Felsökning Volvo 244 88B

13 Inlägg
Skrivet 20 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Hej! Igår när jag skulle köra min Volvo 240 med lh 2.4 tändningssystem och b230f så märkte jag först att den gick lite längre på startmotorn än vad den brukar göra innan den väl startade. Sen körde jag några kilometer tills radion började sättas på och av konstant och min varvmätare visade alldeles för högt. Efter det så försvann instrument panelens belysning. När jag sedan gav lite gas gick den hakkigt och när jag höll in kopplingen dog den. När jag sedan skulle testa att starta den snurra motorn cirka ett varv på startmotorn sen orka den inte mer och alla lampor runt bilen slocknade när jag försökte starta den. Men när jag bara hade i tändningen funkade lamporna.

Väntade kanske 10 min sen testade jag att starta den igen. Då med lite protest startade den men höger bak vanliga lampa hade gett sig. Körde kanske 100 meter sen skulle jag koppla och då dog den igen. Fick boxera hem den. Hemma testade jag att skrapa på lite jordpunkter i motorutrymmet för jag trodde det var jordfel. Men det gjorde ingen skillnad och alla säkringar såg ut att vara hela. Batteriet hade ca 11,6 volt. Testade att starta den hemma efter lite vila och den startade men sen efter avstängning och ett till försök att starta den så dog alla lampor när man skulle starta den och startmotorn orkade inte gå runt. De andra felen som ingen instrumentbelysning med mer funkar inte häller fortfarande.

Uppskattar hjälp MvH!

Forum- och sitemoderator · 11 175 Inlägg
Skrivet 20 oktober #2

Den laddar inte? Ladda batteriet och starta sedan bilen och mät volt med motorn igång.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
100 Inlägg
Skrivet 20 oktober #3

Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

13 Inlägg
Skrivet 20 oktober · Inlägg av trådskaparen #4

Hybrid_ skrev:
Den laddar inte? Ladda batteriet och starta sedan bilen och mät volt med motorn igång.

Skall testa det. Känns bara konstigt med att andra elektriska grejer slutade funka och glappa i samband med detta.

13 Inlägg
Skrivet 20 oktober · Inlägg av trådskaparen #5

mrmercedes skrev:
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

Kan kolla det. Kollade stifften i sommras och då såg de okej ut men tar genomgång över generator osv.

13 Inlägg
Skrivet 20 oktober · Inlägg av trådskaparen #6

mrmercedes skrev:
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

Tack för svar! Kollade och generatorn laddade inte. Stiftet var inte slut så blir nog en helt ny generator.

2 552 Inlägg
Skrivet 20 oktober #7

Hej!
Enklast och billigast är väl att byta laddningsregulatorn...för det är väl kolen som är slitna!?

13 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #8

jaka54 skrev:
Hej!
Enklast och billigast är väl att byta laddningsregulatorn...för det är väl kolen som är slitna!?

Hej! Kolen var inte slitna ytligt, de såg nästan nya ut. Men testade å köpa ny regulator och det funkade. Dock så laddar den under 14 volt. Just nu ca 13,7.

13 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #9

Tack för hjälpen! Problemet är löst nu!


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang