Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 443 231 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
20 oktober 2018 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Härligt smile

du foliera original instegslister kanske kan vara en ide wink

Ingen dum idé men tyvärr har ena fått sig en smäll så den är såpass skadad att jag inte vill använda den

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 oktober 2018 · 951 Inlägg

Hmm.. Ja vad ska man säga? Halva bilen är isärskruvad nu, har fått hem det mesta av alla delarna. Har börjat undersöka bilen på alla bubblorna i lacken och som tur är ser jag inga tecken på rost någonstans vilket känns så jäkla skönt.

Har bestämt mig vilken kulör bilen ska lackas i vilket blir svart metallic. Anledningen är att såpass mycket krom blir nytt så kommer det göra sig jäkligt bra på en svart metallic pv.

Huvkråkan jag köpte för 2 år sedan kommer skickas in på omkromning.

I helgen skruvas alla skärmarna av bilen och slipas ner med slipmaskin och sandpapper, kommer läggas en rostskyddsgrund sedan är dom klara för lack, har redan påbörjat lackeringen av vissa detaljer, än sålänge är det bara de separata plåtarna(namn?) som bakljuset är monterat på. På fredag blästras lyktpottorna på jobbet, rostskyddsgrundas, grundlackas och kommer slutligen lacka dom i blanksvart. Dessa är ju någorlunda skyddade mot vatten eftersom strålkastarna och även strålkastarsargerna täcker pottorna, men ska ju såklart skyddas ändå!

Återkommer med bilder vid senare tillfälle. smile

Senast redigerat av Vonbackman (25 oktober 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 oktober 2018 · 10 157 Inlägg

Jag som diggar färgen på bilen som faaan... Men blanskvart metalic kommer bli snyggt det med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
26 oktober 2018 · 2 151 Inlägg

Fan vad surt! sad

Jag röstar helt klart på "Gunmetal" av de alternativen. Tycker kameleont är lite pasé faktiskt.

Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Vonbackman Bäckman
26 oktober 2018 · 951 Inlägg

InTheWhite skrev:
Fan vad surt! sad

Jag röstar helt klart på "Gunmetal" av de alternativen. Tycker kameleont är lite pasé faktiskt.

Är lite inne på det med faktiskt, men matta lacker är nästan lika pasé som kameleont, gunmetal hade passat bäst tror jag med tanke på att fälgarna är lackade i gunmetal fast blank gunmetal istället för matt.. så det är inte jättelätt att välja. Sen och andra sidan kan jag ju lacka om fälgarna med när jag ändå är igång, fast det är ju inte det viktigaste för tillfället.. jag måste ha en lack på bilen, den ska vara klar till 2019, om jag så ska behöva jobba på nätterna med!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Peppe_Jonsson
26 oktober 2018 · 29 Inlägg

Djo skrev:
Jag som diggar färgen på bilen som faaan... Men blanskvart metalic kommer bli snyggt det med smile

Håller med Djo här så de va ju jäkligt synd att dom fick dig till att förstöra en sån fin lack om dom inte tänkte hjälpa dig sen hmm

Volvo 244Gl "D5252T" (1986)
Volvo 740GL "PWP" (1992)
Vonbackman Bäckman
26 oktober 2018 · 951 Inlägg

Peppe_Jonsson skrev:

Djo skrev:
Jag som diggar färgen på bilen som faaan... Men blanskvart metalic kommer bli snyggt det med smile

Håller med Djo här så de va ju jäkligt synd att dom fick dig till att förstöra en sån fin lack om dom inte tänkte hjälpa dig sen hmm

Ja tyvärr så är det så, folk gillar att förstöra helt enkelt. Jag kommer iallafall inte gå till dom något mer iallafall, den saken är klar.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
26 oktober 2018 · 10 157 Inlägg

Vilka jävla f....r finns ingen annan stans som lackerar runt omkring dig ?

Fan du inte bor närmare hade vi kanske kunnat löst en halvduglig garagelack iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
26 oktober 2018 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Vilka jävla f....r finns ingen annan stans som lackerar runt omkring dig ?

Fan du inte bor närmare hade vi kanske kunnat löst en halvduglig garagelack iallafall.

Ja men eller hur! Jo gislaveds billack ligger ungefär 3,5 mil ifrån mig, men jag kommer lacka bilen själv och är ganska säker på att jag kommer bli nöjd! wink Kan ju inte bli sämre än resulatet på 244an som lackades av firma i somras big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Low
26 oktober 2018 · 3 305 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Vilka jävla f....r finns ingen annan stans som lackerar runt omkring dig ?

Fan du inte bor närmare hade vi kanske kunnat löst en halvduglig garagelack iallafall.

Ja men eller hur! Jo gislaveds billack ligger ungefär 3,5 mil ifrån mig, men jag kommer lacka bilen själv och är ganska säker på att jag kommer bli nöjd! wink Kan ju inte bli sämre än resulatet på 244an som lackades av firma i somras big_smile

Men 3.5mil är väl nära?:-)

Vonbackman Bäckman
27 oktober 2018 · 951 Inlägg

Low skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Vilka jävla f....r finns ingen annan stans som lackerar runt omkring dig ?

Fan du inte bor närmare hade vi kanske kunnat löst en halvduglig garagelack iallafall.

Ja men eller hur! Jo gislaveds billack ligger ungefär 3,5 mil ifrån mig, men jag kommer lacka bilen själv och är ganska säker på att jag kommer bli nöjd! wink Kan ju inte bli sämre än resulatet på 244an som lackades av firma i somras big_smile

Men 3.5mil är väl nära?:-)

Ja det stämmer, men kan inte frakta den dit, och köra den halvt isärskruvad känns inte jättemanande :p

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
27 oktober 2018 · 951 Inlägg

Jag får isåfall boka en biltransport smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Low
27 oktober 2018 · 3 305 Inlägg

Vonbackman skrev:
Jag får isåfall boka en biltransport smile

Kan inte vara så himla dyrt.:-)

Vonbackman Bäckman
27 oktober 2018 · 951 Inlägg

Low skrev:

Vonbackman skrev:
Jag får isåfall boka en biltransport smile

Kan inte vara så himla dyrt.:-)

Nee sant! Ska ringa och fråga dom om offert, men troligen vill dom heller inte göra det för ska dom lämna garanti på arbete så vill dom nog göra allt själv.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Low
27 oktober 2018 · 3 305 Inlägg

Vonbackman skrev:

Low skrev:

Vonbackman skrev:
Jag får isåfall boka en biltransport smile

Kan inte vara så himla dyrt.:-)

Nee sant! Ska ringa och fråga dom om offert, men troligen vill dom heller inte göra det för ska dom lämna garanti på arbete så vill dom nog göra allt själv.

Själv klart att dom vill göra under arbetet själv om man ska ha garantier, under arbetet är viktigt:-)

Gör du det själv o lackar själv så har man mer o vara stolt över. Även om det inte blir som alla andras perfekta lack.

Vonbackman Bäckman
27 oktober 2018 · 951 Inlägg

Low skrev:

Vonbackman skrev:

Low skrev:

Kan inte vara så himla dyrt.:-)

Nee sant! Ska ringa och fråga dom om offert, men troligen vill dom heller inte göra det för ska dom lämna garanti på arbete så vill dom nog göra allt själv.

Själv klart att dom vill göra under arbetet själv om man ska ha garantier, under arbetet är viktigt:-)

Gör du det själv o lackar själv så har man mer o vara stolt över. Även om det inte blir som alla andras perfekta lack.

Tänker lite så jag med wink Det är därför jag vill lackera bilen själv.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 oktober 2018 · 951 Inlägg

Har fått fatt i en vibrerande slipmaskin, så nu är nerslipningen på gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1f5a748d3fbe71fb2c4e5adb9a96b20c.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
29 oktober 2018 · 10 157 Inlägg

vibrerande slipmaskin ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
30 oktober 2018 · 951 Inlägg

Djo skrev:
vibrerande slipmaskin ?

Aah alltså en multislip, fästplattan ser ut som plattan på ett strykjärn. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
L-W-L
30 oktober 2018 · 505 Inlägg

Blir som att åka runt i en båt med all denna mahognyn wink  Bra jobbat iallafall smile

Volvo p210 "Duett" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang