarna. Dom är ofta välutrustade och komforten är mycket bra, ändå ligger prisnivån klart under motsvarande bilar från andra märken.

9-5 är en stor och tung bil, så jag skulle sikta på 2.3 liters motorn då den har bättre vrid. 2.0 funkar givetvis, men kan upplevas som klen om man gillar att köra bil.

9-5 kom med två olika turboaggregat beroende på motorstorlek och årsmodell. Det ena var GT17 som satt på dom mindre lättryckarna, och går i Saabkretsar under smeknamnet "pappersturbon" då den är har en väldigt hög felfrekvens även med originaleffekt. Det andra är Mitsu TD04 som istället är i princip helt skottsäkert, många skruvar upp effekten till 350 häst med dom här aggregaten och åker ändå 20-30.000 mil utan problem. Dom frekventa problemen med GT17 har dock fått många leverantörer att ta fram ersättningsaggregat, så ett turboras idag kostar under 4.000:- och en timmes jobb. Att byta turbo på en Saab är väldigt enkelt jämfört med många andra märken.

Andra vanliga fel är rostiga bärarmar fram. Kostar typ 7-800 komplett med bussningar och byts på en halvtimme.
Tändkassetter fanns det problem med tidigare, men dom flesta byttes på garanti och det borde inte finnas många av den dåliga batchen kvar därute. Har den gått så här långt så lär den inte vara en av dom som hade problem.
Pixelfel i displayen är mer regel än undantag. Ett kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen men störs man av det så finns det reparationssatser på nätet för en hundring eller så köper man en redan reparerad display för det dubbla.

Bränsleförbruking bör du räkna på runt en liter milen. Visst kan man komma under det, men det är en stor tung bil med ofta rätt mycket hästkrafter, så dom behöver en del bensin. Inget extremt, men visst finns det bilar som går billigare. Å andra sidan brukar skatt och försäkring vara väldigt billig.
Saab är ju också en av få leverantörer som faktiskt fick ordning på etanoldriften, så köper du en Biopower kan du välja att köra på etanol. Även bilar som inte är Biopower från början kan oftast enkelt konverteras.

Rost finns men är nästan alltid bara kosmetisk. Framförallt "hundbenen", alltså plåtbiten mellan bakre hjulhus och bakdörren, rostar på i princip varenda 9-5'a. Det är kosmetiskt men ser så klart inte så roligt ut.
Även bakluckan kan rosta, slår man igen den med grejer ivägen eller stöter i den i något så att lacken skadas i nederkant så rostar den gärna.
Även tanklocket är ett typiskt ställe som gärna rostar, men kostar nån hundring att köpa ett nytt om man tycker det stör för mycket.

Överlag är 9-5 en trevlig bil om man behöver storleken. Det är bra utrymme i den, man åker skönt och bagaget sväljer en hel del.
Den är känslig på olja, men håll koll på nivån och sköt service så har du en mycket slitstark och trevlig motor.
Vissa fel är vanliga, men lätta och billiga att åtgärda. Reservdelar är väldigt billiga och bilarna är lätta att skruva med och kräver sällan någon dyr specialistkompetens.

Ungefär så.

Den kan börja dricka olja vid 30 000 mil ifall den inte är välservad. Kolvringarna är de som strular

Backventil bakom ventilkopan på 04-10 pajar men räcker byta den en gång så håller den bilens livslängd

utöver de och det du sa så finns de inga direkt problem.

105 Inlägg
Skrivet 17 oktober · Inlägg av trådskaparen #42

Tack för bra svar angående Saab 9-5! Jag är intresserad av årsmodell -06 eller nyare. De är väl inte lika drabbade av de felen och problemen som ni nämner? En 2.3t Biopower vore trevligast att ha. Vad för turbo har den? Är det TD04?

2 778 Inlägg
Skrivet 17 oktober #43

JAF skrev:
Tack för bra svar angående Saab 9-5! Jag är intresserad av årsmodell -06 eller nyare. De är väl inte lika drabbade av de felen och problemen som ni nämner? En 2.3t Biopower vore trevligast att ha. Vad för turbo har den? Är det TD04?

Nej den har en garret turbo...men sjukt mycket bil för pengarna..
Köp en 15t turbo för 1000-2000kr och ny programvara 1000-3000kr om du är orolig för turbon de hade inte ja varit hade bara kört om du inte ska trimma. SJ så är de 300hk som är tanken i min 9-5 Biopower smile

105 Inlägg
Skrivet 17 oktober · Inlägg av trådskaparen #44

Nä, trimma ska jag nog inte göra. Fast det finns risk att det blir steg 1 åtminstone. big_smile Hur pass brukar kopplingen och toppackningen hålla för trimm?

2 778 Inlägg
Skrivet 18 oktober #45

Just Biopower har en kraftig koppling samma som Aero så där är inga problem. Toppackningen har ja aldrig hört något negativt om

650 Inlägg
Skrivet 18 oktober #46

JAF skrev:
Nä, trimma ska jag nog inte göra. Fast det finns risk att det blir steg 1 åtminstone. big_smile Hur pass brukar kopplingen och toppackningen hålla för trimm?

2.0 kopplingen klarar 400nm
2.3 biopower motorn har aerokoppling, denna e specad till 450nm
Automatlådan klarar av 520nm

2 706 Inlägg
Skrivet 18 oktober #47

kollega som jobbade med mig förrut har en 9-5 2.3t aero som har trimmat sin till runt 300hk+ nånstans där och han har bytt växellåda 2 ggr. manuell. även hans intercooler gick i mitten. tror inte trim är bra för nån bil alls.

650 Inlägg
Skrivet 18 oktober #48

panda666 skrev:
kollega som jobbade med mig förrut har en 9-5 2.3t aero som har trimmat sin till runt 300hk+ nånstans där och han har bytt växellåda 2 ggr. manuell. även hans intercooler gick i mitten. tror inte trim är bra för nån bil alls.

Well din kollega vet nog inte hur man kör då smile Intercoolern klarar av runt 300hk tills den behöver bytas till större. Den går inte i mitten utan börjar heatsoak, vilket gör att motorn drar ner på prestandan...

2 706 Inlägg
Skrivet 18 oktober #49

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:
kollega som jobbade med mig förrut har en 9-5 2.3t aero som har trimmat sin till runt 300hk+ nånstans där och han har bytt växellåda 2 ggr. manuell. även hans intercooler gick i mitten. tror inte trim är bra för nån bil alls.

Well din kollega vet nog inte hur man kör då smile Intercoolern klarar av runt 300hk tills den behöver bytas till större. Den går inte i mitten utan börjar heatsoak, vilket gör att motorn drar ner på prestandan...

hehe måste vara så^^ han tyckte också att prestandan hade gått ner, efter lite felsökning så såg han att icen släppte från nånstans och blev typ halverad, alltså en del av den lossnade så att säga. Han brukade gilla att gasa på på motorvägen typ 150-160km/h men grejerna pallade tyvärr inte trimmet. Började med att växlarna hoppade ut samt att vissa växlar skrapade när han sätter i växlar. Men han e fortfarande nöjd iaf, tom efter byte av några lådor hehe. Han har faktiskt en av dom finaste saabarna ja sett.

650 Inlägg
Skrivet 18 oktober #50

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:
kollega som jobbade med mig förrut har en 9-5 2.3t aero som har trimmat sin till runt 300hk+ nånstans där och han har bytt växellåda 2 ggr. manuell. även hans intercooler gick i mitten. tror inte trim är bra för nån bil alls.

Well din kollega vet nog inte hur man kör då smile Intercoolern klarar av runt 300hk tills den behöver bytas till större. Den går inte i mitten utan börjar heatsoak, vilket gör att motorn drar ner på prestandan...

hehe måste vara så^^ han tyckte också att prestandan hade gått ner, efter lite felsökning så såg han att icen släppte från nånstans och blev typ halverad, alltså en del av den lossnade så att säga. Han brukade gilla att gasa på på motorvägen typ 150-160km/h men grejerna pallade tyvärr inte trimmet. Började med att växlarna hoppade ut samt att vissa växlar skrapade när han sätter i växlar. Men han e fortfarande nöjd iaf, tom efter byte av några lådor hehe. Han har faktiskt en av dom finaste saabarna ja sett.

5ans drev är svagt på 9-5an men allt under 350hk och 500nm klarar den fint.  Problem med växlarna hoppar ut beror på att syncron är sliten eller så är plastbussningen paj. Över det så gäller stålhylsa och helst ett förstärkt drev, men vet folk som kör över 600nm utan att byta drevet än.

Låter inte som intercoolern är problemet, hade det varit hål så hade han tappat all prestanda. Det är nog backventil eller vacuumslangarna.
Dock så är intercoolern väldigt underdiminsionerad på saab, och en varm sommardag så klarar de inte ens av org prestanda...

2 706 Inlägg
Skrivet 18 oktober #51

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

Well din kollega vet nog inte hur man kör då smile Intercoolern klarar av runt 300hk tills den behöver bytas till större. Den går inte i mitten utan börjar heatsoak, vilket gör att motorn drar ner på prestandan...

hehe måste vara så^^ han tyckte också att prestandan hade gått ner, efter lite felsökning så såg han att icen släppte från nånstans och blev typ halverad, alltså en del av den lossnade så att säga. Han brukade gilla att gasa på på motorvägen typ 150-160km/h men grejerna pallade tyvärr inte trimmet. Började med att växlarna hoppade ut samt att vissa växlar skrapade när han sätter i växlar. Men han e fortfarande nöjd iaf, tom efter byte av några lådor hehe. Han har faktiskt en av dom finaste saabarna ja sett.

5ans drev är svagt på 9-5an men allt under 350hk och 500nm klarar den fint.  Problem med växlarna hoppar ut beror på att syncron är sliten eller så är plastbussningen paj. Över det så gäller stålhylsa och helst ett förstärkt drev, men vet folk som kör över 600nm utan att byta drevet än.

Låter inte som intercoolern är problemet, hade det varit hål så hade han tappat all prestanda. Det är nog backventil eller vacuumslangarna.
Dock så är intercoolern väldigt underdiminsionerad på saab, och en varm sommardag så klarar de inte ens av org prestanda...

låter tyvärr inte som hållbara grejer för mig endå. ser ofta på jobbet även original saab alltså icke trimmade som går dåligt, personlig smak? vet inte, men dom allra flesta som ja provkört känns inte bra i lådan, växelspaken/lådan känns plastig och helheten ger tyvärr inga bra vibbar, känns som en ofärdig och plastig bil för mig. däremot sätter ja mig sj i en bmw eller audi eller merca märker ja direkt en helt annan känsla av kvalite, även om dom bilarna inte heller håller så bra, men jag märker direkt en helt annan invå av kvalitets känsla. inte att banka på nån märke men så känner jag. Han fick byta ic för när han kollade på den så var den halverad på riktigt. Efter byte så gick den bra igen, men hans tredje låda nu har samma problem, växlarna hoppar ur och skrapar. Men han kör på och ser glad ut^^ menar inget illa utan bara mina erfarenheter! Kör hellre tyskt som bmw tex än saab alla dagar, när enligt mina personliga erfarenheter så pajar dom allahipa ofta osv

892 Inlägg
Skrivet 19 oktober #52

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

hehe måste vara så^^ han tyckte också att prestandan hade gått ner, efter lite felsökning så såg han att icen släppte från nånstans och blev typ halverad, alltså en del av den lossnade så att säga. Han brukade gilla att gasa på på motorvägen typ 150-160km/h men grejerna pallade tyvärr inte trimmet. Började med att växlarna hoppade ut samt att vissa växlar skrapade när han sätter i växlar. Men han e fortfarande nöjd iaf, tom efter byte av några lådor hehe. Han har faktiskt en av dom finaste saabarna ja sett.

5ans drev är svagt på 9-5an men allt under 350hk och 500nm klarar den fint.  Problem med växlarna hoppar ut beror på att syncron är sliten eller så är plastbussningen paj. Över det så gäller stålhylsa och helst ett förstärkt drev, men vet folk som kör över 600nm utan att byta drevet än.

Låter inte som intercoolern är problemet, hade det varit hål så hade han tappat all prestanda. Det är nog backventil eller vacuumslangarna.
Dock så är intercoolern väldigt underdiminsionerad på saab, och en varm sommardag så klarar de inte ens av org prestanda...

låter tyvärr inte som hållbara grejer för mig endå. ser ofta på jobbet även original saab alltså icke trimmade som går dåligt, personlig smak? vet inte, men dom allra flesta som ja provkört känns inte bra i lådan, växelspaken/lådan känns plastig och helheten ger tyvärr inga bra vibbar, känns som en ofärdig och plastig bil för mig. däremot sätter ja mig sj i en bmw eller audi eller merca märker ja direkt en helt annan känsla av kvalite, även om dom bilarna inte heller håller så bra, men jag märker direkt en helt annan invå av kvalitets känsla. inte att banka på nån märke men så känner jag. Han fick byta ic för när han kollade på den så var den halverad på riktigt. Efter byte så gick den bra igen, men hans tredje låda nu har samma problem, växlarna hoppar ur och skrapar. Men han kör på och ser glad ut^^ menar inget illa utan bara mina erfarenheter! Kör hellre tyskt som bmw tex än saab alla dagar, när enligt mina personliga erfarenheter så pajar dom allahipa ofta osv

Jag antecknar febrilt wink

2 706 Inlägg
Skrivet 19 oktober #53

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

5ans drev är svagt på 9-5an men allt under 350hk och 500nm klarar den fint.  Problem med växlarna hoppar ut beror på att syncron är sliten eller så är plastbussningen paj. Över det så gäller stålhylsa och helst ett förstärkt drev, men vet folk som kör över 600nm utan att byta drevet än.

Låter inte som intercoolern är problemet, hade det varit hål så hade han tappat all prestanda. Det är nog backventil eller vacuumslangarna.
Dock så är intercoolern väldigt underdiminsionerad på saab, och en varm sommardag så klarar de inte ens av org prestanda...

låter tyvärr inte som hållbara grejer för mig endå. ser ofta på jobbet även original saab alltså icke trimmade som går dåligt, personlig smak? vet inte, men dom allra flesta som ja provkört känns inte bra i lådan, växelspaken/lådan känns plastig och helheten ger tyvärr inga bra vibbar, känns som en ofärdig och plastig bil för mig. däremot sätter ja mig sj i en bmw eller audi eller merca märker ja direkt en helt annan känsla av kvalite, även om dom bilarna inte heller håller så bra, men jag märker direkt en helt annan invå av kvalitets känsla. inte att banka på nån märke men så känner jag. Han fick byta ic för när han kollade på den så var den halverad på riktigt. Efter byte så gick den bra igen, men hans tredje låda nu har samma problem, växlarna hoppar ur och skrapar. Men han kör på och ser glad ut^^ menar inget illa utan bara mina erfarenheter! Kör hellre tyskt som bmw tex än saab alla dagar, när enligt mina personliga erfarenheter så pajar dom allahipa ofta osv

Jag antecknar febrilt wink

va e febrilt för nått?^^


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang