Felsökning Volvo 244 88B

Tvaforti
20 oktober 2018 · 26 Inlägg
#1

Hej! Igår när jag skulle köra min Volvo 240 med lh 2.4 tändningssystem och b230f så märkte jag först att den gick lite längre på startmotorn än vad den brukar göra innan den väl startade. Sen körde jag några kilometer tills radion började sättas på och av konstant och min varvmätare visade alldeles för högt. Efter det så försvann instrument panelens belysning. När jag sedan gav lite gas gick den hakkigt och när jag höll in kopplingen dog den. När jag sedan skulle testa att starta den snurra motorn cirka ett varv på startmotorn sen orka den inte mer och alla lampor runt bilen slocknade när jag försökte starta den. Men när jag bara hade i tändningen funkade lamporna.

Väntade kanske 10 min sen testade jag att starta den igen. Då med lite protest startade den men höger bak vanliga lampa hade gett sig. Körde kanske 100 meter sen skulle jag koppla och då dog den igen. Fick boxera hem den. Hemma testade jag att skrapa på lite jordpunkter i motorutrymmet för jag trodde det var jordfel. Men det gjorde ingen skillnad och alla säkringar såg ut att vara hela. Batteriet hade ca 11,6 volt. Testade att starta den hemma efter lite vila och den startade men sen efter avstängning och ett till försök att starta den så dog alla lampor när man skulle starta den och startmotorn orkade inte gå runt. De andra felen som ingen instrumentbelysning med mer funkar inte häller fortfarande.

Uppskattar hjälp MvH!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2018 · 11 718 Inlägg
#2

Den laddar inte? Ladda batteriet och starta sedan bilen och mät volt med motorn igång.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
mrmercedes
20 oktober 2018 · 118 Inlägg
#3

Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

Tvaforti
20 oktober 2018 · 26 Inlägg
#4

Hybrid_ skrev:
Den laddar inte? Ladda batteriet och starta sedan bilen och mät volt med motorn igång.

Skall testa det. Känns bara konstigt med att andra elektriska grejer slutade funka och glappa i samband med detta.

Tvaforti
20 oktober 2018 · 26 Inlägg
#5

mrmercedes skrev:
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

Kan kolla det. Kollade stifften i sommras och då såg de okej ut men tar genomgång över generator osv.

Tvaforti
20 oktober 2018 · 26 Inlägg
#6

mrmercedes skrev:
Jag skulle gissa på att generatorn inte laddar. Kontrollera stiften på laddningsregulatorn som sitter på baksidan av generatorn så att dom inte är slut.

Tack för svar! Kollade och generatorn laddade inte. Stiftet var inte slut så blir nog en helt ny generator.

jaka54
20 oktober 2018 · 2 899 Inlägg
#7

Hej!
Enklast och billigast är väl att byta laddningsregulatorn...för det är väl kolen som är slitna!?

Tvaforti
21 oktober 2018 · 26 Inlägg
#8

jaka54 skrev:
Hej!
Enklast och billigast är väl att byta laddningsregulatorn...för det är väl kolen som är slitna!?

Hej! Kolen var inte slitna ytligt, de såg nästan nya ut. Men testade å köpa ny regulator och det funkade. Dock så laddar den under 14 volt. Just nu ca 13,7.

Tvaforti
21 oktober 2018 · 26 Inlägg
#9

Tack för hjälpen! Problemet är löst nu!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang