Volvo XC90 D5 - Börjat dra mycket diesel, Varför ?

Lommen
16 oktober 2018 · 273 Inlägg

Som rubriken lyder, det är årgång 2004 och den har börjat ta en del mer diesel på senare år känns det som, vet inte riktigt varför, färddatorn säger typ 0.77 o det är ju blandad som det mest är, men känns som den drar mer än så faktiskt.. i övrigt går den som den ska... startmotorn klarar bara att snurra några varv när det börjar bli kallare ute, på sommar inga problem, men nu och på vintern tappar den greppet nästan direkt o går således inte få igång med mindre än att motorvärmaren är i.. men det är nog bara startmotorn som måste bytas..

Nån som har nån aning om vad som kan vara värt att kolla upp ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 oktober 2018 · 14 039 Inlägg

Lommen skrev:
Som rubriken lyder, det är årgång 2004 och den har börjat ta en del mer diesel på senare år känns det som, vet inte riktigt varför, färddatorn säger typ 0.77 o det är ju blandad som det mest är, men känns som den drar mer än så faktiskt.. i övrigt går den som den ska... startmotorn klarar bara att snurra några varv när det börjar bli kallare ute, på sommar inga problem, men nu och på vintern tappar den greppet nästan direkt o går således inte få igång med mindre än att motorvärmaren är i.. men det är nog bara startmotorn som måste bytas..

Nån som har nån aning om vad som kan vara värt att kolla upp ?

....eller batteriet kanske.
Det bara känns som att den drar mer, du vet inte alltså. Tanka fullt, kör 30 mil, tanka fullt igen och kolla liter mot körsträcka med hjälp av vägmätaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lommen
16 oktober 2018 · 273 Inlägg

Det är så att den drar mer.. den ligger på runt litern per mil...vilket är mer än tidigare...  ang startmotorn.. nej batteriet är nytt och har alltid haft bra med kräm sen jag köpte det..

Putteliten
17 oktober 2018 · 9 073 Inlägg

Det kan ju vara ganska mycket som gör det. Om motorvärmaren är en dieselvärmare så drar ju den lite, som inte syns på färddatorn.
Däcken, har du rätt tryck i dom? Har du bytt dom nyligen? Kan vara lite mera rulllmotstånd i dom mot dom förra. Har du varit emot en trottoarkant eller liknande och krökt något i framvagnen? Kollat över bromsar och handbroms så inte det ligger emot? Har du börjat tanka diesel på en annan mack? Eller har macken bytt till annan typ av diesel? Är bilen servad som den ska? Olja, filter, luftfilter, bränslefilter mm? Glödstiften?

Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Lommen
23 oktober 2018 · 273 Inlägg

Kan det vara så att den drar mindre om jag byter bränslefilter i den ? har hört att det kan påverka diesel förbrukningen nämligen....

it_mutt Avstängd
23 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

Runt litern? Vad innebär det? 1,15L/mil eller 0,85L/mil?

Lite beroende på var i landet man bor så kan givetvis också väderleken spela in. Inte för att man bor på något speciellt ställe, utan mer då det i norr börjat trilla under nollan. Just nu har vi nästan 15c temperaturskillnad i landet. Kallare väder; något högre förbrukning.

- - - Edit - - -

Noterade nu "på senare ÅR" så då kan vi nog bortse från de rådande temperaturerna just precis nu då ja wink

Senast redigerat av it_mutt (23 oktober 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
24 oktober 2018 · 273 Inlägg

Jag har inte upplevt att den dragit så här mycket tidigare, färddatorn säger ju en sak men i verkligheten måste det vara nåt helt annat för medelförbrukning på 0.7 är inte möjlig faktiskt, den sörplar i sig mer än så..

Det är ett tag sen den servades sist och möjligen kan ny olja samt oljefilter och luftfilter göra nåt litet i alla fall, man ska dock inte förvänta sig några större förbättringar av bara det dock...

it_mutt Avstängd
24 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

Lommen skrev:
Jag har inte upplevt att den dragit så här mycket tidigare, färddatorn säger ju en sak men i verkligheten måste det vara nåt helt annat för medelförbrukning på 0.7 är inte möjlig faktiskt, den sörplar i sig mer än så..

Det är ett tag sen den servades sist och möjligen kan ny olja samt oljefilter och luftfilter göra nåt litet i alla fall, man ska dock inte förvänta sig några större förbättringar av bara det dock...

Mnja, jag vet att någon av mina gamla bilar (jag kommer faktiskt inte ihåg vilken) tappade 0,2L/mil när man gjorde service på den. Ex.vis från 1L/mil till 0.8L/mil, och det var konstant varje gång. Men visst, det är också den enda bil jag märkt av några större förändringar på.

Vad "ska" den dra då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
24 oktober 2018 · 273 Inlägg

Jag har upplevt det som att den dragit så som färddatorn säger att den drar... typ 0.7 ... tankar jag 60 liter nu så tar jag mig aldrig mer än 60 mil på det och det är tämligen mest blandad körning.. och enkelt uträknat 1 liter per mil vilket är bra mycket mer än den dragit tidigare...

Ska kanske sikta in mig på att byta olja + filter och luftfilter och se vilken skillnad det gör...

Presidento Of World
24 oktober 2018 · 3 321 Inlägg

Någon broms som ligger på lite?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lommen
26 oktober 2018 · 273 Inlägg

Nej den rullar lätt... alltså inte lätt den väger ju 2,3 ton bilen men ingen broms som ligger på i alla fall...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang